Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiitos ateistit (not)! Koulun joulujuhla peruttiin, koska apulaisoikeusasiamiehen

Vierailija
14.12.2019 |

linjaus kielsi juhlan järjestämisen kirkossa. Tämä oli ateistien mielestä vain "uskonnonvapautta", mutta nyt juhla jouduttiin perumaan, koska kirkko oli ainoa sopiva juhlatila. Homman kuitenkin pelastivat lopulta aktiiviset vanhemmat.

https://yle.fi/uutiset/3-11116147

Kommentit (87)

41/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel. Mites ateistien uskonnonvapaus toteutuu jos juhla on kirkossa?

Ateismi eiole uskonto, vaan uskon puutetila.

Muttajoo, koulujen täytyisikyllä kyetä olemaan täysin neutraali, vaikka itse vielä tällä hetkellä kuulunkin kirkkoon niin alkanut kyllä mietityttää että mitä vitun järkeä tässä elämässä.

Vierailija
42/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin loputtoman turhaa ja raskasta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ateistien vika, että tampiot eivät ole rakentaneet kouluun salia. Ei se muuta sitä, että on sopimatonta järjestää kaikille tarkoitettu juhla jonkin uskonnon pyhätössä.

Voin vain kuvitella, mikä haloo tulisi, jos se "sopivan kokoinen paikka" olisikin vaikkapa moskeija! Minulle sillä ei ole eroa.

Te uskovaiset voitte viedä lapsenne sinne rakkaaseen kirkkoon vapaasti vapaa-ajalla. Kirkon tärkeyden teille huomaakin selkeästi siinä, miten tupaten täynnä se on aina sunnuntaisin.

Mitäs jos te uskonarat laittaisitte lapsenne ihan omiin kouluihin pilaamasta muiden Pohjoismaisia perinteitä. En ole uskovainen mutta nyt alkaa mennä överiksi teidän vähemmistöndiktatuuri. Älkää osallistuko joulujuhlaan vaan pysykää poissa kun niin haluatte. Kaikilla olisi kivempaa kun ette olisi siellä.

Kuinka hölmö sitä voi ihminen ollakaan ☝️Huuuooooooh.

Juu niin on aika hölmöjä on jos on pakko tunkea joulujuhlaan. Eihän joulujuhla ole mikään pakko, voi sieltä olla pois ihan hyvin eikä kukaan vedä teidän lailla siitä hernettä nenään jos jäätte pois. Ihan cvaan teidän valinta.

Sama koskee kristittyjä. Aina voi jäädä pois jos maallinen joulujuhla ei nappaa =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ateistien vika, että tampiot eivät ole rakentaneet kouluun salia. Ei se muuta sitä, että on sopimatonta järjestää kaikille tarkoitettu juhla jonkin uskonnon pyhätössä.

Voin vain kuvitella, mikä haloo tulisi, jos se "sopivan kokoinen paikka" olisikin vaikkapa moskeija! Minulle sillä ei ole eroa.

Te uskovaiset voitte viedä lapsenne sinne rakkaaseen kirkkoon vapaasti vapaa-ajalla. Kirkon tärkeyden teille huomaakin selkeästi siinä, miten tupaten täynnä se on aina sunnuntaisin.

Mitäs jos te uskonarat laittaisitte lapsenne ihan omiin kouluihin pilaamasta muiden Pohjoismaisia perinteitä. En ole uskovainen mutta nyt alkaa mennä överiksi teidän vähemmistöndiktatuuri. Älkää osallistuko joulujuhlaan vaan pysykää poissa kun niin haluatte. Kaikilla olisi kivempaa kun ette olisi siellä.

Älä puhu paskaa. Jeesus ei tykkäisi valehtelusta. Pohjoismaiset perinteet ovat jotain ihan muuta kuin kristinusko joka tuli lähi -id ästä.

Vähemmistödiktatuurista ei myöskään ole kyse kun yritetään muistuttaa että kristittyjenkin tulee noudattaa yhteisiä, demokratiassa sovittuja lakeja.

Menkää te kirkkoon lapsinenne ja antakaa sillä välillä kunnon ihmisten (muistattehan, ne, jotka osaavat olla moraalisia ja reiluja ILMAN pelkoa helvetistä..?) pitää joulujuhlat koulussa.

