35-vuotiaana naisen varoitusvalo palaa jo - lapsentekoa ei voi siirtää, vaikka haluaisit luoda uraa ja näyttäisit nuorelta
Todella hyvä artikkeli, vaikka viime vuodelta onkin: https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201804102200851996
Muutama kohta artikkelista:
Toinen yhteenveto toteaa, että 36-vuotiaana kymmenen munasolua pakastaneella naisella on noin 30 prosentin todennäköisyys synnyttää elävä lapsi niiden avulla.
...
- Hetki, jolloin vanhemmaksi toivovan kannattaisi ryhtyä suunnitelmiaan toteuttamaan, on 30 vuotta. Ikä, jolloin aivan viimeistään tulee alkaa yrittää lasta, on 35, Rotkirch kirjoittaa.
...
- Hedelmällisyysikä on palikka, jota ei voi siirtää oman tahdon mukaan, Berg sanoo.
Eli älkää viivytelkö jos lapsia haluatte!
Kommentit (106)
Olen 27 ja vasta tämän ikäisenä muuttunut naisellisen näköiseksi ja saamaan katseita miehiltä. Jos löytyy rakkaus, ehkä sitten. Muuten ei. Opiskellakin pitäisi. Sitä paitsi en itseasiassa tiedä, onko tämä maailma sellainen paikka jonne tuntuu turvalliselta tehdä lapsi, kun on kehitystä tässä seurannut.
Minä oon luullut että niin kauan kuin on kuukautiset, on hedelmällinen. Turhaanko tässä on käyttänyt ehkäisyä viimeiset 15 vuotta?
N 50
Vierailija kirjoitti:
Minä oon luullut että niin kauan kuin on kuukautiset, on hedelmällinen. Turhaanko tässä on käyttänyt ehkäisyä viimeiset 15 vuotta?
N 50
Väärä luulo. Munasolut "huonontuu" iän mukans eikä ovulaatiotakaan ole aina, vaikka menkat olisi.
Vierailija kirjoitti:
Olen 27 ja vasta tämän ikäisenä muuttunut naisellisen näköiseksi ja saamaan katseita miehiltä. Jos löytyy rakkaus, ehkä sitten. Muuten ei. Opiskellakin pitäisi. Sitä paitsi en itseasiassa tiedä, onko tämä maailma sellainen paikka jonne tuntuu turvalliselta tehdä lapsi, kun on kehitystä tässä seurannut.
27 ja opiskella pitäisi? Mitäs sä oot viimeset 10 vuotta tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Juu minä ainakin kuulun siihen ryhmään, joka uskoo olevansa poikkeuksellisen hedelmällinen. Tosin olen tullut neljästi raskaaksi yhdestä yrityksestä ikävuosina 22-32, ei keskenmenoja. Ennen esikoista luulin, että on kiire jos haluaa ison perheen. Jos miehen sperma on hyvää ei hätää, sitkeä ovislima kertoo, että naisen hedelmällisyys on ihan ok ja aikaa jäljellä. Endot yms. tietysti vaikeuttaisi asiaa iän myötä.
Ja höpöhöpö. Lomat kertoo, että yksi palikka lisääntymisessä on kunnossa eli LH nousee noin puolessa välissä kiertoa. Se ei kerro mitään munatorvista, siitä irrottaako LH-piikki munasolun, siitä missä kunnossa irtoavat munasolut ovat, kohdun seinämästä... Lapsettomuuspalstoilla on pilvin pimein naisia, joilla on oppikirjamaiset ovislimat eikä silti tärppää. Älä viitsi levittää väärää tietoa, jos et yhtään ole viitsinyt ottaa edes perusasioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Yli 35 vuotiaita voi huoletta panna paljaalla kun ei tarvi pelätä, että räpsähtää paksuksi 😁
Tuossa on vielä se pilaantuminen päällä, vasta +40v. iässä naisella on "Parasta Jälkeen" päiväys täynnä ja se on hyväksyttävissä yllä mainittuun käyttöön. Tai oikeastaan mihinkään käyttöön yleensäkään. Kaikki alle nelikymppiset naiset on syytä varmuuden vuoksi kiertää kaukaa, oman turvallisuuden nimissä. Niistä kun ei tiedä vaikka pamahtavat paksuksi pelkästä katseesta.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lapsia ei pidä tehdä alkuunkaan hosuen. Jos ei sopivaa miestä löydy niin paskin hommeli naiselle on mennä "raskautumaan" jonkun satunnaisen baarihoidon kanssa. - Mutta kun olen nainen, haluan lapsen!, kuulen kuoron parahtavan.
Lapsi ansaitsee molemmat vanhemmat ja rakastavan elämän. En sano etteikö yhäri pystyisi niitä hänelle tarjoamaan (itselleni pystyi), mutta nykyinen malli jossa muijat vain "hoitaa lastensaannin alta pois" kenen tahansa kanssa ei ole kestävä.
Lapsi tehdään silloin, kun se on vielä hahdollista.
Tuo "kenen tahansa kanssa" on ihan naurettavaa, ei tietenkään.
