Jaaha, isonvanhempien joululahjat lapsille...
Kysyivät toiveita, ehdotettiin että laittaisivat lahjoihin aikomansa rahat meidän tilille niin voitaisiin laittaa ne osana meidän ostamiin lahjoihin. Lapset on teinejä, toivelahjat kalliita ja ei-toivotulle pikkutavaralle ei yksinkertaisesti ole tarvetta. Nuo meidän kermaperseet kun haluaa mieluummin vähän ja hyvää kuin paljon ja turhaa. Nyt tuli kassillinen pieniä paketteja, vamaan pörrösukkia ja vastaavaa taas, en tietenkään avannut. Mikä siinä on, että toiveita kysytään mutta niistä ei haluta välittää?
Kommentit (801)
Vierailija kirjoitti:
Turhake ei ole kiva yllätys, se on turhake.
Uskomattoman monella se lahja on minun jatke, koru jotta MINUT muistettaisiin. Osa ei pääse lahjoissakaan irti minä-minästä, minun iloni, minun oikeuteni viedä jotakin epämieluisaa.
Tai noi näpäytykset, et saa seteliä ellet lue kirjaa, josta minä tykkään.
Ja minkä ikäisille lapsille oikein luetaan kirjoja? Joku taitaa luulla, että äiti lukee vielä kouluikäiselle.
Vähän ohis, mutta tottakai kouluikäisille vielä luetaan!! Meillä myös se isä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Sum summarum. Parempi ettei anna mitään. Eikä muutenkaan osallistu mitenkään. Hyvää Joulua 💖t. äiti, mummo, anoppi= 😱
Nytkö lyö aivot ihan tyhjää, tällä "äiti, mummo, anoppi" ihmisellä? Ap sanoi, että mummo kysyi toivetta ja he sanoivat, että rahaa, jolla osittain kustannetaan tienien haluamat lahjat.
Helppoa ja kätevää olisi ollut tämä lahja toteuttaa. Ja kaikki olisivat olleet tyytyväisiä.
Mutta mitä vielä, mummon oli pakko sooloilla ja ostaa jotakin, mitä ei ilmeisesti tarvita ja heittää rahansa ihan hukkaan.
Miksi ei vain voi uskoa, mitä sanotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa itse ne kallit lahjanne ja antakaa muille se ilo että että saa vaikka sukkia paketoida. 15 ja 17 ikäiset voivat jo mennä kesätöihin tienaamaan kallista elekroniikkaa. Vanhat ihmiset eivät ymmärrä miksi pitää niin kalliita lahjoja antaa kun eivät ole itsekkään sellaisia saaneet. Ennen piti mennä töihin tienaamaan kallimmat tarvikkeensa sillä sellaiset eivät kuuluneet perustarpeisiin.
Mun 1920-luvulla syntyneet isovanhemmat kyllä hyvin ymmärsivät ja totesivat jo 90-luvulla että antavat mieluummin rahaa, jotta voimme ostaa sitä mitä halutaan. Kirjekuoren kaverina tuli konvehtirasia. Epäitsekkyys ja aito antamisen ilo ei ole iästä kiinni vaan luonteesta.
Raha on ihan hyvä lahja joissain tilanteissa, tässähän ei kuitenkaan AP ehdottanut teineille lahjaksi rahaa vaan itselleen. Eli isovanhemmat ei olisi APn toiveiden mukaan antaneet lapsille mitään lahjaa vaan korvanneet APlle osan tämän ostamista kalliista lahjoista.
Eikä APn lapset tarvitse rahaakaan lahjaksi kun eivät kuluta mitään ja kaikki tarpeellinen ostetaan kun sitä tarvitaan, ei ole rahalle käyttöä joulun jälkeen kun kerrassaan mitään tarpeita tai käyttökohteita ei ole.
Teinit ja äiti toivoivat osallistumista yhteen asiaan. Ihan sama mitä kautta se rahavirta menee. Toive oli se yksi asia. Osallistuminen esim 20 eurolla.
