Miksi sokean pitäisi saada kaupassa erityisapua henkilöstöltä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d8d092f-62c6-4aeb-a8c2-00d982544fb8
Niin. Ei sokeat ole erityisarvoisia.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen fiksu kauppias tietää, että jos palvelu ei pelaa, voi asiakas äänestää jaloillaan. Joten se palvelu kannattaa saada pelaamaan, tai tulee asiakaskato.
Jep, ja jos pitää välitä teetkö tyytyväiseksi yhden vai 50 asiakasta niin valinta lienee helppo?
No enpä olisi sellainen kaupan asiakas, jossa tietäisin olevan linjana, että vammaisia jätettävän auttamatta, vaikken itse vammainen olekaan.
Älä viitsi. Siinä vaiheessa kun kaupassa on hyllyjä tyhjänä ja ikuisuuden pitkät kassajonot, sinä et ajattele ylevästi että onpa hyvä että yksi myyjä keskittyy nyt vuoden kiireisempänä aikana yhden asiakkaan henkilökohtaisena avustajana olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Hän odottaa kaupalta sitä, että joku henkilö on puoli tuntia hoitamassa hänen ostoksiaan. Jos ei pärjää itse, niin pitäisi pyytää ja saada tuo apu yhteiskunnalta, ei kaupalta.
Kauppa vastaa yhteiskunnalle tekemistään tarjouksista. Aivan samalla tavalla kuin laki edellyttää hintojen olevan esillä, niiden tarjottujen tuotteiden on oltava saatavilla. Ei kauppa voi sinullekaan jättää myymättä, jos tarjottu tuote on sellaisen sokkelon takana josta et osaa kulkea läpi, vaan silloin kaupan on avustettava.
Saatavuutta ei voi rajoittaa vammaisuuden tai muun yhdenvertaisuutta syrjivän asettelun nojalla, vaan kaupan edellytetään tarjoustensa eli myymälässä tarjolla olevien tuotteiden osalta kykenevänsä myös tarjoamaan, toimittamaan ja myymään tuotteet yhdenvertaisesti. Kauppa ei saa laittaa tuotteita niin korkealle, että osa asiakkaista ei yllä ja ei saa apua jos ei ole apuvälineitä. Samalla tavalla kaupan on lain mukaan kyettävä tarjoamaan tuotteet ja sen saatavuuteen tarvittava apu jokaiselle.
Terveisin Karpo ja sen kaveri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Hän odottaa kaupalta sitä, että joku henkilö on puoli tuntia hoitamassa hänen ostoksiaan. Jos ei pärjää itse, niin pitäisi pyytää ja saada tuo apu yhteiskunnalta, ei kaupalta.
Kauppa vastaa yhteiskunnalle tekemistään tarjouksista. Aivan samalla tavalla kuin laki edellyttää hintojen olevan esillä, niiden tarjottujen tuotteiden on oltava saatavilla. Ei kauppa voi sinullekaan jättää myymättä, jos tarjottu tuote on sellaisen sokkelon takana josta et osaa kulkea läpi, vaan silloin kaupan on avustettava.
Saatavuutta ei voi rajoittaa vammaisuuden tai muun yhdenvertaisuutta syrjivän asettelun nojalla, vaan kaupan edellytetään tarjoustensa eli myymälässä tarjolla olevien tuotteiden osalta kykenevänsä myös tarjoamaan, toimittamaan ja myymään tuotteet yhdenvertaisesti. Kauppa ei saa laittaa tuotteita niin korkealle, että osa asiakkaista ei yllä ja ei saa apua jos ei ole apuvälineitä. Samalla tavalla kaupan on lain mukaan kyettävä tarjoamaan tuotteet ja sen saatavuuteen tarvittava apu jokaiselle.
Sitten se laki vielä lähteeksi?
Kysytkö sinä tätä ihan tosissasi, ap? Olet siis täydellinen moukka!
Hai, mitään apua ei tarvittaisi, mutta silti vartija roikuu kintereillä käydessäni tietyissä kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Näiltä hyllyjen täyttäjiltä on kyllä turha kysyä mitään, jos ei löydä jotain tavaraa. Ne kattoo hoomoilasena, en mä vaan tiedä, mä oon vaan töissä täällä.
Kyllä minä ainakin näytän mistäpäin kyseinen tavara löytyy. Jotkut käyvät hyllyttämässä useassakin eri kaupassa saman viikon aikana, ei siinä ehdi oppia ja muistaa missä mitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa ei ole osa yhteiskuntaa? Kuinka monta sokeaa olet itse avustanut? Sinäkin olet osa yhteiskuntaa.
Kauppa on voittoa tavoitteleva liikelaitos, Suomessa yleensä johonkin ketjuun kuuluva - ei mikään hyväntekeväisyysliike tai vammaisten avustuspiste josta saa personal shopperin käyttöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei meistä henkilökunnasta kukaan ehdi tekemään asiakkaan ostoksia. Jos jotain tuotetta ei asiakas löydä, toki autan ja näytän mistä löytyy, mutta kenenkään ostoskierrosta en voi alkaa tekemään jänen puolestaan. Minulla on omat velvollisuuteni jotka työnantajani olettaa minun suorittavan enkä voi jättää niitä.
Se kuirmanpurku voi odottaa vartin.
Kuormat kyllä odottaa mutta myyjät tekee tilaukset joka päivä ja niille on AINA määräaika mihin mennessä ne pitää tehdä jos meinaa huomiseksi saada myytävää. Voi tulla (jollekin yksinkertaiselle) yllätyksenä mutta ne tavarat ei tule itsestään sinne hyllyyn. Joku (siis myyjät, ei se kauppias) käy ne päivittäin läpi. Ihan samoin kuin jokaikisen ruokatavaran päiväykset käydään vähintään kerran päivässä läpi, SIIS JOKA IKISEN TUORERUOKAPAKKAUKSEN PÄIVÄYKSET!! Mietipä joskus kun kuljet (tuore)ruokaosastolla että montako tuntia sinulla menisi kun käyt joka ilta joka ikisen ruokapaketin läpi ja tarkistat päiväyksen. Minulla on usein mennyt 4-5 tuntia, sen lisäksi olen purkanut kuormia, perkannut heviosastoa, siivonnut rikottuja tuotteita, auttanut asiakkaita, tulostanut hintalappuja, paistanut leipiä ja pullia, vienyt roskia, siivonnut taukotiloja jne. Työpäivän pituus 6-7h. Ilman taukoja yleensä ja vauhti puolijuoksua. Siinä jos vielä pitäisi jotakin asiakasta puoli tuntia auttaa, koko työvuoro menisi pieleen. Aamulla saisi haukut aamuvuorolta miksi töitä ei ole tehty.
Kaikki myyjät eivät tee tilauksia eivätkä ainakaan sunnuntaisin. Ne tilatut tavarat eivät tule seuraavana päivänä ja tilaukset tehdään aamuisin.
Sunnuntaisin ei edes tule kuormia.
Taukojen pitämättömyys taas on oma ongelmasi.
Sunnuntai on kaupassa ehkä helpoin päivä ja tuplapalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, sokea ei vaatinutkaan mitään palvelua joka asettaisi hänet erityisasemaan suhteessa muihin asiakkaisiin vaan hän pyysi vaan apua siihen että voisi toimia kuten muutkin asiakkaat eli tehdä ostoksensa. Kauppiaathan eivät ole mitenkään kaupassa ottaneet huomioon näkövammaisia asiakkaita, joten he eivät kykene toimimaan ilman apua.
Suomessa on yhdenvertaisuuslaki, joka edellyttää palveluntarjoajia huolehtimaan siitä, että ketään ei syrjitä vamman takia.
Jos jalaton menee laskettelemaan, niin keskuksen henkilökunnan pitää lasketella hänen puolestaan. Muuten se on syrjintää?
Vammaisten pilkkaaminen ei ole fiksun ihmisen merkki.
Ymmärräthän että on eroa ruokaostoksilla ja laskettelulla. Toinen on perustarve, toinen ei.
Mutta tokion olemassa näkövammaisille suunniteltua lasketteluakin, jotkut laskettelevat ihan kilpaurheilijoinakin paraolympialaisissa
Niin ja lisään että jalattomia ei ole, vaan kaikille laitetaan nykyään proteesit. Proteesilla pystyy harrastamaan melkein mitä vaan lajeja.
Niin ja lisään että jalattomia on ja yhdellekään ei mikään taho hupskeikkaa 'laita' proteesia. Kaikki eivät halua.
Vierailija kirjoitti:
Sokealle tuttavalleni oli kotikuntansa luvannut valaistuksen muutostyöt. Oli tarkoitus muuttaa jotain kytkentöjä ja liittimien sijainteja.
Hän siis näkee valoja joten valaistus on hänelle tärkeä.Sitten kun muutostyöt piti tehdä, ilmoitti kunta että ei hän saakaan tätä palvelua. Oli kehotettu tekemään muutostyöt itse.
Tämä ihminen ei osaa tehdä sähkötöitä. Ja tosiaan on vielä kaiken lisäksi sokea.Jokainen varmasti ymmärtää ettei sokea pysty tekemään tuommoisia töitä. Edes värisokea ei saa tehdä sähkötöitä turvallisuussyistä.
Kuinka moni av-mamma osaisi itse muuttaa kotinsa valaistuksen? Minä en osaisi.
Varmankin oli kehotettu teettämään (=maksamaan) työ itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen fiksu kauppias tietää, että jos palvelu ei pelaa, voi asiakas äänestää jaloillaan. Joten se palvelu kannattaa saada pelaamaan, tai tulee asiakaskato.
Jep, ja jos pitää välitä teetkö tyytyväiseksi yhden vai 50 asiakasta niin valinta lienee helppo?
No enpä olisi sellainen kaupan asiakas, jossa tietäisin olevan linjana, että vammaisia jätettävän auttamatta, vaikken itse vammainen olekaan.
Älä viitsi. Siinä vaiheessa kun kaupassa on hyllyjä tyhjänä ja ikuisuuden pitkät kassajonot, sinä et ajattele ylevästi että onpa hyvä että yksi myyjä keskittyy nyt vuoden kiireisempänä aikana yhden asiakkaan henkilökohtaisena avustajana olemiseen.
Ei sen yhden vammaisen asiakkaan palvelemiseen mene niin paljon aikaa. Kokemuksesta puhun, että älä itse viitsi.
Tässä ketjussa kyllä nyt haukutaan vammaisia oikein urakalla. Hävetkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, sokea ei vaatinutkaan mitään palvelua joka asettaisi hänet erityisasemaan suhteessa muihin asiakkaisiin vaan hän pyysi vaan apua siihen että voisi toimia kuten muutkin asiakkaat eli tehdä ostoksensa. Kauppiaathan eivät ole mitenkään kaupassa ottaneet huomioon näkövammaisia asiakkaita, joten he eivät kykene toimimaan ilman apua.
Suomessa on yhdenvertaisuuslaki, joka edellyttää palveluntarjoajia huolehtimaan siitä, että ketään ei syrjitä vamman takia.
Jos jalaton menee laskettelemaan, niin keskuksen henkilökunnan pitää lasketella hänen puolestaan. Muuten se on syrjintää?
Varmaan jos hiukan käytät päätäsi, huomaat eron ruuan hankkimisen ja laskettelun välillä.
Tuossa casessä kyse ei edes ollut muuten pomon/liikkeen linjasta. Kauppias ymmärtää kanta-asiakkuuden ja palvelumaineen arvon.
Kyse oli nuivasta ja laiskasta työntekijästä, joka koki perseen nostamisen penkistä vaivalloiseksi ja halusi vähän kyykyttää asiakasta, koska voi. No, nyt hänet on varmaankin siirretty varaston puolelle tai soppari lopetettu. Mikä on ihan oikea ratkaisu asiakaspalveluun selkeästi sopimattomalle.
Eikös se myyjä ollut sanonut, että se oli johtajan käsky?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sen yhden vammaisen asiakkaan palvelemiseen mene niin paljon aikaa. Kokemuksesta puhun, että älä itse viitsi.
Ihan varmasti menee, kun alat kerätä jonkun talouden jouluruokaostokset siinä ruuhkassa. Ja jonotat kassalle. Vai olisiko pitänyt saada etuilla kassajonossakin koska vammainen kyseessä?
Jutussa on jotain mätää, koska sokea ihminen saa kunnalta avustajan kauppaa varten. Ei ole kenenkään kaupanpitäjän velvollisuus hoivata asiakasta. Harmi, että kauppias meni pahoittelemaan tapausta. Nyt jokainen vähänkin vammainen voi mennä nyyhkimään tiskille ja odottamaan ilmaista palvelua. "Jalka vähän kipeänä, oi voi enpä voi hakea ostoksia".
Ei oo kyllä mammoilla paljon empatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä vammaisesta asiakkaasta. Puhun myös kokemuksesta. Eivät he kaikki ole mukavia. Yhden vakioasiakkaan kanssa meni aina se puoli tuntia yhden tuotteen kanssa, koska hän ei kuunnellut yhtään, kiukutteli, rähisi ja haukkui koko ajan. Kunnes myyjän kuppi meni nurin ja käski ukon alkaa käyttäytyä, jos haluaa edelleen yhtä henkilökohtaista palvelua. Ukko alkoikin sen jälkeen käyttäytyä kunnolla. Ja hänellä oli siihen asti tapana tylyttää myyjiä alkaen neuvonnasta kassalle asti.
Sitten on sellaisia asiakkaita, joilla on suuria ongelmia tuottaa ymmärrettävää puhetta. Yritäpä siinä tulkita, mitä asiakas haluaa, jos ei kirjoituskaan suju.
Jos liikkuminen on hyvin huonoa, jo siitäkin syystä kauppareissu voi kestää. Joten mitään yleispätevää aikamääritelmää ei ole. Jos kauppa on täynnä väkeä, niillä vähillä myyjillä on todellakin kiire. Mahdollisuuksien mukaan tietysti voidaan ostokset kerätä, mutta siitä ei saa tulla sellainen itsestäänselvyys, jota täysin terveetkin sitten alkavat käyttää hyväkseen. Nyt jo esiintyy sellaista, että soitetaan kauppaan ja kysellään, millaisia tuotteita on tarjolla, kun ei millään viitsisi lähteä itse katsomaan.
Suomen sokeat romahduttavat K-ryhmän tuloksen.
Tiukat on ajat.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa on jotain mätää, koska sokea ihminen saa kunnalta avustajan kauppaa varten. Ei ole kenenkään kaupanpitäjän velvollisuus hoivata asiakasta. Harmi, että kauppias meni pahoittelemaan tapausta. Nyt jokainen vähänkin vammainen voi mennä nyyhkimään tiskille ja odottamaan ilmaista palvelua. "Jalka vähän kipeänä, oi voi enpä voi hakea ostoksia".
Saa kyllä henkilökohtaisen avustajan tietylle tuntimäärälle per kk. Mutta kun se avustajakin saattaa sairastua yhtäkkiä ja sille päivälle suunniteltu, kenties viikon ainoa kauppareissu peruuntuu. Ei kunnalla ole yhtäkkiä mahdollisuutta järjestää sijaista, avustajia ei ole pilvin pimein tarjolla. Sitäpaitsi näkövammaisen avustajalta vaaditaan tiettyjä erityistaitoja, ei sitä voi kuka tahansa yhtäkkiä tehdä. En nyt jaksa alkaa selittää, koska näistä ikävistä kommenteista päätellen ei asia kuitenkaan menisi perille, mutta tiedän, mistä puhun, koska perheessä on näkövammainen.
Kyllä huomaa, että nyky-yhteiskunta toimii ”minä-minä-minulle ensin”- periaatteella eikä hyväntahtoisia ihmisiä juuri enää löydy; näistäkin kommenteista päätellen.