Mies jätti ja lähti
Heippa. Mielipiteitä kaipaisin.tämä on pitkä tarina ja en todellakaan väitä, että minussa ei ikinä vikaa ole. Olen ollut mieheni kanssa 18 vuotta yhdessä, kolme lasta meillä. Nuorina yhteen päädyttiin. Jo ensimmäiseten kuukausien aikana miehellä oli tapa suuttuessaan lähteä monen päivän reissuille. Aina olen kotiin takas ottanut tai ite pyytänyt päästä kotiin. Viimesen 7 vuoden aikana mies reissuillaan ollut toisen naisen kanssa neljä kertaa. Ilmoittanut minulle aina jälkeenpäin ettei olla oltu yhdessä joten se ei ole pettämistä.Näihin naisiin liittyy huumeita. Otin takasin joka kerta, hetki menee hyvin ja taas suuttuu ja lähtee ja sama rumba aina vaan. Saa tehdä mitä haluaa kun ei kerta sillon olla yhdessä. Reissuillaan vaihtaa numeron, etten saa kiinni ja etsii paljon naispuolisia kavereita(monet mulle ilmoitelleet kun vinkuu naisilta tiettyä asiaa). Peliongelma mutta ei apua halua, koska ei ole paha. Siitä syystä yhdessä sovittu, että minun takana kaikki rahat ja maksan laskut. Saan aina siitä kuulla kun kaikki rahat menee kotiin, laskuihin ja pentuihin(itse en tätä sanaa käytä). Mitähän vielä.. Paljon kaikkea.. Tuntuu että pää sekoo. Viikko sitten lähti taas, jäi valheesta kiinni ja kun kysyin asiasta, suuttui kun minä kuulema vahdin häntä. En vahtinut vaan tuttava kertoi asioita.. Huusi lasten kuullen, taas, miten paska ämmä olen. Eli kun suuttuu, lähtee
. Vaatii, että on oltava hyvällä päällä koko ajan.. En vain pysty. Luottamus mennyt, välillä tuntuu, että kaikki ok mutta jää valheista kiinni noin kuukauden välein.. Silti minä vaan hänet takaisin ottaisin.. Apua, mitä teen.. Kannattaako? En pääse yli tästä kun ei ole kelle puhua..
Kommentit (72)
Ei, ei olla lastensuojelunasiakkaita, ei ikinä oltukkaan. Olen soskuun tällä viikolla soittanut ja pyysin apua itselleni, vähän selitin asioita, mutta vastaus oli, että varaa lääkäriin aika. No, pitää pyhien jälkeen soittaa. Vuosien aikana olen kolmesti käynyt tämän olon takia lääkärissä, kun en saa nukuttua. Määränneet vain nukahtamislääkkeitä joita olen tämän viikkoa joutunut syömään kun en saa nukuttua. Jos en enää miestä kotiin päästä, hän laittaa viimesetkin asiat pilalle.. Sitten meillä ei ole mitään. Itse en ole syystä töissä tällä hetkellä, mies on. Hän varastaa töistä ja siellä esittää, että kaikki on hyvin kotonakin. Nyt en tiedä mitä on sanonut. Luultavasti, että minä aiheutin tämän kun joutui lähtemään. Ei kerro kellekkään oikeaa syytä, olen kuullut monet kerrat, että minä olen käskenyt pois tai jotain muuta, ei kerro koskaan että itse lähtee ovet paukkuen. Miksi ei totuutta asioista voi muille sanoo? Miksi laittaa kaiken minun viaksi? Olen käynyt peruskoulun ja ammatin. Toista ammattia olen yrittänyt opiskella, mutta romahdan jatkuvaan niin siitä ei tule mitään. Teen siis oman alan töitä.
Olen lapsuuteni viettänyt vähän samanaisessa perheessä. Äiti sieti vaikka mitä. Toivon, että ajattelet asiaa ennenkaikkea lastesi kannalta, he ovat toiveensa esittäneet. Minä ja sisareni pyysimme myös äitiä jättämään isän, mutta äiti ei sitä tehnyt. Tämä johti lopulta siihen, että erityisesti sisareni välit äitiin huononenivat eivätkä koskaan korjaudu. Minä tulen äidin kanssa toimeen, mutta kyllä se, että äiti ei kyennyt meitä lapsia suojelemaan, jollain tavalla vaikuttaa aina välillämme. Äiti on kiltti ja ystävällinen, mutta kokemusten jälkeen jotain meni lopullisesti rikki.
