Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit aiheuttavat joulustressinsä ihan itse

Vierailija
22.12.2019 |

Vaahdotaan, vauhkotaan, hosutaan ja valitetaan, kun kukaan ei tee mitään. Mutta kun ei edes anneta tehdä!

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan kun yläasteella luettiin kotsan tunnilla jouluvalmisteluista jostain ohjeista: "siivoa keittiön kaapit, ota vanhat ryynit ja jauhot pois, järjestele kaappien sisältö, pyyhi hyllylevyt...". Mä kysyin onko tossa mitään järkeä, että jouluksi siivotaan keittiön kaapit ja raadetaan tuollain ihan hirveästi, miksi. Maikka heitti mut luokasta pihalle. Vastausta en saanut koskaan. Nyt vaatisin sen vastauksen kotsamaikalta, vaikka rehtorin puhuttelun kanssa.

Vierailija
42/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan maattu rennosti koko päivä lasten kanssa. Tyttären kaveri oli kylässä niin äitinsä sai siivota rauhassa. Ei ole enää justiinaa piiskaamassa. Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa.

M46

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun stressin aiheutti nyt se, että mies ilmoitti äsken tuttavaperheemme olevan tulossa meille 25. Päivä ( ja viipyvän useamman päivän).

Mä olin haaveillut kahdenkeskisestä möllöttelyajasta🙄

Voi ei... mäkin stressaisin tolla. On aika loukkaavaa, että sulta ei kysytty mitään...

Koeta sillain että miehesi tekee ruokia ja hän mielestäni saa osallistua paljon nyt tähän vierasrumbaan, tiskien laittoon yms, koska hän on ilmoittanut noin asian. Tai teette tuttavaperheen kaa yhdessa jotain helppoja, nopeita ruokia vaan, esim. makaroonilaatikko, ranskanperunat ja nakit yms.

Vierailija
44/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun stressin aiheutti nyt se, että mies ilmoitti äsken tuttavaperheemme olevan tulossa meille 25. Päivä ( ja viipyvän useamman päivän).

Mä olin haaveillut kahdenkeskisestä möllöttelyajasta🙄

Missä uskovaisissa maalaispiireissä useita päiviä viipyvät yövieraat ovat yksipuolinen ilmoitusasia? En pysty kuvittelemaan tuollaista tilannetta itsella enkä kellään tutuilla. 

Näistä keskustellaan, todellakin. 

Vierailija
45/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan maattu rennosti koko päivä lasten kanssa. Tyttären kaveri oli kylässä niin äitinsä sai siivota rauhassa. Ei ole enää justiinaa piiskaamassa. Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa.

M46

Mitäs sä ajattelit joulun eteen tehdä?

Vierailija
46/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että mua aina v@tuttaa toi ”pelaamme lautapelejä”!!!!!

Samat fiilikset. Veikkaan, että kyseessä on joku superäitien luoma haavekuva ja todellisuudessa ne kakarat pelaa tabletilla, kännykällä ja tietokoneella. Tai ainakin haluaisi pelata, mutta superäidin idylli on toteutettava, että saadaan oikeanlaiset instakuvat.

Vierailija
47/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mä otin rennosti enkä tehnyt mitään valmisteluja. Mies alkoi tänään vauhkota, miten pitää saada koti joulukuntoon. :) Autoin häntä sitten siivouksessa.

Vierailija
48/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M46

Mitäs sä ajattelit joulun eteen tehdä?

Ostaa lahjoja.

Vierailija
49/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan kun yläasteella luettiin kotsan tunnilla jouluvalmisteluista jostain ohjeista: "siivoa keittiön kaapit, ota vanhat ryynit ja jauhot pois, järjestele kaappien sisältö, pyyhi hyllylevyt...". Mä kysyin onko tossa mitään järkeä, että jouluksi siivotaan keittiön kaapit ja raadetaan tuollain ihan hirveästi, miksi. Maikka heitti mut luokasta pihalle. Vastausta en saanut koskaan. Nyt vaatisin sen vastauksen kotsamaikalta, vaikka rehtorin puhuttelun kanssa.

