Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avautuminen! Elämä on muuttunut vaikeaksi ja ankeaksi Suomessa.

Vierailija
18.12.2019 |

Jäin muutama kuukausi sitten työttömäksi, sitä ennen oli määräaikaista pätkää muutama vuosi, välillä aina hetki työttömyyttä, mutta nyt sitten lopullisesti kenkää kun olisi kai ollut aika vakinaistaa.

Ennen nykyistä työtä tein pitkän uran toisessa työssä, ilman ylenemismahdollisuuksia mutta jatkoin kuitenkin niin kauan kuin mitenkään pystyin, koska pidin työstä. No sitten ei muuta kuin aikuisiällä uuden alan opiskelu, josta luvattiin vakinaista työtä jne, koska suuret ikäluokat. Niin ei käynyt, vaan pelkkää huonosti palkattua pätkää.

Aktiivimalli leikkasi sopivasti jouluksi päivärahaani, vaikka mitään muuta en haluaisi kuin työpaikan. No se ehkä korjautuu vuodenvaihteessa?

Mies tappelee töissä pienestä palkankorotuksesta, jonka tietysti verot tulevat syömään plusmiinusnolla. Samalla kaikki maksut nousevat, osa on jo ihan taivaissa: sähkö, vesi jne. Olemme joutuneet nyt työttömyyteni aikana kajoamaan säästöihin, joilla oli tarkoitus kattaa uuden kodin käsiraha. Niitä säästöjä oli kerätty yli kymmenen vuotta.

Tuntuu että kaikki yrittäminen on turhaa ja valuu hukkaan. Asunnon arvo laskee, mutta samalla eläminen kallistuu. Lapsille haluaisi tarjota enemmän ja siksi emme tingi esimerkiksi harrastusmaksuista, mutta nekin nousevat jatkuvasti.

Suomessa jopa auton omistaminen on luksusta nykyään, saati jossain käyminen. Kurjistaminen tuntuu saavan yhä uusia muotoja, kunnes jäljellä ei ole enää mitään. Meillä ei ole autoa, ei taloa vaan liian pieni asunto, elektroniikka kestää minkä kestää sitten vasta uutta...

Asioita ei voi enää hoitaa kuten ennen, mihinkään ei voi soittaa, ei edes suoraan ihmiselle, joka "hoitaa" asioitasi.

Alan olla todella väsynyt yrittämään ja uskomaan parempaan.

Kommentit (240)

Vierailija
161/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh. Mun mielestä asuntomme ei kyllä ole kallis (alle 200 000 Helsingissä on todella vähän). Oli miten oli, ei kai tässä auta vastaan vängätä, pitää vaan lakata havittelemasta muuta ainakin siihen asti kun lainat on maksettu ja lapset on muuttanu pois kotoa. Kiitos kun palautit maan pinnalle.

Lapsettomilla ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka paljon rahaa lapsiin menee. Ja pienten lasten vanhemmilla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka paljon rahaa teineihin menee. Nämä jälkimmäiset eivät kaiken lisäksi suostu uskomaan vaikka heille kerrotaan. He kuvittelevat jotenkin harhaisesti, että kunhan päiväkotimaksuista päästään, niin sitten helpottaa. *kolkkoa naurua*

Minä luulen että sinun harhasi yltäkylläisestä keskiluokkaisesta elämästä johtuu juuri siitä, ettet ole tajunnut miten paljon rahaa lapset nielevät. Ja teillä niitä ilmeisesti on monikossa. Oma arvioni on, että kaksi aikuista tulee säällisesti toimeen kolmella tonnilla. Ja jokaisesta lapsesta pitää laskea 500€/kk lisää, autosta saman verran. Teillä ilmeisesti ne tulot neljä tonnia ja lapsia kaksi. Teillä on vielä tiukat ajat edessä kun lapset kasvavat, elleivät tulonne nouse samassa suhteessa kun lapsista aiheutuvat kulut. Esim. ne ulkomaanmatkat maksavat jotain ihan muuta kuin nyt siinä vaiheessa kun joudutte maksamaan neljästä aikuisesta. Ja ne viimeiset vuodet on kalleimmat, opiskelijakin saattaa tarvita tukea ennen kuin pääsee osa-aikaiseen työhön opintojen ohjella. 