Eroa NYT tältä istumalta, herranjumala nähköön. Ja sinä terapiaan, ja lapset myös. Jos joku lapsistasi olisi aikuinen ja vastaavanlaisessa hyväksikäyttösuhteessa, miten häntä neuvoisit?
Ja ei, ikinä tullessa kotiin ei ole kämppää hommannut vaikka uhoaa joka kerta sen hommaavansa. Usein muuttaakin lennosta toisen naisen luokse ja julistee sosiaalisessa mediassa parisuhdetta. Koskaan ei ole meidän parisuhdetta julkaissut missään, häpeääkö minua vai mitä lie.. En tiedä. Kerranpa kävin näin hassusti, että nainen jolle oli kirjoitellut nii ei ollut maininnutkaan ikinä minusta mitään tai että hänellä on perhe. Antoi ymmärtää olevansa olleen sinkku pitkään. Miksi? Siksikö, koska kaikki naiset ei ota juuri eronneita? Moni ottaa, sen tiedän
Neuvoisin täysin päinvastoin mitä itselläni on ollut.
Tiedän, nyt otan asiat hoitaakseni. Sain saavikaupalla neuvoja ja muuta kommenttia, ymmärrän itsekkin miten järjetöntä tämä on. Kiitos ja anteeksi
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei olla lastensuojelunasiakkaita, ei ikinä oltukkaan. Olen soskuun tällä viikolla soittanut ja pyysin apua itselleni, vähän selitin asioita, mutta vastaus oli, että varaa lääkäriin aika. No, pitää pyhien jälkeen soittaa. Vuosien aikana olen kolmesti käynyt tämän olon takia lääkärissä, kun en saa nukuttua. Määränneet vain nukahtamislääkkeitä joita olen tämän viikkoa joutunut syömään kun en saa nukuttua. Jos en enää miestä kotiin päästä, hän laittaa viimesetkin asiat pilalle.. Sitten meillä ei ole mitään. Itse en ole syystä töissä tällä hetkellä, mies on. Hän varastaa töistä ja siellä esittää, että kaikki on hyvin kotonakin. Nyt en tiedä mitä on sanonut. Luultavasti, että minä aiheutin tämän kun joutui lähtemään. Ei kerro kellekkään oikeaa syytä, olen kuullut monet kerrat, että minä olen käskenyt pois tai jotain muuta, ei kerro koskaan että itse lähtee ovet paukkuen. Miksi ei totuutta asioista voi muille sanoo? Miksi laittaa kaiken minun viaksi? Olen käynyt peruskoulun ja ammatin. Toista ammattia olen yrittänyt opiskella, mutta romahdan jatkuvaan niin siitä ei tule mitään. Teen siis oman alan töitä.
Jos eroat niin voit joko palata töihin tai saada yhyeiskunnalta tukea ja vaikka opiskella sen uuden ammatin. Opinnotkin sujuu paremmin, kun elämänlaatu paranee ilman miestä. Lapsilisät saat myös joko mieheltä tai kelalta.
Miehellä ei varmasti ole mahdollisuuksia saada lapsia sinulta. Koska vanhin lapsesi on jo teini-ikäinen, hänen mielipidettään käsittääkseni kuunnellaan päätöstä tehtäessä. Kirkolta voi saada myös matalan kynnyksen keskusteluapua.
Ap, kysy itseltäsi yksi kysymys. Kumpi sinulle on tärkeämpää, lapsesi vai miehesi? Jos lapset, niin ala heti välittömästi toimimaan ja heitä ukko pellolle. Toisin sanoen, älä ota takaisin. Jokainen on vastuussa omasta käytöksestään, niin myös miehesi omastaan. Mikään, mitä hän itse päättää tehdä, ei ole sinun vikasi eikä vastuullasi. Vain hänen vastuullaan yksin. Mies on selkärangaton ja vastuuton hyväksikäyttäjä.
