Tottakai todellisuus näyttäytyy älykkäille erilaisena
kuin siellä 100 ÄO: n henkilöllä. Ihan eri lajia tavallaan koko elämä.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄO 148, Virallisessa testissä mitattu. Helvetillinen lapsuus kuitenkin tuhosi mahdollisuuteni olla rohkea ja ottaa riskejä, kuten täällä älykäs näköjään määritellään. Sairastan masennusta luultavasti loppuelämäni, kärsin paniikkikohtauuksista ja dissosiaatiohäiriöstä, olen yhteiskunnan elätti ja minua nöyryytetään kaikkialla jatkuvasti. Minua pidetään paljon tyhmempänä kuin olen.
Kiitos vanhemmilleni, jotka vihasivat minua, koska olin heitä älykkäämpi.
Ei muillakaan helppoa ole ollut. Itse sairastuin vakavasti masennukseen jo 12-vuotiaana, mutta jos on tahtotila, kykyjä sekä halua niin maailma on avoinna. Nyt on korkeakoulututkinto ja haastava työ, sekä ajoittain burn out ja siihen liittyvä vakava masennus. Mutta en anna sen estää suoriutumistani.
Älykkään on vaivatonta ymmärtää, ettei omaa kokemusta voi yleistää suoraan muihin tilanteisiin. Toisen elämä eroaa niin monin nyanssein temperamentista ja voimavaroista kokemuksiin, että tuollainen toteamus ei kerro vahvuudesta vaan ylimielisyydestä.
Niinpä. Sen kun ihmiset tajuaisivat, ettei ole olemassa mitään "heitä" tai "minää", joka toisen asemassa osaisi toimia paremmin tai klaaraisi toisen haasteet paremmin.
Omille privilegioilleen sitä taitaa moni olla sokea.
Tosi hienosti sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Onko kysymys älykkyydestä vai vhä-älyisyydestä, kun ihmisten asuinympäristön läheisyydestä kaadetaan surutta puita nurin.
Ainoa vastaus mikä saa, että kyllä ne kasvaa uudelleen.Totta, mutta eivät puut mitään heinää ole!
Menee kymmeniä vuosia, kun ympäristö on korjaantunut.
Jos vanhaa puuta ei kaadeta, se kaatuu ennen pitkää itsestään. Ja se ei välttämättä varoittele etukäteen. Päällepäin ihan hyvinvoivan näköinen puu voi olla sisältä laho, ja silloin se voi kaatua hetkellä millä hyvänsä. Sitäkin on tapahtunut ihan lähivuosina, että puu on yllättäen kaatunut, ja ohi kulkemassa ollut ihminen on jäänyt alle ja kuollut.
Puun kaatajat eivät (varsinkaan kaupunkialueella) päätä, mitä puita heidän pitää kaataa, eivätkä tiedä syitä, miksi juuri ne puut kaadetaan, joten he eivät osaa sinulle perustella tekoaan (muuten kuin siten, että heille maksetaan siitä, että he kaatavat ne tietyt puut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitänkin aika rohkeasti että Älykkäitä syrjitään selvästikin Suomessa. Valtio menettää isot resurssit vuosittain kun ei hyödynnä niitä jotka oikeasti jotain hiffaavat. Korkealla tasolla älykäs on hyvin intuitiivinen vaikka osaa analysoida asioita. Hän on asennoitunut uteliaasti kaikkeen eikä lokeroi ilmiöitä erilleen. Kaikki aukot todellisuudessa kiinnostavat ja esteettisetkin ongelmat.
Prosessointi on noilla tasoilla hitaampaa sisällä ja asioitten kompleksisuus on kiehtovaa. Mitä vaikeampaa sitä enemmän kietovampaa :)
Suomessa pitäisi kouluttaa vähemmän. Painottaa älyä.
Juu, hyvin koulutettuja koiria saatu; mutta samalla menetetään todellinen potentiaali monien kohdalla. Pitää niinkuin leikkiä ja larpata sitä todellisuutta joka ollaan sovittu.
Ja sitten kun kuitenkin tajuat toisella tasolla asioita on hirveä puurtaminen asettua tuohon sovittuun todellisuuteen.
ja sitä on ihan turha tulla sanomaan etteikö tuollaista
soviet sovittua todellisuutta meillä olisi?
Älykästä kiinnostaa ihan se raakatodellisuuss villoineen ja päivineen eikä mikään sovittu.
Kuulostaa tosi mielenkiintoselta kyllä, enkä ookkaan ajatellu asiaa noin, vaikka se totta selkeesti onkin. Ite oon vähän pitkin hampain asettunut tämmöiseen sovittuun todellisuuteen, jos silleenkään. Hyvää pohdittavaa tuli tosta mainitsemastasi raakatodellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitänkin aika rohkeasti että Älykkäitä syrjitään selvästikin Suomessa. Valtio menettää isot resurssit vuosittain kun ei hyödynnä niitä jotka oikeasti jotain hiffaavat. Korkealla tasolla älykäs on hyvin intuitiivinen vaikka osaa analysoida asioita. Hän on asennoitunut uteliaasti kaikkeen eikä lokeroi ilmiöitä erilleen. Kaikki aukot todellisuudessa kiinnostavat ja esteettisetkin ongelmat.
Prosessointi on noilla tasoilla hitaampaa sisällä ja asioitten kompleksisuus on kiehtovaa. Mitä vaikeampaa sitä enemmän kietovampaa :)
Juu, hyvin koulutettuja koiria saatu; mutta samalla menetetään todellinen potentiaali monien kohdalla. Pitää niinkuin leikkiä ja larpata sitä todellisuutta joka ollaan sovittu.
Ja sitten kun kuitenkin tajuat toisella tasolla asioita on hirveä puurtaminen asettua tuohon sovittuun todellisuuteen.
Älykästä kiinnostaa ihan se raakatodellisuuss villoineen ja päivineen eikä mikään sovittu.
Kuulostaa tosi mielenkiintoselta kyllä, enkä ookkaan ajatellu asiaa noin, vaikka se totta selkeesti onkin. Ite oon vähän pitkin hampain asettunut tämmöiseen sovittuun todellisuuteen, jos silleenkään. Hyvää pohdittavaa tuli tosta mainitsemastasi raakatodellisuudesta.
Koulun pitäisi olla monimuotoisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo itse superälykkäänä tunnistan tuon "todellisuuden larppaamisen" se on juuri näin.
Se on oikeasti vain hyvä, että useimmat eivät ymmärrä oikeaa todellisuutta, koska silloin täällä olisi anarkia ja tuho. Ehkä joku päättäjä jos älli riittää tietää jo sen että yhteiskunta on romahtamassa tämän sukupolven aikana mutta sitä ei massoille kerrota. On parempi että tyytyvät tosi-tv hömppään yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt oletetaan, että älykäs potisi niin suurta maailmantuskaa, ettei pysty nauttimaan omasta elämästään. Miksi älykäs tekisi noin? Eikö älykäs voisi vain todeta että näin on, vaikutusmahdollisuudet on rajalliset, tekee minkä pystyy, sen jälkeen tiedostaa oman rajallisuutensa ja nauttii omasta pienestä elämästään? Ei minusta ole kovin älykästä käyttää ainoaa elämäänsä sellaisissa synkissä asioissa piehtaroiden, joihin ei edes voi vaikuttaa. Älykäs ehkä ymmärtää että se ei hyödytä ketään?
Voi nauttia ja nauttiikin, mutta onkohan se edullista joillekin jos älykkäät lakkaisivat pohtimasta ja onkohan kenties "kehityksen"väärät maalitkin jo onnistuttu suunnittelemaan niin, että ne ajattelunsa lopettaneetkin liittyisivät potkimaan palloa samojen äijien maaliin eli suoraan sanottuna kukkaroille? Jos näin niin peliin ei älykäs haluakaan enää liittyä, koska näkee mitä tuhoa se saa meissä kaikissa aikaan.
Älykkäät tuskin lakkaa pohtimasta, oli se jonkun toive tai ei. Pohdintaa tapahtuu itsestä riippumatta. En nyt aivan ota tolkkua tuosta mihin noilla vertauskuvilla viittaat. Selkeämpää olisi puhua asioista ihan oikeilla nimillä. Jos vastaanottaja ei ymmärrä niin se älykkyyskin tavallaan haaskautuu siinä.
Juu selvennän: jos älykäs näkee miten porukoita laitetaan juoksemaan rahat yhä harvempien kukkaroille , eikä vaan siis rahat vaan heidän elämät ja sielutkin uhrataan sille alttarille ja jos ahneus on nostettu palvonnan asteelle (jota palvotaan niissä joilla on valta käytännössä myös) niin älykäs alkaa epäröidä tämän kaiken järkeä. Ei se motivoi antamaan panosta siihen toimintaan joka on rakenteellisesti VÄKIVALTAINEN.
