Jouluaatto-horror edition. Eli tähän alle kokemuksia kauhujouluista!
- Pukki oksensi eteiseen eikä ollut pysyä pystyssä. Tuttu pukki, ei mikään vuokrattu kuka lie eikä ollut kännissä vaan migreeni iski mutta koetti vetää keikan läpi. - Mies katkaisi koipensa hakiessaan kuusta metsästä, oli epävarmaa missä oli sillä appukon metsä on laaja ja oli pimeää. Appi, miehen veli ja veljen tyttöystävä tarpoivat taskulamput kourissa pimeäsä metsässä huutelemassa, minä purin kotona kynsiä ja koetin salata lapsilta miten hermona olin. No mies löytyi ja pääsi sairaalaan, mutta oli aattona kipsattu ja äreä.
Teidän vuoronne
Kommentit (553)
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen joulu appivanhemmilla. Mies laittoi siistin kaulupaidan ja suorat housut mitä hiukan ihmettelin mutta ajattelin että haluaa pukeutua joulun kunniaksi. Minulla olo farkut ja neule. Ajoimme metsän keskellä olevaan maataloon, kynttiläkuja johti ovelle jolla anoppi oli vastassa helmet kaulassa mekko päällä. Ilmeestä näki heti, ettei farkkuihin pukeutunut nenärenkainen miniäehdokas ollut mieleen. Kaatoi meille tervetuliasmajat ja kysyi vatsaani katsellen, että voinko juoda vai olenko raskaana. Tiesi varmasti, etten ollut!
Appiukollakin oli puku päällä. Pöytää valaisi kynttelikkö. Tarjolla oli kalkkuna (eikä oltu jenkeissä vaan itä-suomessa) ja kymmenen eri sorttia laatikkoa, anoppi annosteli lautaselle kysymättä mitä tahdoin. Tunnelma oli jäätävä. Minua alkoi hirveästi naurattaa se haudanvakava juhlatunnelma ja kun mies töni vaivihkaa minua, repesin entistä pahemmin. Tilannetta ei helpottanut ruokajuomana ollut punaviini jota litkin hermostuksissa kaksin käsin. Lopulta oli pakko sanoa että anteeksi menen tupakalle, mies tuli perässä ja sähisi kuin kiukkuinen ilves että yritänkö pilata kaiken. Oli järkyttävää nähdä millainen puvussa pönöttävä tiukkis miehestä kuoriutui vanhempiensa kanssa ja samalla tiesin, että se suhde oli nyt siinä.
Seuraavana jouluna oli ihanaa mennä vanhemmilleni missä isä kuljeskeli lököttävissä kolitsihousuissa ja pöydässä oli kinkku!
Olet ollut ihan järkyttävän epäkohtelias. Sinä olit vieraana. Alipukeutumisen ymmärtää, kännejä ja toisen perheelle nauramista....ehkä, jos olit 15.
Vierailija kirjoitti:
Mies ilmoitti ettei suhteemme toimi ja muutti pois päivä ennen aattoa. Minulla ei ole sisaruksia ja vanhempani olivat matkoilla, jouduin siis viettämään aaton yksin. Kaiken lisäksi sain karmea flunssan. Söin räkä valuen haaleaa einesmaksalaatikkoa ja katselin Salaisia kansioita.
Jäi askarruttamaan, että mikä esti lämmittämästä maksalaatikkoa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei ole niin vakavaa kuin osalla, mutta kinkkua uunista ottaessa paistopussi antoi periksi ja hirveä määrä sitä rasvalientä loiskahti kuumaan uuniin ja vastapestylle lattialle/matolle. Kamala haju talossa koko joulun, matto piti heittää pois ja käry tuntui vielä seuraavana kesänäkin kun uunia lämmitettiin.
Tuo haju on muuten oikeasti kammottava, ja kun lientä ei pääse heti siivoamaan tulikuumasta uunista 🤢
Jep, kuolleesta eläimestä lähtee hirveä haju.
Puhu pukille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen joulu appivanhemmilla. Mies laittoi siistin kaulupaidan ja suorat housut mitä hiukan ihmettelin mutta ajattelin että haluaa pukeutua joulun kunniaksi. Minulla olo farkut ja neule. Ajoimme metsän keskellä olevaan maataloon, kynttiläkuja johti ovelle jolla anoppi oli vastassa helmet kaulassa mekko päällä. Ilmeestä näki heti, ettei farkkuihin pukeutunut nenärenkainen miniäehdokas ollut mieleen. Kaatoi meille tervetuliasmajat ja kysyi vatsaani katsellen, että voinko juoda vai olenko raskaana. Tiesi varmasti, etten ollut!