Luultavasti vastaus olisi, että niin nyt vaan kuuluu tehdä ja piste!!11 Minun mummoni on juuri tuollainen. Hän tekee asioita ainoastaan siksi koska niin on aina tehty ja niin nyt vaan kuuluu tehdä. Kauhea huuto ja itku jos joku edes ehdottaa että onko pakko tehdä sitä maksalaatikkoa itse alusta loppuun joulupöytään kun sitä ei kuitenkaan kukaan edes syö...

Vierailija
50/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan sovittu miehen kanssa, että kumpikin pitää kiinni siitä että meille voi tulla aikaisintaan Tapaninpäivänä vieraita joulun aikaan tai silloin itse liikutaan jossain. Jouluaatto ja Joulupäivä rauhoitutaan omalla perheellä. Käydään joulusaunassa ja syödään koko päivä, löhötään, ollaan lökäreissä, käydään ulkona, ollaan yhdessä, ollaan yksin, pedit on pettaamatta, pelaillaan, katsellaan telkkarista ohjelmia, kuunnellaan musiikkia, lahjapaperit lojuu kuusen alla pitkään. Tiskit tietty pakko hoitaa. On toiminut hyvin.

Tapaninpäivän aamulla sitten on petien pettaus, lökäriä siistimpää päälle, pikaimurointi. Joulumusiikit soi, kun vieraat tulevat.

Vierailija
51/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini teki tätä. Joten meillä kotona on onneksi rento joulu aina. Mies hakee ruoat, yhdessä kokataan se mitä ei osteta valmiina. Ei ole mikään yltiörunsas joulupöytä, vähempikin riittää. Normaali viikkosiivous, kyntteliköt ikkunalaudalle, lapset koristelee muovikuusen, muita koristeita ei omisteta. Minä tykkään kattaa pöydän. Lahjoja on ostettu vain lapsille ja ajoissa, eivät huku lahjoihin. Pukeudutaan aattona siistimmin kuin arkena, mutta mitään vaatetta ei erikseen joulua varten osteta.

Loppujoulu ollaan kollareissa. Katsotaan porukalla leffoja, syödään karkkeja ja juodaan glögiä, mitä tulee työpaikoilta ja sukulaisilta tuomisina. Lämmitetään ruokaa mikrossa, pelataan lautapelejä, teineillä käy kavereita kylässä välipäivinä ja hekin pelaa meidän kanssa, kaikinpuolin mukava ja rento joulu aina. Olen alkanut tykkäämään joulusta, lapsena ne oli ahdistavia.

Yhh, puistattavan kuuloista aina tuollainen pakkorentoutuminen. "Tänään katsellaan netflixiä kalsarit jalassa munia kaivellen ja pizzaa tilaten, eikä liikuta minnekään"

Turhaan puistattelet, meillä tämä rentoilu tulee ihan luonnostaan. 😄 Saatetaan myös skipata leffat ja mennä hiihtämään, jos on sellainen fiilis.

Kuulostaa tylsältä.

Vierailija
52/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen just sen mitä mä haluan tehdä joulun eteen ja mies laittaa sen, mitä hän haluaa tehdä joulun eteen. Jos se haluaa himosilakoita, niin se tekee ne itse. Tai puhtaat ikkunat, niin ihan peskööt itse. Piste.

Vierailija
53/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää jakamasta tehtäviä? Osaako joku vastata tähän?

Se ettei halua käskyttää ja tuputtaa, eikä muut näytä oikeasti haluavan tehdä niitä hommia. Pyytää voi omilta lapsiltaan (teinejä) ja mieheltä (tosin käy kärttyisäksi jos kokee että on liian kiire). Anopilta ja hankalalta omalta äidiltä ei kehtaa pyytää.

Joulua olen laittanut vain lasten aikana. Koen joulun lasten juhlana, joka luo tiettyä perusturvallisuutta ja juuria omaan kulttuuriin. Ilman lapsia ollaan vietetty joulua erilailla esim. remontoimalla ja jos jatkossa tulee vielä joku joulu ilman lapsia, niin lähden etelään tai hautaudun löhöilemään.

Meillä vietetään joulua, ei juuri laiteta. Lapsien juhla, ja lapsille on joulussa tärkeää yhdessäolo, joulukuusen hakeminen ja lahjat. Ei mikään kamala työnsarka kun lapset koristelee kuusen itse mieleisekseen. Voisin kuvitella että suorittajauhrimamman otsasuoni katkeaisi kun näkisi kuusemme. Se on juuri sellainen kun siitä tulee, eikä yhtään sen vähempää. Joka vuosi on ollut erilainen, joskus enemmän taiteellinen pläjäys, ja joskus sitten ehkä enemmän sellainen kuin "kuuluu". Monet joulut meni nuorena pilalle kun kaikki piti olla tiptop ja oikeanlailla, kamala stressi vain kaikilla. Yh isä

Vierailija
54/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini teki tätä. Joten meillä kotona on onneksi rento joulu aina. Mies hakee ruoat, yhdessä kokataan se mitä ei osteta valmiina. Ei ole mikään yltiörunsas joulupöytä, vähempikin riittää. Normaali viikkosiivous, kyntteliköt ikkunalaudalle, lapset koristelee muovikuusen, muita koristeita ei omisteta. Minä tykkään kattaa pöydän. Lahjoja on ostettu vain lapsille ja ajoissa, eivät huku lahjoihin. Pukeudutaan aattona siistimmin kuin arkena, mutta mitään vaatetta ei erikseen joulua varten osteta.

Loppujoulu ollaan kollareissa. Katsotaan porukalla leffoja, syödään karkkeja ja juodaan glögiä, mitä tulee työpaikoilta ja sukulaisilta tuomisina. Lämmitetään ruokaa mikrossa, pelataan lautapelejä, teineillä käy kavereita kylässä välipäivinä ja hekin pelaa meidän kanssa, kaikinpuolin mukava ja rento joulu aina. Olen alkanut tykkäämään joulusta, lapsena ne oli ahdistavia.

Yhh, puistattavan kuuloista aina tuollainen pakkorentoutuminen. "Tänään katsellaan netflixiä kalsarit jalassa munia kaivellen ja pizzaa tilaten, eikä liikuta minnekään"

Turhaan puistattelet, meillä tämä rentoilu tulee ihan luonnostaan. 😄 Saatetaan myös skipata leffat ja mennä hiihtämään, jos on sellainen fiilis.

Kuulostaa tylsältä.

Ohis, mutta kuulostat kateelliselta.

Vierailija
55/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä pitäisi olla lomaa siihen, että ehtii laittamaan joulun. Monilla menee arki-illat jo tiukille pelkästä arjen pyörityksestä, saati kun siihen joulu kaikkine valmisteluineen tulee päälle tehtäväksi, niin ei ihme että porukka uupuu ja stressi kasvaa. Tunnit vuorokaudesta loppuvat kesken.

Vierailija
56/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähden nyt baariin, vaimo menee niin yllkierroksilla.

Kaikki on valmista, voisi rauhoittua. Olen siivonnut kaksi päivää. Hän on laittanut ruokaa. Nyt keksi, että ikkunat pitää pestä sisäpuolelta, keittiökaappien ovet molemmilta puolilta ja autotalli on tyhjättävä.

Nyt riitti. En jaksa tätä hulluutta enempää.

Mun mies on äkäinen jos jotain sanoo joulun valmistelusta tai siivoamisesta "eikö sen ehdi myöhemmin?". No ei, mukavampi olla kun on siistiä. Mutta kun mies on flunssassa ja pää täynnä räkää ja lihakset kipeät niin sitä kiukuttaa. Annan sen olla tuossa sohvalla ja laitan tavarat paikalleen ja nyt ehdin jo imurilla sipaista lattiat. Ei mitään täyssiivousta vaan normisiistiä.

Autoitko sinä mitenkään vaimoasi? Minä ymmärrän ettei flunssapotilasta voisi joulu vähempää kiinnostaa mutta mites meni teillä niinku omasta mielestä?

Olen siivonnut perjantai klo 17.00 - sunnuntai klo 16.30. Kaikki olen hakenut kaupasta. Lue ennen kommentointia. Kirjoitin, että olen siivonnut kaksi päivää.

Joo, luin ohi, että sinä se olet siivonnut. Mitä sä olet tehnyt? Siivonnut perjantai-illan, koko lauantain aamusta iltaan ja koko sunnuntaipäivän - mitä tuommoinen suursiivous pitää sisällään? Minä siivosin vain 2 tuntia ja oli ihan tarpeeksi.

Kävittekö te yhdessä kaupassa - sekin on ehkä se pahin, suunnitella mitä syödään, ostetaan ja käydä kaupassa.

En lähtisi mitään kaappeja, ikkunoita ja autotalleja siivoamaan, se on vähän ylilyönti.

Kyselin mitä minun mies haluaa syödä jouluna niin ei sille maistu flunssassa mikään niin tulee helppo joulu kun kahdestaan ollaan. Minulle riittää, että on perussiistiä ja saadaan levähtää. Töissä on ollut kiire niin odotan joulua levon ja rauhoittumisen kannalta. Joten en aio tässä riidellä kotona puolison kanssa siivoamisesta tai joulun laitosta.

Jos syö perinteisiä jouluruokia, on tosi helppoa. Tietää heti mitä tarvitsee.Arkiruokia pitää enemmän miettiä.

Vierailija
57/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan joulun laitolle on ollut enemmän aikaa, uskokaa tai älkää! Vanhat ihmiset luultavasti elävät siinä luulossa, että ajat ovat samat meillä nuoremmilla kuin aikoinaan oli. Että meillä on aikaa jynssätä viimeistä piirtoa myöten koti, laittaa itse alusta alkaen ne laatikot ja rosollit koko työelämän, arjen ja lasten hoitamisen kanssa.

Vierailija
58/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole yhtään minkäänlaista stressiä :) Tein tänään "jouluruoat" valmiiksi (kokonainen ankka höysteineen). Pyhät olen töissä, joten niitä syödään sitä mukaa kuin siltä tuntuu, ei vasta 24. päivä. Ollaan jo kaksin miehen kanssa, nuori aikuinen lapsi on joulun isänsä luona ja tulee käymään kun ehtii.

Vierailija
59/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokaisella on oikeus laittaa juuri sellainen joulu kuin itse haluaa. Suvulla eikä kenelläkään vieraalla  saa olla minkäänlaista vaatimusta, toivetta tms mitään siinä suhteessa, millainen toisen joulu on ja pitäisi olla. Jos joku haluaa tulla kylään, niin se kyläpaikan talo ja koti on sen näköinen kuin perhe on sen itse halunnut laittaa!

Vierailija
60/81 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ilmoitin mun suvulle viisi vuotta sitten, että meillä on sitten tekokuusi ja koristeita huushollissa ei juuri ole. Sehän oli aivan kauheaa. Ja ilmoitin, että jos joku haluaa tulla kylään jouluna, niin syö ennen lähtöään, mä tarjoan vain tortut, kahvit ja jäätelöä. Pikku hiljaa ovat tottuneet ajatukseen, enkä todellakaan ole muuta laittanut, enkä toisten takia ruennut säätämään kuusen kanssa, saati ruennut höösäämään ruokien kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi