Kiitos ateistit (not)! Koulun joulujuhla peruttiin, koska apulaisoikeusasiamiehen
linjaus kielsi juhlan järjestämisen kirkossa. Tämä oli ateistien mielestä vain "uskonnonvapautta", mutta nyt juhla jouduttiin perumaan, koska kirkko oli ainoa sopiva juhlatila. Homman kuitenkin pelastivat lopulta aktiiviset vanhemmat.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel. Mites ateistien uskonnonvapaus toteutuu jos juhla on kirkossa?
he saavat jäädä koululle, pakko ei ole osallistua. Mutta sekään ei kelpaa , olen tällä viikolla jutellut tästä kirkkoon kuulumattomien kanssa paljonkin.
Ihanaa, jos nykyään on näin. Minut ainakin aikoinaan pakotettiin ateistina kirkkoon, koska minut oli lapsena kastettu.
Miksi mailmanvaltias saatanan palvelevan lapsen pitäisi mennä hyysäreiden takapuolenjako paikkaan joulyjuhlaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
he saavat jäädä koululle, pakko ei ole osallistua. Mutta sekään ei kelpaa , olen tällä viikolla jutellut tästä kirkkoon kuulumattomien kanssa paljonkin.
Eli opettajille lisää töitä kun koululla järjestetään ateistien ja muiden kuin kristittyjen uskonnoton joulujuhla. Vai onko niin, että heille riittää vain luokassa istuminen?
On se kumma, jos lukukauden päätösjuhlan takia lasten pitäisi jakautua eri paikkoihin omien vanhempien vakaumuksen perusteella. Tällaisissa asioissa pitää olla sensitiivinen ja tehdä juhla, johon kaikki lapset voivat osallistua perhetaustasta huolimatta.
En tunne yhtäkään lasta joka olis innoissaan et "Jes pitää erikseen lähteä jonnekkin kuuntelemaan kun tylsistynyt mies saarnaa jostain ja sitten lauletaan!". Itselläni ei edes ala- tai yläasteella käyty kirkossa kun ei ollut lähellä, ja lukiossa puolet oppilaista lintsasi kirkon ja lähti kotiin.
Tää on taas näitä aataminaikaisia tapoja joista suomalaiset repivät pelihousunsa samalla kun itse käyvät kirkossa ainoastaan häiden ja hautajaisten aikaan.
Eikös ateisteilla ole se ihan oma turpiinvetojuhla pubissa jouluaattona? Sitten kotiinpalattua hakataan vielä varmuuden vuoksi kakarat, etteivät vaan ala uskomaan johonkin "tee toisille niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän" -hapatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opettajille lisää töitä kun koululla järjestetään ateistien ja muiden kuin kristittyjen uskonnoton joulujuhla. Vai onko niin, että heille riittää vain luokassa istuminen?
Opettajissakin on ateisteja, jotka ainakin meillä ovat mielellään järjestäneet tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, jos nykyään on näin. Minut ainakin aikoinaan pakotettiin ateistina kirkkoon, koska minut oli lapsena kastettu.
Ihanaa ja ihanaa, se vaihtoehtoinen ohjelma on juurikin noita matematiikantehtäviä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis on ihan okei, että lailla turvataan kaikkien yhdenvertaisuus, mutta jouluretken sijaan osa oppilaista jään koululle? Vain kristittyä sanomaa haluavat oppilaat saavat tehdä esityksiä joihin kutsutaan vanhemmat? Kuulostaa reilulta, mutta eipä teitä kristittyjä reiluudesta tunnetakaan.
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella, millaisen metelin aloittajan kaltaiset nostaisivat, jos juhla järjestettäisiin vaikkapa moskeijassa.
Ehkä pitäisikin, niin on pienen pieni mahdollisuus, että ymmärtäisivät mistä tässä asiassa on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ateisteilla ole se ihan oma turpiinvetojuhla pubissa jouluaattona? Sitten kotiinpalattua hakataan vielä varmuuden vuoksi kakarat, etteivät vaan ala uskomaan johonkin "tee toisille niin kuin toivoisit itsellesi tehtävän" -hapatukseen.
Toivottavasti et ole tosissasi. Tunnetko henkilökohtaisesti yhtään ateistia?
T. Ateistiäiti ja -opettaja
Vierailija kirjoitti:
Tuo ”tee niinkuin itsellesi haluaisit tehtävän”, tuntuu olevan kristityillä nyt melkoisen hakusessa. Tästä kohusta kun voisi päätellä että kristityt ovat sitä mieltä että heidän mukaansa mennään, jotka eivät halua osallistua kirkkojuhlaan, voivat olla juhlimatta ja mielellään vielä hiljaa siitä. Ihan sama mitä laki sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Koko ongelmaa ei olisi, jos rehtorit olisivat ymmärtäneet lain. Koululaisjumalanpalvelus saa olla, mutta sillä ei voi korvata opetussuunnitelmaan kuuluvaa päättäjäisjuhlaa.
Tässä on nyt kysymys Laukaan tapauksesta, jossa juhla (joka EI ollut jumalanpalvelus) peruttiin, koska aiemmassa Naukion tapauksessa tehtiin linjaus, että kirkko ei sovi juhlapaikaksi.
Tässä tapauksessa juhlasalia ei voitu käyttää sisäilmaongelmien vuoksi.
Ateistien takia ei ole koskaan kielletty mitään. Oli varman väärän uskonnon kirkko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis on ihan okei, että lailla turvataan kaikkien yhdenvertaisuus, mutta jouluretken sijaan osa oppilaista jään koululle? Vain kristittyä sanomaa haluavat oppilaat saavat tehdä esityksiä joihin kutsutaan vanhemmat? Kuulostaa reilulta, mutta eipä teitä kristittyjä reiluudesta tunnetakaan.
Ei uskovaiset ole koskaan reiluja olleetkaan. "Vääräuskoiset" ja muutenkin sopimattomat tuomitaan jyrkästi eikä ymmärretä erottaa edes ihmis- ja perusoikeuksia näistä puhuttaessa! Uskomattoman röyhkeää ja täysin hävytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ateistien vika, että tampiot eivät ole rakentaneet kouluun salia. Ei se muuta sitä, että on sopimatonta järjestää kaikille tarkoitettu juhla jonkin uskonnon pyhätössä.
Voin vain kuvitella, mikä haloo tulisi, jos se "sopivan kokoinen paikka" olisikin vaikkapa moskeija! Minulle sillä ei ole eroa.
Te uskovaiset voitte viedä lapsenne sinne rakkaaseen kirkkoon vapaasti vapaa-ajalla. Kirkon tärkeyden teille huomaakin selkeästi siinä, miten tupaten täynnä se on aina sunnuntaisin.
Mitäs jos te uskonarat laittaisitte lapsenne ihan omiin kouluihin pilaamasta muiden Pohjoismaisia perinteitä. En ole uskovainen mutta nyt alkaa mennä överiksi teidän vähemmistöndiktatuuri. Älkää osallistuko joulujuhlaan vaan pysykää poissa kun niin haluatte. Kaikilla olisi kivempaa kun ette olisi siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajissakin on ateisteja, jotka ainakin meillä ovat mielellään järjestäneet tämän.
Kyllä, jouluKIRKON ajaksi. Mutta kyse olikin koko koulun jouluJUHLASTA!
Minä olen joutunut useasti menemään joulukirkkoon valvontaluikkani kanssa. Olen kokenut sen ahdistavana. Myös olen joutunut valvomaan opetusryhmiäni seurakunnan aamunavauksissa, joihin on sisältynyt rukoilemista. Olen kokenut sen ahdistavana, koska opettajat seisovat salin reunalla ja kaikki oppilaat ja opettajat pystyvät seuraamaan kuka opettajista ristii kätensä rukouksen aikana ja kuka ei. Minussa se herättää ahdistusta todennäköisesti siksi, lapsuudessani ja nuoruudessani uskovaiset aikuiset ja ikätoverit ovat piinanneet minua siitä, että minua ei ole kastettu ja vanhempani ovat eronneet kirkosta. Olen kokenut todella voimakasta suvaitsemattomuutta kristityiltä ihmisiltä vain siksi, että olen sattunut syntymään ateistiperheeseen.
Koulumaailmassa on edelleen oletuksena, ettäme kaikki jaamme saman uskonnon. Olen ateistina ollut helpottunut yhteiskuntamme monikulttuuristumisesta. Onneksi nykyään työskentelen koulussa, jonka oppilaista vähemmistö kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ateistien vika, että tampiot eivät ole rakentaneet kouluun salia. Ei se muuta sitä, että on sopimatonta järjestää kaikille tarkoitettu juhla jonkin uskonnon pyhätössä.
Voin vain kuvitella, mikä haloo tulisi, jos se "sopivan kokoinen paikka" olisikin vaikkapa moskeija! Minulle sillä ei ole eroa.
Te uskovaiset voitte viedä lapsenne sinne rakkaaseen kirkkoon vapaasti vapaa-ajalla. Kirkon tärkeyden teille huomaakin selkeästi siinä, miten tupaten täynnä se on aina sunnuntaisin.
Mitäs jos te uskonarat laittaisitte lapsenne ihan omiin kouluihin pilaamasta muiden Pohjoismaisia perinteitä. En ole uskovainen mutta nyt alkaa mennä överiksi teidän vähemmistöndiktatuuri. Älkää osallistuko joulujuhlaan vaan pysykää poissa kun niin haluatte. Kaikilla olisi kivempaa kun ette olisi siellä.
Kuinka hölmö sitä voi ihminen ollakaan ☝️Huuuooooooh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei uskovaiset ole koskaan reiluja olleetkaan. "Vääräuskoiset" ja muutenkin sopimattomat tuomitaan jyrkästi eikä ymmärretä erottaa edes ihmis- ja perusoikeuksia näistä puhuttaessa! Uskomattoman röyhkeää ja täysin hävytöntä.
Kyllä tuntemani ateistit ovat niitä suvaitsemattominpia, samaan kategoriaan tuolla asteikolla luokittelen feministit, ääriortodoksit ja korpikommunistit. Suvaitsevaisuutta kun niin monenlaista, ja ateisteilla etenkin.
Niin loputtoman turhaa ja raskasta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hölmö sitä voi ihminen ollakaan ☝️Huuuooooooh.
Juu niin on aika hölmöjä on jos on pakko tunkea joulujuhlaan. Eihän joulujuhla ole mikään pakko, voi sieltä olla pois ihan hyvin eikä kukaan vedä teidän lailla siitä hernettä nenään jos jäätte pois. Ihan cvaan teidän valinta.
Hyvä, että asiaan on puututtu tiukasti. Kyse ei ollut pelkästä tonttujuhlasta, vaan siinä oli piirteitä uskonnon harjoittamisesta.
Minun mielestäni ainut pahis on koulun rehtori, joka päätti vetää mutkia suoriksi. Hänen virheensä.
T. Ateisti