Appiukollakin oli puku päällä. Pöytää valaisi kynttelikkö. Tarjolla oli kalkkuna (eikä oltu jenkeissä vaan itä-suomessa) ja kymmenen eri sorttia laatikkoa, anoppi annosteli lautaselle kysymättä mitä tahdoin. Tunnelma oli jäätävä. Minua alkoi hirveästi naurattaa se haudanvakava juhlatunnelma ja kun mies töni vaivihkaa minua, repesin entistä pahemmin. Tilannetta ei helpottanut ruokajuomana ollut punaviini jota litkin hermostuksissa kaksin käsin. Lopulta oli pakko sanoa että anteeksi menen tupakalle, mies tuli perässä ja sähisi kuin kiukkuinen ilves että yritänkö pilata kaiken. Oli järkyttävää nähdä millainen puvussa pönöttävä tiukkis miehestä kuoriutui vanhempiensa kanssa ja samalla tiesin, että se suhde oli nyt siinä.
Seuraavana jouluna oli ihanaa mennä vanhemmilleni missä isä kuljeskeli lököttävissä kolitsihousuissa ja pöydässä oli kinkku!
Olet ollut ihan järkyttävän epäkohtelias. Sinä olit vieraana. Alipukeutumisen ymmärtää, kännejä ja toisen perheelle nauramista....ehkä, jos olit 15.
Niin tässä kuin muissakin joulutapahtumissa olisi avarakatseisuudella selvitty!
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpn. Jos siellä miehen vanhemmilla oli tapana pukeutua ja mieskin laittoi siistit vaatteet niin ihan varmasti olisi pyytänyt suakin pukeutumaan eri tavalla. Turha inttää ettei muka viittinyt vaan sanoa. Eli aika vähällä meni pieleen sun tarinas.
Vierailija kirjoitti:
Mies ilmoitti ettei suhteemme toimi ja muutti pois päivä ennen aattoa. Minulla ei ole sisaruksia ja vanhempani olivat matkoilla, jouduin siis viettämään aaton yksin. Kaiken lisäksi sain karmea flunssan. Söin räkä valuen haaleaa einesmaksalaatikkoa ja katselin Salaisia kansioita.
Veikö se mies kaikki jouluruuat mennessään vai miten jäit yksin pelkän maksalaatikon kanssa?
Mulla on muutama karu joulu takana ja tämä tulevakin joulu hirvittää. Rakastan joulua, mutta olen avioliitossa oppinut pelkäämään sitä. Lasten vuoksi yritän. Mies taitaa olla joku epävakaa tai sitten on traumaattisia jouluja itsellään. En voi tarkemmin kertoa, mutta hyvät naiset, viettäkää muutama joulu miehenne kanssa ennen kuin avioidutte tai muutatte yhteen. Siitä se oikea karva paljastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi askarruttamaan, että mikä esti lämmittämästä maksalaatikkoa kunnolla.
Villi veikkaus: sairaus tai suru tai molemmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu 2002.
.
Olin appivanhempieni luona ensimmäistä ja viimeistä kertaa joulunvietossa.
.
Olen ja olin koko elämäni tottunut sellaiseen jouluun, jossa pukeudutaan kauniisti, juodaan kohtuudella alkoholia, kauniisti paketoidut ja ajatuksella valitut lahjat avataan illallisen jälkeen yhdessä.
On tunnelmallinen valaistus, kaunis kuusi, perintöhopeat, -posliinit ja -kristallit tyylikkäästi katetussa pöydässä.
Sauna ei kuulu meillä arkeen eikä juhlaan.
.
Lahjat viskottiin muovipusseista paketoimattomina heti joulurauhan julistuksen jälkeen itse kullekin säädylle.
Minua ihan hävetti omat viimeisen päälle paketoidut lahjani...
.
"Juhlaruoka" syötiin neonputkella valaistuna arkiastioilta klo 13.
Ruoka oli kyllä oikein maukasta.
.
Ei tippaakaan alkoholia.
.
Saunassa oli pakko kitua klo 16, jonka jälkeen totesin, että olin tuonut mukanani turhaan samettimekon, sukkahousut, korut ja juhlakengät.
Onneksi oli edes lunta, jotta sain purettua turhautumista ja shokkia tekemällä pihalle ainakin 10 lumipallolyhtyä.
.
Ja joulupäivänä minut herätettiin klo 7 joulukirkkoon.
Se toki oli hieno elämys, koska en ollut koskaan enkä ole sen jälkeenkään joulupäivänä kirkossa käynyt.
Lähinnä viestissä tökkää tuo kirjoittajan oman erinomaisuuden ja "hienouden" korostaminen. Miten onkin voinut ottaa miehen tuollaisesta perheestä, jos itse on "bättre folkia".
No, se mies ei ole enää minun joulukuviossani, vaikka syy eroon ei hänen vanhempiensa ollutkaan.
En ole mitenkään bättre folkia, vaan meillä on perinteitä, joita kaikilla ei näemmä ole.
Ei ole itsensä korostamista kertoa omista jouluperinteistään, joihin kuuluu sivistyneisyys: juhlava pukeutuminen, kauniisti paketoidut lahjat, juhlallinen jouluateria n. klo 19 viineineen.
Olen pahoillani, kun loukkaan ilmeisesti joitakin.
Joulurauhaa.
Ymmärrätkö, että jouluperinteitä voi olla erilaisia, meidän jouluperinteisiin kuuluu, että jostain kaivetaan joku suvun jatkon yksinäinen, joka kuuluu jouluperinteisiin, lapsuuden kodissa se oli äidin puolen omituinen pikkuserkku, joka oli isoisän ikäinen ja asui hirveässä läävässä. Hänellä oli kyllä läheisempääkin sukua, sisaruksia ja näiden lapsia. Ukko saunotettiin ja puettiin uusiin kalsareihin. En tiedä mistä ihmeestä vanhempani olivat keksineet, että isä haki papparaisen aina meille jouluksi, toihan hän aina tuliaisiakin avatun kahvipaketin tai päiväysvanhan suklaarasian.
Muuten jouluun kuului ja kuuluu kyllä paremmat vaatteet ja mädit ja kristallit.
Nykyisin ei tuollaista ukkoa kuulu vaan yksinäinen ex anoppi, joka kyllä sopii paremmin raameihin.
Mutta periaate on, että jos tiedetään jonkun olevan yksin kutsutaan hänet, juuri viikolla sanoini eräälle tutulle, että tule meille jouluksi, jos et lähde toiselle puolen Suomen. Joulu ei ole meille niin perheen kesken vietettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu 2002.
.
.
Olen ja olin koko elämäni tottunut sellaiseen jouluun, jossa pukeudutaan kauniisti, juodaan kohtuudella alkoholia, kauniisti paketoidut ja ajatuksella valitut lahjat avataan illallisen jälkeen yhdessä.
On tunnelmallinen valaistus, kaunis kuusi, perintöhopeat, -posliinit ja -kristallit tyylikkäästi katetussa pöydässä.
.
Lahjat viskottiin muovipusseista paketoimattomina heti joulurauhan julistuksen jälkeen itse kullekin säädylle.
.
.
Ei tippaakaan alkoholia.
.
Saunassa oli pakko kitua klo 16, jonka jälkeen totesin, että olin tuonut mukanani turhaan samettimekon, sukkahousut, korut ja juhlakengät.
Onneksi oli edes lunta, jotta sain purettua turhautumista ja shokkia tekemällä pihalle ainakin 10 lumipallolyhtyä.
.
Se toki oli hieno elämys, koska en ollut koskaan enkä ole sen jälkeenkään joulupäivänä kirkossa käynyt.
Lähinnä viestissä tökkää tuo kirjoittajan oman erinomaisuuden ja "hienouden" korostaminen. Miten onkin voinut ottaa miehen tuollaisesta perheestä, jos itse on "bättre folkia".
No, se mies ei ole enää minun joulukuviossani, vaikka syy eroon ei hänen vanhempiensa ollutkaan.
En ole mitenkään bättre folkia, vaan meillä on perinteitä, joita kaikilla ei näemmä ole.
Ei ole itsensä korostamista kertoa omista jouluperinteistään, joihin kuuluu sivistyneisyys: juhlava pukeutuminen, kauniisti paketoidut lahjat, juhlallinen jouluateria n. klo 19 viineineen.
Joulurauhaa.
Ihan Wikipediasta: "Sivistys tarkoittaa kasvatuksen kautta omaksuttua tietoa, henkistä kehittyneisyyttä ja avarakatseisuutta."
Ei mainita samettimekkoa, lahjojen paketointityyliä tai jouluaterian kellonaikaa.
Päinvastoin: Avarakatseisuutta.
Eiköhän syy alapeukkuihisi ole ihan selvä. Täällä muut ovat kertoneet vanhempien kuolemasta jouluvalmistelujen keskellä, eroista, väkivallasta, sairastumisista sun muusta kauheasta. Sinun kauhujoulusi koostuu siitä, ettei muilla ole tarpeeksi juhlavia vaatteita sinun makuusi tai he syövät sinun mielestäsi väärään aikaan. Vieläpä saunottiinkin, vaikka se ei sinun perinteisiisi kuulu.
Itseäni ärsytti eniten tuo "ajatuksella valitut lahjat". Mistä tiedät, miten muut olivat omat lahjansa valinneet? Eivätköhän he tunteneet toisensa paremmin kuin sinä, ja luultavasti myös tiesivät ajatuksella mitä toisilleen hankkia.
Pyysin jo anteeksi, että loukkasin joitakin.
Enää en pyytele.
Avarakatseinen olin, kun en ottanut selvin päin autoa alle ja karauttanut pakoon.
Kestin hymyssäsuin joulun, jota ei ollutkaan.
Ajatuksella valittu lahja on saajalleen mieluinen, kuten hyvin tiedät.
Sen arvo on juuri siinä, ettet osta/tee lahjaa, jota saaja ei ikinä itselleen hankkisi.
Käsittääkseni brittihovissa ostetaan juuri tuollaista typeriä lahjoja joita kukaan ei itselle hankkisi.
Ei suoranaisesti ollut minulle kamala joulu, mutta naapureille. Perheen isä sai haudoilla käydessä sydänkohtauksen ja kuoli sairaalaan vielä sen aattopäivän iltana.
Tämän saman perheen äiti kuoli vuosikymmeniä myöhemmin myös jouluaattona.
Isäni oli joutunut sairaalaan jäätyään auton alle, oli käytännössä vuodepotilaana, koska koko vasen puoli kiireestä kantapäähän oli mäsänä. Hyvä, ettei henki ollut mennyt. Minä taas olin juuri vähän ennen joulua tunnustanut vihdoinkin itselleni, että ei minusta heteroa saa tekemälläkään, seuraavaksi on sitten vuorossa kaapistatuloa, vanhempien reaktioiden kohtaamista jne. Olin uuden, hämmentävän tilanteen edessä, ja samalla olin huolissani isästäni.
Siitä joulusta jäikin sitten mieleen lähinnä se, miten kävin katsomassa (toki melkoisen konservatiivista) isääni sairaalassa ja mietin samalla, että jospa te vaan äidin kanssa tietäisitte. Ankeaa ja hämmentynyttä tunnelmaa lisäsi se, että oli lumeton, hyvin pimeä joulu.
No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Isäni toipui ajan kanssa entiselleen ja se kaapistatulokin selvitettiin. Tuon jälkeen olen kyllä arvostanut jo ihan niitä perusjoulujakin, lumella tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu 2002.
.
.
.
.
.
Ei tippaakaan alkoholia.
.
.
Joulurauhaa.
Ymmärrätkö, että jouluperinteitä voi olla erilaisia, meidän jouluperinteisiin kuuluu, että jostain kaivetaan joku suvun jatkon yksinäinen, joka kuuluu jouluperinteisiin, lapsuuden kodissa se oli äidin puolen omituinen pikkuserkku, joka oli isoisän ikäinen ja asui hirveässä läävässä. Hänellä oli kyllä läheisempääkin sukua, sisaruksia ja näiden lapsia. Ukko saunotettiin ja puettiin uusiin kalsareihin. En tiedä mistä ihmeestä vanhempani olivat keksineet, että isä haki papparaisen aina meille jouluksi, toihan hän aina tuliaisiakin avatun kahvipaketin tai päiväysvanhan suklaarasian.
Muuten jouluun kuului ja kuuluu kyllä paremmat vaatteet ja mädit ja kristallit.
Nykyisin ei tuollaista ukkoa kuulu vaan yksinäinen ex anoppi, joka kyllä sopii paremmin raameihin.Mutta periaate on, että jos tiedetään jonkun olevan yksin kutsutaan hänet, juuri viikolla sanoini eräälle tutulle, että tule meille jouluksi, jos et lähde toiselle puolen Suomen. Joulu ei ole meille niin perheen kesken vietettävä.
Olenko sanonut, etten muun laisia ymmärrä?
Ymmärrän toki, kun oikein kunnolla muuta koin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu 2002.
.
.
.
.
.
Ei tippaakaan alkoholia.
.
.
Eisaatana. Toivottavasti tämä snobi antoi edes miehelleen pilluajoulun kunniaksi sängyn hiljaa natistessa.
En tosiaankaan antanut enkä ole mikään snobi, vaan normaaliin jouluun tottunut.
Normaali jouluun ei kuulu väkisin saunominen eikä muovikassista viskotut, paketoimattomat lahjat klo 13 tapahtuvasta "juhla"ruokailusta nyt puhumattakaan!!!
Siis raahattiinko sut jotenkin kahleissa sinne saunaan? Ja lahjat viskottiin=heiteltiin kuin koiralle?
Pieni tyttäreni 2v tuli todella kipeäksi aattoiltana ,kun joulupukki oli juuri tullut vierailulle. Taysiin tukka putkella ja siellä meillä vierähtikin yli uuden vuoden. Kamala joulu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten mies ilmoitti 23 päivä, että on pettänyt minua ja muuttaa omaan asuntoon, laittoi myös eropaperit tänä päivänä. Tarkoitus oli kuulema vasta joulun jälkeen ilmoittaa mutta ei pystynyt esittämään. Jouluaatto meni itkiessä, mies vielä syyttely etten voinut lasten takia esittää että kaikki on hyvin.
Samantyyppinen kokemus. Miehellä oli aivoton visio, että joulu vietetään lasten takia kuin mitään ei olisi. Hankki ruokaa ja lahjoja, joita kukaan ei halunnut. Haukkui minua koko aaton, loppuillasta oli todellakin ikimuistoinen lautapelisessio Monopolin äärellä ("olet niin tyhmä ettet tätäkään tajua"). Oli tietysti umpi-ihastunut uuteen naisystäväänsä. Joulupäivänä lähdin Tukholmaan pariksi päiväksi. En vaan kestänyt olla enää kotona. Kun palasin mies oli vienyt vaatteensa ja kirjahyllyn, jättänyt siivoamatta pölykoirat sekä kasan roskaa. Hiljaiset lapset istuivat keittiössä. Heitin ruuat roskiin jääkaapista ja lähdettiin pitsalle.
Hiljaiset lapset istuivat keittiössä? Mikset ottanut heitä mukaan? Ihmetyttää näissä jutuissa miksi ne lapset jätetään ihan heitteille kun AIKUINEN ei nyt vaan kestä ja jaksa. Lapset joutuvat kestämään mitä vaan.
Miksi isä oli jättänyt lapset yksin? Miksi Aina syytetään äitejä, kun isällä näytti olevan niin kiire uuden naisen luo.
Vierailija kirjoitti:
Voi että tuo alkoholista nauttiminen selvästi jakaa kansaa.
On tosi surullista, jos/kun sitäkään ei osata käyttää kohtuudella, vaan haavoittuvaisimmat ovat kirveen saattelemina lumihangessa jouluyönä yöpaitaan pukeutuneena.
Jouluun nimittäin kuuluu terästetty glögi, ruokaviinit, kuohuviini ja aperitiivit.
No ei todellakaan kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että tuo alkoholista nauttiminen selvästi jakaa kansaa.
On tosi surullista, jos/kun sitäkään ei osata käyttää kohtuudella, vaan haavoittuvaisimmat ovat kirveen saattelemina lumihangessa jouluyönä yöpaitaan pukeutuneena.
Jouluun nimittäin kuuluu terästetty glögi, ruokaviinit, kuohuviini ja aperitiivit.
No ei todellakaan kuulu.
Olut kuuluu myös.
Piti viettää onnellinen perhejoulu. Olin vasta eronnut poikaystävästäni, vietimme joulua kahden isosiskoni ja heidän miestensä kanssa vanhempieni kotona.. Aatto meni siihen asti hyvin kunnes vanhempani päättivät mennä nukkumaan ja me ”nuoret” päätimme salaa avata terästetyn glögin. Laitoimme musaa soimaan ja rupesimme siinä yhden siskoni kanssa jotain tonttutanssia vääntämään..
Siitäkös tämä toinen sisko ”riemastui” ja rupesi rääkymään, että hu*orat siinä keimailette ja kävi toisen siskon päälle. Turhaan yritimme estää jonkinlaisessa psykoosissa ollutta sisartani, vaan tämä onnistui repimään tukon hiuksia toisen päästä, kunnes lähti juoksemaan sukkasillaan ulos.
Eipä sen koommin olla ”iloisia” perhejouluja vietetty tällä kokoonpanolla.
Terkuin, perhe on pahin!