Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sokean pitäisi saada kaupassa erityisapua henkilöstöltä?

Vierailija
23.12.2019 |

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmonen nyyhkytarina nyt sitten jouluksi. Jos henkilökunnan (jota ei muutenkaan ole liikaa) menee osan asiakkaista kauppaostoksissa avustamiseen, muut odottavat kun on hyllyt tyhjänä jne..

Palveluammattiin ei kannata ryhtyä ellei ole halukas palvelemaan. On kyllä muillakin asiakkailla mahdollisuus auttaa yhtä sokeaa, muttei Suomessa näin tehdä.

Omalla ajallaan jokainen saa tehdä mitä haluaa. Työnantajan ajalla ei jätetä monia kymmeniä asiakkaita palvelematta. Täälläkin kerrottu miten sana kyllä kulkee. Työnantaja palkkaa lisää väkeä jos haluaa vuoden kielteisimpinä päivinä kaikille haluaville tarjota pitkää henkilökohtaista palvelua.

Mutta sokeaa asiakasta voi jättää palvelematta? Koska hän ei ole oikea asiakas? Työnantaja on kyllä täys pelle, ei voi muuta sanoa-.

T. kaupan täti joka auttaa myös sokeita asiakkaita.

Vierailija
102/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen fiksu kauppias tietää, että jos palvelu ei pelaa, voi asiakas äänestää jaloillaan. Joten se palvelu kannattaa saada pelaamaan, tai tulee asiakaskato.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmonen nyyhkytarina nyt sitten jouluksi. Jos henkilökunnan (jota ei muutenkaan ole liikaa) menee osan asiakkaista kauppaostoksissa avustamiseen, muut odottavat kun on hyllyt tyhjänä jne..

Palveluammattiin ei kannata ryhtyä ellei ole halukas palvelemaan. On kyllä muillakin asiakkailla mahdollisuus auttaa yhtä sokeaa, muttei Suomessa näin tehdä.

Omalla ajallaan jokainen saa tehdä mitä haluaa. Työnantajan ajalla ei jätetä monia kymmeniä asiakkaita palvelematta. Täälläkin kerrottu miten sana kyllä kulkee. Työnantaja palkkaa lisää väkeä jos haluaa vuoden kielteisimpinä päivinä kaikille haluaville tarjota pitkää henkilökohtaista palvelua.

Mutta sokeaa asiakasta voi jättää palvelematta? Koska hän ei ole oikea asiakas? Työnantaja on kyllä täys pelle, ei voi muuta sanoa-.

Onko teidän kaupassa tapa ylentää toiset asiakkaat fyysinen ominaisuuksien mukaan toisten edelle?

Vierailija
104/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän kaupassa tapa ylentää toiset asiakkaat fyysinen ominaisuuksien mukaan toisten edelle?

Kysymys ei ollut minulla, mutta vastaan että on. Lähikaupan lähellä sijaitsee vammaisten palvelutalo. Idiooteille huonompaa palvelua, vammaisille henkilökohtaisempaa. Hyvin toimii, kauppiaan pisteet nousee kummasti myös vammattoman minun silmissä.

Vierailija
105/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen fiksu kauppias tietää, että jos palvelu ei pelaa, voi asiakas äänestää jaloillaan. Joten se palvelu kannattaa saada pelaamaan, tai tulee asiakaskato.

Jep, ja jos pitää välitä teetkö tyytyväiseksi yhden vai 50 asiakasta niin valinta lienee helppo?

Vierailija
106/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, sokea ei vaatinutkaan mitään palvelua joka asettaisi hänet erityisasemaan suhteessa muihin asiakkaisiin vaan hän pyysi vaan apua siihen että voisi toimia kuten muutkin asiakkaat eli tehdä ostoksensa. Kauppiaathan eivät ole mitenkään kaupassa ottaneet huomioon näkövammaisia asiakkaita, joten he eivät kykene toimimaan ilman apua.

Suomessa on yhdenvertaisuuslaki, joka edellyttää palveluntarjoajia huolehtimaan siitä, että ketään ei syrjitä vamman takia.

Jos jalaton menee laskettelemaan, niin keskuksen henkilökunnan pitää lasketella hänen puolestaan. Muuten se on syrjintää?

Varmaan jos hiukan käytät päätäsi, huomaat eron ruuan hankkimisen ja laskettelun välillä.

Tuossa casessä kyse ei edes ollut muuten pomon/liikkeen linjasta. Kauppias ymmärtää kanta-asiakkuuden ja palvelumaineen arvon.

Kyse oli nuivasta ja laiskasta työntekijästä, joka koki perseen nostamisen penkistä vaivalloiseksi ja halusi vähän kyykyttää asiakasta, koska voi. No, nyt hänet on varmaankin siirretty varaston puolelle tai soppari lopetettu. Mikä on ihan oikea ratkaisu asiakaspalveluun selkeästi sopimattomalle.

No jos nyt lähdetään siitä, että itse käytät sitä hartioidesi välissä keikkuvaa finniä hieman ajatteluunkin.

Näin joulun alla kaupassa on ruuhkaa. Olet varmaan huomannut. Siellä on terveitä ja eri lailla vammaisia, omatoimisia ja avun tarpeessa olevia. Kaikki avun tarpeessa olevat eivät ole vammaisia. Ihan terveetkin sitä apua kaipaavat, hyvin paljon. Myyjiä ei ole palkattu yhtään enempää tähän ruuhkaan, vaan kaikki työnantajan ohjeistamat ja aikatauluttamat hommat on ehdittävä tekemään, on kyselijöitä tai ei. Työnantajaa ei juuri kiinnosta, kuinka monta asiakasta on palveltu ja autettu, jos ne näkyvät hommat on jääneet kesken siitä syystä. Haukkuja siis tulee myyjälle, koska ykkösasia on täydet hyllyt ja siisti myymälä, vaikka ulospäin annetaan se kuva, että asiakaspalvelu on. Mutta onhan tämäkin asia hyvä laittaa myyjän syyksi, kun kakki on tuulettimessa ja asia julkinen.

Joten ällös ole huolissasi. Myyjää ei siirretty varastoon, eikä työsuhdetta lopetettu.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että oma avustaja voisi olla viisas ratkaisu silloin, kun ei itse ole kykenevä kauppa-asioita hoitamaan.

Kuten on jo todettu moneen kertaan, kaikki eivät saa avustajaa tai tunteja myönnetään vähän. Avustaja voi myös olla vaikka sairauslomalla, koska hänkin sairastuu joskus.

Onneksi on kauppoja, jossa apua tarvitsevia autetaan. Olipa kyseessä vanhus, vammainen, sairas tai muuten apua tarvitseva.

Vierailija
107/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ei ollut minulla, mutta vastaan että on. Lähikaupan lähellä sijaitsee vammaisten palvelutalo. Idiooteille huonompaa palvelua, vammaisille henkilökohtaisempaa. Hyvin toimii, kauppiaan pisteet nousee kummasti myös vammattoman minun silmissä.

Lähikauppa vs cittarin infopiste viimeisenä vapaapäivänä ennen jouluaattoa. Tajuat kai itsekin että puhe ihan eri asioista?

Aika harvan silmissä nousee arvostus kauppaa kohtaan jos itse joulukiiressä seisoo puoli tuntia odottamassa kun yhtä palvellaan.

Vierailija
108/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja jos pitää välitä teetkö tyytyväiseksi yhden vai 50 asiakasta niin valinta lienee helppo?

No enpä olisi sellainen kaupan asiakas, jossa tietäisin olevan linjana, että vammaisia jätettävän auttamatta, vaikken itse vammainen olekaan.

Vierailija
109/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei hänellä ollut avustajaa mukana, kunta sen palkan maksaisi?

Kaikki eivät saa avustajaa, vaikka kuinka tarvitsisivat.

Vierailija
110/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä uhriutumista ja vielä iltapäivälehdessä. "Yhyy täytyy jouluna vaan tilata pizzaa." No voi sniff nyyh, heillä sentään on varaa tilata ravintolasta pizzaa! Monellako köyhällä, työttömällä, pätkätyöläisellä on?

Inhottavaan tilanteeseen asetetaan henkilökunta, että "vain puoli tuntia" menee. Ei todellakaan ole kaikissa kaupoissa ja kaikkina päivinä resursseja. Ruokia voi tilata ihan verkosta kotiinkuljetuksella, luulisi että tulisi halvemmaksi kuin taksilla suhailu eestaas?! Ja muuten ihan perusmeininkiä, että henkilökuntaa ohjeistetaan mutta kun asiakas itkee julkisuuteen on pomot valehtelemassa "väärinymmärryksestä".

Taas tätä nykyaikaa kun ihmisillä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Kaikilla meillä on omat haasteemme ja taakkamme. Vaikka on sokea ei tarkoita, että tarvitsee heittäytyä avuttomaksi ja uhriksi. Ikävä tilanne, jos tiettyyn palveluun on tottunut ja totutettu, mutta vastuun voi omasta elämästä ottaa. Myös silloin, kun kaikki ei mene omien suunnitelmien mukaan.

On sulla kyllä harvinaisen paskamainen asenne. Yleensä en toivo kenellekään pahaa mutta sulle ja kaltaisillesi tekisi hyvää joskus joutua avustettavan asemaan.

Vau. Olet varmasti ihana ihminen kun mielipiteen vuoksi toivot muille pahaa. Tuskin siis kovin harvoin noin teet! Mietipä sitä. Onhan se ihan kamalaa kun kannatan sitä, että jokainen ottaa itse vastuun omasta elämästä, asenteesta ja ajattelumalleista. Tekee HYVÄÄ ja parantaa elämänlaatua kun ei enää suostu olemaan uhri. En kiistä etteikö olisi vaikeaa olla sokea. Olisi kuitenkin kyseisellä naisella ja miehelläänkin mukavampaa, kun ei joulunaika olisi mennyt pahan mielen kanssa ja iltapäivälehdissä. AINA voi valita, miten tapahtumiin reagoi.

Vierailija
111/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähikauppa vs cittarin infopiste viimeisenä vapaapäivänä ennen jouluaattoa. Tajuat kai itsekin että puhe ihan eri asioista?

Aika harvan silmissä nousee arvostus kauppaa kohtaan jos itse joulukiiressä seisoo puoli tuntia odottamassa kun yhtä palvellaan.

Jopa meidän pikkucittarin infopisteessä on useampi asiakaspalvelija ruuhka-aikoina. Tarvittaessa varmastikin yksi heistä voi irrottautua auttamaan apua tarvitsevaa asiakasta muiden jäädessä palvelemaan muita.

Vierailija
112/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei meistä henkilökunnasta kukaan ehdi tekemään asiakkaan ostoksia. Jos jotain tuotetta ei asiakas löydä, toki autan ja näytän mistä löytyy, mutta kenenkään ostoskierrosta en voi alkaa tekemään jänen puolestaan. Minulla on omat velvollisuuteni jotka työnantajani olettaa minun suorittavan enkä voi jättää niitä.

Se kuirmanpurku voi odottaa vartin.

Kuormat kyllä odottaa mutta myyjät tekee tilaukset joka päivä ja niille on AINA määräaika mihin mennessä ne pitää tehdä jos meinaa huomiseksi saada myytävää. Voi tulla (jollekin yksinkertaiselle) yllätyksenä mutta ne tavarat ei tule itsestään sinne hyllyyn. Joku (siis myyjät, ei se kauppias) käy ne päivittäin läpi. Ihan samoin kuin jokaikisen ruokatavaran päiväykset käydään vähintään kerran päivässä läpi, SIIS JOKA IKISEN TUORERUOKAPAKKAUKSEN PÄIVÄYKSET!! Mietipä joskus kun kuljet (tuore)ruokaosastolla että montako tuntia sinulla menisi kun käyt joka ilta joka ikisen ruokapaketin läpi ja tarkistat päiväyksen. Minulla on usein mennyt 4-5 tuntia, sen lisäksi olen purkanut kuormia, perkannut heviosastoa, siivonnut rikottuja tuotteita, auttanut asiakkaita, tulostanut hintalappuja, paistanut leipiä ja pullia, vienyt roskia, siivonnut taukotiloja jne. Työpäivän pituus 6-7h. Ilman taukoja yleensä ja vauhti puolijuoksua. Siinä jos vielä pitäisi jotakin asiakasta puoli tuntia auttaa, koko työvuoro menisi pieleen. Aamulla saisi haukut aamuvuorolta miksi töitä ei ole tehty.

Vierailija
113/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset tilanteet lienevät niin marginaalisia, ettei niiden perusteella voi väittää kaupan asiakaskunnan enemmistölle aiheutuvan valtavasti haittaa siitä, että jotakuta sokeaa tai muuta vammaista satunnaisesti hieman palvellaan. Eivät ne sokeat kuitekaan jatkuvasti parveile kaupan infotiskeillä aiheuttamassa "oikeille ihmisille" kohtuuttomia odotusaikoja ja muita haittoja.

Vierailija
114/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeesti myyjä tiesi kertoa, että auttamiseen ei ole enää resursseja luvattu vaikka niin ei oltu hänelle ollenkaan sanottu.

Vierailija
115/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen kun meillä aikoinaan kävi "näkövammainen"oli melko kamala tapaus huusi solvaavasti koko ajan kun sille keräsi niitä tavaroita ja jokaisen tavaran kohdalla kyseenalaisti jotain tuotteesta sitten kaiken huippu oli että sillä kepillä paukuttelu myyjän jalkoihin kun antoi komentoa..nais ihminen oli ja kun kassalle päästiin niin hirvee käskeminen miten päin tavarat hihnalle laitetaan, että kyllä se jotain näki..vedettiin aina tikkua kuka joutuu uhriksi😧

Vierailija
116/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei meistä henkilökunnasta kukaan ehdi tekemään asiakkaan ostoksia. Jos jotain tuotetta ei asiakas löydä, toki autan ja näytän mistä löytyy, mutta kenenkään ostoskierrosta en voi alkaa tekemään jänen puolestaan. Minulla on omat velvollisuuteni jotka työnantajani olettaa minun suorittavan enkä voi jättää niitä.

Se kuirmanpurku voi odottaa vartin.

Kuule, minulla on töissä muutakin hommaa kuin kuorman purku. Sitä paitsi, jos hyllyt ovat tyhjinä niin ne pitää täyttää ASAP, ei sitten kun olen tehnyt jonkun asiakkaan ostoskierroksen valmiiksi.

Vierailija
117/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen kun meillä aikoinaan kävi "näkövammainen"oli melko kamala tapaus huusi solvaavasti koko ajan kun sille keräsi niitä tavaroita ja jokaisen tavaran kohdalla kyseenalaisti jotain tuotteesta sitten kaiken huippu oli että sillä kepillä paukuttelu myyjän jalkoihin kun antoi komentoa..nais ihminen oli ja kun kassalle päästiin niin hirvee käskeminen miten päin tavarat hihnalle laitetaan, että kyllä se jotain näki..vedettiin aina tikkua kuka joutuu uhriksi😧

Nää on näitä. Katkeruus omasta vammasta ja elämäntilanteesta puretaan viattomiin ihmisiin ja palveluammatissa toimiviin. Tuttua huttua. Näille voi asiallisesti sanoa että jos käytös ei muutu, palvelu loppuu siihen. Kenenkään ei tarvitse sietää tuollaista käytöstä.

Vierailija
118/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään tarvitse tuollaista kohtelua sietää työpaikallaan. Seuraavasta solvaamisesta, kyykyttämisestä ja etenkin kepistä kieltäydytte epäasiallisesti käyttäytyvää palvelemasta.

Vierailija
119/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset voivat olla näin sydämettömiä jouluna?

Vierailija
120/144 |
24.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiltä hyllyjen täyttäjiltä on kyllä turha kysyä mitään, jos ei löydä jotain tavaraa. Ne kattoo hoomoilasena, en mä vaan tiedä, mä oon vaan töissä täällä.