35-vuotiaana naisen varoitusvalo palaa jo - lapsentekoa ei voi siirtää, vaikka haluaisit luoda uraa ja näyttäisit nuorelta
Todella hyvä artikkeli, vaikka viime vuodelta onkin: https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201804102200851996
Muutama kohta artikkelista:
Toinen yhteenveto toteaa, että 36-vuotiaana kymmenen munasolua pakastaneella naisella on noin 30 prosentin todennäköisyys synnyttää elävä lapsi niiden avulla.
...
- Hetki, jolloin vanhemmaksi toivovan kannattaisi ryhtyä suunnitelmiaan toteuttamaan, on 30 vuotta. Ikä, jolloin aivan viimeistään tulee alkaa yrittää lasta, on 35, Rotkirch kirjoittaa.
...
- Hedelmällisyysikä on palikka, jota ei voi siirtää oman tahdon mukaan, Berg sanoo.
Eli älkää viivytelkö jos lapsia haluatte!
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö... Olen tältä palstalta oppinut, että naisella ei todellakaan ole mikään kiire tehdä lapsia vaan voi ihan hyvin odottaa esim. 45-vuotiaaksi. Silloin ei tarvitse kuin valita isäksi joku niistä lukuisista rasittavuuteen asti perässä juosseista 10-15 vuotta nuoremmista lihaksikkaista miehistä.
Tämä!! pitkään on jauhettu kun syntyvyys laskee ja lapsia ei tehdä. Onko seuraava juttu alkaa painostamaan tämmösillä kirjoituksilla. Ei tarvi olla mikään erikoispoikkeus, että voi ihan hyvin saada lapsen tai lapsia myöhemminkin. Olen itse 36 ja nyt vasta ensimmäistä kertaa elämässäni mietin lasta. Mielestäni siihen on vielä 7-9 vuotta ihan ok ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eiköhän jokainen nainen tämän tiedä.
Ei ainakaan artikkelin mukaan tiedä!
Anna Rotkirchin havaintojen mukaan myös niillä, joilla on tietoa hedelmällisyyden alenemisesta 35 ikävuoden jälkeen, voi olla tarvetta selittää sitä pois itsensä suhteen.
Nainen toivoo olevansa juuri se poikkeus, jonka hedelmällisyys säilyy paremmin kuin muilla, koska hän on hyväkuntoinen, hänen tuttavapiirissäänkin on yli 40-vuotiaita ensisynnyttäjiä tai koska hän uskoo oman gynekologinsa poikkeuksellisiin taitoihin.
Mene *ittuun, i n c e l, ei sulle lohkea vaikka miten paljon spämmäät. Maailmassa on lapsia enemmän kuin tarpeeksi, sinutkin olisi saanut aikanaan a b o r t o i d a.
Älkää ruokkiko sairasta misogynistiä. Se on koko joulun yrittänyt opettaa naisia elämään kuten se haluaa.
Aloittaja on mies; se näkyy siitä, ettei se millään tavoin kritisoi veteliä, mukavuudenhaluisia vellihousumiehiä, jotka loisivat sohvilla naisia vihaamassa luttanamuna kourassa.
Vierailija kirjoitti:
Nosto koska todella tärkeä aihe naisten sisäistää.
Inkkeli miehillä ei riitä varat tuoda Suomeen lisää hedelmällisiä naisia. Ei tähän auta aiheen nostaminen vaan töihin meneminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tein lapset nuorena, vaikka liitto niiden isän kanssa on kaatunut. Itse nyt 31, lapset 5 ja 7. Olisi jo kiire, ellen exän kanssa niitä olisi tehnyt. Näin jälkikäteen täytyy sanoa että nämä hedelmälliset vuodet meni/menee ohi ihan pirun äkkiä! Ensin luulee että aikaa on vaikka kuinka, sit yhtäkkiä ikä alkaa jo kolmosella. Ja kyllä siinä käytännössä piti tehdä valinta lasten ja korkean koulutuksen/uran välillä. Itse pistin lastenhankinnan etusijalle, nyt olisi aikaa sille koulupenkille taas, mutta viihdyn amistason työssäni liian hyvin.
Haluaisin vielä yhden lapsen mutta se ei näytä kovin todennäköiseltä, koska uuden kumppanin etsiminen, vakiintuminen ym vie niin paljon aikaa. Enkä pidä itseäni mitenkään superhedelmällisenä, koska kuopusta tehtiin vuosi. Eli pelkkään yritykseen voi humpsahtaa vuosi tai pari ja oho, sit ikä alkaakin jo sillä nelosella.
En ymmärrä, miksi kenenkään pitäisi tehdä valinta lasten ja korkeakoulutuksen välillä. Minä pidin lukion jälkeen välivuoden hanttihommissa, sitten pääsin sisään ammattikorkeaan ja valmistuin sieltä 24-vuotiaana. Ei ollut myöskään mitään potentiaalisia lasten isiä näköpiirissä, kun seurustelin samanikäisten kanssa, aika lailla muuta puuhaa kaikilla siihen aikaan.
Outoa, että vakiintuminen uuden kumppanin kanssa veisi mielestäsi aikaa NYT kolmekymppisenä, eikö sitä aikaa tarvita ollenkaan nuorempana kun samalla pitää vakiinnuttaa asemansa työelämässä? Kolmekymppinen sentään saattaa tuntea itsensä jo paremmin, ja kun takana on pitkä pätkä itsenäistä elämää ja mahd avoliittokin jonkun kanssa, niin voi ehkä jo helpommin päättää, sopiiko yhteen uuden rakkauden kanssa.
Toisen korkeakoulututkinnon tein 36-vuotiaana. Lapset tulivat sen jälkeen.
Hmm, en sanonut että pitää tehdä valinta lasten ja korkeakoulutuksen välillä. Sanoin että _minun silloin_ piti. En olisi voinut saada samaan aikaan molempia, ottaen huomioon ne haasteet mitä minulla pikkulapsiaikana oli.. mm. lasten sairastelut. Joku toki pystyy monen pienenkin kanssa lukemaan tohtoriksi, mutta moni ei käytännössä pysty. Minä pystyn kyllä tekemään sen nyt tai tulevaisuudessa - jos haluan, niinkuin totesin. ^^ Kouluja voi käydä koska vaan, mutta lapsia voi loppupeleissä tehdä aika lyhyen aikaa.
Viehän se aina aikaa se vakiintuminen. Mutta minä tapasin lasteni isän 17-vuotiaana, olin 23-vuotias kun saimme esikoisen, eli olimme kyllä melko vakiintunut pari jo nuorena. Lapset oli siihen silloin luonnollista tehdä, kun me molemmat niitä halusimme ja suhde tuntui silloin kestävältä ja elämän mittaiselta. Jos nyt löytäisin uuden kumppanin, olisin jo lähempänä 35-vuotta, ennenkuin olisi "aika" ryhtyä lisääntymään toisen kanssa. Eli kyllähän se aika myöhäiseksi menee, jos lapsia vielä lisää haluan.
Ei kaikkea tarvitse lukea kuin piru raamattua ja vain omasta näkökulmastaan. Minä kerroin tässä nyt vaan oman kokemukseni perheen perustamisesta, sen haasteista ja siitä miten "biologisen kellon tikityksen" on omassa elämässä huomannut.
Missä ovat nämä kaikki naiset, jotka eivät tiedä hedelmällisyyden alkavan laskea hyvin jyrkästi jossain 35 v tietämillä? Itse en ole tavannut yhtään, sen sijaan lukuisia jotka stressaavat asiaa kun elämäntilanne ei ole suotuissa tarpeeksi nuorena lasten hankkimiseen. Ja miksi juuri koskaan ei puhuta niistä kaikista miehistä, joilla vastaava harhaluulo todella on?
Itse en ole ikinä halunnut lapsia. Nyt olen 38 vuotta. Asiasta on puhuttu miehen kanssa suhteen alussa ja monta kertaa tässä viimeisen 15 vuoden aikana. Mies on ollut samaa mieltä - ei lapsia. Nyt sitten pohti jouluna, että jos kuitenkin? Totesin, että joutunee etsimään sitten uuden vaimon, sillä minä en edelleenkään lapsia halua ja alan olemaan myös jo vanha siihen, voi hyvin olla etten edes tulisi raskaaksi. Mies oli ihan järkyttynyt :D Ei ollut koskaan edes ajatellut että alle 50 v nainen voi olla liian vanha saamaan lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Missä ovat nämä kaikki naiset, jotka eivät tiedä hedelmällisyyden alkavan laskea hyvin jyrkästi jossain 35 v tietämillä? Itse en ole tavannut yhtään, sen sijaan lukuisia jotka stressaavat asiaa kun elämäntilanne ei ole suotuissa tarpeeksi nuorena lasten hankkimiseen. Ja miksi juuri koskaan ei puhuta niistä kaikista miehistä, joilla vastaava harhaluulo todella on?
Itse en ole ikinä halunnut lapsia. Nyt olen 38 vuotta. Asiasta on puhuttu miehen kanssa suhteen alussa ja monta kertaa tässä viimeisen 15 vuoden aikana. Mies on ollut samaa mieltä - ei lapsia. Nyt sitten pohti jouluna, että jos kuitenkin? Totesin, että joutunee etsimään sitten uuden vaimon, sillä minä en edelleenkään lapsia halua ja alan olemaan myös jo vanha siihen, voi hyvin olla etten edes tulisi raskaaksi. Mies oli ihan järkyttynyt :D Ei ollut koskaan edes ajatellut että alle 50 v nainen voi olla liian vanha saamaan lapsia...
Mun entinen väitti kivenkovaa ettei lasta haluavia naisia löydy tai löytyy, mutta niistä on kilpailua. Siihen totesin, herra on hyvä ja suuntaa Venäjälle. Siellä luulisi olevan vaimo/äiti-materiaalia. Mykistyi :p
Vierailija kirjoitti:
Tämä!! pitkään on jauhettu kun syntyvyys laskee ja lapsia ei tehdä. Onko seuraava juttu alkaa painostamaan tämmösillä kirjoituksilla. Ei tarvi olla mikään erikoispoikkeus, että voi ihan hyvin saada lapsen tai lapsia myöhemminkin. Olen itse 36 ja nyt vasta ensimmäistä kertaa elämässäni mietin lasta. Mielestäni siihen on vielä 7-9 vuotta ihan ok ryhtyä.
Sun mielipiteellä ei paljon oo väliä biologiaa vastaan. Kun se hedelmällisyys laskee niin se ihan oikeasti laskee. Turha sit kitistä kalliista hoidoista tai jopa lapsettomuudesta.
Kaverini 30v sanoi että pohtivat miehensä kanssa lapsen hankintaa uudestaan vasta viiden vuoden päästä, kun tämä tuo ja se on ensin hoidettu.
Hän näyttää kasvoista ikäistään nuoremmalta ja vetoa siihen, että pystyy varmasti saamaan lapsia myös myöhemmällä iällä..
Niin.. Naamastahan se toki näkyy onko munasarjat jo surkastuneet vai ei...
Kukin tavallaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun mielipiteellä ei paljon oo väliä biologiaa vastaan. Kun se hedelmällisyys laskee niin se ihan oikeasti laskee. Turha sit kitistä kalliista hoidoista tai jopa lapsettomuudesta.
Itä-Euroopassa antavat tietääkseni jopa 50-60v. hoitoja. Eiköhän se ole jokaisen oma ongelma mikäli päättää lähteä polttamaan rahaa tällaisiin hoitoihin. Valtio ei enää tule tässä vaiheessa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin voisit vielä ehtiä!
T. Kolme lasta yli nelikymppisenä saanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö... Olen tältä palstalta oppinut, että naisella ei todellakaan ole mikään kiire tehdä lapsia vaan voi ihan hyvin odottaa esim. 45-vuotiaaksi. Silloin ei tarvitse kuin valita isäksi joku niistä lukuisista rasittavuuteen asti perässä juosseista 10-15 vuotta nuoremmista lihaksikkaista miehistä.
Syntyvyys laskee myös siksi, että niin moni nainen luulee, että voi hyvin ryhtyä hommaan joskus vanhempana. Sitten se ei vaan enää useinkaan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää tehkö lapsia! Elämänne menee pilalle! Oltiin ihan hel_vetin tyhmiä kun teimme sen yhden. Koko elämä pyörii hänen ympärillään, vapaa-aikaa ei ole seksistä puhumattakaan. Lisäksi lapsemme on vielä erityinen (epäily autismista). Joskus meistä tuntuu että emme jaksa edes rakastaa enää häntä, huutoa ja väkivaltaa aamusta iltaan, lapsi on nyt 5-vuotias.
Pariskunta M34 & N32
Samanlaista pskaa se on terveiden lastenkin kanssa. Te sentään mitä luultavammin säästytte lapsenlapsilta... Meille tupsahti eka lapsenlapsi jo vähän ennen kuin kuopus muutti kotoa, ja tätä kuopuksen lähtöä odotimme kuin kuuta nousevaa. Siitä lähtien olemme olleet ilmaisia lastenkaitsijoita. Ei ole hääviä kun eläkepäiviä ei saa viettää rauhassa. Joulu on paha: koko konkkaronkka tulee meille aatoksi. Kyllähän me lapsistamme ja heidän perheistään välitämme, mutta emme oikein koskaan ole rakastaneet.
Meillä siis 5 jo aikuista lasta ja 14 lastenlasta
Miksi teitte 5 lasta?! Jeeesus kuinka monet perheelliset on niin tyhmiä...
Vierailija kirjoitti:
Niin, toisaalta ennen ehkäisymenetelmiä oli aivan tavallista, että naiset saivat lapsia koko hedelmällisen iän. Eikä se loppunut 35:n ikävuoteen. Ei sillä, hedelmällisyyshän on noista ajoista laskenut sekä miehillä että naisilla.
Toistuvat raskaudet pitävät hedelmällisyyttä yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, toisaalta ennen ehkäisymenetelmiä oli aivan tavallista, että naiset saivat lapsia koko hedelmällisen iän. Eikä se loppunut 35:n ikävuoteen. Ei sillä, hedelmällisyyshän on noista ajoista laskenut sekä miehillä että naisilla.
Tuohan ei pidä paikkaansa. Raskaudet ei mitenkään pidennä hedelmällistä ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti pidentävät. Jos lapsia on alettu pyöräyttelemään parikymppisenä ja niitä on tehty useita niin neljäkymppisenä on parempi mahdollisuus kuin nelikymppisenä esikoista toivovalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaana ei ovuloi, joten munasarjat säästyvät.
Vierailija kirjoitti:
Yli 35 vuotiaita voi huoletta panna paljaalla kun ei tarvi pelätä, että räpsähtää paksuksi 😁
Varo vaan.
Terv äidiksi 39v ja 41v
Ei tämä ongelma mene kummankaan sukupuolen piikkiin, vaan yhteiskunnan. Nykyään ei ole minkäänlaisia takeita tulevaisuudesta, edes niinkään yksinkertaisesta asiasta kuin työ. Nuoret ei uskalla enää ottaa lainaa omakotitaloon tai tehdä lasta, koska ei sitä tiedä jos seuraava yt vie työt alta. Mitä sitten teet kun on suuret lainat, perhe ja ei tuloja, muita kuin tuet? Ei työttömällä ole lapseen varaa.