Minkä ihmeen takia lastentarhanopettajille pitäisi maksaa jopa yli 3000 euroa? Työ, jota voi tehdä kuka tahansa.
Jos lapsellasi on korvatulehdus, pyydätkö naapurin 16-vuotiasta tyttöä vilkaisemaan? Et.
Jos sinulla on joku iltameno ja tarvitset pariksi tunniksi lapsellesi hoitajan, voito pyytää naapurin 16-vuotiasta tyttöä vahtimaan? Kyllä.
Tämän päivän Hesarissa marmatettiin siitä, että lääkäreille maksetaan yli tonni kuussa lisää palkkaa, jotta Helsingin terveyskeskuksiin saataisiin lisää lääkäreitä, kun samaan aikaan lastentarhanopettajapulaan ei löydy rahoitusta. Kumpi on tärkeämpää, lastenhoito vai lääkäreiden saatavuus? Haloo!
En tajua, miksi lastentarhanopettajia pitää kouluttaa yliopistossa, kun oikeasti siihen työhön kelpaa aivan kuka tahansa. Kuten se naapurin 16-vuotias tyttö. Mitä muuta työtä voisi ulkoistaa kenelle tahansa? Miksi päiväkotiin tarvitaan maistereita, mutta sitten kun tarvitaan iltahoitoa tai viikonloppuhoitoa, niin samaan työhön voidaan palkata kuka vaan?
Kommentit (782)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn kuormittavuus on sitä luokkaa että harva sitä pitkään jaksaa. Opettajat siirtyivät jokunen vuosi sitten tekemään 7,45 tuntista päivää työpaikalla aiemman 7 tunnin sijasta. Nykyään suunnitteluaikaa ei siis saa tehdä kotona, vaan kaikki tapahtuu työpaikalla.
Toisin sanoen työnantaja ei edes yritä mahdollistaa suunnitteluaikaa vaan, vaan olettaa sinun olevan ryhmässä. Itse painelen kuin pieru saharaan kun työvuorolistaan merkitty suunnitteluaika on merkitty. Jonkun täytyy toimintaa suunnitella, arvioida ja kehittää. Pitää yhteistyökuviot käynnissä jne. Lastenhoitajalle, joka valittaa minulle että en voi lähteä koska hänelle jää 19 lasta, olen sanonut että en voi asialle mitään, puhu esimiehelle. Minulla on omat työtehtävävastuualueeni, jotka täytyy tehdä.
LtoMeillä pomo on kieltänyt lähtemästä ryhmästä jos lastenhoitajalle jää yli 7 lasta per nuppi.
Kovastihan se yritti meilläkin vedota solidaarisuuteen, eikä kuitenkaan palkannut/osoittanut ryhmäämme lastenhoitajia. Sillähän siitä olisi päästy.
Sitten pyysin häneltä kirjallisena ne työtehtävät, jotka kuuluvat toimenkuvaani, jotka saan jättää tekemättä.
En saanut. Joten, edelleen häviän kuin pieru saharaan kun työvuorolistan mukainen suunnitteluaika on merkitty. Turha yrittää vierittää asiaa minun harteilleni, itsellään on avaimet käsissä asian ratkaisemiseksi.Tämä on kyllä erikoista, että esimies yrittää suorastaan estää työntekijää tekemästä tehtävää, joka kuuluu tämän nimenomaisen työntekijän toimenkuvaan. Millä miesvaltaisella alalla tällainen menisi läpi?
Esimies eittämättä haluaisi että olisin jatkuvasti ryhmävastuussa ja tekisin käden käänteessä/omalla ajallani suunnittelutyön. En suostu tähän vaan olen sanonut että työajalla on työt ehdittävä tekemään. Mutta olenkin poikkeus, mitä kollegoja olen kuullut. He hiljaa kärsivät ja suunnittelevat sitten kotona, eivätkä nosta haloota. Tekevät siis 5 tuntia viikossa ilmaista työtä.
Esimies ei tietysti tykkää siitä etten tähän suostu, mutta minkä hän mahtaa.
Minähän en suunnittele yhtään vapaa-ajalla ja onneksi tähän ei suostu kukaan muukaan. Jos suunnitteluaika ei toteudu, niin sitten jätän suunnittelematta. Olen onneksi opena 1-2v ryhmässä, joten siellä nyt ei paljoa tarvitse suunnitellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kuvitellaan, että lapsia saadaan hoitamaan 2000 euron kuukausipalkalla kärsivällisiä, lapsirakkaita, hyväkuntoisia ja suomenkielentaitoisia ihmisiä. Ei saada. Meidän espoolaisessa päiväkodissa on lapseni ryhmässä yksi ukrainalainen (puhuu huonoa suomea), yksi jonka kansallisuutta en tiedä (käyttää huivia) ja yksi suomalainen lto, joka vaihtuu jatkuvasti - nykyinen ilmoitti juuri ennen joulua kouluttautuvansa luokanopettajaksi. Viereisessä ryhmässä on äkäinen eläkeikää lähestyvä nainen, joka kävelee nilkuttaen, eikä selkänsä salli enää kumartamista tms. Välillä auttamassa on teini-ikäisiä juron oloisia poikia. Tämä on kai se mitä tällä palkkojen polkemisella halutaan.
Olen itse lto Vantaalla ( sosionomi vakaopen kelpoisuudella). Puolet työntekijöistä puhuu huonoa suomea. Omassa ryhmässäni olen koko syksyn ollut kaksin lastenhoitajan kanssa joka puhuu huonosti suomea, ei ymmärrä kaikkea, ja uskontonsa rajoittaa joten olen esim joulujuhlat pitänyt ja järjestänyt täysin yksin. Kolmas työntekijä vaihtelee Seuresta ja on ollut useita viikkoja jolloin sijainen on ollut myös huonosti suomea puhuva kouluttamaton työntekijä. Ei oikein esim kirjan luku tai muu toiminta meidän ryhmässä onnistu. En aio vakaan jäädä töihin itse, lastensuojelu ja sosiaalityö kiinnostaa enemmän, ehkä jopa vammaistyön tms johtotehtävät. Onneksi en ole pelkkä kandi ja on vaihtoehtoja muita kuin vaka... Lastensuojelusta ja perhetyöstä on vuosikymmenen kokemus ja siitä on ollut hyötyä. Naapuriryhmän 35. töissä ollut eläkkeelle kohta jäävä kandiope on sitä mieltä ettei mikään perheessä oleva ongelma kuulu hänelle, vain lasten opetus ja kasvatus. Näkökulma on ihan erilainen. Pieneen alle 5 v lapseen vaikuttaa kyllä suuresti esim vanhemman päihde ja mielentervongelmat. Silloin ei lasta paljon saksien käytön harjoittelu jaksa innostaa. Kandiraustaisilla helposti unohtuu esim lasten tunnekasvatus ha ryhmäyttäminen kokonaan, nähdään lapsi erillisenä osana ryhmästä, kodista ja yhteiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn kuormittavuus on sitä luokkaa että harva sitä pitkään jaksaa. Opettajat siirtyivät jokunen vuosi sitten tekemään 7,45 tuntista päivää työpaikalla aiemman 7 tunnin sijasta. Nykyään suunnitteluaikaa ei siis saa tehdä kotona, vaan kaikki tapahtuu työpaikalla.
Toisin sanoen työnantaja ei edes yritä mahdollistaa suunnitteluaikaa vaan, vaan olettaa sinun olevan ryhmässä. Itse painelen kuin pieru saharaan kun työvuorolistaan merkitty suunnitteluaika on merkitty. Jonkun täytyy toimintaa suunnitella, arvioida ja kehittää. Pitää yhteistyökuviot käynnissä jne. Lastenhoitajalle, joka valittaa minulle että en voi lähteä koska hänelle jää 19 lasta, olen sanonut että en voi asialle mitään, puhu esimiehelle. Minulla on omat työtehtävävastuualueeni, jotka täytyy tehdä.
LtoMeillä pomo on kieltänyt lähtemästä ryhmästä jos lastenhoitajalle jää yli 7 lasta per nuppi.
Kovastihan se yritti meilläkin vedota solidaarisuuteen, eikä kuitenkaan palkannut/osoittanut ryhmäämme lastenhoitajia. Sillähän siitä olisi päästy.
Sitten pyysin häneltä kirjallisena ne työtehtävät, jotka kuuluvat toimenkuvaani, jotka saan jättää tekemättä.
En saanut. Joten, edelleen häviän kuin pieru saharaan kun työvuorolistan mukainen suunnitteluaika on merkitty. Turha yrittää vierittää asiaa minun harteilleni, itsellään on avaimet käsissä asian ratkaisemiseksi.Tämä on kyllä erikoista, että esimies yrittää suorastaan estää työntekijää tekemästä tehtävää, joka kuuluu tämän nimenomaisen työntekijän toimenkuvaan. Millä miesvaltaisella alalla tällainen menisi läpi?
Esimies eittämättä haluaisi että olisin jatkuvasti ryhmävastuussa ja tekisin käden käänteessä/omalla ajallani suunnittelutyön. En suostu tähän vaan olen sanonut että työajalla on työt ehdittävä tekemään. Mutta olenkin poikkeus, mitä kollegoja olen kuullut. He hiljaa kärsivät ja suunnittelevat sitten kotona, eivätkä nosta haloota. Tekevät siis 5 tuntia viikossa ilmaista työtä.
Esimies ei tietysti tykkää siitä etten tähän suostu, mutta minkä hän mahtaa.Minähän en suunnittele yhtään vapaa-ajalla ja onneksi tähän ei suostu kukaan muukaan. Jos suunnitteluaika ei toteudu, niin sitten jätän suunnittelematta. Olen onneksi opena 1-2v ryhmässä, joten siellä nyt ei paljoa tarvitse suunnitellakaan.
Sinäpä sen sanoit
Vierailija kirjoitti:
Täällä kuvitellaan, että lapsia saadaan hoitamaan 2000 euron kuukausipalkalla kärsivällisiä, lapsirakkaita, hyväkuntoisia ja suomenkielentaitoisia ihmisiä. Ei saada. Meidän espoolaisessa päiväkodissa on lapseni ryhmässä yksi ukrainalainen (puhuu huonoa suomea), yksi jonka kansallisuutta en tiedä (käyttää huivia) ja yksi suomalainen lto, joka vaihtuu jatkuvasti - nykyinen ilmoitti juuri ennen joulua kouluttautuvansa luokanopettajaksi. Viereisessä ryhmässä on äkäinen eläkeikää lähestyvä nainen, joka kävelee nilkuttaen, eikä selkänsä salli enää kumartamista tms. Välillä auttamassa on teini-ikäisiä juron oloisia poikia. Tämä on kai se mitä tällä palkkojen polkemisella halutaan.
Joo kyllä se white flight näkyy jo päiväkodeissakin. Etenkin nuoret vaihtavat alaa hakeutuvat parempipalkkaisiin ja arvostetumpiin töihin, joissa ei ole jatkuvaa kuulovaurion ja influenssatartunnan riskiä. Jäljelle jäävät eläkettään odottelevat puolikuntoiset, joiden ryhmiä täydennetään välivuotta pitävillä, sivareilla ja mamuilla. Tätä nimenomaan kai on haluttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies ei tietysti tykkää siitä etten tähän suostu, mutta minkä hän mahtaa.Minähän en suunnittele yhtään vapaa-ajalla ja onneksi tähän ei suostu kukaan muukaan. Jos suunnitteluaika ei toteudu, niin sitten jätän suunnittelematta. Olen onneksi opena 1-2v ryhmässä, joten siellä nyt ei paljoa tarvitse suunnitellakaan.
Sinäpä sen sanoit
Tämä on sitä sosionomin työotetta, älä minuun katso.
Kandi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalikasvattaja nimikkeellä olevat ( nyk sosionomi amk) olivat 20-30 v sitten korkeammin koulutettuja kuin kandit ja heitä oli enemmän mm päiväkodin johtajina. Tämä vain mainintana näille kandijankkaajille. Kandi ei ole mikään tutkinto vaan välietappi, siitä kai on tarkoitus jatkaa?
Sosionomi ei ole kelpoinen päiväkodin johtaja. Ei edes eskariopettaja.
Ei olekaan enää uuden lain myötä. Ne keillä on virka ollut ennen 2019 ovat kelpoisia edelleen tehtäviinsä. Itse suoritan vielä sosionomia vakakelpoisuudella mutta en voi enää päästä esim.pk johtajaksi. Nykyisen työpaikksni johtaja on mm sosionomi;) ei ole potkuja saamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalikasvattaja nimikkeellä olevat ( nyk sosionomi amk) olivat 20-30 v sitten korkeammin koulutettuja kuin kandit ja heitä oli enemmän mm päiväkodin johtajina. Tämä vain mainintana näille kandijankkaajille. Kandi ei ole mikään tutkinto vaan välietappi, siitä kai on tarkoitus jatkaa?
Turha tätä on alapeukuttaa, faktaa. Pitää olla OPETTAJA esiopetusryhmässä. Sosionomi on sosionomi, ei opettaja. Luokanopettaja on pätevä eskariope, samoin okl:stä valmistunut kandi.
Ennen vuotta 2006 valmistuneilla sosionomeilla on kelpoisuus toimia esiopettajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä sen sanoit
Tämä on sitä sosionomin työotetta, älä minua katso.
Kandi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inkluusio (se että kaikki häiriköt ovat samassa) on syynä huonoon työssäjaksamiseen ja normaalien lasten pahoinvointiin.
Inkluusiosta puhutaan koulussa, päiväkodeissa erityisryhmiä on ollut aina erittäin vähän ja harvoissa kunnissa.
Erityislapsista sitä paitsi vain hyvin pieni osa on "häiriköitä". Erityislapset tarvitsevat enemmän apua monesta eri syystä, esim. näkövamman, diabeteksen, autismin tms. takia. Siksi heidät yleensä pannaan kahden tai kolmen lapsen paikalle ryhmään eli ryhmäkoko on heidän ansiostaan pienempi.
Inkluusio on kirjattu esiopsiin hyvin tarkasti ja taitaa löytyä varhaiskasvatussuunnitelmastakin. Missä poterossa sinä elät?!
Älä ole nyt noin aggressiivinen. Kunhan vähän oion tuota kuvaustasi.
Puhun kahden erityislapsen - nyt jo aikuisen - äitinä. Fakta on, että inkluusiota on todellisuudessa harjoitettu päivähoidossa aina. Pienryhmiä on ollut todella vähän ja erityislapset on aiemminkin sijoitettu pääsääntöisesti normiryhmiin.
Toisin on kouluissa, joissa opetuslain muutos muutama vuosi sitten mullisti tilanteen dramaattisesti.
En sitä paitsi ollenkaan nyt puolustele varsinkaan koulujen mullistusta. Sitä tehtäessä luvattiin lisäresursseja luokkakokojen pienentämiseksi, mutta lisäresurssit niistettiin pois vähin äänin jo useampi vuosi sitten. Käytännössä siis luokkiin sullottiin paljon tukea vaativia erityisoppilaita ilman, että luokkakokoja pienennettiin ja/tai sinne saatiin avustajaresurssia.
Päivähoidossa tilanne sen sijaan on pysynyt enemmänkin samana. Toki monessa kunnassa päivähoidon hoitajamitoitusta on kiristetty ja henkilökohtaistenavustajien määrää pienennetty entisestäänkin.
Inkluusio toimii hyvin, jos hoitajia on tarpeeksi. Se ei sovi kaikille lapsille, osalle kyllä. Ei saa myöskään leimata kaikkia erityislapsia häiriköiksi.
Ja kyllä, minä kannatan ehdottomasti järkevää palkkatasoa päivähoidon henkilökunnalle, ja järkevällä tarkoitan sellaista, että palkalla elää ilman vuokratukea ja työntekijöitä ei valu pois alalta.
Yt. Toimittaja, ei varhaiskasvatusalan työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha tätä on alapeukuttaa, faktaa. Pitää olla OPETTAJA esiopetusryhmässä. Sosionomi on sosionomi, ei opettaja. Luokanopettaja on pätevä eskariope, samoin okl:stä valmistunut kandi.
Ennen vuotta 2006 valmistuneilla sosionomeilla on kelpoisuus toimia esiopettajana.
Nämä korkeasti koulutetut kandit eivät ymmärrä edelleen mitä eroa on varhaiskasvatukseen suuntautuneella sosionomilla jolla vakaopintoja on 120/210 vrt sosionomi joka on suuntaunutunut vaikkapa perhe- ja kriisityöhön....vakaan suuntauneilla on vakaopettaja kelpoisuus, myös niillä jotka aloittivat opintonsa viimeistään syksyllä 2019. Itkupotkuraivarit ei tässä asiassa auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan enää uuden lain myötä. Ne keillä on virka ollut ennen 2019 ovat kelpoisia edelleen tehtäviinsä. Itse suoritan vielä sosionomia vakakelpoisuudella mutta en voi enää päästä esim.pk johtajaksi. Nykyisen työpaikksni johtaja on mm sosionomi;) ei ole potkuja saamassa.
Tämä selittääkin varhaiskasvatuksen nykyisen alennustilan.
Kaiken kruunu on tuo naurettava kikkailu millä lippulapulla saa milloinkin tehdä työtä ja milloin ei saa. Montako päivää elämästä istutaan yhteiskunnan kustantamissa laarumloorum kursseilla, että nyt hei olen vähän parempi lastenvahti kun sinä jolla tätä kampaviineritodistusta ei ole.
Nokitellaan työpaikoilla kellä on mikäkin yliopiston punaviinin lipittämis tutkinto missäkin takataskussa. Ne jotka ei päässy kurssille 'sairastuu', ja lopulta on keksittävä yhteinen vihollinen huonolle työilmapiirille. No rakennusalan ihmiset tietää mikä se sisäi... Juttu on.
Tämähän oli vaan siis teoreettinen fiktiivinen houre koko kertomukseni.
Lto:n työhön ei todellakaan tarvitse korkeakoulutusta. Oon lastenhoitaja ja tehny moneen päiväkotiin töitä, aika monessa paikassa täällä pääkaupunkiseudulla on lastenhoitajan koulutuksella lto:n virassa, varsinkin yksityisillä päiväkodeilla mutta jonkin verran myös kunnallisilla. Ei kukaan huomaa eroa käytännössä onko lto oikeasti " pätevä" vai ei. Ei vanhemmat edes kysele onko oman lapsen ryhmässä opettaja millä koulutuksella. Samaa käytännön työtä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kruunu on tuo naurettava kikkailu millä lippulapulla saa milloinkin tehdä työtä ja milloin ei saa. Montako päivää elämästä istutaan yhteiskunnan kustantamissa laarumloorum kursseilla, että nyt hei olen vähän parempi lastenvahti kun sinä jolla tätä kampaviineritodistusta ei ole.
Nokitellaan työpaikoilla kellä on mikäkin yliopiston punaviinin lipittämis tutkinto missäkin takataskussa. Ne jotka ei päässy kurssille 'sairastuu', ja lopulta on keksittävä yhteinen vihollinen huonolle työilmapiirille. No rakennusalan ihmiset tietää mikä se sisäi... Juttu on.
Tämähän oli vaan siis teoreettinen fiktiivinen houre koko kertomukseni.
Aika ikävää, että sinusta koulutus ja sivistys ovat vain punaviinin lipittämistä. Annapa kun arvaan: itselläsi on joko koulutus jäänyt peruskouluun tai olet insinööri, jonka mielestä ainoa oikea tiede on insinööritiede, humanistiset tieteet ovat kaikki huuhaata, koska niissä puhutaan koneiden sijasta ihmisistä...?
Onneksi valtaosa ihmisistä ei ajattele noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä korkeasti koulutetut kandit eivät ymmärrä edelleen mitä eroa on varhaiskasvatukseen suuntautuneella sosionomilla jolla vakaopintoja on 120/210 vrt sosionomi joka on suuntaunutunut vaikkapa perhe- ja kriisityöhön....vakaan suuntauneilla on vakaopettaja kelpoisuus, myös niillä jotka aloittivat opintonsa viimeistään syksyllä 2019. Itkupotkuraivarit ei tässä asiassa auta.
Siinäpä se ongelman ydin juuri on että kelpoisuus on, mutta varsinaiset opettajaopinnot puuttuvat. Sitten se on sitä liirumlaarumia.
Aloitus Porvoosta ja näin paljon vastauksia!
Vierailija kirjoitti:
Lto:n työhön ei todellakaan tarvitse korkeakoulutusta. Oon lastenhoitaja ja tehny moneen päiväkotiin töitä, aika monessa paikassa täällä pääkaupunkiseudulla on lastenhoitajan koulutuksella lto:n virassa, varsinkin yksityisillä päiväkodeilla mutta jonkin verran myös kunnallisilla. Ei kukaan huomaa eroa käytännössä onko lto oikeasti " pätevä" vai ei. Ei vanhemmat edes kysele onko oman lapsen ryhmässä opettaja millä koulutuksella. Samaa käytännön työtä tehdään.
Olen täysin eri mieltä. Sen eron huomaa heti, kun kyse on vaikkapa erityislapsen hoidosta ja kasvatuksesta sekä esiopetuksesta.
Enkä tällä mollaa lastenhoitajia, teitä ehdottomasti tarvitaan ja teidänkin palkkanne pitäisi nostaa.
Keskinäisellä selkäänpuukottamisella et kylläkään asiaanne aja yhtään, päinvastoin tuohon kommentointiisi pätee loistavasti sananlasku "kateus tappaa kalatkin vedestä".
T. Toimittaja, asiakkaan roolissa siis
Vierailija kirjoitti:
Pakko korjata sen verran, että yksityisellä ei ole virkoja olemassakaan ja julkisella puolella virkoja on olemassa lähinnä päiväkodin johtajilla. Vakituiseen toimeen (jota ilmeisesti viralla tarkoitat?) ei voida valita ilman kelpoisuusehdot täyttävää koulutusta. Lastenhoitajan koulutuksella toki voi työskennellä määräaikaisesti lastentarhanopettajana, jos paikkaan ei ole ollut yhtään kelpoisuuden täyttävää hakijaa, mutta vakituista työsuhdetta lto:na - saati virkaa - ei taatusti ole yhdelläkään lastenhoitajalla.
Vierailija kirjoitti:
Höpö, höpö. Sosionomeilla on puoli vuotta pidempi koulutusaika, koska tarvitsevat enemmän aikaa oppimiseen. Koulutuskin on sellainen sillisalaatti. Se ammattihan on kehitetty jokapaikan höyläksi, työnantajan unelma, voidaan pompottaa alalta toiselle. Kaikkea muka osaa? Mitään ei osaa kunnolla. En halua mollata sosionomeja, mutta pakko kärjistää, kun sosionomit ylivallallaan jyräävät kandien yli ja levittävät väärää tietoa. Jos sosionomit ovat niin erinomaisia, niin miksi päiväkodeissa on niin paljon pulmia, miksi johtajat on niin huonoja? Lähes kaikki opet ja johtajat on sosionomeja. Kun haukut vaka opea, niin muista että haukut sosionomia. Vaka kandit ovat vasta tulossa suuremmissa määrin. Heitä alkaa näkyä massoittain vasta 2030 jälkeen. Ja silloinkin vain kolmasosa työntekijöistä jotka pyörittää näitä ah niin ihania, toimivia päiväkoteja. Tunnen toki sosionomeja jotka ovat vaka opettajia, kuinka voisin olla tuntematta. Pitkän kokemuksen jälkeen ovat ihan yhtä ok noin niin kuin vaka open perustehtävässä, mutta kyllä niillä menee sormi helpommin suuhun, jos tulee jotain vähänkin poikkeavaa. Ne monet monet kerrat, kun sosionomi on kääntynyt puoleeni kysymään mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä. Ovat myös saamattomia tuomaan uudistuksia alalle. Kun pyytää mukaan mielenosoitukseen, niin sosionomi empii ja vaikenee. Yleistys. Eikä tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, varsinkin jos joku supersosionomi nyt tän lukee. Lopettakaa kandien mollaaminen!
Inkluusio on kirjattu esiopsiin hyvin tarkasti ja taitaa löytyä varhaiskasvatussuunnitelmastakin. Missä poterossa sinä elät?!