Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikka Helsingissä, ei varaa asua edes kehyskunnassa??

Vierailija
26.12.2019 |

Vuorotyö, auto löytyy. Nettopalkka vajaa pari tonnia kuussa. Perheessä yksi aikuinen ja yksi eskarilainen.

Mitähän tässä keksisi seuraavaksi, kun nykyisestä kodista pitää muuttaa putkirempan tieltä lähiaikoina pois, mutta tilalle ei vaan löydy kohtuuhintaista asuntoa mistään? Ihan keskelle korpea emme voi kuitenkaan muuttaa, ja työmatka on jo nyt vajaa 40km/suunta. Työpaikan vaihtaminen ei tule kysymykseen.

Vuokrat nousevat järkyttävää tahtia, tässäkin vuokra oli alle 700e kun tähän muutimme v. 2014. Nyt vuokra ja autopaikka onkin sitten 900e! Ja missään luksusasunnossa ei asuta, vaan todella heikkokuntoisessa talossa. Edes tuolla 900€, joka on ehdottomasti kipurajoilla jo, ei saa täältä kehyskunnasta saman kokoista asuntoa mistään. Eikä näytä saavan muualtakaan lähikunnista.

Oman ostaminen ei ole realistinen vaihtoehto, kun ne omatkin maksavat sen verran ettei sellaiseen ole varaa. Kaupungilta on haettu asuntoa, se onkin ainoa halvempi vaihtoehto nykyisen vuokranantajamme (M2) jälkeen. Mutta jos kaupunkikaan ei asuntoa myönnä, minne sitten? Sillan alleko?

Kommentit (268)

Vierailija
161/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmio pitäisi olla, kaksio on liian pieni. 

Lapseni on eri sukupuolta kanssani, ja tarvitsee koulun alkaessa muutenkin oman huoneen. 

Ap 

Sinulla on tulotasoon nähden liian kovat vaatimukset. Ei pienituloisella yh:lla tietenkään ole varaa perheasuntoon! Tuossa tilanteessa on ihan tavallista, että asutaan kaksiossa ja lapsella on se makuuhuone. Mihin aikuinen sitä makuuhuonetta tarvitsee? Sänky vaan sohvan nurkkaan. 

Avarra vähän ajatteluasi niin saat lyhyemmän työmatkan ja paremman elämänlaadun. Helsingissä kolmio on perheasunto ja siinä asutaan helposti 2-3 lapsen kanssa. Ja tämäkin ydinperheillä, joissa on kaksi tulonsaajaa. 

En ole ap, mutta kysyykö joku oikeasti mihin aikuinen tarvitsee oman makuuhuoneen? Seksiin esimerkiksi, tai rauhallisiin uniin.

Molemmat onnistuu. Ovi laitetaan kiinni.

Eri

Vierailija
162/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä oli yksi lapsi, asuttiin 25 neliön yksiössä. Sitten piti muuttaa työn perässä Helsinkiin. Vuokrattiin 70 neliön kaksio, josta tehtiin kaapistoilla kolmio toisen lapsen synnyttyä.

Pikkuinen oma velkainen yksiö oli vuokrattuna, joten saatiin lainaa maksettua.

Samalla otettiin lisää velkaa ja ostettiin radan varren kunnasta tontti ja rakennettiin talo. Myytiin yksiö ja lainaa jäi vähän maksettavaksi myyntihinnan jälkeen.

Nyt velattoman talon asuminen maksaa kaikkine kuluineen n 350 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmio pitäisi olla, kaksio on liian pieni. 

Lapseni on eri sukupuolta kanssani, ja tarvitsee koulun alkaessa muutenkin oman huoneen. 

Ap 

Miksi tätä on alapeukutettu? Lapsellako ei olisi oikeutta omaan huoneeseen, poika on teini-iässäkin äidin kanssa samassa huoneessa niinkö?

Ihan normaalia haluta lapselle oma huone.