Niin, toisaalta ennen ehkäisymenetelmiä oli aivan tavallista, että naiset saivat lapsia koko hedelmällisen iän. Eikä se loppunut 35:n ikävuoteen. Ei sillä, hedelmällisyyshän on noista ajoista laskenut sekä miehillä että naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet kun ei naiset kelpuuttaneet isäksi koskaan.
M37
Yhyhyyyyyy.
Ja vika on vain naisissa? Sä olet täydellinen? Sitä paitsi sulla on vielä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
27 ja opiskella pitäisi? Mitäs sä oot viimeset 10 vuotta tehnyt?
Etsinyt ja elänyt, mutta ollut myös masentunut jolloin ei ollut jaksamista siihen hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tutuista aloitti lisääntymisen
35+vuotiaana.
Kaikki halukkaat ehtivät.
Yksi sai kaksoset luomusti 45-vuotiaana.
Näytti kyllä mummilta niitä kärrätessään, mutta sehän ei ollut tässä aihe.Lasten tekeminen alle 30-vuotiaana on
vanhanaikaista.
Se on järjenköyhää touhua kun kakarat tekee uusia kakaroita. Se pitäisi säätää laittomaksi kakaroiden vääntäminen alle 30 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
N 50
Minä olen lukenut, että hedelmällisyys loppuu käytännössä noin 10 vuotta ennen kuukautisten loppumista. Eli jos menopaussisi tulee vaikka 55-v, niin todennäköisesti et olisi tullut enää viiteen vuoteen raskaaksi. Mutta varmastihan me emme voi tietää. Joillakin harvoilla naisilla menopaussi tulee vasta 60+.
Vierailija kirjoitti:
Niin, toisaalta ennen ehkäisymenetelmiä oli aivan tavallista, että naiset saivat lapsia koko hedelmällisen iän. Eikä se loppunut 35:n ikävuoteen. Ei sillä, hedelmällisyyshän on noista ajoista laskenut sekä miehillä että naisilla.
Ei loppunut kaikilla. Joillakin loppui jo aiemmin. Jotkut ei saaneet lapsia lainkaan, ihan niinkuin nytkin. Eikä kukaan ole väittänytkään, että se hedelmällinen ikä loppuu 35:een. Todennäköisyydet vain laskee, siinä kaikki. Niille pareille, joilla se todennäköisyys iskee omaan nilkkaan se lapsettomuus on valtava inhimillinen tragedia. Ei siinä lohduta se, että ähhähhä naapuri teki kuopuksen nelikakkosena. Ei nämä asiat ole niin mustavalkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Ja on yhä nykyäänkin niissä piireissä, jossa ehkäisyä ei käytetä.
Lestadiolaisäideille ihan yleinen juttu, että nuorin lapsista synnytetään 45-48-vuotiaana.
Toki lestadiolaisnaisilla on usein terveemmät elintavat ja puhtaampi keho ja hormonitoiminta (ei e-pillereiden pilaama), mikä voi myös vaikuttaa heidän hedelmällisyyteen positiivisesti.
Jotenkin hassu logiikka tässä artikkelissa. Jonkinlaisena todisteena hedelmällisyyden heikentymisestä käytetään sitä, että vain pari prosenttia esikoisista syntyy yli 40-vuotiaille. Kertooko tämä siis siitä, että yli 40-vuotiaana on vaikeaa tulla raskaaksi, vai ehkä kuitenkin siitä että joka tuutista toitotetaan koko ajan, kuinka lapsia pitää alkaa ”tehdä” viimeistään kolmekymppisenä, jos niitä haluaa saada?
N43, uskoakseni ihan hedelmällinen vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäs teet kun ei naiset kelpuuttaneet isäksi koskaan.
M37
Yhyhyyyyyy.
Ja vika on vain naisissa? Sä olet täydellinen? Sitä paitsi sulla on vielä aikaa.
En väitä olevani todellakaan täydellinen. Omana itsenäni en löydä puolisoa.
M37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N 50Minä olen lukenut, että hedelmällisyys loppuu käytännössä noin 10 vuotta ennen kuukautisten loppumista. Eli jos menopaussisi tulee vaikka 55-v, niin todennäköisesti et olisi tullut enää viiteen vuoteen raskaaksi. Mutta varmastihan me emme voi tietää. Joillakin harvoilla naisilla menopaussi tulee vasta 60+.
Äidilläni loppui kuukautiset 61-vuotiaana. Siitä voinee hyvin ennustaa että minullakin on vielä kymmenisen vuotta kuukautisia jäljellä. Se on kuitenkin mukava kuulla, että ehkäisyn voi jättää pois. On tässä muitakin kohteita sillekin rahalle.
Keskittykää itsenne kehittämiseen ja jättäkää lapsenteko. Elämästä saa enemmän irti. T. Äiti. Ja jos tietänyt sen mitä tiedän nyt. Olisin toiminut juurikin näin.
Juuri näin. Skippaa kersat = elämän laatu & elintaso nousee, sekä myös pysyy siellä korkeammalla tasolla.