Sinä PK-SEUDULLA 2000-LUVUN OMAKOTITALOSSA asuva: mistä saitte rahat?
Jotenkin epäilyttää aina uusien omakotitalojen kohdalla pk-seudulla, että mitä niiden taakse liittyy. Kuitenkaan tavallisilla palkoilla sellaisia ei rakenneta.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on nyt täyttä puppua, että oman asunnon hankinta pk-seudulta olisi mahdotonta ilman vanhempien säästöjä. ASP-tilille voi säästää jo opiskeluaikana osan opintolainasta, jos tyytyy asumaan solussa tai opiskelija-asuntolan yksiössä (jolloin koko opintolainaa ei tarvitse elämiseen). Näin on helposti valmistuessa 20 000 euroa ASP-tilillä valmiina.
Toki näin ei saa vielä asuntoa Töölöstä, mutta pk-seudulla on paljon muitakin kelvollisia asuinpaikkoja.
Jos opinnot kestävät viisi vuotta, pitäisi kuukaudessa säästää noin 333 euroa jotta saisi tuon summan kokoon. Aika kova säästötavoite pienituloiselle - esim. itselläni opintotuki ja laina olivat noin 750 e. Nykyään taitaa olla vähän enemmän, kun lainaa ob tarkoitus ottaa enemmän.
Nykyisin pelkkää lainaa voi saada 650 euroa / kk, opintotukea 250 eur / kk ja yleistä asumistukea 80 % vuokrasta, pk-seudulla max noin 400 eur / kk. Esim. oma opiskelijapoikani asuu opiskelija-asuntolan yksiössä, jossa vuokra on 400 eur / kk. Hän saa siihen asumistukea 320 eur / kk. Vuokran jälkeen hänelle jää siis opintotuesta ja -lainasta 820 eur / kk. Elämiseen siitä rittää hyvin 420 eur / kk, joten joka kuukausi voi laittaa säästöön 400 euroa.
Kesäisin hän on töissä, ja niillä kesäansioilla voi sitten vähän matkustella ja huvitella.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä halua että lapseni ottaa opintovelkaa asuntosäästöjä varten... Koska suunnitelma opintovelan maksuun pitää olla. Miten käy jos ei saa töitä opiskeluaikana tai valmistuttua? Onneksi minä ja mieheni voimme auttaa lapsiamme rahallisesti.
Tämä kommentti on oikein malliesimerkki mekanismeista, joilla hyvä/huono-osaisuus periytyy. Hyväosaisessa perheessä lasketaan, että kun opintolainaa saa alle prosentin korolla ja ASP-tilille saa säästöpalkkion kanssa 5 prosentin koron, niin jokaista ASP-tilille opintolainasta siirrettyä tonnia kohti tulee voittia 40 euroa joka vuosi. Lisäksi otetaan huomioon vielä se, että jos esim. yliopisto-opiskelija valmistuu alle kuudessa vuodessa, niin KELA maksaa opintolainasta takaisin seitsemän tonnia. Perhe siis neuvoo nuortaan ottamaan opintolainaa ja sijoittamaan sen ASP-tilille. Kun nuori valmistuu, hänellä on valmiina 20 000 euron asuntosäästöt.
Huonompiosaisen perheen vanhemmat neuvovat lasta välttämään opintolainan ottoa viimeiseen asti. Niinpä nuorella ei ole valmistuessaan mitään alkupääomaa asunnon ostamiseen.
Molempien perheiden lapsilla on periaatteessa ollut täysin samat mahdollisuudet, mutta vain toinen on osannut käyttää niitä hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on nyt täyttä puppua, että oman asunnon hankinta pk-seudulta olisi mahdotonta ilman vanhempien säästöjä. ASP-tilille voi säästää jo opiskeluaikana osan opintolainasta, jos tyytyy asumaan solussa tai opiskelija-asuntolan yksiössä (jolloin koko opintolainaa ei tarvitse elämiseen). Näin on helposti valmistuessa 20 000 euroa ASP-tilillä valmiina.
Toki näin ei saa vielä asuntoa Töölöstä, mutta pk-seudulla on paljon muitakin kelvollisia asuinpaikkoja.
Minä en kyllä halua että lapseni ottaa opintovelkaa asuntosäästöjä varten... Koska suunnitelma opintovelan maksuun pitää olla. Miten käy jos ei saa töitä opiskeluaikana tai valmistuttua? Onneksi minä ja mieheni voimme auttaa lapsiamme rahallisesti.
On jo aiemmin selitetty, miksi opintolainan ottaminen kannattaa. Et varmaan lukenut tai et ainakaan ymmärtänyt.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on suunnitelma opintolainan takaisinmaksua varten: nuori menee valmistuttuaan töihin ja maksaa lainan takaisin palkastaan. Lisäksi Kela maksaa lainasta seitsemän tonnia opintolainahyvityksenä.
Jos sitten kävisikin niin onnettomasti, että nuori ei saisi valmistuttuaan töitä (tämä on loppujen lopuksi yliopistolta valmistuneilla aika harvinaista, jos opintoala on valittu yhtään järkevästi), niin nuorella on aina ne ASP-säästöt, jotka voi hätätilassa käyttää lainan takaisinmaksuun. Silloin vain asunnon ostaminen jää.
Ja jos vanhemmilla on taloudelliset mahdollisuudet auttaa nuorta opiskeluaikana, niin eikö heillä ole samalla tavalla mahdollisuus auttaa nuorta hätätilanteessa opintolainan takaisinmaksussa?
Miksi pk-seudun omakotitaloasujia ei lain voimalla PAKOTETA julkiseen rekisteriin selvittämään, mistä rahat asuntoon on saatu? Tämä lisäisi TERVETTÄ läpinäkyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentti on oikein malliesimerkki mekanismeista, joilla hyvä/huono-osaisuus periytyy. Hyväosaisessa perheessä lasketaan, että kun opintolainaa saa alle prosentin korolla ja ASP-tilille saa säästöpalkkion kanssa 5 prosentin koron, niin jokaista ASP-tilille opintolainasta siirrettyä tonnia kohti tulee voittia 40 euroa joka vuosi. Lisäksi otetaan huomioon vielä se, että jos esim. yliopisto-opiskelija valmistuu alle kuudessa vuodessa, niin KELA maksaa opintolainasta takaisin seitsemän tonnia. Perhe siis neuvoo nuortaan ottamaan opintolainaa ja sijoittamaan sen ASP-tilille. Kun nuori valmistuu, hänellä on valmiina 20 000 euron asuntosäästöt.
Huonompiosaisen perheen vanhemmat neuvovat lasta välttämään opintolainan ottoa viimeiseen asti. Niinpä nuorella ei ole valmistuessaan mitään alkupääomaa asunnon ostamiseen.
Molempien perheiden lapsilla on periaatteessa ollut täysin samat mahdollisuudet, mutta vain toinen on osannut käyttää niitä hyväkseen.
Olisiko tässä kysymys myös siitä, että hyväosaisesta perheestä tulevat uskaltavat ottaa enemmän riskejä? Uskalletaan nostaa opintolainaa, uskalletaan ottaa isohko asuntolaina. Vaurastuminen on vaikeaa, jos ei ota lainkaan riskejä. Sama asenne näkyy sijoituskeskusteluissa. Moni ei uskalla sijoittaa, koska sijoitusten arvo voi laskea. Samojen rahojen laitto Lottoon tai kaljaan nähdään turvallisempana vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä asennetta. Meillä on rahaa, mutta näen tärkeänä, että nuori oppii hoitamaan talouttaan ja raha-asioitaan järkevällä tavalla, ei nojaamaan äitiin ja isiin kaikessa.
Velka ei ole paha, eikä opintojen ohella työssä käyminen. Päinvastoin, opintolaina jopa kannattaa ottaa ja osa-aikatyötä kannattaa tehdä niin paljon kuin jaksaa. Kaikista pahinta on "keskittyminen opiskeluun" vanhempien tukemana, siinä valmistuu vailla verkostoja ja työkokemusta suoraan työttömäksi. Eikä ole edes taloutta oppinut hoitamaan.
Tottakai minäkin tiukasta hätätilanteesta lapseni pelastaisin, mutta eipä ole toistaiseksi ollut tarvetta, kun pohjatyö kasvatuksessa on tehty järkevää rahankäyttöä ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin, että "vanhaa rahaa". Tarkoitan tällä perittyä asunto-omaisuutta, mikä usein verhotaan sen taakse, että ollaan vaihtamassa parempaan.
Ei sinne pääkaupunkiseudulle rakenna enää kukaan normipalkkainen. Pitää olla melkoinen omaisuus koossa ennen sitä, eikä sitä käsirahaa normipalkasta säästellä eikä sellaisia lainoja pankit ilman takuita myönnä.
Toki peritty asunto auttaa, mutta ilman sitäkin tai muita perintöjä onnistuu ihan hyvin, jos on kysymyksessä pariskunta, jossa molemmilla on keskimääräistä paremmat tulot (esim. lääkäri, juristi, DI). Oletetaan, että pariskunnan nettotulot ovat yhteensä 5000 euroa kuukaudessa. Kolme tonnia kuukaudessa riittää mainiosti mukavaan elämään, joten kaksi tonnia kuussa voi hyvin laittaa asuntolainabn lyhennyksiin ja säästöihin. (Yhtiövastike menee siitä kolmesta tonnista). Aluksi ostetaan tietenkin pienempi asunto, joten siihen ei tarvita älyttömän isoa omaa rahoitusta.
Tällä tahdilla 600 000 euron omakotitalo on maksettu alle 30 vuodessa eikä nyt ole edes laskettu tuottoa säästöille.
Tuttavaperhe tienaa yhdessä yli 8000e/kk (brutto) eikä uskalla edes ostaa kolmiota Helsingistä, omakotitalosta nyt puhumattakaan.
Pankki vaatii nykyisellään käsirahaa ja vakuuksia. Sitten ovat tietenkin laina-ajat. Eivät ne mitään loppuelämän kestäviä lainoja anna. Tuossa ajassa moni on saanut muutaman kerran kenkää tai vaihtanut jopa alaa. Liian riskaabelia.
Miksi eivät uskalla? Hyvältä paikalta ostetun asunnon Helsingistä voi kyllä myydä, jos töistä tulee kenkää. Noilla tuloilla (netto selvästu päälle 5000, jos bruttotulot eivät jakaudu kovin epätasaisesti pariskunnan kesken) oman osuuden säästämisen ei pitäisi olla mahdotonta.
Miten saat 8000€ brutosta yli 5000 netto? Mun miehen tulot on 7600€ ja netto 3600€, ilman autoetua olisi n 4200€. Suomessa verotus syö neton
Sain rahat verottajalta vuokraamalla osaa talosta itselleni toimitilana ja asumistukina. Myyn kolmen vuoden päästä ja saan n. 300 000 €.
Aloitin 22m2 yksiöstä, se oli 10 vuotta vuokralla kun asuin kaksiossa.
Myin kaikki ja lainaa 153 000 päälle.
Tontin vuokrasopimus 2082 asti.
Tuokin laina hoidettu 2023, jos olen elossa.
Jos en ole en tarvitse tätä omakotitaloakaan.
M. 44
Lauttasaari, Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin, että "vanhaa rahaa". Tarkoitan tällä perittyä asunto-omaisuutta, mikä usein verhotaan sen taakse, että ollaan vaihtamassa parempaan.
Ei sinne pääkaupunkiseudulle rakenna enää kukaan normipalkkainen. Pitää olla melkoinen omaisuus koossa ennen sitä, eikä sitä käsirahaa normipalkasta säästellä eikä sellaisia lainoja pankit ilman takuita myönnä.
Toki peritty asunto auttaa, mutta ilman sitäkin tai muita perintöjä onnistuu ihan hyvin, jos on kysymyksessä pariskunta, jossa molemmilla on keskimääräistä paremmat tulot (esim. lääkäri, juristi, DI). Oletetaan, että pariskunnan nettotulot ovat yhteensä 5000 euroa kuukaudessa. Kolme tonnia kuukaudessa riittää mainiosti mukavaan elämään, joten kaksi tonnia kuussa voi hyvin laittaa asuntolainabn lyhennyksiin ja säästöihin. (Yhtiövastike menee siitä kolmesta tonnista). Aluksi ostetaan tietenkin pienempi asunto, joten siihen ei tarvita älyttömän isoa omaa rahoitusta.
Tällä tahdilla 600 000 euron omakotitalo on maksettu alle 30 vuodessa eikä nyt ole edes laskettu tuottoa säästöille.
Tuttavaperhe tienaa yhdessä yli 8000e/kk (brutto) eikä uskalla edes ostaa kolmiota Helsingistä, omakotitalosta nyt puhumattakaan.
Pankki vaatii nykyisellään käsirahaa ja vakuuksia. Sitten ovat tietenkin laina-ajat. Eivät ne mitään loppuelämän kestäviä lainoja anna. Tuossa ajassa moni on saanut muutaman kerran kenkää tai vaihtanut jopa alaa. Liian riskaabelia.
Miksi eivät uskalla? Hyvältä paikalta ostetun asunnon Helsingistä voi kyllä myydä, jos töistä tulee kenkää. Noilla tuloilla (netto selvästu päälle 5000, jos bruttotulot eivät jakaudu kovin epätasaisesti pariskunnan kesken) oman osuuden säästämisen ei pitäisi olla mahdotonta.
Miten saat 8000€ brutosta yli 5000 netto? Mun miehen tulot on 7600€ ja netto 3600€, ilman autoetua olisi n 4200€. Suomessa verotus syö neton
Tässä oli oletettu, että molemmat vanhemmat käyvät töissä ja tulot jakautuvat heidän välillään suhteellisen tasaisesti. 4000 euron bruttotuloilla helsinkiläisen ja espoolaisen nettotulot ovat noin 2800 euroa ilman mitään vähennyksiä, jos ei kuulu kirkkoon.
Käteen jäävä tulo on täysin eri, jos tulot jakautuvat kahdelle. Lisäksi joko asut paikkakunnalla, jossa kunnallisvero on selvästi pääkaupunkiseutua korkeampi tai laskit miehesi neton ilman autoetua väärin. Tarkistin juuri oman mieheni palkkakuitista, että hänellä on 7200 euron bruttopalkalla netto 4200 euroa ilman mitään vähennyksiä. Ja mieheni on jo niin vanha, että hän maksaa korkeampaa eläkemaksua.
Helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin lyödä vetoa, että AP on kotoisin vuokra-asuntoperheestä. Mistään ei ole saanut toimintamallia.
Samantuloiset muut ihmiset toisesta taustasta tekevät kaiken automaattisesti oikein.
Kyl sillä on paljon vaikutusta voiko kotoo saada edes pientä tukea vai pitääkö opiskella velaksi.
Köyhyys ja varsinkin rikkaus periytyy.
Velkaraa moni ottaa opintoihin, mutta ei täysiä summia. Monella on vähän rahaa säästössäkin ja tienaavat lisää loma-aikoina. Opiskelut ei todellakaan estä omakotitalon ostoa, eikä ole kummoinen kustannus.
Säästöillä ja lainalla. Olen 25v ja ostimme äskettäin puolisoni kanssa oman talon mukavan isolla tontilla. Itse olen ollut 16-vuotiaasta asti työelämässä ja ravannut semmoisia vuokra-asunnoiksi kutsuttuja lääviä, että nyt riitti. Talomme ei ole kedon kaunein kukka ja vaatii laittamista, mutta koska hinta oli sopiva, jää rahaa remontoimiseen. Emme ottaneet remonttilainaa. Olkoot sitten vaikka koko loppu elämän projekti tämä talo, mutta tekemistä halusimmekin! Olisi tylsää ostaa täysin valmis talo, jossa pinnat ei kuitenkaan olisi täysin sitä mitä itse haluaa.. P.S PK-seutu on laaja alue jonka sisällä kyllä asutaan, mutta ei missään Helsingin ydinkeskustassa eikä edes Vantaan getossa. Sopivan matkan päässä kaikista palveluista kuitenkin ja silti on oma rauha!
Vierailija kirjoitti:
Käteen jäävä tulo on täysin eri, jos tulot jakautuvat kahdelle. Lisäksi joko asut paikkakunnalla, jossa kunnallisvero on selvästi pääkaupunkiseutua korkeampi tai laskit miehesi neton ilman autoetua väärin. Tarkistin juuri oman mieheni palkkakuitista, että hänellä on 7200 euron bruttopalkalla netto 4200 euroa ilman mitään vähennyksiä. Ja mieheni on jo niin vanha, että hän maksaa korkeampaa eläkemaksua.
Helsinkiläinen
Pk seudulla. Tiedän sentilleen tuon neton joska hoidan perheen raha-asiat. Meillä on vielä vähän asuntolainan vähennyksiä, työhuonevähennys yms mukana.
Mun nettopalkka on 2200€ ja brutto 3400€. Eli yhteenlasketut netot 5800 ja brutot 11000
Minä tyhmä en nostanut opintolainaa isäni pelottelemana. Valmistui opistoinsinööriksi keskelle lamaa -92, oli työttömänä 4 vuotta ja minä synnyin siihen väliin. Olin itse koko opiskeluajan töissä mutta kaikki se raha meni elämiseen. Mitään ei jäänyt säästöön. Perustin sittemmin yrityksen ja sain 3 vuodessa säästettyä just ja just 15000 € ja miehellä oli itsellään myös asp-säästöjä vähän enemmän. Näillä ostettiin eka kaksio kantakaupungista viime vuonna ja jo nyt ollaan suunnittelemassa vaihtoa isompaan.
Omat lapseni, jos niitä tulee, suorastaan pakotan nostamaan opintolainan ja laittamaan ne aspiin, mikäli tilanne on yhtä hyvä kuin nyt. Asunto on elintärkeä sijoitus. Tärkeämpi mitä pörssiosakkeet joihin en ikinä sijoittaisi senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on suunnitelma opintolainan takaisinmaksua varten: nuori menee valmistuttuaan töihin ja maksaa lainan takaisin palkastaan. Lisäksi Kela maksaa lainasta seitsemän tonnia opintolainahyvityksenä.
Jos sitten kävisikin niin onnettomasti, että nuori ei saisi valmistuttuaan töitä (tämä on loppujen lopuksi yliopistolta valmistuneilla aika harvinaista, jos opintoala on valittu yhtään järkevästi), niin nuorella on aina ne ASP-säästöt, jotka voi hätätilassa käyttää lainan takaisinmaksuun. Silloin vain asunnon ostaminen jää.
Ja jos vanhemmilla on taloudelliset mahdollisuudet auttaa nuorta opiskeluaikana, niin eikö heillä ole samalla tavalla mahdollisuus auttaa nuorta hätätilanteessa opintolainan takaisinmaksussa?
Hyvä suunnitelma mutta töihin ei noin vain mennä....
Sijoitin itsekin oman opintolainani aspiin mutta melkein kaikki säästöt meni, kun tuli takaisinmaksun aika. - Työttömänä yhä ja 4 vuotta valmistumisesta. Bio- ja elintarviketekniikan DI olen ja en ole työllistynyt Sarasen pilipalikoodari-koulutuksestakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläinen
Pk seudulla. Tiedän sentilleen tuon neton joska hoidan perheen raha-asiat. Meillä on vielä vähän asuntolainan vähennyksiä, työhuonevähennys yms mukana.
Mun nettopalkka on 2200€ ja brutto 3400€. Eli yhteenlasketut netot 5800 ja brutot 11000
Uskon kyllä, että tiedät miehesi neton, kun autoetu otetaan huomioon, mutta ilman sitä ainakaan Helsingissä ja Espoossa oikea netto ei ole 4200, jos brutto on 7600.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläinen
Uskon kyllä, että tiedät miehesi neton, kun autoetu otetaan huomioon, mutta ilman sitä ainakaan Helsingissä ja Espoossa oikea netto ei ole 4200, jos brutto on 7600.
Ei se montaa kymppiä voi heittää. Autoetu on 900€/kk josta itse joudutaan maksaman n 600€. Eli 3600+600€ =4200€ ainakin mun matematiikan mukaan. Voin toki tarkistaa vero.fistäkin. Enempää se ei ainakaan ole
Ihan tyhjästä aloitettiin. säästössä oli pieni summa, loppu lainaa ja ostettiin pieni huonossa kunnossa ollut kaksio, rempattiin, myytiin kahden vuoden päästä, sitten kolmio, välillä omakotitalo Kirkkonummella, sitten kerrostalo ratikkareitin varrella, joka maksoi paljon enemmän kuin omakotitalo, nyt arvo noin 680.000€.