Ja tässä ei ole taatusti pelkästä rahasta kyse vaan sillä houkutetaan massoja. Siksi ne pyrkivät eroon myös uskonnoista ja uskosta, sillä se kolkuttaa illalla sielua.
Totta. Pelkkä raha ei pysty motivoimaan oikeasti uteliasta mieltä.
Kai suurin ero ajattelutyyleissä on se, että osalta puuttuu se "entä jos", eli ei osata ajatella todellisuutta muuten kuin nykytilanteen mukaan.
Puuttuu kyky ymmärtää, että kaikki voi muuttua sekunnin sadasosassa. Jos tuon mahdollisuuden tiedostaa, on vaikea suunnitella elämää vuosia etukäteen, tai luottaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄO 148, Virallisessa testissä mitattu. Helvetillinen lapsuus kuitenkin tuhosi mahdollisuuteni olla rohkea ja ottaa riskejä, kuten täällä älykäs näköjään määritellään. Sairastan masennusta luultavasti loppuelämäni, kärsin paniikkikohtauuksista ja dissosiaatiohäiriöstä, olen yhteiskunnan elätti ja minua nöyryytetään kaikkialla jatkuvasti. Minua pidetään paljon tyhmempänä kuin olen.
Ei muillakaan helppoa ole ollut. Itse sairastuin vakavasti masennukseen jo 12-vuotiaana, mutta jos on tahtotila, kykyjä sekä halua niin maailma on avoinna. Nyt on korkeakoulututkinto ja haastava työ, sekä ajoittain burn out ja siihen liittyvä vakava masennus. Mutta en anna sen estää suoriutumistani.
Älykkään on vaivatonta ymmärtää, ettei omaa kokemusta voi yleistää suoraan muihin tilanteisiin. Toisen elämä eroaa niin monin nyanssein temperamentista ja voimavaroista kokemuksiin, että tuollainen toteamus ei kerro vahvuudesta vaan ylimielisyydestä.
Niinpä. Sen kun ihmiset tajuaisivat, ettei ole olemassa mitään "heitä" tai "minää", joka toisen asemassa osaisi toimia paremmin tai klaaraisi toisen haasteet paremmin.
Kuitenkin sinä asetut määrittelemään itsekin nyt todellisuutta ja myyt sen meille näin.
Sorrut kieltoon myös sanomalla ettei olisi ihmisiä jotka näkevät erilailla ja laajemmin, tai syvemmin. On niitä. Minusta tämän kieltäminen on aikamoista itsensä nostamista. Minusta on hyvä olla kiitollisen nöyrä kaikkien niitten olemassaolosta joilla on ollut annettavaa itsen ulkopuolelta sivu historian.
Mutta elämme aikaa jossa jokainen muka voi tehdä mitä huvittaa ja jossa maailma on jokaisen egoprojekti, senkun rusinat vaan poimintaan kuka ehtii ja kehtaa.
Maailma ei ole egoprojekti, ahne ei ole älykäs tässä maailamassa vaikka se ollaan sellaiseksi synonyymiksi muodostumassa.
En ole sanonut etteikö ole ihmisiä jotka näkevät erilailla ja laajemmin..
En ole nostanut itseäni ja olen mielestäni ihan nöyräkin.
Älä viitsi päkättää, kun se on inhottavaa.
Hyvä se on myöntää että on kirkkaammin tätä kaikkea katselevia , siis heitä ja minua kuten kielsit ettei ole.
Haukkuminen ei ole nöyryyttä.
Sinä et ole mikään kirkkaimmin katseleva. Et ymmärtänyt lukemaasi.
Ei ole olemassa mitään "sinuutta" joka syntyessään ihan kenen muun asemaan, osaisi elää paremmin ja älykkäämmin.
Tämä on vaikea juttu käsittää jos ei ole kovinkaan syvällinen.
Jos sinä olisit syntynyt vaikka J. Tukiaiseksi et eläisi yhtään erilaista elämää. Sinä olisit tismalleen samanlainen kuin Tuksu.
Anna olla, kun et tajua.
Elämä ei ole egoprojekti ei sinulle nyt auennut oikein? Se tarkoittaa etei kyse ole minusta eikä sinustakaan.
Mutta että kirkkaammin näkeviä on, se on myönnettävä?
Tekstistäsi huokuu kateellisuus ? mutta turhaan taas. En puhu samasta asiasta johon tuossa reagoit.
Minä luulen että sotket kaksi eri kirjoittajaa keskenään ja siksi räyhäät nyt syyttömälle.
En minä räyhännyt, totesin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin sinä asetut määrittelemään itsekin nyt todellisuutta ja myyt sen meille näin.
Sorrut kieltoon myös sanomalla ettei olisi ihmisiä jotka näkevät erilailla ja laajemmin, tai syvemmin. On niitä. Minusta tämän kieltäminen on aikamoista itsensä nostamista. Minusta on hyvä olla kiitollisen nöyrä kaikkien niitten olemassaolosta joilla on ollut annettavaa itsen ulkopuolelta sivu historian.
Mutta elämme aikaa jossa jokainen muka voi tehdä mitä huvittaa ja jossa maailma on jokaisen egoprojekti, senkun rusinat vaan poimintaan kuka ehtii ja kehtaa.
Maailma ei ole egoprojekti, ahne ei ole älykäs tässä maailamassa vaikka se ollaan sellaiseksi synonyymiksi muodostumassa.
En ole sanonut etteikö ole ihmisiä jotka näkevät erilailla ja laajemmin..
En ole nostanut itseäni ja olen mielestäni ihan nöyräkin.
Älä viitsi päkättää, kun se on inhottavaa.
Hyvä se on myöntää että on kirkkaammin tätä kaikkea katselevia , siis heitä ja minua kuten kielsit ettei ole.
Haukkuminen ei ole nöyryyttä.
Sinä et ole mikään kirkkaimmin katseleva. Et ymmärtänyt lukemaasi.
Ei ole olemassa mitään "sinuutta" joka syntyessään ihan kenen muun asemaan, osaisi elää paremmin ja älykkäämmin.
Tämä on vaikea juttu käsittää jos ei ole kovinkaan syvällinen.
Jos sinä olisit syntynyt vaikka J. Tukiaiseksi et eläisi yhtään erilaista elämää. Sinä olisit tismalleen samanlainen kuin Tuksu.
Anna olla, kun et tajua.
Elämä ei ole egoprojekti ei sinulle nyt auennut oikein? Se tarkoittaa etei kyse ole minusta eikä sinustakaan.
Mutta että kirkkaammin näkeviä on, se on myönnettävä?
Tekstistäsi huokuu kateellisuus ? mutta turhaan taas. En puhu samasta asiasta johon tuossa reagoit.
Sinä et osaa ilmaista itseäsi ja sinun teksteistäsi ei pelkästään "huo`u!" ylimielisyys, vaan se on tuolta ihan selkeästi poimittavissa.
Ei niistä kaikille huo u. Jos lukee huolella käsittää kyllä mitä tarkoitetaan kun elämä ei ole egoprojekti.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäällä ihmisellä pitää olla saman tasoista seuraa, jotta kehittyy täysipainoiseksi ihmiseksi.
Keskitasoisten kanssa älykäs oppii vain luikertelemaan kaikista vastuista, sluibailemaan ja puhumaan bullshittiä, koska ihmiset ovat luonnostaan laiskoja ja pikkumaisia, sekä älykäs ihminen että tyhmä. Älykäs ihminen on laiska ja tyhmä ihminen on kateellinen. Vain toinen älykäs näkee selitysten läpi mitä älykäs keksii, ja tunnistaa sen jos toinen ei tee parastaan.
Älykäs ihminen tyhmempien keskellä jää mies/naislapseksi. Elämä on pelkkää virikkeiden hakemista ja muiden kustannuksella pilailua.
Kuuluukohan tämä nyt tähän ketjuun? On hyvin lapsellista olettaa etteivät tässä ketjussa ihmiset näe motiiveitasi ja ettet edusta mies/naislasta.
Palstaa voi käyttää terapiana, mutta ilkeilystä annetaan palautetta.
ÄO136 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjitään miten? Mitä resursseja muka menetetään? Vastuu on jaettu sekä yksilön ja yhteiskunnan kesken. Yhteiskunta tarjoaa korkeatasoista koulutusta ja on ihan jokaisen omalla vastuulla miten resurssinsa käyttää.
Tasapäistetään ihan jo alakoulusta lähtien. Nopeammin eteneville ei ole mitään tasoaan vastaavia kursseja, vaan siellä ne älykkäät rämpivät käytännössä heikkolahjaisten armoilla. Suomessakin pitäisi heti jo alakoulutasolla tunnistaa lahjakkuudet ja antaa niille haasteita. Väitän, että lahjakkuutta hukataan Suomessa.
Mistä minä tietäisin kun en ole älykäs. Älykkyysosamääräni on 43 numeron kenkäni tasoa. Minua lähinnä harmittaa se kun isojalkaiset naiset ovat alkaneet läpsytellä suurine jalkoineen kaikkialla.
Tottakai.