Vierailija
44/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi löytyi aktiivisia vanhempia, jotka järkkäsivät juhlan.

Vierailija
45/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kai ateisti (kastettu olen, mutten kuulu kirkkoon-taloudellisista syistä), lukioikäisistä lapsistani en tiedä ovatko uskovia, ateisteja vai mitä, kirkkoon eivät kuulu hekään.

Sitä mietin, että mitä väliä sillä juhlapaikalla ja siellä esitetyillä jutuilla on? Kirkot ovat usein aika juhlavia paikkoja ja saarnatkin on vain osa esitystä.

Vierailija
46/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin kolme ekaa luokkaa pienessä koulussa, jossa ei ollut juhlasalia ollenkaan. Meillä järjestettiin joulu- ja kevätjuhlat omissa luokissa joka kerta. Pulpetit järkättiin ikäänkuin ravintolatyyppisesti, aina pari vierekkäin ja ympärille tuoleja. Lisätuoleja lainattiin jostain toisesta luokasta, jossa oli juhla toisena iltana. Opettajan pöytä siirrettiin ikkunoiden eteen tarjoilupöydäksi. Keittiöstä sai lainata ruokakärryn jos tarvitsi lisätilaa. Se opettajan alue luokan edessä toimi "esiintymislavana" jossa esitettiin ohjelmat. Hyvin meni ja kivaa aina oli, vaikka toki porukkaa oli paljon kun oli vanhemmatkin mukana.

Yhtenä jouluna järjestettiin joulukulkue yhdessä viereisen luokan kanssa. Silloin otettiin käyttöön eteisaulatila ja molemmat luokkahuoneet ja niille tehtiin erilaisia tehtäväpisteitä. Tuolloin saatiin ulkovaatteille käyttöön vähän kauempana oleva tyhjillään oleva luokkatila. Kolmasluokkalaiset järkkäsivät kevätjuhlat yleensä koulun pihalla, koska silloin jaettiin kaikille "isoon kouluun" lähteville todistusten lisäksi ns. Diplomit.

Järjestelykysymyksiä nää on.

Vierailija
47/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateistilumihiutaleet triggeröityi. Jos ne uskonnon jutut on pelkkää satua niin miten ateistit niistä niin jaksaa mielensä jatkuvasti pahoittaa?

Aloittiko tämän itkuketjun?

A) ateisti

B) uskovainen

Vierailija
48/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

he saavat jäädä koululle, pakko ei ole osallistua. Mutta sekään ei kelpaa , olen tällä viikolla jutellut tästä kirkkoon kuulumattomien kanssa paljonkin.

Mikä pakko sinne kirkkoon on ylipäätään mennä kouluaikana? Kerätkää uskovat kasaan ja menkää sinne koulun jälkeen. Eikö se olisi paljon kivempaakin kuin paikalla olisi vain oikeauskoisia?

Vierailija
49/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

he saavat jäädä koululle, pakko ei ole osallistua. Mutta sekään ei kelpaa , olen tällä viikolla jutellut tästä kirkkoon kuulumattomien kanssa paljonkin.

Ai niin, se korvaava ohjelma, kuten pääsiäiskirkon sijasta pääsiäisaiheiset matematiikantehtävät!

Lasten koulussa kevätjuhlakirkon korvaava toiminta oli koulun tontilta roskien siivoamista. Näin Turussa 2000 luvulla.

Vierailija
50/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, jos nykyään on näin. Minut ainakin aikoinaan pakotettiin ateistina kirkkoon, koska minut oli lapsena kastettu.

Turussa Kalassillisessa lukiossa uskonnottomat ja eriuskoiset on myös pakotettu kirkkoon, sillä perusteella että rehtori on päättänyt, ettei tilaisuus kirkossa ole uskonnollinen ja siksi se on kaikille pakollinen, eikä mitään korvaavaa toimintaa tarvitse järjestää.

Vierailija
51/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen satanisti, mutta meidän kirkkoon kuulumaton lapsi saa mennä joka vuosi halutessaan joulu ym. kirkkoon. Ajatellaan että hän saa itse päättää, ja onhan se tavallaan kulttuuria kun kerran Suomessa ollaan. Toistaiseksi lapsi on aina halunnut mennä, vaikka onkin kertonut (kysymättä) ettei usko "niihin kirkkojuttuihin". 

Vierailija
52/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa surkeita kouluja. Meidän kunnassa jokaisessa koulussa on liikunta/juhlasali, jossa joulujuhla järkätään, mahtuu oppilaat ja perheet. Joulukirkko on erikseen ja sinne menee ne, jotka kuuluu kirkkoon, muilla on jotain kivaa ohjelmaa koululla, usein ovat pelailleet, leiponeet pipareita, katsoneet elokuvaa. 

Vierailija
53/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ateisti mutta pikkuisen halveksun kanssa-ateisteja, jotka vetävät pultit siitä että joku muksujen joulujuhla on kirkossa.

Miten se kirkossakäynri uhkaa teitä tai teidän lappsianne? Pelkäättekö, että uskovaisuus tarttuu sieltä? Kirkot ovat kauniita ja tunnelmallisia, toisin kuin joku liikuntasali. Perinteitä voi arvostaa, vaikka uskontohöpinä on silkkaa roskaa.

Häiritseekö jos kyseessä olisi Church of Satan?

Entä jehovantodistajat? Voin latoa lisää esimerkkejä...

Vierailija
54/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen harras ja vakaumuksellinen uskova, kuulun mm. myös kirkkovaltuustoon ja pidän seurakunnan kerhoja. Minusta joulukirkkoperinne kouluissa tulisi lopettaa muuttaa vapaahetoisuuteen perustavaksi toiminnaksi kouluajan jälkeen. Vain vapaaehtoinen omasta sydämestä lähtevä usko on aitoa. Ei ketää pidä pakottaa kirkkoon.

Vierailija
55/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Miksei kirkko järjestä vapaaehtoista koululaisten joulujuhlaa? Koulun juhla koulussa. Aina on ollut ollut juhlat osissa, kun koko koulu ja vanhemmat ei mahdu yhtäaikaa tilaan.

Tuossakin haastatellaan sellaista, joka laulelee virsiä perheensä kanssa muutenkin. Heille hän se kirkko olisi omiaan.

Vierailija
56/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa surkeita kouluja. Meidän kunnassa jokaisessa koulussa on liikunta/juhlasali, jossa joulujuhla järkätään, mahtuu oppilaat ja perheet. Joulukirkko on erikseen ja sinne menee ne, jotka kuuluu kirkkoon, muilla on jotain kivaa ohjelmaa koululla, usein ovat pelailleet, leiponeet pipareita, katsoneet elokuvaa. 

Miksi koulussa pitäisi olla juhlasali? Että saataisiin kerran vuodessa järjestää joulujuhla?

Ei opetussuunitelma pakota pitämään juhlaa, ei varsinkaan pakota pitämään sitä juhlasalissa. Monissa kouluissa joulujuhla pidetään ulkona.

Viime vuonna seimi oli koulun ulkovajassa, ei siihen sen kummenin tarvittu kirkkoa kuin koulun juhlasaliakaan.

Vierailija
57/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukaan malli käyttöön. Ensin juhla koulussa ilman uskontoa ja sen jälkeen koulun jälkeen hihhulit saavat kerääntyä keskenään omiin juhliinsa.

Vierailija
58/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, se korvaava ohjelma, kuten pääsiäiskirkon sijasta pääsiäisaiheiset matematiikantehtävät!

Mikä vika tuossa sitten on?

Vierailija
59/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin vain kuvitella, millaisen metelin aloittajan kaltaiset nostaisivat, jos juhla järjestettäisiin vaikkapa moskeijassa.

Meillä olisi lähellä iso hare Krishna temppeli. Sieltä saisi ruuankin ja varmaan ilmaiseksi.

Vierailija
60/87 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi koulussa pitäisi olla juhlasali? Että saataisiin kerran vuodessa järjestää joulujuhla?

Ei opetussuunitelma pakota pitämään juhlaa, ei varsinkaan pakota pitämään sitä juhlasalissa. Monissa kouluissa joulujuhla pidetään ulkona.

Viime vuonna seimi oli koulun ulkovajassa, ei siihen sen kummenin tarvittu kirkkoa kuin koulun juhlasaliakaan.

Koululiikunta on kuitenkin opetussuunnitelmassa pakollisena aineena ja sitä varten on hyvä olla sisäliikuntatila, joka on aina samalla myös juhlatila. Eikö Laukaalla ole sisäliikuntaa lainkaan?