Opettajia paikalla? Millaisia viestejä vanhempien on tarkoitus laittaa Wilmassa?
Esikoiseni aloitti ekan luokan, eikä tullut mitään ohjetta millaisiin asioihin ja minkä asioiden viestintään Wilmaa olisi tarkoitus käyttää. Osaatteko neuvoa millaisia viestejä opettajat toivoo Wilman kautta? Ja kuinka matalalla kynnyksellä? Missä asiassa opettajalle mieluummin soitetaan kuin laitetaan Wilman kautta viestiä? Onko Wilman kautta tarkoitus laittaa lyhyesti vain ihan pakolliset asiat? Vai pidemmin kaikenlaista mikä nyt liittyy oman lapsen koulunkäyntiin? Voiko sitä käyttää sellaiseen yhteiseen ajatteluun, että mitä lapsi tarvitsisi tai mistä hyötyisi, siis sekä opettaja että huoltaja puolin ja toisin laittaa tällaista? Millaiset viestit on rasittavaa vuodatusta? Onko hyvä idea laittaa Wilmaviestillä opettajalle palautetta hänestä itsestään?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Eroottisia, kymmenen jälkeen iltaisin, kun on otettu vähän punaviiniä.
Siis toivot tällaisia seitsemänvuotiaiden lasten äideiltä? Miksi?
Ap nyt on ainakin rasittava, se tuli selväksi.
Voi laittaa viestiä lapsen asioista. Eri opettajilla hyvin eri tyyli käyttää wilmaa. Mieluummin aika käytetään kasvokkain oppilaiden kanssa kuin wilmassa. Positiivinen palaute wilmassa. Kriittinen ehkä ennemmin kasvokkain tai kysyvässä muodossa eli saisinko lisätietoa tästä? Opettajan ei tarvitse välittömästi vastata wilmaviesteihin. Tämä ihan omaa pohdintaani.
Vierailija kirjoitti:
Ap nyt on ainakin rasittava, se tuli selväksi.
Jaa miten niin? Onko se rasittavaa, että kysyy ohjeita vai?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka äideistä puhui? Useimmilla lapsilla on myös isä.
Harvalla opettajalla on työpuhelin, että voisi soittaa. Kaikki eivät todellakaan jaa omaa privaattinumeroaan vanhemmille. Itse vanhempana sanoisin, että jos kaikki sujuu kohtuu hyvin, niin ei sitä juurikaan pitäisi olla mitään viestiteltävää. Miksi opettajalle pitäisi laittaa palautetta hänestä itsestään ja miten se olisi edes mahdollista, kun ei vanhempi ole näkemässä, miten opettaja opettaa. En minä ainakaan laita palautetta hammaslääkäristä tai lasten harrastusvalventajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka äideistä puhui? Useimmilla lapsilla on myös isä.
Eli toivot siis kännipäisiä seksiviestejä 7-vuotiaiden lasten isiltä? Sepä erikoista. Yleensä naiset ei tykkää sellaisia saada. Vai oletko mies, joka on miehiin päin? Ehkä sinun kannattaisi silloin etsiä seuraa jostain muualta kuin Wilmasta.
Jos ap ei pysty viestimään asiallisesti, vika on hänessä.
Ei minkäänlaisia. Ei vois vikinät vähempää kiinnostaa.
- ope, 44
Jos wilmasta tulee viestejä jotka kaipaa vastausta,vastaan. Muuten laitan vaan ilmoitusta jos lapsi kipeä, että mikä on. Sitä kun kuiten toivovat,esim. jos monta lasta koko koulusta pois vaikka noron takia, niin koulukin tietää että on epidemia ja osaa varautua siivouksen suhteen. Ja laitoin kerran viestiä opettajalle,kun lapsen naulakosta oli hävinnyt pyöräily kypärä,etsivät kuulemma aikansa mutta ei löytynyt. Eli pöllitty.
Muuten ei opettajalla ole aikaa turhanpäiväisiin viesteihin.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla opettajalla on työpuhelin, että voisi soittaa. Kaikki eivät todellakaan jaa omaa privaattinumeroaan vanhemmille. Itse vanhempana sanoisin, että jos kaikki sujuu kohtuu hyvin, niin ei sitä juurikaan pitäisi olla mitään viestiteltävää. Miksi opettajalle pitäisi laittaa palautetta hänestä itsestään ja miten se olisi edes mahdollista, kun ei vanhempi ole näkemässä, miten opettaja opettaa. En minä ainakaan laita palautetta hammaslääkäristä tai lasten harrastusvalventajasta.
Minä laitan aina hammaslääkärikäynnin jälkeen positiivisen palautteen ja kiitoksen sen hammaslääkärifirman palautemeiliin, jos hammaslääkärikäynti on ollut erityisen hyvä tai hammaslääkäri erityisen taitava. Samoin teen monista muista palveluista. Ap
En muista kamalasti lähettäneeni mitään Wilma-viestejä opettajalle muuten kuin tyyliin "Xxx:llä on tiistaina sejasepäivä hammaslääkäri klo sejase, hänet pitäisi päästää lähtemään koulusta klo sejase". Toki, jos olisi oikeasti jotain ongelmia siellä koulussa (kiusaamista, oppimisvaikeuksia tms), niin sitten toki pitäisi olla yhteydessä, mutta lähtökohtaisesti olen luottanut, että jos mitään ei koulusta tai lapselta itseltään kuulu, niin kaikki menee hyvin.
Olen usein miettinyt sitä kun tulee viesti "Einarilla ei ollut vihkoa mukana", että pitääkö siihen kuitata jotain?
Mä otin yhteyttä vain poissaoloissa. Ol sitten kipeä, lääkäri tms. tai lomapäivista kerroin.
Semmoiset kehitysasiat yms käydään sitten kehityskeskusteluissa. Ja jos nyt on jotain, niin opettaja kyllä ottaa yhteyttä wilman kautta tai puhelimitse.
Meillä opettajat laittoi kuukausikirjeen yleiesti ja sitten vielä tarkemmin asioista viikkokirjeessä. < tuommoisen tekemisessäkin on oma aikansa yms. merkkaamisessa, Niin en todellakaan lähtenyt jaarittelemaan, kun mun Kuu-petteri ei nukkunut viime yönä hyvin, hänen chakrat ei ole tänään kohdillaan, voi esiintyä levottomuutta. Vaikka multa tämä höpinöinti onnistuu harvinaisen helposti, etenkin tekstinä.
Eihän se ope kerkeis muuta tekemäänkään kuin olemaan Wilmassa, jos luokassa olisi enemmänkin höpöttäjä vanhempia. ;)
Teille on varmasti tulossa vanhempainilta luokanvalvojan kanssa, eiköhän hän ihan kysymättä käy tuota läpi ja jos ei käy, aina voit kysyä. Eri kunnissa/koululla/opettajilla on erilaisia käytäntöjä. Mutta esim espoossa sairastumiset ilmoitetaan wilman kautta, ei soitella mihinkään.
Yleensä laitetaan jotain tyyliin "Mirkulla on hammaslääkäri ensi tiistaina johon pitää lähteä klo 10:40. Hammaslääkäri kestää noin tunnin, haenko Mirkun luokasta vai ulko-ovelta, ja ehtiikö ruokailuun, vai otammeko eväitä? Yt, Mirkun vanhempi Markkuliini."
Ei laitella tarinoita lapsen luonteesta tai siitä kuinka tykkäisi mieluiten violeteista vihkoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei minkäänlaisia. Ei vois vikinät vähempää kiinnostaa.
- ope, 44
Miksi olet alalla jos ekaluokkalaisten lasten huoltajien viestit on sinulle vikinää, joka ei voisi vähempää kiinnostaa? Kuulostaa, että opettaminen ja opetusala ei oikein sovi sinulle.
Ei minkäänlaisia viestejä! Lukuunottamatta poissa oloilmoitukset sairauden takia!
Wilma on viestintään koulun suunnalta kotiin. Jos niissä pyydetään jotain tai kysytään jotain, niin niihin on hyvä vastata. Ei mitään muuta!
Vierailija kirjoitti:
Olen usein miettinyt sitä kun tulee viesti "Einarilla ei ollut vihkoa mukana", että pitääkö siihen kuitata jotain?
Ei tarvitse. Einarin tarvitsee vain ottaa vihko mukaan. Ei tarvitse mitään isompaa showta järjestää.