Ajankäytön tasa-arvoisuus parisuhteessa
Avioliitossani on kroonisena hiertävä ongelma, koska mieheni ansaitsee paljon enemmän kuin minä, mutta hänellä on myös huomattavasti lyhyempi työpäivä ja -viikko. Minulla on sekä pidempi päivä että huonompi palkka, ja lisäksi enemmän harrastuksia.
Mieheni asenne on usein, että minäkin voisin halutessani hankkia parempipalkkaisen työn tai tehdä lyhyempää viikkoa, jolloin meille jäisi enemmän yhteistä aikaa. Hän ei kuitenkaan tunnu ymmärtävän, että hänellä on keskivertoa huomattavasti enemmän vapauksia sekä ajankäyttönsä että varallisuutensa suhteen. Ja että moni täyttä työviikkoa tekevä silti voi viettää yhden illan joka viikkoa harrastuksissa ja nähdä pari kertaa kuussa kaveria.
Tämä siis näkyy niin, että esim. tavallista pidemmät työpäiväni tai työmatkat ovat jonkinlaista ekstraa "minun menojani" joiden kompensaationa pitäisi jättää harrastuksia tai sosiaalisia menoja vähemmälle.
Kommentit (4)
Kysy onko valmis panostamaan talouteen enemmän, jotta sinä voisit tehdä osa-aikaista viikkoa.
Siis en voi noin vain hakea paremmalla palkalla lyhyempää työviikkoa, ja jos voisinkin en usko viihtyväni sellaisessa työssä. Mies on kutsumusammatissa ja minä nyt mukavassa työssä. Ei tunnu reilulta, että tasaveroisuuden saavuttaakseni minun pitäisi hankkia vain raha-akselilla-tyydyttävä työ.
Korkeasti palkatut työt omalla alallani ovat arvojeni vastaisia.
-ap
Voisin kysyä, panostaisiko hän enemmän jos tekisin lyhyempää viikkoa. Tarkoititko taloudellisesti vai ajallisesti?
Ajallisesti teemme suht tasaväkisesti talouden eteen. Mutta nyt maksamme lähes kaiken puoliksi, vaikka mies tienaa enemmän (isoja kuluja joitain hän maksaa enemmän).
-ap
Mikset hae paremmalla palkalla lyhyempää päivää jos kerran voit?