Ei vaan siksi että jos ei ole rahaa, eikä ap:lla ole, niin on ihan normaalia laittaa sen LAPSEN tarpeet edelle ja antaa hänelle se makuuhuone ja ottaa itselleen nukkumasoppi olohuoneesta. Ratkaisuja on erilaisia, parvi, vuodesohva, pieni sermi tai sitten vaan tehdä siitä pääasiassa makuuhuone jossa on pieni yhteinen oleskelupaikka.

Vierailija
164/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtäkään yh-äitiä joka ei asuisi kaksiossa. Lapselle makkari, äidille olkkari.

Anteeksi nyt vaan. Olen yh ja asun lapsen kanssa 100 neliön rivarissa, 4h+keittiö.

Ystävistäni 3 yh-äitiä, kaksi asuu ok-talossa lasten kanssa, yksi 75 neliön kerrostalohuoneistossa.

Mutta joo, emme asu pk-seudulla. Siellä asuminen olisi kamalaa.

Vierailija
165/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa, mihin kaikkeen muuhun ap:lla menee rahaa, jos ei ole varaa kolmioon edes kehyskunnissa. Paljonko alle 2000 se palkka on nettona, onko se 1500 vai 1900? Lisäksihän tulee lapsilisä ja elarit, yhteensä noin 300 e. Kyllä siitä pitäisi riittää kolmion vuokraan, tai kaksioon Helsingissä.

Ja mikä ihmeen työpaikka tuo voi olla, kun pitää tehdä etätöitä (ap:n mukaan niitä varten tarvitaan rauhallinen tila kotona) mutta on vuorotyö, jossa on sellaiset työajat, että julkiset ei siihen aikaan kulje? Ja jos lapsella pitää olla hoitaja, kun ap ei ole kotona, niin maksaako tuo hoitaja erikseen?

Mieti ap, jos olisit useamman lapsen yh, vaikka kahden. Tytön ja pojan, joilla on sen verran ikäeroa etteivät voi nukkua samassa huoneessa.Pitäiskö sinula silloin kohtuudella olla varaa neliöön?

Vierailija
166/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh-äideistä leveimmin pk-seudulla asuvat asumistuen saajat. Näin olen huomannut. Itse asumisensa maksavilla sen sijaan on kaksio. Tämä on minusta outoa. Tienaan itse vuodessa päälle 50 tonnia ja asun silti teinin kanssa omistuskaksiossa ja olen aina maksanut asumisen omasta pussista. Pitäisin itseäni hieman yksinkertaisena, jos ostaisin isomman kuplahintaisen asunnon. Asuntolainaa ei tietenkään enää ole. Olen kyllä hankkinut kesämökin synnyinseudulta. Rahalle pitää mielestäni saada vastinetta.

Vierailija
167/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä asumistukien nostamista vuokrista/asuntojen hinnoista kärsii kaikki pk-seudun töissäkäyvät. Ratkaisu ongelmaan olis poistaa paikkakunnan vaikutus asumistukeen. Helsingissä ei samasta vuokrasta tulisi saada euroakaan enempää kuin Utsjoella.

Asumistuki muutenkin valtava veronmaksajien rahojen menoerä ja vääristää pahasti asuntomarkkinoita, aiheuttaa mm tätä keinotekoista kaupunkilaistumista josta kärsii kaikki (kasvukeskuksisssa vuokrat pilviin ja muualta suomesta palvelut katoaa eli kaikki kärsii)

Ja jos asumustukia laskettaisiin pk-seudulta katoaisi työvoima ja työttömyys pahenisi.

Vierailija
168/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin paritalon puolikkaan Helsingistä v. 2011 hintaan 249.000 euroa ja maksamme lainaa teidän vuokran verran kuussa.

Älä asu vuokralla vaan osta se asunto, jos et kerran työpaikkaakaan meinaa vaihtaa.

Vierailija
169/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin paritalon puolikkaan Helsingistä v. 2011 hintaan 249.000 euroa ja maksamme lainaa teidän vuokran verran kuussa.

Älä asu vuokralla vaan osta se asunto, jos et kerran työpaikkaakaan meinaa vaihtaa.

Se on helppo sanoa että osta oma... Mutta sen oman ostamiseen tarvitaan joko alkupääomaa tai takauksia, usein molempia ja jos niitä ei ole saatavilla(kaikilla ei ole rikasta sukua) niin oman ostaminen on lähes mahdotonta.

Vierailija
170/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim Järvenpäässäihan ilmoitellaan uusia vuokra-asuntoja alle tuon hinna. Hyvät palvelut ja hyvät yhteydet, mutta älä muuta tänne, sillä pääsyvaatimuksena on positiivisuus😘

Niin missä löytyy alle tuon hinnan, Jampassako? :DDDDDDDDDDDD

Jos käy vain himassa nukkumassa, on ihan sama, missä asuu. Ap on kirjoittamansa mukaan pienituloinen.

Entäs se lapsi? Joku Jamppa ei ole kenellekään aluetta tuntevalle vaihtoehto pienten lasten kanssa. 

Ai miksi ei? Mä asuin siellä itse lapsena, ja edelleen moni asuu, oletan näin koska siellä on koulu ja monia päiväkoteja.

Vierailija
171/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hyvä idea tuolla tuo yksi, että luovu autosta ja muuta työpaikan lähelle. Elämänlaatukin nousee lyhyiden työmatkojen vuoksi.

Vierailija
172/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yh-äideistä leveimmin pk-seudulla asuvat asumistuen saajat. Näin olen huomannut. Itse asumisensa maksavilla sen sijaan on kaksio. Tämä on minusta outoa. Tienaan itse vuodessa päälle 50 tonnia ja asun silti teinin kanssa omistuskaksiossa ja olen aina maksanut asumisen omasta pussista. Pitäisin itseäni hieman yksinkertaisena, jos ostaisin isomman kuplahintaisen asunnon. Asuntolainaa ei tietenkään enää ole. Olen kyllä hankkinut kesämökin synnyinseudulta. Rahalle pitää mielestäni saada vastinetta.

Ei pidä paikkaansa! Ei enää saa tolkuttomia asumistukia,tyly vastaus tulee/Muuta pienempään/etsi halvempi! Hädin tuskin saan tähän asumistukea vaikka olen eläkkeellä,muutaman hassun kympin!

Vierailija
173/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoon kaupunki tarjosi aika nopeasti hyvältä sijainnilta asuntoa, kun sitä tarvitsin..

Vierailija
174/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, 15 prosenttia 250 tonnista on paljon eli ap:n taskurahapalkan ja kovan vuokran yhdistelmällä sitä ei ihan äkkiä säästetä. Kannattaisi asua ihan muualla, sillä pienipalkkaista vuorotyötä on tarjolla ympäri maan. Ja noin pieneen palkkaan yltää varmasti tekemällä myös koulutustaan vastaamatonta työtä.

Vierailija
175/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku eläke kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa! Ei enää saa tolkuttomia asumistukia,tyly vastaus tulee/Muuta pienempään/etsi halvempi! Hädin tuskin saan tähän asumistukea vaikka olen eläkkeellä,muutaman hassun kympin![/quot

Pitää ainakin Espoossa. Yh-äitien vertailun olen suorittanut siellä. Eläkeläisillä harvemmin on lapsia. Espoossa tuensaaja-yh:t asuu kolmioissa ja itse maksavat kaksioissa. Tuensaajat saavat maksimimäärän asumistukea. Tämän tuensaaja minulle kertoi.

Vierailija
176/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene vaikka Oikotielle ja laita hakuun - myytävät asunnot Espoo, 3h, alle 35.000€, löytyy useita asumisoikeiusasuntoja. Kummityttöni osti juuri 68 neliön aso-kolmion Leppävaarasta, hinta n.28.000, vastike n.850€.

Jos pääkaupunkiseudulta löytyy tämän hintaisia aso-asuntoja, niin luulisi niiden olevan vielä edullisempia siellä kehyskunnissa 40 kmn päässä.