Meillä alkaa nyt helpottaa kun lapsi opiskelee toista vuotta ja työskentelee osa-aikaisesti ja tulee toimeen omillaan. Mutta tuo lukion loppu ja opintojen alku oli kyllä melkoista rahanmenoa, kun oli autokoulua, lakkiaisia, asunnon varustelua ja ties mitä. Ei tainnut 20000€ riittää tuohon loppurutistukseen. Kaikki eivät toki auta näin paljon - me halusimme auttaa ihan omasta tahdosta mutta tuli siinä silti hampaita kiristeltyä kun rahaa meni niin paljon joka suuntaan. Mutta nyt on sellainen hieno fiilis, että meillä alkaa dinkkuelämä ja kulutusjuhla, kun lapsi ei enää vie kaikkea ylimääräistä rahaa. Lapsi on toki rakas, mutta se laskelma jonka mukaan lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa 120000€ (vai 140000€, en jaksa muistaa) ei ole ollenkaan liioiteltu.

Vierailija
162/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuottava keskiluokka ja ylempi verotetaan kuoliaaksi jotte se tuottamaton väki saisi myös kohtuullisen elämän. Tästä olisi leikattava jotta edes jollain menisi hyvin. Olkoon se sitten se työssäkäyvä keskiluokka ja sitä paremmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen minimieläkkeellä kitkutteleva sairaseläkeläinen. Meinasin pyörtyä, kun näin uutisen, että eläkkeitä nostetaan vuoden alusta. En todellakaan tiedä, miksi, mutta en kyllä pistä pahakseni. Kympitkin ovat minulle paljon rahaa ja tulevat tarpeeseen.

Vierailija
164/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomilla ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka paljon rahaa lapsiin menee.

---

Meillä alkaa nyt helpottaa kun lapsi opiskelee toista vuotta ja työskentelee osa-aikaisesti ja tulee toimeen omillaan. Mutta tuo lukion loppu ja opintojen alku oli kyllä melkoista rahanmenoa, kun oli autokoulua, lakkiaisia, asunnon varustelua ja ties mitä. Ei tainnut 20000€ riittää tuohon loppurutistukseen. Kaikki eivät toki auta näin paljon - me halusimme auttaa ihan omasta tahdosta

Puhuit itsesi pussiin. 

Eli ei mene läheskään noin paljon, muuten kuin jos itse haluaa

Vierailija
165/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret menot? Asutaan pienessä asunnossa, ei autoa, kuten jo totesin. Ruoka, sähkö, vesi ja muut pakolliset kulut on hilattu ihan tappiin, samaan aikaan kun palkat laahaavat ainakin vuosikymmenen jäljessä.

Ap

Hankkikaa lisätuloja, netti on täynnä vinkkejä miten niitä saa. Ei voi jatkuvasti vain kiristää vyötä. Näin minä tein ja nyt pärjään kun olen muutaman vuoden kerännyt vararahastoa. Pitkäkään työttömyysjakso ei taloutta horjuta. Asuntokin viimein maksettu ja lapset maailmalla.

Vierailija
166/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä aika toivotonta on. Yrittäminen on tehty vaikeaksi ja kannattamattomaksi, edes hyvinkoulutetulle ja pitkän työkokemuksen omaavalle ei löydy kuin pätkätöitä. Tällainen tilanne on meidän perheessä. Asumme muuttotappiopaikkakunnalla ja talot täällä ei mene kaupaksi edes puoli-ilmaiseksi. Vanhustenhoito on ala-arvoista, eikä se näytä meidän päättäjiä kiinnostavan tippaakaan, vaan se sysätään omaisten harteille. Kuka jaksaa töiden ja perheen lisäksi huolehtia jopa usemmasta muistisairaasta ja muutenkin huonokuntoisesta vanhuksesta, jotka eivät asu edes samassa kaupungissa?

Masennus, ahdistus ja kaikenlainen synkkyys lisääntyy. Pelotellaan ilmastonmuutoksella, jolle me suomalaiset ei voida oikeastaan yhtään mitään, vaikka kadottaisiin maapallolta kokonaan. Täällä on ummehtunut ja takapajuinen ilmapiiri, ei saa sanoa noin ja näin, ei saa tehdä sitä ja tätä, kohta ei saa käydä enää vaihtoehtohoidoissakaan. On tämä kummallinen maa, sellainen yhden totuuden ja ainaisen itseruoskinnan maa. Olemme alkaneet miettimään, että missä voisi elää loppuelämänsä vähän helpommalla, vähän paremmassa ilmapiirissä. Millaistakahan olisi asua esim. Virossa? Siellä ei taida olla ongelmaa mm. al holin leirin paluumuuttajista. 