Mikä tässä on niin kamalaa? Saastuuko se raha jos se kulkee äidin kautta?
Teini ei varmaan erikseen toivonun mummon maksavan 20e läppäristä.
Miksi ihmeessä ei muka? Nykyteinit on järkeviä rahankäyttäjiä.
Ehkä siinä tapauksessa, että perhe on klyhä. Ei teini muuten mieti, ettei äidillä ole varaa aitä läppäriä ostaa.
Ehkä myös silloin, jos siihen läppäriin säästetään yhdessä pitkään.
Meillä teinit käyttävät hyvin hillitysti rahaa. Eivätkä he mummolta toivo yhtään mitään. Ei tulisi mieleenkään heille.
No meillä on 700 000 euron talo, 400 000 euron mökki, kaksi autoa ja puoli miljoonaa sijoituksissa.
Ja lapsemmekin osaavat käyttää rahaa. Juurikin siksi että me olemme opettaneet järkevän rahankäytön myös heille.
Tämä on ihan hulvaton perustelu!
Kenelle tulee edes mieleen luetella omaisuutta ja sen arvoa vauvapalstalla???
Kaikkea hulvatonta muutakin löytyy vauvapalstalta.
Viime viikolla luin erään miniän mielipiteen, kuinka hän inhoaa miehensä puolen sukua, eikä halua olla missään tekemisessä heidän kanssaan. Miksikö. No kun miehen suku on Kainuusta ja hän itse on talousneuvoksen tytär ja akateemisesti koulutettu.
Juuri näin hän kirjoitti.
Juttu varmaan yhtä totta kuin tämä asunto/mökki ruhtinaan satu.
Oletko koskaan käynyt Kainuussa? Maakunta täynnä luku- ja kirjoitustaidottomia syrjäytyneitä hehkuttamassa herravihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sum summarum. Parempi ettei anna mitään. Eikä muutenkaan osallistu mitenkään. Hyvää Joulua 💖t. äiti, mummo, anoppi= 😱
Nytkö lyö aivot ihan tyhjää, tällä "äiti, mummo, anoppi" ihmisellä? Ap sanoi, että mummo kysyi toivetta ja he sanoivat, että rahaa, jolla osittain kustannetaan tienien haluamat lahjat.
Helppoa ja kätevää olisi ollut tämä lahja toteuttaa. Ja kaikki olisivat olleet tyytyväisiä.
Mutta mitä vielä, mummon oli pakko sooloilla ja ostaa jotakin, mitä ei ilmeisesti tarvita ja heittää rahansa ihan hukkaan.
Miksi ei vain voi uskoa, mitä sanotaan?
Se on jokin isovanhempien killan salainen koodi joka estää kuuntelemasta mitään mitä vanhemmat sanoo omiin lapsiinsa liittyen. Sellainen myöhäisherännäinen uhmaikä, känkkäkänkkä, enkä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi ovat surkeasti kasvatettuja jos eivät ole kiitollisia villasukista yms. Kaltaiseltasi huonolta äidiltä pitäisi evätä oikeudet tavata lapsiaan.
Menikö vähän yli?
Mut on kasvatettu hyvin, mutta lapsena villasukat toi pettymyksen jota ei aina osannut peittää, varhaisteininä osasin näytellä kiitollista vaikka villasukat oli yhdentekevät ja olisin mieluummin halunnut jonkun dvd:n tms. Nyt aikuisena en tiedä mitään parempaa lahjaa, kuin itsetehdyt villasukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman monella se lahja on minun jatke, koru jotta MINUT muistettaisiin. Osa ei pääse lahjoissakaan irti minä-minästä, minun iloni, minun oikeuteni viedä jotakin epämieluisaa.
Ja minkä ikäisille lapsille oikein luetaan kirjoja? Joku taitaa luulla, että äiti lukee vielä kouluikäiselle.
Vähän ohis, mutta tottakai kouluikäisille vielä luetaan!! Meillä myös se isä lukee.
Täh? Kyllä meillä jo kuusivuotias osasi lukea ihan itse.
Voin kyllä sielun silmin kuvitella, kun ulimiehen äiti lukee 17 vuotiaalle pojalleen Upponallen seikkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Ai no, meillä isovanhemmat aikovat kiellosta huolimatta hankkia 15 vuotiaalle uusimman iPhonen. Kaveri on saanut kesällä juuri mieluisan uuden puhelimen, joka oli meidän perheelle kallis investointi.
Että joo, on ne hienoja ihmisiä nuo isovanhemmat.
Toi on jo sen luokan kardinaalirikos että sinuna jatkaisikin kaikki suhteet niihin mulkkuihin. Te ette tollasia kusipäitä elämäänne kaipaa!!! Voimia ja haliruts 🤗
Nyt menee niin tunteisiin tämä aloitus isonvanhempien lahjoista (kukaan ei vielä huomannut typoa otsikossa?), että pitää kommentoida puolen sivullisen lukemisen jälkeen.
Mikä h**vetin pakkomielle isovanhemmilla on saada itse päättää mitä lapset haluaa lahjaksi?
Tyttäreni osaa selkeästi ilmoittaa minkä laatuista lahjaa on listalla oli sitten joulu tai synttärit. Usein olen laittanut lasten tilille rahaa ja vienyt synttäreille jotain tyyliin viiden euron värikynät, koska pienet lapset odottavat sitä kovaa pakettia.
Mutta äitini. Argh. Rahaa/lahjakorttia ei voi ostaa, koska se ei ole oikea lahja (muut vieraat ei näe summaa, luulevat vielä ettet tuonut mitään). Synttäreille/jouluna pitää tuoda se kallein lahja ja avauttaa se lapsilla niin, että kaikki varmasti kuulevat kuka tämän osti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Kyllä meillä jo kuusivuotias osasi lukea ihan itse.
Voin kyllä sielun silmin kuvitella, kun ulimiehen äiti lukee 17 vuotiaalle pojalleen Upponallen seikkailuja.
Siriina kirjoitti:
Nyt menee niin tunteisiin tämä aloitus isonvanhempien lahjoista (kukaan ei vielä huomannut typoa otsikossa?), että pitää kommentoida puolen sivullisen lukemisen jälkeen.
Mikä h**vetin pakkomielle isovanhemmilla on saada itse päättää mitä lapset haluaa lahjaksi?
Tyttäreni osaa selkeästi ilmoittaa minkä laatuista lahjaa on listalla oli sitten joulu tai synttärit. Usein olen laittanut lasten tilille rahaa ja vienyt synttäreille jotain tyyliin viiden euron värikynät, koska pienet lapset odottavat sitä kovaa pakettia.
Mutta äitini. Argh. Rahaa/lahjakorttia ei voi ostaa, koska se ei ole oikea lahja (muut vieraat ei näe summaa, luulevat vielä ettet tuonut mitään). Synttäreille/jouluna pitää tuoda se kallein lahja ja avauttaa se lapsilla niin, että kaikki varmasti kuulevat kuka tämän osti.
Meillä on tismalleen sama homma. Lisäksi sen lahjan pitää olla mahdollisimman ISO, KOVAÄÄNINEN, RIKKIMENEVÄ ja SISÄLTÄÄ MAHDOLLISIMMAN PIENIÄ PALOJA, JOISTA JOS YKSIKIN HUKKUU, KOKO JUTTU ON KÄYTTÖKELVOTON - MUTTA MÖYKKÄÄ SILTI.
On saatu leikkitelttaa, pallomerta, viiden kilon suklaalevyjä, tuhannen pikkiriikkipirstaleen paloautoja ja ikimölyävät cheerleading-huiskut, jotka rävähti päälle pienimmästäkin tärinästä.
Viimemainitut möykkäsi pakkasessa roska-astiassa neljä päivää ennen kuin auto viimein keräsi ne veke. Epäilen että ne möyhkää edelleen Ämmässuolla.
Niitä ei saanut edes rikki. Yritin heittää seinään ja tiputtaa tiiliskiven päälle, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai no, meillä isovanhemmat aikovat kiellosta huolimatta hankkia 15 vuotiaalle uusimman iPhonen. Kaveri on saanut kesällä juuri mieluisan uuden puhelimen, joka oli meidän perheelle kallis investointi.
Että joo, on ne hienoja ihmisiä nuo isovanhemmat.
Toi on jo sen luokan kardinaalirikos että sinuna jatkaisikin kaikki suhteet niihin mulkkuihin. Te ette tollasia kusipäitä elämäänne kaipaa!!! Voimia ja haliruts 🤗
No en ole varma piruiletko, mutta en kyllä itse hyväksyisi tuollaista oman lapsen kohdalla. Kalliit hankinnat sovitaan vanhempien kanssa, ettei tule juuri näitä tilanteita, missä teini on hiljattain saanut jotain kallista ja kivaa, ja sitten ostetaan vaan jotain vielä vähän hienompaa. Kyllä se on jo kasvatuksellinenkin asia.
Varmasti, jos isovanhemmat haluavat hankkia jotain arvokkaampaa, sellaistakin löytyy, mikä on järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuoret ovat myös hyvin tietoisia kuluttajia. Vaatteita on muutama mieluinen setti, ei mitään jatkuvaa ostamista. Eivätkä halua lahjojakaan.
Minä lahjoitan heille aina lahjaksi osakkeita, voivat sitten aikuisena käyttää vaikka asunnon käsirahana, jos siis asuntoakaan ostavat.
Isovanhemmat yms aina jotain hankkivat, vaikka heillekin on toivottu, että avustakaa vaikka lukiokirjojen hankinnassa. Siis nuoret itse ovat toivoneet. Minusta on kummallista, miksi toisten valintoja on vaikea kunnioittaa, jos joku ei halua tavaraa, ei hän ilahdu kaikenlaisesta sälästä.
Niin ahneita että pitäisi saada säkillinen rahaa. Ei lapsettomillekkaan kukaan tuo sakillistä rahaa niin miksi te olette niin erikoisia. Menkää töihin.
Juurihan tässä toivottiin lapsettomille rahaa. Ei teineillä vielä lapsia ole, kuinka yksinkertainen pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman monella se lahja on minun jatke, koru jotta MINUT muistettaisiin. Osa ei pääse lahjoissakaan irti minä-minästä, minun iloni, minun oikeuteni viedä jotakin epämieluisaa.Tai noi näpäytykset, et saa seteliä ellet lue kirjaa, josta minä tykkään.Ja minkä ikäisille lapsille oikein luetaan kirjoja? Joku taitaa luulla, että äiti lukee vielä kouluikäiselle.[/quote]
Kaikenikäisille lapsille pitää lukea. Myös jo lukutaitoisille. Lukuhetki on yhdessäoloa, hellyyttä, rauhoittumista ja pitkän tarinan juonesta nauttimista. Vaikka lapsi osaa lukea, hän ei ymmärrä vielä tekstiä kuten aikuinen. Luetun ymmärtäminen kasvaa jopa vanhuksilla vielä. Keino luetun ymmärtämiseen on pitkän tekstin kuuntelu. Lukekaa isoille lapsillenne vielä. Lukekaa puolisoillenne ja vanhuksille ääneen. Mummoni nautti kesällä suunnattomasti, kun luin hänelle ääneen romaanin. Oli kertonut virkistyspiirissäkin kaikille siitä. Automatkoilla kartturi voi lukea kirjaa muille. Illalla voi olla koko perheen yhteinen kirjahetki. Tv luokanope ja äidinkielen ope
Tässä olisi ollut ap:lla tilaisuus antaa teinille lisää kasvatusta ja muistuttaa hyvistä käytöstavoista teinejä.
Raha ei ole mikään lahja, vaan taloudellinen hyöty ja etu.
Miten voikaan suomalaiset teinit elää niin yltäkylläisyydessä, etttei heillä ole toiveita lahjoista.
Vai ihanko oikeasti nämä teinit kasvatetaan ja vanhemmat vielä tukevat sitä, että jos joku kysyy lahjatoiveita nuorelta oli se sitten isovanhemmat, kummit, tyttö/poikaystävä tai vaikka työnantaja, niin nuori kasvatetaan ja opetetaan kerjää rahaa, eikä tavaralahjat kelpaat ja niistä valitetaan.
Toivottavasti ap ei ole poikalapsia, jos tyttöystävä sattuu myöhemmin kysymään lahjatoiveita? Ja tietysti toisinpäin.
Ja olisiko teinien lahjatoiveet hinnaltaan ylimitoitettuja, jos niitä ei vanhemmat pysty taloudellisesti kustantamaan, vaan tarvitaan isovanhempien rahallista tukea.
Meillä on kolme teiniä, eikä vastaavaa tilannetta ole syntynyt, vaan aina on löytynyt lahjatoiveita, milloin villasukat, leffaliput, kirja, lapasia, pipoja jne.
Ja kyllä olisin hävennyt silmät päästäni, jos teini olisi isovanhemmille tai kummeille kertonut lahjatoiveiksi rahaa. Minusta se on äärettömän epäkohteliasta.
Mulla kanssa kokemusta näistä toiveiden kyselijöistä. Pari vuotta meni kunnes opin ettei niillä tosiaan ole merkitystä. Nykyään sanon ettei erityistä toivetta ole. Saa muistaa tai olla muistamatta. Ja siis edelleen tämä kyseinen henkilö joka vuosi kyselee mitä on toivonut.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisille voisi alkaa kerätä jo jotain laadukasta astiastoa ja kodintavaraa. Itsenäistyminen on toivottavasti jo ovella.
Please ei mitään astiastoa jollei teini sitä nimenomaan toivo.
Minulle kerättiin Arabian Arctica -astiasto. Olen vihannut sitä 35 vuotta!
Tällä viikolla vaihdoin sen Ikean värikkäisiin astioihin.
Älkää kerätkö mitään ”järkevöä ja kestävää” astiastoa ilman saajan mielipidettä...
Kauhea haloo, kun lapset haluaa jotain kallista eikä vanhempi itse halua maksaa sitä vaan toivoo rahat muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei halua siis isovanhemmilta mitään lapsilleen, vain rahaa itselle. Aika selvä tapaus.
Täysin selvä, rahanahne pieru, itselle rahaa.
Sen lisäksi ketjun aloittajalla tarve tehdä aloitus siitä, miten isovanhemmat, anopit tai omat vanhemmat ei osaa/halua ostaa mitää mieluista mulle, itselle, vain mullemullemulle.
Vanhempien ihmisten arvot kun saattaa olla ihan muuta.
Eikö näitä vanhoja eläkeläisiä (lue; köyhiä) ole jo ihan riittävästi tällä viikollakin täällä teilattu. HALOO, joulurauhaa !!No eikähän suurin osa tämän hetken isovanhemmista ole syntynyt noin 50-luvulla, jotka on pääasiassa varakkaampia kuin omat lapsensa ihan tutkitusti.
Tilaston mukaan keskieläke on naisilla reilut 1350€/kk brutto ja käteen jää reilu tonni ja miehellä 1600€/kk brutto ja n.1200€ netto.
Ja yli puolet eläkeläisistä on yhden hengen talouksia.
Ja jos sitä varallisuutta on, niin se on seinissä ja isovanhemmat käyttävät sitä asuntona.
Kaikkea hulvatonta muutakin löytyy vauvapalstalta.
Viime viikolla luin erään miniän mielipiteen, kuinka hän inhoaa miehensä puolen sukua, eikä halua olla missään tekemisessä heidän kanssaan. Miksikö. No kun miehen suku on Kainuusta ja hän itse on talousneuvoksen tytär ja akateemisesti koulutettu.
Juuri näin hän kirjoitti.
Juttu varmaan yhtä totta kuin tämä asunto/mökki ruhtinaan satu.