Eipä kauaa kestänyt, kun ensimmäinen asunnon ostamista tyrkyttävä taho karautti paikalle. Ei ole varaa vuokraan, mutta on varaa ostaa?

Asoa vastaan saa aina lainan ja asuminen on edullisempaa kuin vuokra-asunnossa.

Ason vastikkeet eivät poikkea merkittävästi vuokrasta. Siihen päälle vielä lainanhoitokustannukset, niin kalliiksi tulee.

Aso on hyvä tapa päästä mukavalle paikalle asumaan eikä tarvitse pelätä poismuuttoa. Helsinkiläiset kun kaipaavat sitä pysyvyyttä, ja himoitaan keskusta- ja rantanäkymiä.

Säästäminen kannattaa unohtaa. Aso oli joskus aikoinaan asunnon ensisäästäjiä varten, mutta se aika oli ja meni. Muistuttaa Hitas-rakentamisen kohtaloa. Ei ole mitään järkeä maksaa oikeudesta kämppään, jossa joutuu maksamaan samanlaista vuokraa ja lisäksi lainanlyhennystä.

Helsingissä ainakin ason vastikkeet on reilusti yksityisten vuokra-asuntojen vuokria edullisempia. Itse asuin ennen 950 e per kk 45 neliön kaksiosssa Arabianrannassa. Nyt asun 55 neliön kaksiossa viereisessä Asuntosäätiön asotalossa. Vastike 730 euroa kuussa. Otin asomaksun lainana ja lyhennän sitä 150 e per kk. Eli ei mene edes lainanlyhennyksen kanssa niin isoksi kuin yksityisen vuokra.

Vierailija
177/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikku eläke kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa! Ei enää saa tolkuttomia asumistukia,tyly vastaus tulee/Muuta pienempään/etsi halvempi! Hädin tuskin saan tähän asumistukea vaikka olen eläkkeellä,muutaman hassun kympin![/quot

Pitää ainakin Espoossa. Yh-äitien vertailun olen suorittanut siellä. Eläkeläisillä harvemmin on lapsia. Espoossa tuensaaja-yh:t asuu kolmioissa ja itse maksavat kaksioissa. Tuensaajat saavat maksimimäärän asumistukea. Tämän tuensaaja minulle kertoi.

MIks jankkaat,ei kaikki saa! Itse en saanut penniäkään astukea,"liian hyvät tulot". Ei nykyään saa liikaa asumistukea kukaan! Ei edes työttömät,aina pitää maksaa osa itse!

Vierailija
178/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki asumisoikeusasunto. Siihen saat varmasti lainaa.

Miksi kaikki sanovat, että aso-asuntoihin saa varmasti lainaa? Saako vaikka olisi ulosotossa? Tai olisi opintolainaa?

Opintolaina tai muut lainat esim autolaina eivät haittaa, jos pankissa katsovat että lainanmaksukyky riittää hoitamaan kaikki lainat. Ulosotossa oleminen haittaa kyllä, ja jos on maksuhäiriömerkintä se voi myös vaikeuttaa asiaa, ei tosin välttämättä estä jos velat on jo maksettu pois.

Vierailija
179/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan uskomaton kommentti! Mielestäni työssäkäyvän ei pitäisi näin tiukilla elää. Jos ap ei kävisi töissä niin sossu kustantaisi hänelle kaiken. Vasta tällä palstalla olen pöyristyneenä huomannut useassa eri ketjussa että ihmiset ovat oikeasti sitä mieltä että työssäkäyvä Helsingissä asuva pienipalkkainen perhe elää aivan liian hulppeasti jos asumiskulut ovat 1100€ mutta eivät ota huomioon ollenkaan että sitten taas sossuperheelle nämä asumiskustannukset ovat ihan normi, muistaakseni sossuperheelle (4hkl) kustannetaan 1050€ maksava vuokra kokonaisuudessaan. Työssäkäyvät ansaitsevat teidän mielestä surkeammat oltavat kuin sossun luukulla kuukausittain "vierailevat" perheet. On kyllä hieno asenne palstalaisilla, ei voi muuta sanoa!

Ei kyllä me ollaan sitä mieltä, että sossunkaan ei pitäisi kustantaa ylikallista asumista.

Toimeentulotuessa on kuntakohtaiset rajat kohtuullisille vuokrille. Helsingissä 2 hengen perheen korkein hyväksyttävä vuokra on 824€/kk ja 4 hengen perheelle 1038€/kk. Täysin työtön saa itse asiassa vähemmän toimeentulotukea kuin osa- ja tai kokoaikatyössä käyvä. Työssäkäyvän ansiotuloista vähennetään max 150 €/kk ennen toimeentulotuen myöntämistä. Siten  kahdella ruokakunnalla, joilla molemmilla on samat menot, työssäkäyvälle jää käteen se 150 € enemmän.

Wau, siis työssäkäyvälle jää 150€ enemmän, ihan mahtava juttu. Kyllä sen voimin jaksaa hymyillen kiiruhtaa työpaikalle paiskimaan hommia. En kyllä tunne yhtään pienipalkkaista joka saisi sossusta yhtään mitään koska suurin osa on kuitenkin säästänyt hieman tililleen. Tyhmiä näköjään ovat kun "antavat" /säästävät jatkuvasti valtiolle rahoja.

Olin aiemmin hyvin pienituloinen, ei mahdollisuutta säästää. Nyt olisi mutta en mihinkään säästötilille rahaa laita vaan nostan yli 650€/kk asumistukea Vantaalla kolmioon joka on melkein puolet vuokrastamme.

Näin tämä systeemi on rakennettu toimimaan.

Korkein hyväksyttävä vuokra voi olla tuo mutta sossussa työskennelleenä tiedän että ylimenevä osa maksetaan myös jos haussa on koko ajan edullisempi asunto.

Mikä tuo korkein hyväksyttävä vuokra on? Meillä oli ennen vuokra yli 1400 ja saatiin asumistuki eikä kukaan koskaan maininnut että pitäisi minnekään muuttaa.

Jos saitte vaan asumistukea niin ei silloin tarvitsekaan etsiä halvempaa. Tuo enimmäisvuokra koskee siis vain sossun asiakkaita joille maksetaan asumistuen JÄLKEEN se ylimenevä osuus vuokrasta. Sossu periaatteessa asettaa nuo korkeimmat ylimenevät vuokrat mutta koska esim. Helsingissä kaksiotakaan ei saa tuolla reilulla 800€:llä niin sossu maksaa loput vaikka menisi yli noiden omien normien.

Ei sossu mitään vuokria maksa, ainakaan Helsingissä. Ajattelet varmaan Kelaa.

Vierailija
180/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ason vastikkeet eivät poikkea merkittävästi vuokrasta. Siihen päälle vielä lainanhoitokustannukset, niin kalliiksi tulee.

Aso on hyvä tapa päästä mukavalle paikalle asumaan eikä tarvitse pelätä poismuuttoa. Helsinkiläiset kun kaipaavat sitä pysyvyyttä, ja himoitaan keskusta- ja rantanäkymiä.

Säästäminen kannattaa unohtaa. Aso oli joskus aikoinaan asunnon ensisäästäjiä varten, mutta se aika oli ja meni. Muistuttaa Hitas-rakentamisen kohtaloa. Ei ole mitään järkeä maksaa oikeudesta kämppään, jossa joutuu maksamaan samanlaista vuokraa ja lisäksi lainanlyhennystä.

Kyllä ne vastikkeet ovat paljonkin edullisempia kuin vuokrat mutta se kaikki riippuu aso firmasta ja alueesta. Lisäksi aso maksuun saa asuntolainan yhtä hyvällä korolla kuin tavalliseenkin asuntolainaan, joten siinä ei häviä sinänsä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi