Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi käyttää huutamista saadakseen haluamansa, miten vanhempana toimisit?

Vierailija
18.12.2019 |

Tuttavani uhmaikäinen 5-vuotias lapsi on oppinut käyttämään huutomyrskyä keinona saada tahtonsa läpi. Huomasin ettei äidin komentaminen tai äänen korottaminen tehoa lapseen vaan äiti lopulta taipuu lapsen tahtoon. Kun mainitsin hänelle asiasta, hän vähätteli tilannetta ja totesi että lapset ovat lapsia. Totesin, että lapsestasi kehittyy aikamoinen monsteri, jos tällä tapaa annat lapsesi saada aina tahtonsa läpi huutamalla eikä sinulla ole häneen mitään auktoriteettiä. Hän ei neuvoja kaipaillut. Itse olisin tuossa tilanteessa todennut että saat kotiarestia, jos huuto ei lopu ja toteuttanut uhkaukseni. Miten itse olisit toiminut?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin huutaa. Jos huutaisi kohtuuttoman kauan, huutaisin takaisin niin kovaa kuin pystyisin. Mites nyt suu pannaan?

En suosittele. Aikuisen kannattaa näyttää mallia tunteiden säätelystä. Miten lapsi voi muuten sitä oppia?

Minä taas suosittelen.

Lapsi oppii parhaiten käyttäytymisensä aiheuttamia vasteita ympäristössään kun noudatetaan ”niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan”-prinsiippiä.

Jos tämä oppi ei tule kotoa, se tulee viimeistään teini-iässä sitten siellä kaupungilla snagari-jonossa, ja ”opetus” voi olla asteen pari raaempi tuolla sitten...

Mihinkäs kehityspsykologisiin tutkimuksiin tämä neronleimaus perustuu? Minun lukemieni mukaan lapset oppivat kohtelemaan muita kuten heitä kohdellaan. Huutavien vanhempien lapset huutavat, väkivaltaisten lapset lyövät jne.

Luet ihan liikaa vääränlaista höttöä, kuten naistenlehtiä...

On totta että lapsi oppii huonoja tapoja (huutamista ja lyömistä) myös vanhemmiltaan, mutta tämä on kaksisuuntainen tie.

On täysin mahdollista että lapsi huutaa ja/tai lyö vaikkei olisi kasvuympäristössään tällaista kokenutkaan.

Jep.

Vanhemman tehtävä ei ole olla lapsukaisensa kaveri.

Vanhemman velvollisuus on kasvattaa lapsesta yhteiskuntakelpoinen aikuinen.

Tähän velvollisuuteen kuuluu olennaisena osana sopimattoman käyttäytymisen kitkeminen.

Vierailija
62/62 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä