Ope kohtasi täydellisen av-mamman
Olen ollut kymmenen vuotta opettajana (luokan-) ja vasta nyt kohtasin klassisen, tyylipuhtaan av-mamman. Hän lähettelee pitkiä sähköposteja lapsensa erinomaisuudesta, ilmoittaa kirjallisesti, ettei hänen lapsensa tarvitse tehdä sitä tai tätä opsissa mainittua asiaa (esim. kertotaulujen opettelu, hiihtäminen).
Viime viikolla äippä haki lapsensa kesken päivän koulusta, koska lapsella oli parturi. Lapsonen vain ilmoitti minulle, että lähtee nyt sit parturiin. Ja tukiopetuksessa sitten opiskelee ne asiat, jotka jäävät nyt oppimatta tukanleikkuun takia.
Äiti on myös ilmoittanut, ettei lasta saa komentaa, koska heillä kotona on homeopaattis-steinerilainen kasvuympäristö, jossa lapsi itse löytää tiensä.
Äippäliini marssii harva se päivä opettajainhuoneeseen (koputtamatta of course), istuu sohvalle ja alkaa jutustella jonninjoutavista asioista. Hänen mukaansa opettajainhuone on koko kylän yhteinen paikka, koska se on verovaroin maksettu. Myös musiikkiluokan soittimet sekä teknisen työn tilat äippä haluaisi oman perheensä käyttöön. Nyt pyytelee avaimia koulumme reksiltä. Anteeksi, kun minua nyt nyppii.
Jos nyt sinä ärsyttävä mamma luet tätä, niin koeta nyt tajuta, että ei se kuule ihan niin mene. Ja mene jonnekin töihin!! Mä en jaksa nähdä sun lärvääsi joka ikinen päivä. Eikä se opehuoneen sohva ole sinun persettäs varten.
Että sieppaa.
Ope
Kommentit (282)
se reissuvihkoon kirjoittaminen tai muu henkkoht vanhempien tiedotus on aivan paikallaan. Sääli vain, että noita " erityistarpeisia" lapsia on kohta niin paljon, että koulut sais palkata ihan oman tiedottajan siihen hommaan,minkä vielä joitakin vuosia sitten hoitivat lapset itse.
Vierailija:
koulun " kasvatustyössä" on jotain perusteellisesti vialla. Samoin varmasti toki kodinkin, mutta jos koulu ei edes anna tilasuutta tilanteen korjaamiseen, ei paljon muita vaihtoehtoja jää kuin lapsen syrjäytyminen. Vaikka vanhemmat kuinka yrittäisivät parhaansa.Vierailija:
miksi lapsi ei kirjoita koepäivää ylös ja lue siihen kokeeseen?
Tiedän useita lapsia, jotka eivät näytä kokeitaan kotona eivätkä kerro kouluasioista vanhemmilleen tai edes hoitohenkilökunnalle, vaikka mitä tekisi.
niin todella epäilen, että et todella tiedäkään, mihin 12 vuotiaan lapsen pitäisi kyetä.
Sinakin Siperia vielä opettaa. Tai sitten sääli lapsesi tulevaa opettajaa.
Tämän tosiasian kirjoittaa tänne opettaja, jolla meni hermot viime viikolla. Toivon totisesti, että tämä mamma lukee tämän täältä ja tajuaa, että mua VITUTTAA. Mut tiedän senkin, että vaikka se lukisikin sen, niin ei se minusta nössöstä uskois, että olen sitä vastaan. Kun irl hymyilen sille aina niin ystävällisesti jne.
Valitettavasti tämä ei ole provo. Eikä kai sillä ole mitään väliä, jos joku pitää tätä provona. Mutta jos HÄN lukee tämän vuodatuksen, ni HÄN tuntee piston sydämessään: HÄN tietää, ettei tämä ole provo...
ap
julmasti mahdatkaan kohdella puolustuskyvytöntä ja armoillasi olevaa lasta :(
Vierailija:
No kyllä varmasti tuollaisen surkimuksen kohdalla
se reissuvihkoon kirjoittaminen tai muu henkkoht vanhempien tiedotus on aivan paikallaan. Sääli vain, että noita " erityistarpeisia" lapsia on kohta niin paljon, että koulut sais palkata ihan oman tiedottajan siihen hommaan,minkä vielä joitakin vuosia sitten hoitivat lapset itse.
Koulu on myös vastuussa siitä, että yhteistyö kasvatusvastuun jaossa vanhempien kanssa on mahdollista koulun puolelta. Lapset ovat koulussa 7-10 tuntia päivässä, jona aikana on aivan turha vaatia vanhemmilta kasvatusvastuuta, kun ei vanhemmilla kerran ole sinä aikana mitän mahdollisuutta vaikuttaa lapsensa kasvatukseen!
Banhemmilla on yleensä työssä käyvissä perheissä korkeintaan noin 4-5 tuntia illassa aikaa kasvatukseen. Ja noin 0,5-1 tuntia aamuisin.
Vierailija:
SUN kasvatusvastuusi on jatkuvaa.
Miksi koet, että lapsesi tarvitsisi erityishuomioita. Onko oikein joku diagnoosi?Vierailija:
parin vuosittaisen vanhempainillan varassa! Kyllä sen yhteydenpidon on oltava juuri sellaisista asioista, missä kasvatuksen tulosta mitataan ja mieluiten jo ennen sitä.
Vierailija:.
Ja ap, miksi ihmeessä sä vaan hymyilet ja nössöilet, eikö opella ole sen verran auktoriteettia että tekee HÄNelle selväksi koulun pelisäännöt. Esim. tuo parturikäynti on luvaton poissaolo, jos ei siihen ole etukäteen pyydetty lupaa (ja kuka ihme antaisi luvan lähteä kesken koulupäivän parturiin...?). Tiukka ja niukka linja vaan peliin, ei mitään hymynössöilyä enää! Arvosta nyt hyvä itseäsi ja ammattiasi pikkuisen enemmän kuin HÄN ja anna sen näkyä ja kuulua...
vieraili myös tuon tuosta lastensa pk:ssa ja koulussa kertomassa kuinka asiat kuuluu tehdä. Kerran muija paukkasi keskelle salissa pidettyä jumppatuntia päivittelemään, miksi lapset eivät ole ulkona, kun sää oli kaunis. Kerran samainen tapaus ilmestyi koululle päivittelemään, kuinka lasten veistotunnilla tekemissä linnunpöntöissä oli liian pieni kolo. Mamma kävi siis opea ohjeistamassa, minkä kokoinen kolon kuuluu olla. Päiväkodissakin riiteli tuon tuosta milloin mistäkin asiasta. Nainen kertoi sitten itse tapahtumista ja syyhän oli tietenkin AINA muissa osapuolissa.
Samainen ihminen puhuu taukoamatta ja kertoo ummet ja lammet omasta elämästään. Onneksi pääsin eroon. Eipähän tarvitse enää katsella tyypin lomakuvia joka jumalan loman jälkeen ja kuunnella yksityiskohtaisia selvityksiä niistä. Järkyttäviä tuommoiset Minä, minusta, minuun - ihmiset!
ilman tukea siihen ajankohtaisesti pysty. On harmi, jos te opettajat ette kykene ymmärtämään omaa vastuutanne ja vaikutustanne näiden heikommassa asemassa olevien lasten kouluinnostukseen tai sen puuteteseen ja siten syrhäytymiseen.
Kirjoitustesi perusteella näyttää siltä, että olet syrjäyttänyt kovin monta nuorta ihmistä. Olet tullut kovin kalliiksi meille veronmaksajille! :(
Vierailija:
niin todella epäilen, että et todella tiedäkään, mihin 12 vuotiaan lapsen pitäisi kyetä.
Sinakin Siperia vielä opettaa. Tai sitten sääli lapsesi tulevaa opettajaa.
koealue ja -aika ilmoitetaan ja se käsketään kirjoittamaan ylös!
miksi se pitäisi vielä erikseen vanhemmille ilmoittaa?
Kaikkien aineiden vihkoja vanhemmat eivät mitenkään voi jatkuvasti kyylätä. Reissuvihko on siitä hyvä, että siitä saa kätevästi katsottua tärkeimmät.
Siinä missä opettajainhuone on kuntalaisten verovaroin kustannettu yhteinen olohuone, ovat sitä myös kunnallisen psykologin vastaanottohuone sekä terveyskeskuksen vastaanottohuoneet. Sinne vain kaikki pervosedät tissejä ja pimppejä tiirailemaan! Ei maksa mitään. Itse aion tästä lähtien istua pormestarin työhuoneessa. Siellä saa varmaankin lukea kaikki päivän sanomalehdet.
eikö vanhemmat huomaa, ettei lapsi lukenut kokeeseen?
Kyllä vanhemmat on silloin niitä uusavuttomia jos ei osaa kysyä lapselta. Eihän voi olla tosi, että vanhemmat odottaa kuin manulle illallista, että opettaja laittaa tiedon erikseen aina heillekin.
Olen kyllä sitä mieltä, että osa näistä erityisongelmista johtuu vanhempien välinpitämättömyydestä. On niin paljon kivempi ottaa sidukkaa ja katsoa salkkareita kuin kiinnittää huomiota lapseen.
Ei normaali vanhempi voi olla huomaamatta jos lapsi ei ole lukenut yhteenkään kokeeseen ja ottanut allekirjoitusta yhteenkään kokeeseen.
Eikä vain odottaa typeränä milloin opettaja kirjoittaa jonkun viestin reissuvihkoon.
Ja on aivan turha pyydelllä allekirjoituksia vasta koepaperiin. Silloinhan on jo liian myöhäistä!
Vierailija:
Ei normaali vanhempi voi olla huomaamatta jos lapsi ei ole lukenut yhteenkään kokeeseen ja ottanut allekirjoitusta yhteenkään kokeeseen.
hälytyskellojen soida ja kysyä, että miksi ei lukenut kokeeseen.
Mutta ei, nykyajan mamma ottaa sidukan ja rojahtaa sohvalle ja odottaa, että opettaja hoitaa kasvatusvastuun hänen puolesta.
Ovat vaan onnellisia, että koulupäivä on taas ohi ja pääsivät taas pois simputtavan opettajan armoilta.
Ja entä kun lapselta kysyy miksi on tullut huono numero mutta lapsi ei vastaa. Ja onhan se nyt kai selvää, että huonoja numeroita tulee jos ei lue. Vanhempien on paha tukea lasta lukemiseen, jos eivät saa tietoa milloin kokeita on tulossa.
Olet kyllä aika välinpitämätön äiti jos et edes ihmettele, ettei lapsellasi ole ollut yhtään koetta vuoden aikana. Ainakin itse alkaisin siinä vaiheessa epäillä, että lapseni väärentää minun allekirjoituksen kokeeseensa.
Olisiko sinun todella hiukan aika miettiä sitä vanhemmuuttasi?