No, jos olet tuonne Eestiin muuttamassa, niin opettelet ensitöiksesi kielen ja kulttuurin. Tuskin sinulle hommataan siellä tulkkia avuksi, niin kuin tässä maassa eräät saavat vuosikymmeniksi käyttöönsä.

Tottakai ilman muuta näin. Kieli pitäisi opetella ihan ensimmäiseksi, vaikka olen kuullut, että siellä pärjää englannilla ja suomella kohtuullisen hyvin. Töitä meidän ei sieltä tarvitsisi löytää, olemme sellaisissa ammateissa, että voimme tehdä työtä melkein missä vain, jos netti pelaa. Siis töiden takia ei tarvitsisi kieltä opetella. Oikeasti on kyllä alkanut vähän kiinnostelemaan. 

Vierailija
167/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret menot? Asutaan pienessä asunnossa, ei autoa, kuten jo totesin. Ruoka, sähkö, vesi ja muut pakolliset kulut on hilattu ihan tappiin, samaan aikaan kun palkat laahaavat ainakin vuosikymmenen jäljessä.

Ap

Hankkikaa lisätuloja, netti on täynnä vinkkejä miten niitä saa. Ei voi jatkuvasti vain kiristää vyötä. Näin minä tein ja nyt pärjään kun olen muutaman vuoden kerännyt vararahastoa. Pitkäkään työttömyysjakso ei taloutta horjuta. Asuntokin viimein maksettu ja lapset maailmalla.

Voi kerro, mistä voisin saada lisätuloja, olisin todella kiitollinen! 

Vierailija
168/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen minimieläkkeellä kitkutteleva sairaseläkeläinen. Meinasin pyörtyä, kun näin uutisen, että eläkkeitä nostetaan vuoden alusta. En todellakaan tiedä, miksi, mutta en kyllä pistä pahakseni. Kympitkin ovat minulle paljon rahaa ja tulevat tarpeeseen.

Sama työttömyyspäivärahojen kanssa mutta en silti odota että käteen jäisi senttiäkään enempää kun verottaja siinä välissä häslää kuitenkin.

Vierailija
169/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi kerro, mistä voisin saada lisätuloja, olisin todella kiitollinen! 

Avainsanat "netti on täynnä vinkkejä!". Osaat varmasti googlettaa? Sieltä vain valitsemaan itselle sopiva idea. Vaatii työtä, ei tule ilmaiseksi mistään. Itsekin vuosikausia tehnyt monenmoista että saanut sopivan pesämunan.

Vierailija
170/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Lopetatte sen kulutusjuhlan ja netissä trollailun ja elätte hyvin. Suomalaisten elintaso ei ole koskaan ollut korkeampi. Vähän suhteellisuudentajua.

Vierailija
171/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomilla ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka paljon rahaa lapsiin menee.

---

Meillä alkaa nyt helpottaa kun lapsi opiskelee toista vuotta ja työskentelee osa-aikaisesti ja tulee toimeen omillaan. Mutta tuo lukion loppu ja opintojen alku oli kyllä melkoista rahanmenoa, kun oli autokoulua, lakkiaisia, asunnon varustelua ja ties mitä. Ei tainnut 20000€ riittää tuohon loppurutistukseen. Kaikki eivät toki auta näin paljon - me halusimme auttaa ihan omasta tahdosta

Puhuit itsesi pussiin. 

Eli ei mene läheskään noin paljon, muuten kuin jos itse haluaa

Varmasti vähemmälläkin selviää ja enemmänkin rahaa voi saada menemään. Meillä ei teinille esim. ostettu koskaan mopoa tai mopoautoa, mikä on monessa perheessä ihan normaali juttu. Pointti lähinnä oli se, että teiniin menee väkisinkin reippaasti enemmän kuin päiväkoti-ikäiseen, vaikka kuinka yrittäisi nuukailla ja ankeuttaa teinin elämää.

Vierailija
172/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo netin tienaamiskeinot ovat monesti täyttä huijausta, ja niitä muutaman euron tienestejä varten pitäisi sitten laittaa edes se pieni työttömyyskorvaus katkolle. Ja sen katkon jälkeen et noin vaan pääsekään takaisin kortistoon. Järkevää? Tottakai, ollaanhan me jokainen oman onnemme seppiä. 😂

Vierailija
173/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh. Mun mielestä asuntomme ei kyllä ole kallis (alle 200 000 Helsingissä on todella vähän). Oli miten oli, ei kai tässä auta vastaan vängätä, pitää vaan lakata havittelemasta muuta ainakin siihen asti kun lainat on maksettu ja lapset on muuttanu pois kotoa. Kiitos kun palautit maan pinnalle.