Jos nyt päätit valita lapset, käytät tämän ajan miehen poissaollessa siihen, että kerrot heille rehellisesti, miksi tilanne on se mikä on. Kerro, että isä tekee väärin.
Älä heittäydy lastesi edessä marttyyriksi, vaan kerro mitä mielessäsi liikkuu ja pyydä heiltä anteeksi. Selviät kyllä yksinkin lasten kanssa. Selviäthän miehen poissaollessakin, joten miksi edes mietit selviämistä. Jos ukonkuvatus alkaa tehtailemaan lasuja, niin sinullahan on tietenkin esittää lista miehen edesottamuksista ja käytöksestä. Suurempi vahinko lapsille syntyy (on syntynyt jo) kun annat tuon jatkua.
Jos valitsit miehen, tilanne pysyy muuten ennallaan, paitsi että lapsesi alkavat aikuistuttuaan inhoamaan sinua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne on ne loput asiat, jotka mies voi laittaa pilalle?
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, ikinä tullessa kotiin ei ole kämppää hommannut vaikka uhoaa joka kerta sen hommaavansa. Usein muuttaakin lennosta toisen naisen luokse ja julistee sosiaalisessa mediassa parisuhdetta. Koskaan ei ole meidän parisuhdetta julkaissut missään, häpeääkö minua vai mitä lie.. En tiedä. Kerranpa kävin näin hassusti, että nainen jolle oli kirjoitellut nii ei ollut maininnutkaan ikinä minusta mitään tai että hänellä on perhe. Antoi ymmärtää olevansa olleen sinkku pitkään. Miksi? Siksikö, koska kaikki naiset ei ota juuri eronneita? Moni ottaa, sen tiedän
Siis somessako ilmoittaa olevansa parisuhteessa jonkun muun kanssa?
On sinulla oikeen kultamussukka, ei kannata erota! Jännitystä pitää olla elämässä, tuohan on just sitä mitä haetaan?
Mieti nainen, olet 18 vuotta pyydellyt mieheltäsi anteeksi hänen tekemiään virheitä. Lue tuo lause niin monta kertaa, että uppoaa tajuntaan.
Sanoo, että ei käytä. Nämä neljä naista joiden kanssa touhuillut, ovat täysiä narkomaaneja. Pieni paikkakunta ja jatkuvaan heitäkin näen, valitettavasti. Heidäm kanssaan" uudessa suhteessa" ollessaan on mieheni ollut sekasin. Kyllä, hän yrittää sekopäissään tuoda lapsille näytille uuden naisen. Ajoin pihasta pois ja silloin jouiduin uhkaamaan poliisilla, koska en voi oikeasri päästää sisälle sekavana. Erotan kyllä alkoholin ja huumeen erot. Sanoo, ettei mitään käytä. Kuulema vain pössyttelee..reissuillaan. Minä en usko. Kerran oli kädessä neulanpistoja reissun jälkeen.. Labrassa väitti käyneen, syy ei kuulema kuulunut minulle. Ikinä ei kotona sekasin ole ollut. Mä en oikeesti oo ees aatellu miten paskaa tää kaikki on. Oon vaa eläny tässä ja ollu mukana. Kauheelle kuulostaa... Mä järkkään asiat kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Sanoo, että ei käytä. Nämä neljä naista joiden kanssa touhuillut, ovat täysiä narkomaaneja. Pieni paikkakunta ja jatkuvaan heitäkin näen, valitettavasti. Heidäm kanssaan" uudessa suhteessa" ollessaan on mieheni ollut sekasin. Kyllä, hän yrittää sekopäissään tuoda lapsille näytille uuden naisen. Ajoin pihasta pois ja silloin jouiduin uhkaamaan poliisilla, koska en voi oikeasri päästää sisälle sekavana. Erotan kyllä alkoholin ja huumeen erot. Sanoo, ettei mitään käytä. Kuulema vain pössyttelee..reissuillaan. Minä en usko. Kerran oli kädessä neulanpistoja reissun jälkeen.. Labrassa väitti käyneen, syy ei kuulema kuulunut minulle. Ikinä ei kotona sekasin ole ollut. Mä en oikeesti oo ees aatellu miten paskaa tää kaikki on. Oon vaa eläny tässä ja ollu mukana. Kauheelle kuulostaa... Mä järkkään asiat kuntoon.
Nyt pidät tämän päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Mun pitää varmaan oikeesti etsiä uusi asunto ja muuttaa lasten kans omille. Kaikki jotka minut tunteneet, samaa mieltä kun te. Vuosia sanoneet samaa kun vierestä seuranneet..minä hölmö en kuuntele. Mieheni myös laittanut itsensä salassa postin kirjoille ja huijannut virastoja minun selän takana. Suutuspäissään. Näistä olen kuullut kun on kotona ollut taas kirjoilla ja postia tullut... Raha-asiat aika retuperällä... En voi kyllä kehua jos kysytään mitä hyvää on. Lapset on ainoa asia.. Surettaa suurilta osin kun oman suvun kanssa mennyt välit.. Mies huijannut heitäkin ja rahaa minun selän takana lainannut ja jättänyt maksamatta.. Nyt kun saan kirjoitella edes osan, niin huomaan itekkin miten pahalle kuulostaa.. Ja tässä ei kaikki. Joka vuodelta useampi asia mitä kertoa. Osaatteko sanoa, miks se tulee aina takasin ja sanoo, että teki elämänsä virheen? Kerran oli 2 kk pois ja mä olin päässyt tolpilleni suurin piirtein ja nautin yksinolosta lasten kanssa niin tupsahti ovelle...
Luojan kiitos ei olla naimisissa.minä oisin joskus halunnut, mutta hän sanoi, että ei halua paperinpalan takia mennä... Taidan nyt tajuta syyn...
Kysyit miksi mies aina tulee takaisin.. Tuollainen on klassista käytöstä väkivaltaisessa tai hyväksikäyttävässä suhteessa. Sillä mies on saanut sinut koukutettua ja pitää siinä koukussa. Se ei ole rakkautta, se on hyväksikäyttöä. Mitä nopeammin pääset eroon miehestä, sen parempi. Voimia raskaassa elämäntilanteessa!
Taidat olla rahan takia suhteessa kiinni. Niin kauan kun mies maksaa (antaa sun hoitaa taloutta hänen palkastaan) niin kaikki on hyvin ja annat touhuta touhujaan. Nyt taitaa olla tosi kyseessä ja mies rahoineen häviämässä hyppysistä.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, mutta lapset sanoneet samaa, että elä ota isiä kotiin enää kun se aina lähtee pois.
Lasten suusta kuulee totuuden? Itsesi ja lastesi tähden: ero.
Sä olet väkivaltaisessa suhteessa. Väkivallan muotoja on paljon muitakin, kuin pelkkä fyysinen väkivalta. Parasta, mitä voit lapsillesi nyt antaa, on se, että eroat miehestäsi ja järjestät itsellesi terapiaa. Tuon väkivaltaisen suhteen aikana ajatusmaailmasi on vääristynyt miehen manipuloinnin myötä, jolloin et näe totuutta. Tähän auttaisi se terapia, ulkopuolinen asiantuntija, joka saisi sinut vapaaksi niistä ajatuksista. Eikä sen tarvitse olla mikään maksullinen terapia, esim. kriisikeskuksissa on ilmaista apua tarjolla (kriisi sinulla on menossa, joten olet oikeutettu sinne) tai sitten psykiatrisen hoitajan vastaanotolle.
Tiedän mistä puhun, sillä olen itsekin ollut samanlaisessa tilanteessa kuin sinä, en toki noin pitkään. Kun eropäätös ensimmäisen kerran alkaa kypsymään, pidä siitä ajatuksesta kiinni. Minua itseäni auttoi se, että listasin itselleni kaikki positiiviset puolet, joita erosta seuraa: ei tarvitse enää pelätä, saan itse päättää minne menen tai mitä ostan, ei tarvitse enää stressata onko laskut maksettu tai riittääkö rahat, lapsilla on turvallisempi olla, minulla on mahdollisuus parisuhteeseen jossa on oikeasti rakkautta jne. Listaa kaikki ylös, pienetkin asiat. Ja aina, jos yhtään alat epäröimään eropäätöksesi suhteen, kaivat tuon listan esiin ja muistutat itsellesi mitä kohti olet menossa.
Toinen asia. Tämä on ehdottomasti melkein tärkein asia. Varaa aika lastenvalvojalle, kerro siellä koko historia ja sano, että haluat yksinhuoltajuuden. Mies voi silti tavata lapsia (epäilen kyllä että ei tapaa, koska tuo miestyyppi), mutta hänellä ei ole valtaa kiusata sinua virallisilla lasten asioilla. Itse menin tyhmyyksissäni suostumaan yhteishuoltajuuteen, ja siitä alkoi vuosia kestänyt piina jossa kärsittiin sekä minä että lapset. Älä tee samaa virhettä.
Ala nyt jo laittamaan rahaa sivuun, niin ettei mies tiedä niistä mitään. Samalla alat etsimään sinulle ja lapsille uutta kotia. Kun muutat, muuta niin ettei mies tiedä. Älä kerro uutta osoitetta, laita osoitetiedot salaisiksi ja ilmoita myös lastensuojeluun/kouluun ettei sun osoitetta saa kertoa eteenpäin. Lasten tapaamiseen liittyvät vaihdot voitte hoitaa julkisella paikalla. Jos mies alkaa häiriköimään puhelimitse, vaihda uusi salainen numero, jota et kerro hänelle. PIdä häiriköintinumero käytössä silloin, kun sinun on pakko olla yhteydessä lasten asioissa. Muulloin pidät pois käytöstä. Jos tulee sähköposteja/viestejä, säästä ne siltä varalta, että joudut hakemaan lähestymiskieltoa tai mies haastaa sut oikeuteen kiusantekomielessä esim. lastenasioissa.
Pidä pää kylmänä. Älä usko miehen vakuutteluihin ja vannomisiin siitä, miten hän on nyt muuttunut ja kaikki on toisin. Se ei ole totta. Se on vain miehen yritys saada sut takaisin, jotta hän voi jatkaa hyväksikäyttöään ja väkivaltaansa. Parasta on, jos pidät yhteydenpidon niin minimaalisena kuin ikinä pystyt. Ts. vain lasten asioihin liittyen, et reagoi mitenkään mihinkään muuhun mitä sieltä suunnasta tulee. Ja lasten asioissakin pysyt asialinjalla, jos sieltä alkaa tulla syytöksiä ja uhkailuita, et vastaa miehelle mitään. Voit uskoa, että jos suhun ei tehoa lirkuttelut, alkaa uhkailut ja syytökset. Älä anna miehelle sitä, mitä se on vailla: huomiota, reaktiota.
Tulipa pitkä viesti, ja vieläkin ois ollut vaikka mitä sanottavaa. Miehellä on vielä vahva ote susta, kun se on voinut sua noin kauan manipuloida, mutta pysy lujana. Hae apua viranomaisilta (sos. toimisto, psyk. hoitaja, kriisikeskus, turvakoti) ja ota se apu vastaan. Muista, että sulle ja lapsille on parempi tulevaisuus odottamassa, kun vaan menet sitä kohti etkä jää enää tuohon suhteeseen. Voimia!
Kyllähän tuo ap:n tilanne on niin järkyttävä, että siksi luulen jopa provoksi. Ei kai tuollaista tilannetta enää ole nykymaailmassa. Miksi kukaan nainen suostuu tuollaiseen, avoimeen pettämiseen ja miehen aina uudelleen palaamiseen?
Kummallakin teistä on vaikea riippuvuusongelma.
Rahan takia en ole. Mies on töitä koko ikänsä aikana tehnyt nyt vasta parin vuoden ajan. Ennen sitä oli vaan työkkärinkirjoilla siitä saakka kun nuorena keskeytti ammattikoulun. Se kävi yli kolmikymppisenä ammatin opiskelemassa ja siksi vasta parin vuoden ajan töitä tehnyt. Se nuorena sössi luottotiedot, palkka reilun 1000 kk.,koska uo vie joka kk. En nyt väittäisi, että rahan takia.. Saan itse kummiskin enemmän kuin tuo sen palkka
Mitä mä just luin?