Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sokean pitäisi saada kaupassa erityisapua henkilöstöltä?

Vierailija
23.12.2019 |

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, sokea ei vaatinutkaan mitään palvelua joka asettaisi hänet erityisasemaan suhteessa muihin asiakkaisiin vaan hän pyysi vaan apua siihen että voisi toimia kuten muutkin asiakkaat eli tehdä ostoksensa. Kauppiaathan eivät ole mitenkään kaupassa ottaneet huomioon näkövammaisia asiakkaita, joten he eivät kykene toimimaan ilman apua.

Suomessa on yhdenvertaisuuslaki, joka edellyttää palveluntarjoajia huolehtimaan siitä, että ketään ei syrjitä vamman takia.

Jos jalaton menee laskettelemaan, niin keskuksen henkilökunnan pitää lasketella hänen puolestaan. Muuten se on syrjintää?

Tällaiset todelliset typeryydet aina ihmetyttää.

Toisia ihmisiä auttamaan haluamattoman ihmisen kommentti .

Laskettelu ei ole mikään elinehto mutta syöminen on.

Jalaton näkee laskettelua TV sta jos pelkkä puolesta laskettelu riittää.

Syöminen kyllä, henkilökohtainen shoppailija ei.

Ohis

Vierailija
62/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tarjotaan sokeille, vanhuksille, huononäköisille, liikuntarajoitteisille, vammaisille jne. juuri tämän kaltaista apua.

Siinä ei mene edes puolta tuntia kun ostokset hakee asiakkaan kauppalapun mukaan.

Ehkä tämän takia saamme jatkuvasti kiitosta hyvästä palvelusta.

Koska sokea on maksava asiakas eikä itse näe mitä ostaa tai edes mistä tuotteen saa. Henkilökunta tietää ja osaa hakea tavarat. Parempi se niin on kuin että otetaan yhteyttä ip-lehtiin huonosta palvelusta, jolloin ne terveetkin asiakkaat menevät kilpailijalle.

Hienoa palvelua. Suuri apu ja varmasti tyytyväisiä asiakkaita suhteellisen vähällä vaivalla.

Nämä "ei onnistu/ei ole aikaa" - kommentoijat eivät ymmärrä, miten paljon pienempi vaiva on kaupan hyvin tuntevan työntekijän hakea ne listan mukaiset tarvikkeet, kuin huolehtia siitä, että myymälä on täysin esteetön myös näkövammaiselle asiakkaalle asiointia varten.

Kuinkakohan moni heistä on koskaan edes kohdannut työssään näkövammaista, saati, että heitä olisi aivan riesaksi asti "työtä häiritsemässä".

Niinpä. Itse ainakin voin ihan hyvin etsiä asiakkaille tuotteita ja jopa kerätä sen ostoslistan mukaan kauppakassin. Aina on saatu kuormat purettua kuitenkin.

Koska tiedättekö, mun työ kaupassa on palvella asiakkaita. Se on se pääasia, josta mun palkka tulee. Ne asiakkaat tulevat aina uudestaan tuomaan rahansa meille ja kertovat kavereilleenkin, hekin saattavat tulla meille hyvän suosituksen takia.

Asiakas maksaa mielellään kun saa hyvää palvelua.

Hyllytys voi odottaa, ei se säilyke siitä suutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvästä palvelusta pakko kommentoida.

Mä olin syksyn tilapäisesti liikuntarajoitteinen ja mulla oli melkein koko ajan apulainen mukana. Käytiin välillä kahvilassa ja syömässä ulkona. Tasan yhdessä paikassa (Kannelmäen Spaghetteria) ruoka haluttiin tuoda pöytään, vaikka mulla oli avustaja ja pöytiintarjoilu ei muuten kuulu paikassa palveluun. Siksi käyn jatkossakin mielelläni tuolla, vaikka nyt jo pärjään itse, koska hyvästä palvelusta jäi hyvä mieli.

Vierailija
64/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei meistä henkilökunnasta kukaan ehdi tekemään asiakkaan ostoksia. Jos jotain tuotetta ei asiakas löydä, toki autan ja näytän mistä löytyy, mutta kenenkään ostoskierrosta en voi alkaa tekemään jänen puolestaan. Minulla on omat velvollisuuteni jotka työnantajani olettaa minun suorittavan enkä voi jättää niitä.

Mielenkiintoinen asenne.

Olen itse ihan vanmaton ja silti saan tarvittaessa aina apua kaupassa tuotteiden etsimisessä. Toisinaan myyjä jopa tilaa tuotteen jos sitä ei löydy hyllystä tai se puuttuu kaupan valikoimista kokonaan.

En ymmärrä miten sokean auttaminen muutaman ruokaostoksen kanssa voisi muka olla haastavampaa kuin meidän muiden auttaminen.

Vierailija
65/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kenenkään pitäisi saada erityisapua? Kaikille omat lehmät, siat ja kanat. Siitä se elämä lähtee!

Vierailija
66/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergeritkos täällä kirjoittelee ja äimistelee päivänselvää avun tarvetta?

Vierailija
67/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehteen ilmoittaminen oli ylimitoitettua tässä asiassa, eikä aja asiaa kyllä positiivisella tavalla. Hyvä asia kuitenkin. Itse totuin kaupassa siivoojana ollessa, että asiakkaita avustettiin ja palveltiin työn ohessa. Toki siinä omaa tiukkaan mitoitettua työaikaa kului välillä. Useimmissa tapauksissa niiden tuotteiden hakemiseen meni vähemmän aikaa esim pyörätuolissa olevalle henkilölle, kuin se että olisit alkanut tehdä selvitystä miksi et voi hakea.

Vierailija
68/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaisten kohdalla on aina tämä sama marina. Tottakai pitää auttaa, mutta se nyt ei ole lehtijutun arvoinen juttu, kun jouluruuhkassa kukaan ei ehtinyt kaveriksi. Pitäisi kysyä etukäteen tai käydä jossain pikkukaupassa, jossa myyjä ehtii oikeasti livahtaa hakemaan ne pari juttua ja aikaa menee minuutti.

Ja sori, ruuan kate ei ole niin hyvä, että sen takia hänelle kannattaisi delegoida oma työntekijä aina ostosavuksi. Ihan hyväntekeväisyydellä kauppa on mennyt tähänkin asti. Kyse ei ole siinä mielessä maksavasta asiakkaasta vaan apua on annettu vain hyvän maineen takia.

Minusta on kiittämätöntä, että palvelua on jo saanut ja sitten ei hoida tätä asiaa kauppiaan kanssa, vaan iltapaskan kautta.

Arvaan jo, että alapeukuttajat on sitä mieltä, että on kamalaa sanoa vammaista kiittämättömäksi. Mutta miettikää onko se todellusta tasavertaisuutta ajatella, että vamman vuoksi ihminen saa käyttäytyä miten vaan. Eikö se ole alentuvaa suhtautumista? "Oot niin vammanen, ettei me parempaa sulta odotetakaan."

Vierailija
69/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei meistä henkilökunnasta kukaan ehdi tekemään asiakkaan ostoksia. Jos jotain tuotetta ei asiakas löydä, toki autan ja näytän mistä löytyy, mutta kenenkään ostoskierrosta en voi alkaa tekemään jänen puolestaan. Minulla on omat velvollisuuteni jotka työnantajani olettaa minun suorittavan enkä voi jättää niitä.

Joopa joo. Sun velvollisuudet myyjänä ovat

1. Asiakaspalvelu

2. Hyllytys

Siinäpä ne.

Vierailija
70/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tarjotaan sokeille, vanhuksille, huononäköisille, liikuntarajoitteisille, vammaisille jne. juuri tämän kaltaista apua.

Siinä ei mene edes puolta tuntia kun ostokset hakee asiakkaan kauppalapun mukaan.

Koska sokea on maksava asiakas eikä itse näe mitä ostaa tai edes mistä tuotteen saa. Henkilökunta tietää ja osaa hakea tavarat. Parempi se niin on kuin että otetaan yhteyttä ip-lehtiin huonosta palvelusta, jolloin ne terveetkin asiakkaat menevät kilpailijalle.

Hienoa palvelua. Suuri apu ja varmasti tyytyväisiä asiakkaita suhteellisen vähällä vaivalla.

Nämä "ei onnistu/ei ole aikaa" - kommentoijat eivät ymmärrä, miten paljon pienempi vaiva on kaupan hyvin tuntevan työntekijän hakea ne listan mukaiset tarvikkeet, kuin huolehtia siitä, että myymälä on täysin esteetön myös näkövammaiselle asiakkaalle asiointia varten.

Kuinkakohan moni heistä on koskaan edes kohdannut työssään näkövammaista, saati, että heitä olisi aivan riesaksi asti "työtä häiritsemässä".

Niinpä. Itse ainakin voin ihan hyvin etsiä asiakkaille tuotteita ja jopa kerätä sen ostoslistan mukaan kauppakassin. Aina on saatu kuormat purettua kuitenkin.

Koska tiedättekö, mun työ kaupassa on palvella asiakkaita. Se on se pääasia, josta mun palkka tulee. Ne asiakkaat tulevat aina uudestaan tuomaan rahansa meille ja kertovat kavereilleenkin, hekin saattavat tulla meille hyvän suosituksen takia.

Samoin ne kaikki muut asiakkat voi odottaa kun käytät puolituntia yhden palvelemiseen ja kertovat kaverille miten hidas palvelu teillä on. Tässä oli kyse aspapisteestä, ei säilykkeistä.

Vierailija
71/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin ne kaikki muut asiakkat voi odottaa kun käytät puolituntia yhden palvelemiseen ja kertovat kaverille miten hidas palvelu teillä on. Tässä oli kyse aspapisteestä, ei säilykkeistä.

Citymarketin kokoisessa kaupassa riittää kyllä henkilökuntaa. Myymälässä oleva henkilökunta olisi voinut auttaa sokeaa.

Ihmeellinen asenne sulla kun keksimällä keksit syitä miksi asiakasta ei voisi auttaa.

Vierailija
72/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, sokea ei vaatinutkaan mitään palvelua joka asettaisi hänet erityisasemaan suhteessa muihin asiakkaisiin vaan hän pyysi vaan apua siihen että voisi toimia kuten muutkin asiakkaat eli tehdä ostoksensa. Kauppiaathan eivät ole mitenkään kaupassa ottaneet huomioon näkövammaisia asiakkaita, joten he eivät kykene toimimaan ilman apua.

Suomessa on yhdenvertaisuuslaki, joka edellyttää palveluntarjoajia huolehtimaan siitä, että ketään ei syrjitä vamman takia.

Jos jalaton menee laskettelemaan, niin keskuksen henkilökunnan pitää lasketella hänen puolestaan. Muuten se on syrjintää?

Tällaiset todelliset typeryydet aina ihmetyttää.

Toisia ihmisiä auttamaan haluamattoman ihmisen kommentti .

Laskettelu ei ole mikään elinehto mutta syöminen on.

Jalaton näkee laskettelua TV sta jos pelkkä puolesta laskettelu riittää.

Syöminen kyllä, henkilökohtainen shoppailija ei.

Ohis

Tämä kommentti jatkaa samalla linjalla.

Ruokaostosten teko ei ole "shoppailua" vaan välttämättömyys.

Kuvaa myös hyvin tätä nykyajan ajattelumallia " ei kuulu mulle" .

Kävellään ohi kun joku saa kohtauksen.

Ei satsata yksittäiseen ihmiseen joka ei tuota välitöntä voittoa.

Tämä tyyli iskee lopulta jokaisen omaan nilkkaan ennemmin tai myöhemmin.

Oli miten oli, kauppias ei ollut samalla linjalla tämän kommentoijan kanssa vaan oli sitä mieltä että kaupassa olisi pitänyt auttaa.

Vierailija
73/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli kyseessä yksi joulunalusajan kiireisimmistä päivistä. Ihan takuuvarmasti olisi ollut jono muita ihmisiä jotka olisivat odottaneet tämän avustamaan joutuneen myyjän työpanosta sen aikaa kun hän olisi tehnyt henkilökohtaisen avustajan töitä.

Aika alhainen veto tuolta esimieheltäkin nyt vierittää syy tämän yhden yksittäisen myyjän harteille. Jos myyjä ei ole tiennyt että tällaista apua on aiemmin ollut tarjolla - työnantajan syy ettei tieto tästä lisäpalvelusta ole saavuttanut kaikkia työntekijöitä. Ja jos kauppa antaa tällaista lisäapua, pitäisi siihen esim. vuorossaan olla aina henkilö jonka työtehtävät on suunniteltu niin että hän voi muiden töiden kärsimättä avuksi lähteä.

Toisaalta ymmärrän tätä näkövammaistakin, toisaalta en. Varmasti korpeaa että aiemmin saatavilla ollut extra-apu ei nyt toiminutkaan mutta toisaalta, jos olet niin vahvasti näkövammainen että kaupassa käynti ei itsenäisesti onnistu, on sinulla lain turvaama oikeus avustajaan, taksikyyteihin, kodin muutostöihin, apuvälineisiin... Jos siis valitsee käyttää saamansa avustajatunnit johonkin muuhun kuin ruuan hankintaan niin kyllä se on silloin ikävä kyllä ihan vaan voi voi.

Vierailija
74/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena poikana kylpylähotellissa töissä kassalla.

Uimahallin puolelle pyrkinyt liikuntarajoitteinen vanhempi naishenkilö nosti hirveän passkamyrskyn, kun en suostunut tulemaan hänen selänpesijäksi ja henkilökohtaiseksi avustajaksi allasosastolle.

Hänen liikuntarajoitteet oli sitä luokkaa, että tarvitsi kokoaikaista apua koko uintireissun ajan.

Kerroin, että en voi jättää kassaa, eikä minulla ei ole hoitajan koulutusta moiseen tehtävään, talon puolesta voin kyllä tilata koulutetun avustajan mikä luonnollisesti maksaa xx€/h.

Tämä ei käynyt, palvelun pitäisi kuulua 6,5€ uimalipun hintaan, kaikkialla muualla kuuluu näin sanoi hän ja rullasi äkäisenä haukkumaan minut respaan.

Vierailija
75/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämäpä juuri. Yksi vuoden kiireimmistä päivistä ja yksi myyjä olisi pitänyt ottaa henkilökohtaiseksi avustajaksi sokealle puoleksi tunniksi kun samassa ajassa palvelee jonosta about 50 asiakasta.

Vierailija
76/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppias tarjoaa tälläistä ylimääräistä palvelua, täysin vapaaehtoisesti. Sokealla ei järki sano, että kyseessä ei ole mikään lakisääteinen etuus, vaan ihan hyväntahdonele. Sokea soittaa heti iltapäivälehteen, vaikka kauppias oli yrittänyt selventää että kyse oli ollut väärinkäsityksestä.

Jos minä olisin tuo kauppias, ilmoittaisin että tämä vapaaehtoisesti tarjoamani palvelu päättyi nyt tähän. Ottakoot jatkossa mukaan oman avustajan tai tilatkoot nettikaupasta, jos ei osaa hoitaa tällaista asiaa muuten kuin ip-lehden kautta.

Vierailija
77/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko itse olleet suuressa marketissa töissä joulun alla? Itse olen, ja kiirettä ja hommaa ja palveltava asiakkaita riittää ovista ja ikkunoista. Ymmärrän hyvin, että juuri tällä kertaa apua ei ollut saatavilla, ei jouluna missään isommassa kaupassa ole työntekijöitä pyörittelemässä peukaloitaan. Puoli tuntia vuoden suurimman sesongin aikana on paljon, ja samalla on ne sadat muut asiakkaat palveltavana.

Ja tämä oli vain yksittäinen kerta, muutenhan tuo sokea on saanut aina apua. Pitäisi se joustaminen ja ymmärtäminen mennä vähän molempiin suuntiin, eikä aina ajatella vain omaa napaansa.

Vierailija
78/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppias tarjoaa tälläistä ylimääräistä palvelua, täysin vapaaehtoisesti. Sokealla ei järki sano, että kyseessä ei ole mikään lakisääteinen etuus, vaan ihan hyväntahdonele. Sokea soittaa heti iltapäivälehteen, vaikka kauppias oli yrittänyt selventää että kyse oli ollut väärinkäsityksestä.

Jos minä olisin tuo kauppias, ilmoittaisin että tämä vapaaehtoisesti tarjoamani palvelu päättyi nyt tähän. Ottakoot jatkossa mukaan oman avustajan tai tilatkoot nettikaupasta, jos ei osaa hoitaa tällaista asiaa muuten kuin ip-lehden kautta.

Juuri näin. Todella, siis todella naurettavaa mennä poramaan ip-lehtiin tällaisesta.

Vierailija
79/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppias heitti hienosti työntekijänsä bussin alle tuolla yksittäisen työntekijän virhe kommentilla. Ei tullut mieleen että koko puodin tiedottamisessa on tapahtunut virhe kun yksittäinen työntekijä ei tiennyt oikeaa toimintamallia. Aika alhaisesti tehty myös kauppiaan suunnalta.

Vierailija
80/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppias heitti hienosti työntekijänsä bussin alle tuolla yksittäisen työntekijän virhe kommentilla. Ei tullut mieleen että koko puodin tiedottamisessa on tapahtunut virhe kun yksittäinen työntekijä ei tiennyt oikeaa toimintamallia. Aika alhaisesti tehty myös kauppiaan suunnalta.

Olisko kauppiaan pitänyt valehdella?

Noinhan siinä on varmasti käynyt, kyseessä ollut vakiintunut tapa, mitä ei esim joulun kiireapulainen ole tiennyt.

Kuitenkin cittarin kokoisessa kioskissa on useita kymmeniä työntekijöitä, et sä millään jokaikiselle voi etukäteen pystyä kertomaan kaikkia mahdollisia ongelmatapauksia ja niiden ratkaisuja.

Cittarin infotiskille kun tullaan kyselemään ex miehen Martti-vainaan puhelinnumeroa, paikallisen KELAkonttorin sihteerin nimeä, ja sitä mihin ihmeeseen olen kotona piilottanut vessaharjan.

Eli kyselyä ja avunpyyntöä on joka lähtöön, kaikkeen ei vaan pysty ratkaisua tarjoamaan.