Lapsettomilla ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka paljon rahaa lapsiin menee. Ja pienten lasten vanhemmilla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka paljon rahaa teineihin menee. Nämä jälkimmäiset eivät kaiken lisäksi suostu uskomaan vaikka heille kerrotaan. He kuvittelevat jotenkin harhaisesti, että kunhan päiväkotimaksuista päästään, niin sitten helpottaa. *kolkkoa naurua*

Minä luulen että sinun harhasi yltäkylläisestä keskiluokkaisesta elämästä johtuu juuri siitä, ettet ole tajunnut miten paljon rahaa lapset nielevät. Ja teillä niitä ilmeisesti on monikossa. Oma arvioni on, että kaksi aikuista tulee säällisesti toimeen kolmella tonnilla. Ja jokaisesta lapsesta pitää laskea 500€/kk lisää, autosta saman verran. Teillä ilmeisesti ne tulot neljä tonnia ja lapsia kaksi. Teillä on vielä tiukat ajat edessä kun lapset kasvavat, elleivät tulonne nouse samassa suhteessa kun lapsista aiheutuvat kulut. Esim. ne ulkomaanmatkat maksavat jotain ihan muuta kuin nyt siinä vaiheessa kun joudutte maksamaan neljästä aikuisesta. Ja ne viimeiset vuodet on kalleimmat, opiskelijakin saattaa tarvita tukea ennen kuin pääsee osa-aikaiseen työhön opintojen ohjella. 

Meillä alkaa nyt helpottaa kun lapsi opiskelee toista vuotta ja työskentelee osa-aikaisesti ja tulee toimeen omillaan. Mutta tuo lukion loppu ja opintojen alku oli kyllä melkoista rahanmenoa, kun oli autokoulua, lakkiaisia, asunnon varustelua ja ties mitä. Ei tainnut 20000€ riittää tuohon loppurutistukseen. Kaikki eivät toki auta näin paljon - me halusimme auttaa ihan omasta tahdosta mutta tuli siinä silti hampaita kiristeltyä kun rahaa meni niin paljon joka suuntaan. Mutta nyt on sellainen hieno fiilis, että meillä alkaa dinkkuelämä ja kulutusjuhla, kun lapsi ei enää vie kaikkea ylimääräistä rahaa. Lapsi on toki rakas, mutta se laskelma jonka mukaan lapsen kasvattaminen aikuiseksi maksaa 120000€ (vai 140000€, en jaksa muistaa) ei ole ollenkaan liioiteltu.

Aivan oikein siis kirjoitinkin, että raha riittää sitten kun lainat on maksettu ja lapset muuttavat pois kotoa 🙂

Meidän perheen nettotulot on normaalitilanteessa vähän päälle 5000e, nyt syksyllä ollut vähän poikkeustilannetta ja lyhennettyä työaikaa. Luulen kuitenkin, että todella kannattaa pyrkiä kohti kasvavia tuloja, kun lapset lähestyvät teini-ikää. On totta, että on vielä vaikea hahmottaa, miten paljon he silloin kuluttavat. Ehkä voimme tasata tilannetta silloin luopumalla siivouspalvelusta ja maksaa teineille siivoamisesta palkkaa.

Vierailija
174/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo netin tienaamiskeinot ovat monesti täyttä huijausta, ja niitä muutaman euron tienestejä varten pitäisi sitten laittaa edes se pieni työttömyyskorvaus katkolle. Ja sen katkon jälkeen et noin vaan pääsekään takaisin kortistoon. Järkevää? Tottakai, ollaanhan me jokainen oman onnemme seppiä. 😂

No tuolla asenteella ei ainakaan lisätienestejä saa :D Minulla ei ole ollut mitään ongelmia. Helppohan se on lyödä hanskat tiskiin kun joutuukin tekemään työtä rahan eteen. Mitään ei saa ilmaiseksi, kaiken rahan eteen pitää tehdä jotain. Helpompihan se on vinkua käsi ojossa että joku lahjoittais rahaa kuin itse tehdä asioiden eteen jotain.

Vierailija
175/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaatisi että suomalaiset lähtisivät kaduille kuten Ranskassa tehtiin? Mistä muuten uutisoitiin melko vähän. Varmaan siksi ettei porukka täällä ottaisi mallia.

Tätä olen miettinyt minäkin ja ei taida sellaista aihetta löytyä, että lähdettäisi suurella joukolla osoittamaan mieltä. Se johtunee siitä, että täällä suurin osa väestöstä uskoo sokeasti kaiken mitä päättäjät keksivät sanoa ja on kiellettyä olla eri mieltä kuin päättäjät, niin sitähän uskotaan. Jokin höpöhöpö-jääkiekko taas saa aikaan joukkotyperyyttä.

Vierailija
176/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta sitten pystyi järjestämään asioitaan paljon paremmin. Yleensä kaikki virastot, pankit ja vastaavat olivat fyysisiä toimipisteitä, joihin saattoi mennä jonottamaan tai varata ajan. Oli omat asiakasneuvojat jne. Nyt hyvä jos voit soittaa johonkin yleiseen, maanlaajuiseen (ja kalliiseen!) palvelunumeroon, jossa kenellekään ei ole hajuakaan tilanteestasi. Esimerkiksi te-toimiston virkailija voi tehdä muutoksia tietoihisi ja ottaa sinuun yhteyttä, mutta itse et voi suoraan ottaa yhteyttä häneen. Voiko se olla edes oikein? Pankit ovat supistaneet toimintansa minimiin, mutta ottavat sinulta omien asioidesi hoitamisesta palvelumaksuja. Sähkö maksaa vaikka et käyttäisi sitä. Esimerkkejä riittäisi vaikka kuinka.

Mitä tälle maalle on tapahtunut?!?

Ei ole pelkästään Suomessa tapahtunut, kyseessä on globaali muutos. Asioita automatisoidaan ja palveluita karsitaan kiihtyvään tahtiin, jotta talouden rattaat pyörisi tehokkaammin. Kaikki on mukamas tehokkaampaa, mutta joku inhimillinen elementti tästä nykyisestä kehityssuunnasta puuttuu. Talous ja teknologia määrittää yhteiskuntamme kehityksen suunnan, mutta tavalliselle kansalaiselle tämä todellisuus näkyy kuin kuntosalin juoksumattona; juostaan niin vimmatusti, mutta kumma kyllä minnekään ei päästä.

Tulee usein mieleen jokin kafkamainen painajainen tästä nykyisestä kyttäys-suoritusyhteiskunnasta.

Vierailija
177/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka hemmetin kokoomuslainen on siistänyt joka ikisen minun työpaikkani ulkomaille. Halpamaihin. Minulla on huono uravalinta, mutta ei varmasti kokoomuslaiset yritä pitää työtä Suomessa. He yrittävät tehdä voittoa mahdollisimman paljon.

Vierailija
178/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaatisi että suomalaiset lähtisivät kaduille kuten Ranskassa tehtiin? Mistä muuten uutisoitiin melko vähän. Varmaan siksi ettei porukka täällä ottaisi mallia.

Tätä olen miettinyt minäkin ja ei taida sellaista aihetta löytyä, että lähdettäisi suurella joukolla osoittamaan mieltä. Se johtunee siitä, että täällä suurin osa väestöstä uskoo sokeasti kaiken mitä päättäjät keksivät sanoa ja on kiellettyä olla eri mieltä kuin päättäjät, niin sitähän uskotaan. Jokin höpöhöpö-jääkiekko taas saa aikaan joukkotyperyyttä.

Suomalainen on tyytyväinen jos naapurin palkkaa alennetaan. Ja marssimaan hän lähtee vain, jos voi ottaa kohteeksi jonkun heikon ryhmän. Siis vihan kohteeksi.

Vierailija
179/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuolla asenteella ei ainakaan lisätienestejä saa :D Minulla ei ole ollut mitään ongelmia. Helppohan se on lyödä hanskat tiskiin kun joutuukin tekemään työtä rahan eteen. Mitään ei saa ilmaiseksi, kaiken rahan eteen pitää tehdä jotain. Helpompihan se on vinkua käsi ojossa että joku lahjoittais rahaa kuin itse tehdä asioiden eteen jotain.

Kerroppas yksityiskohtaisesti mistä sivuilta ja miten sitä rahaa teit online ilman, että tulit huijatuksi, kuka tahansahan pystyy väittämään, että netissä voi tienata helposti. Ja tosiaan jos lisätuloja tuolla lailla hankkisi niin menettäisi tuet yms.

Vierailija
180/240 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Per Spektiivi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lottovoitto muuttaa pois suomesta

On lottovoitto kasvaa Suomessa, muuttaa sitten pois ja eläkkeellä takaisin. Siinä lottorivi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä