Äidit aiheuttavat joulustressinsä ihan itse
Vaahdotaan, vauhkotaan, hosutaan ja valitetaan, kun kukaan ei tee mitään. Mutta kun ei edes anneta tehdä!
Kommentit (81)
Ihmettelen näitäkin, jotka valittaa että puoliso väkisin puunaa hulluna. Jos meillä asuisi maaninen joulusiivooja, ottaisin asian hyvissä ajoin puheeksi ja kertoisin, etten aio osallistua järjettömyyksiin. Sopisimme ihan aikuisten kesken miten paljon jouluun tullaan panostamaan ja kuka mitäkin tekee. Sovussa. Ei marttyyriäitiä, ei stressaantunutta isää, ei riitaa.
Turha haukkua sitä joka tekee paljon, jos asiasta ei ole edes puhuttu.
Meillä kaikki osallistuu joulun valmistamiseen. En ymmärrä, miten voidaan sysätä kaikki yhden/äidin niskoille.
Sitten äidin täytyy antaa periksi ja viettää sitä joulua vaatimattomammin, jos muuta perhettä ei kiinnosta, näin itse tekisin.
Meillä mies saa mielihyvin tehdä mutta yhtäkkiä jouluna ei tajuu edes miten esim kermaa vatkataan vaikka muuten vääntää vaikka mitä ruokaa. Heittäytyy tymäksi jouluna. Siivoan, siivoan jatkuvasti kun mies jättää astiat pitkin kämppää.
Ja kyllä, stressaa ihan saatanasti. Vatsa kipee ja sydän hakkaa. Sit mies ihmettelee kun kiukuttelen.
Meen välillä tupakalle ja itken pahaa oloani siellä. Pakko jaksaa.
Jos haluaa vaihtaa, pestä ja silittää verhoja, niin vapaasti tekee sen. Jos ei halua, ei tee. Simppeliä ja ei tarvetta kiukutteluun tai tuskailuun. Joulu tulee, vaikka verhossa olisi ryppy. Tai vaikka olisi ne samat verhot joulun yli mitkä oli aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies saa mielihyvin tehdä mutta yhtäkkiä jouluna ei tajuu edes miten esim kermaa vatkataan vaikka muuten vääntää vaikka mitä ruokaa. Heittäytyy tymäksi jouluna. Siivoan, siivoan jatkuvasti kun mies jättää astiat pitkin kämppää.
Ja kyllä, stressaa ihan saatanasti. Vatsa kipee ja sydän hakkaa. Sit mies ihmettelee kun kiukuttelen.
Miksi on pakko? Kuka pakottaa?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa miksi jouluvalmistelut pitää olla niin täydellisiä? Otetaan rauhallisesti ja syödään hyvin, ruoat saa kaupasta, hain just äsken. Ymmärrän hartaita uskovaisia, heille tämä voi olla joku juttu. Mutta muuten en ymmärrä ollenkaan.
Mulle ei tarvii olla täydellisiä, mut haluan kuitenkin valmistella.
Juhlasta juhlan mulle tekee se, ettämsen eteen on vähän nähty vaivaa.
Mutta mikään täydellinen suoritus sen ei tarvitae eikä pidä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähden nyt baariin, vaimo menee niin yllkierroksilla.
Kaikki on valmista, voisi rauhoittua. Olen siivonnut kaksi päivää. Hän on laittanut ruokaa. Nyt keksi, että ikkunat pitää pestä sisäpuolelta, keittiökaappien ovet molemmilta puolilta ja autotalli on tyhjättävä.
Nyt riitti. En jaksa tätä hulluutta enempää.Mun mies on äkäinen jos jotain sanoo joulun valmistelusta tai siivoamisesta "eikö sen ehdi myöhemmin?". No ei, mukavampi olla kun on siistiä. Mutta kun mies on flunssassa ja pää täynnä räkää ja lihakset kipeät niin sitä kiukuttaa. Annan sen olla tuossa sohvalla ja laitan tavarat paikalleen ja nyt ehdin jo imurilla sipaista lattiat. Ei mitään täyssiivousta vaan normisiistiä.
Autoitko sinä mitenkään vaimoasi? Minä ymmärrän ettei flunssapotilasta voisi joulu vähempää kiinnostaa mutta mites meni teillä niinku omasta mielestä?
Olen siivonnut perjantai klo 17.00 - sunnuntai klo 16.30. Kaikki olen hakenut kaupasta. Lue ennen kommentointia. Kirjoitin, että olen siivonnut kaksi päivää.
Joo, luin ohi, että sinä se olet siivonnut. Mitä sä olet tehnyt? Siivonnut perjantai-illan, koko lauantain aamusta iltaan ja koko sunnuntaipäivän - mitä tuommoinen suursiivous pitää sisällään? Minä siivosin vain 2 tuntia ja oli ihan tarpeeksi.
Kävittekö te yhdessä kaupassa - sekin on ehkä se pahin, suunnitella mitä syödään, ostetaan ja käydä kaupassa.
En lähtisi mitään kaappeja, ikkunoita ja autotalleja siivoamaan, se on vähän ylilyönti.
Kyselin mitä minun mies haluaa syödä jouluna niin ei sille maistu flunssassa mikään niin tulee helppo joulu kun kahdestaan ollaan. Minulle riittää, että on perussiistiä ja saadaan levähtää. Töissä on ollut kiire niin odotan joulua levon ja rauhoittumisen kannalta. Joten en aio tässä riidellä kotona puolison kanssa siivoamisesta tai joulun laitosta.
Jos sukua tulee kylään jouluna, niin oikeasti vaatii todella paljon rohkeutta ja pokkaa ottaa joulu tosi rennoin ottein, mikäli vähänkin on perinteisiä joulun viettäjiä porukassa.
Että mua aina v@tuttaa toi ”pelaamme lautapelejä”!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Voi rakas ihminen <3 Ota kuppi kahvia ja pysähdy. Onko teille tulossa vieraita jouluna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meen välillä tupakalle ja itken pahaa oloani siellä. Pakko jaksaa.Voi rakas ihminen <3 Ota kuppi kahvia ja pysähdy. Onko teille tulossa vieraita jouluna?
Kahvi pahantaa, jos on vatsakipua. EI KAHVIA: Mielluummin teetä. / sivuhuomio
Vierailija kirjoitti:
No mitä sulla on sitä vastaan tai lautapelejä vastaan? Joku Kimble voi oikeasti mennä hermoon naks naks naks mutta eipä juuri muut.
Jos sua nyppii perheidyllin maalaus rusetit päässä lautapelejä niin onko sulla itelläs jotain lapsuuteen liittyviä ongelmia.
Minä en ole meille laittanut joulua kuin kerran vuonna 2012, kun olimme joulun kotona. Miehen mielestä se oli alusta loppuun aivan vääränlainen ja hän kiukutteli jopa siitä mihin maitoon puuro oli tehty (Arlan, kun olisi pitänyt olla Valion), joten sanoin silloin että tästä lähtien saa laittaa itse sitten mieleisensä, minä en puutu asiaan kun en joulusta niin edes välitä. Turha varmaan edes sanoa, että meillä ei ole vietetty joulua sitten vuoden 2012. Lähden aina aatonaattona omalle äidilleni lasten kanssa, mies saa tulla mukaan jos haluaa, yleensä kiukuttelee siitäkin että pakkoko ajella ympäriinsä jouluna kun kotonakin voisi joulua joskus edes laittaa. Viime vuonna hän laittoi jouluvalot, tänä vuonna osti muovikuusen muttei ole laittanut sitä eikä valojakaan, joten tuskinpa laittaakaan. Joka vuosi jaksaa edelleen urputtaa siitä että kotiimme ei mystisesti ilmesty hänen toivomaansa joulua ja joka vuosi jaksan muistuttaa, että hän saa itse laittaa juuri sellaisen joulun meille kuin haluaa. Lapsia ei haittaa, heidän joulunsa alkaa aatonaattona kun lähdemme mummolaan ja siellä on heidän joulunsa. Kai jonkun mielestä olen uhri minäkin, mutten aio muuttua anopiksi, joka alkaa stressata ja kiukutella jo joulukuun 1. päivä siitä, ettei kukaan taas auta häntä jouluvalmisteluissa. Enkä myöskään aio viettää joulua anopin luona, joka aina välillä menee vessaan itkemään ja muun ajan kolistelee vihaisesti keittiössä ja huutaa välillä että ei tarvitse auttaa, kun kysytään...
Vierailija kirjoitti:
Miks?
Äiteihin, naisiin kohdistuvat nämä joulupaineet. Naisiin! Siitä kaikki tämä tulee. Jos on vähänkin tunnollisempi ihminen, niin vaikka stressin kanssa tehdään, vaikka mikä olisi.
Esim. jos on jouluvieraita tulossa ja mitään ei ole tehty; ei ruokia, ei tarjoiluja, ei joulukoristeluja tms, niin katse suuntaa vaistomaisesti aina ensin naiseen. Miehiin ei kohdistu tällaista "kirjoittamatonta painetta ja sääntöä". On ihme ja kummallista jos ei olla tehty mitään joulun eteen.
Nuori sukupolvi ei enää tulevaisuudessa tähän joulurumbaan rupea, ajat tulevat muuttumaan. Nuorista on kasvamassa kriittisesti ajattelevia, he uskaltavat sanoa eriävän mielipiteen, poiketa normeista.
Kaikki aina pelailee lautapelejä, eikä kukaan tuijota kuvaruutua. Muka 😂
Mun stressin aiheutti nyt se, että mies ilmoitti äsken tuttavaperheemme olevan tulossa meille 25. Päivä ( ja viipyvän useamman päivän).
Mä olin haaveillut kahdenkeskisestä möllöttelyajasta🙄
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aina pelailee lautapelejä, eikä kukaan tuijota kuvaruutua. Muka 😂
Aa, no meillä tuijotellaan jonkun verran ruutujakin, mutta jouluna muuta vähemmän🤗Tosin telkkaria taas katsotaan joulupyhinä enemmän kuin useinkaan muulloin. Tykätään jouluhömpästä.
Hyvä Arla-äiti! Kiukuttelijat saa olla ja ilmanoloa piisaa sanoisi mummoni. Vaatii luonnetta näyttää miten kiukuttelu ei johda mihinkään. Ja saisihan se mies kotijoulunsa jos viitsisi laittaa. Miehesi on perinyt ilmeisesti äidiltään tuon kiukuttelulla joulutunnelman luomisen rakkaimmilleen. Vaaditaan rakkautta teoilla mutta ei oikein mikään kelpaa ja yhdessä ei osata tehdä. Kannattaa katsoa, että teidän lapset oppii tekemään yhdessä muuten tulee raskas elämä kun aina on asiat huonosti.
No joo, verhot varmaan täällä keksitään kohta. Ihan mielipuolista touhua.