Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hamstraajasukulainen joutui sairaalaan, neuvoja ja kokemuksia asunnon raivaamiseen ja siivoamiseen?

Vierailija
09.07.2026 |

Tämä hamstraus tuli kaikille täytenä yllätyksenä: sukulainen ei ole päästänyt ketään kotiinsa vuosiin, mutta hän on aina ollut aika oikukas ja tavatessa ollut siisteissä pukimissa, kynnet lakattuna ja huulet maalattuna ja ollut muutenkin oma itsensä. 

Nyt hän sai sairaskohtauksen ja sen takia asuntoon meni ihmisiä. Ensihoitajat ei meinanneet mahtua hoitamaan ja totesivat, että alkaa olla palokuormaa aika tavalla. 

Missään tapauksessa ihmistä ei voida sairaalasta kotiuttaa ennen kuin kämppä on siivottu perusteellisesti. Siellä on pölyäkin niin, että en ole sellaista ennen nähnyt. 

Mutta käytännön vinkkejä, miten menettelette kun raivaatte toisen kotia? Tietysti kaikki suoranainen roska hävitetään, kaikki rikkinäinen ja esim. matot on pakko, pölyn ja kuran määrä on sellainen ettei vanhoja mattoja saa millään pesemisellä enää hyviksi. 

Vaatteet ja muut tekstiilit minua eniten askarruttaa. Kaikki on niin jumalattomassa pölyssä, että ilman useampaa pesua eivät tule käyttökelpoiseksi, jos silloinkaan, lisäksi vaatehuone on täynnä pesulapesua vaativia vaatteita, kaikki niin pölyisiä että en usko niiden enää pitokelpoiseksi tulevan. Lisäksi haisevat juuri siltä miltä haisee hajuvettä reilusti käyttävän ihmisen vaatteet 20 vuoden jälkeen. 

Tekstiilit, sinänsä ehjät, ovat mielestäni niin kauheita etten veisi edes löytöeläintaloon, koska ei se jumalaton pölyn määrä eläimillekään hyväksi ole. Ajattelen että säästäisi 2 lakansetttiä ja 2 pyyhesettiä ja yrittäisi ne pestä käyttökelpoiseksi? Enempäähän ei yksineläjä tarvitse. 

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstraaja tilaa siivoojan ja maksaa sen.

Vierailija
2/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että nyt on turha huudella, että "ei toisen ihmisen tavaroita saa hävittää". Tilanne on se, että jos me sukulaiset emme hävitä, viranomaiset hävittää tai käytännössä siis taloyhtiön hommaama siivousfirma ja lasku tulee omaiselle. 

Sinänsä tuo varsinainen työn osuus on helppoa, se on vaan iso urakka raivokasta siivoamista ja sellaisesta suorastaan nautin. Mutta mietin päätöksentekoa, kun kaikenlaista pikkukrääsää ja sälää ja rojua on niin määrättömästi. Keskeneräisiä käsitöitäkin lienee muuttolaatikollinen, kaikki niin pölyisiä ettei kukaan sellaista käsityötä voi jatkaa saati että päällensä pukisi jos se joskus valmistuisi. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tuon sukulaisen edunvalvoja?

Vierailija
4/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hamstraaja on sairaalassa, mikä aloituksesta kävi ilmi, eikä ole siinä kunnossa että tilailisi ja makselisi yhtään mitään. 

Me sukulaiset olemme katsos sillä tavalla outoja, että tahdomme auttaa tätä sukulaistamme. Ettei joudu pienestä eläkkeestään siivoajia makselemaan, koska voi olla palveluasuminen seuraavaksi edessä. Se olisi tämä yllättävän hamstraustaipumus huomioon ottaen varmaan kyllä hänelle kaikkein parasta. 

Onni onnettomuudessa on se, että ainakaan mitään liian pikaista kotiutusta, mitä nykyään harrastetaan, ei voi tehdä. 

ap

Vierailija
5/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää ovi auki niin pussihousut vie kaiken

Vierailija
6/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ole aikaisemmin ollut edunvalvojan tarpeessa, vaan on vaikuttanut täysin kykenevältä hoitamaan asiansa. Siisti (siis henkilönsä), menevä, harrastava eläkeläisrouva. 

En ole edes kaikkein läheisin sukulainen, lupauduin vain auttamaan hänen lapsiaan raivauksessa koska olen sellaisessa hyvä ja tehokas.  

ap

Vierailija
7/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette voi tehdä tyhjennystä millään tavalla kunnioittavasti. Ajattele jos olisit itse sairaalassa ja kun palaisit kotiin, niin kaikki sun tavarat olisi hävitetty. Miltä se tuntuisi?

Vierailija
8/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että nyt on turha huudella, että "ei toisen ihmisen tavaroita saa hävittää". Tilanne on se, että jos me sukulaiset emme hävitä, viranomaiset hävittää tai käytännössä siis taloyhtiön hommaama siivousfirma ja lasku tulee omaiselle. 

Sinänsä tuo varsinainen työn osuus on helppoa, se on vaan iso urakka raivokasta siivoamista ja sellaisesta suorastaan nautin. Mutta mietin päätöksentekoa, kun kaikenlaista pikkukrääsää ja sälää ja rojua on niin määrättömästi. Keskeneräisiä käsitöitäkin lienee muuttolaatikollinen, kaikki niin pölyisiä ettei kukaan sellaista käsityötä voi jatkaa saati että päällensä pukisi jos se joskus valmistuisi. 

ap

Mun täytyy sanoa, että valitsisin tuossa tilanteessa sen siivousfirman ja tosiaan vaikka maksaisin. Ihan siitä syystä, että lähiomainen todennäköisesti muuttuu itse pirulaiseksi, jos hänellä on lähipiirissään joku, jota syyttää siivouksesta.

Vierailija
9/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ole aikaisemmin ollut edunvalvojan tarpeessa, vaan on vaikuttanut täysin kykenevältä hoitamaan asiansa. Siisti (siis henkilönsä), menevä, harrastava eläkeläisrouva. 

En ole edes kaikkein läheisin sukulainen, lupauduin vain auttamaan hänen lapsiaan raivauksessa koska olen sellaisessa hyvä ja tehokas.  

ap

Jos et ole kaikkein läheisin sukulainen, sitä suuremmalla syyllä nyt olisi hyvä astua takavasemmalle ja odottaa läheisempien sukulaisten päätöksiä.

Vierailija
10/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hamstraaja on sairaalassa, mikä aloituksesta kävi ilmi, eikä ole siinä kunnossa että tilailisi ja makselisi yhtään mitään. 

Me sukulaiset olemme katsos sillä tavalla outoja, että tahdomme auttaa tätä sukulaistamme. Ettei joudu pienestä eläkkeestään siivoajia makselemaan, koska voi olla palveluasuminen seuraavaksi edessä. Se olisi tämä yllättävän hamstraustaipumus huomioon ottaen varmaan kyllä hänelle kaikkein parasta. 

Onni onnettomuudessa on se, että ainakaan mitään liian pikaista kotiutusta, mitä nykyään harrastetaan, ei voi tehdä. 

ap

Eli sukulainen on siinä kunnossa, että hänellä on edunvalvoja. Edunvalvoja varmaankin tilaa siivoojan asuntoon ja maksu veloitetaan tämän sukulaisen tililtä kuten kuuluukin.

Vierailija
11/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mun täytyy sanoa, että valitsisin tuossa tilanteessa sen siivousfirman ja tosiaan vaikka maksaisin. Ihan siitä syystä, että lähiomainen todennäköisesti muuttuu itse pirulaiseksi, jos hänellä on lähipiirissään joku, jota syyttää siivouksesta.

Tämä on tiedossa. Lapsensa eivät halua ottaa siivoojaa, vaan pitävät velvollisuuteenaan hoitaa homman itse. 

Minä olen jo tarjoutunut syntipukiksi, siis oikeasti sanoin että syyttävät sitten kaikesta minua, koska minulle on yksi lysti jos olen epäsuosiossa tai en. Näin siis välit lapsiin pysyisivät hyvinä. 

ap

Vierailija
12/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmastikin kyseisen henkilön lapset haluavat käydä perintönsä ainakin silmämääräisesti läpi, ja siinä tilanteessa he sitten katsovat, mikä on säästämisen arvoista. Pölyn kyllä saa pois tekstiilistä, joka muuten on säästämisen arvoinen.

Se, että joku avulias Aatu pohtii vauvapalstalla, onko kaksi lakanasettiä sopivasti, on pikkuisen ennenaikaista ellei jopa loukkaavaa. Ensin edunvalvonta-asiat kuntoon ja vastuu sille, kenelle se kuuluu.

Vierailija
13/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha tilanne. Voiko sairaalassa olijan kanssa keskustella? Kertoisi, että asunto pitää tyhjentää, ja sen tekee joko sukulaiset tai viranomaiset. Onko jotain, mitä hän haluaa ehdottomasti säilyttää, mitä ei saa missään nimessä hävittää?

Jos keskustelu ei onnistu, tai hän kieltäytyy näkemästä tilannetta, silloin just noin, hävitätte 90%, mutta jätätte sen verran, että hän pärjää, kun tulee kotiin. 

Vierailija
14/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos et ole kaikkein läheisin sukulainen, sitä suuremmalla syyllä nyt olisi hyvä astua takavasemmalle ja odottaa läheisempien sukulaisten päätöksiä.

Päätös on tehty jo. Sukulaiset menevät siivoamaan ja minut on pyydetty talkoisiin. 

Minä. Kysyin. Käytännön. Neuvoja. 

-ap- 

Vierailija
15/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tämä on tiedossa. Lapsensa eivät halua ottaa siivoojaa, vaan pitävät velvollisuuteenaan hoitaa homman itse. 

Minä olen jo tarjoutunut syntipukiksi, siis oikeasti sanoin että syyttävät sitten kaikesta minua, koska minulle on yksi lysti jos olen epäsuosiossa tai en. Näin siis välit lapsiin pysyisivät hyvinä. 

ap

No sitten varmastikin lapset päättävät, mitä säästetään ja montako lakanasettiä on riittävästi. Kysy heiltä.

Vierailija
16/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitätte roskiin lähes kaiken ja katsotte, löytyykö kaiken roskan alta jotain säilyttämisen arvoista. Sitten varustatte tilalle uuden, siistin kodin eli välttämättömät kalusteet ja tavarat.

Vierailija
17/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Aika lailla samaa mieltä. Laitat taloyhtiön piikkiin sen siivousmääräyksen ja maksatte kimpassa sen laskun. Kun kyseessä on oma sukulainen, niin roinan siivoaminen on masentava urakka.

Vierailija
18/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee käytännön neuvo. Mene talkoisiin ja kysy siellä, kuinka voit auttaa.

Ota etukäteen selvää alueen jätepisteistä, varaa riittävästi erilaisia pusseja ja astioita lajitteluun ja jos sinulla on pakettiauto tai peräkärry, tarjoa sellainen käyttöön. 

Vierailija
19/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Ymmärrät varmaan, että tuo sukulainen voi noihin tietoihin perustuen tehdä rikosilmoituksen?

Vierailija
20/59 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista olla tarkkana, tuollaisissa kämpissä voi olla kaikenlaisia ötököitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän