Jaaha, isonvanhempien joululahjat lapsille...
Kysyivät toiveita, ehdotettiin että laittaisivat lahjoihin aikomansa rahat meidän tilille niin voitaisiin laittaa ne osana meidän ostamiin lahjoihin. Lapset on teinejä, toivelahjat kalliita ja ei-toivotulle pikkutavaralle ei yksinkertaisesti ole tarvetta. Nuo meidän kermaperseet kun haluaa mieluummin vähän ja hyvää kuin paljon ja turhaa. Nyt tuli kassillinen pieniä paketteja, vamaan pörrösukkia ja vastaavaa taas, en tietenkään avannut. Mikä siinä on, että toiveita kysytään mutta niistä ei haluta välittää?
Kommentit (801)
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsenlapseni täytti 12 vuotta, kysyin vanhemmilta mikä olisi sopiva lahja. he ehdottivat, että antaisin perheen yhteistä kesälomamatkaa varten tietyn summan. Tein niin.
Sitten vaan valitettavasti kävi niin, että lapsenlapsi oli tosi pettynyt, kun ei mummi muistanut mitenkään synttäripäivänä, vaikka olin kertonut että osallistuin matkan kustannuksiin. Siitä viisastuneena kysyn aina lapsilta, mitä he haluavat ja viittaan kintaalla vanhempien toiveille. Lapsillehan ne lahjat tulevat.
Mitä jos lapsi olisi toivonut rahaa lomamatkaa varten? vrt. aloituksen tilanne.
Minä olen yrittänyt monena vuonna, että meidän kolmelle lapselle ei tarvitsisi kaikkien ostaa lahjaa. Vaan että vaikka niin, että yksi perhe hankkii nuorimmalle, toinen keskimmäiselle jne. Ja totta kai minulle aina käy myös se, että kukaan ei osta. Mutta jotenkin ihmeellisesti homma on aina mennyt niin, että isovanhemmat kysyy toiveita, ja ostaa kuitenkin ihan ohi toiveen oman mieltymyksen mukaan. Ennen vielä tyhmä luotin, että jos mummu hankkii vaikka Ryhmä Hau-yöpaidan niin minä en sitten sitä, ja sitten se Ryhmä Hau-aiheinen vaate on kokonaan saamatta vaikka lapsi sitä toivoo.
Nyt isovanhemmat ilmoittivat sitten, että eivät osta mitään kenellekään. Pari vuotta on jo miehen sisko kiukutellut joululahjojen ostosta toisten lapsille, ja varmaan sai tahtonsa läpi. Minulle on ihan se ja sama, vaikka kukaan ei muistaisi lapsiani jouluna, kunhan muistaisivat vaikka käymällä joskus kylässä. Sekään ei ole näiden kanssa enää ihan varmaa ja se on minusta iso harmi, isompi kuin yksikään lahjapaketti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa itse ne kallit lahjanne ja antakaa muille se ilo että että saa vaikka sukkia paketoida. 15 ja 17 ikäiset voivat jo mennä kesätöihin tienaamaan kallista elekroniikkaa. Vanhat ihmiset eivät ymmärrä miksi pitää niin kalliita lahjoja antaa kun eivät ole itsekkään sellaisia saaneet. Ennen piti mennä töihin tienaamaan kallimmat tarvikkeensa sillä sellaiset eivät kuuluneet perustarpeisiin.
Mun 1920-luvulla syntyneet isovanhemmat kyllä hyvin ymmärsivät ja totesivat jo 90-luvulla että antavat mieluummin rahaa, jotta voimme ostaa sitä mitä halutaan. Kirjekuoren kaverina tuli konvehtirasia. Epäitsekkyys ja aito antamisen ilo ei ole iästä kiinni vaan luonteesta.
Raha on ihan hyvä lahja joissain tilanteissa, tässähän ei kuitenkaan AP ehdottanut teineille lahjaksi rahaa vaan itselleen. Eli isovanhemmat ei olisi APn toiveiden mukaan antaneet lapsille mitään lahjaa vaan korvanneet APlle osan tämän ostamista kalliista lahjoista.
Eikä APn lapset tarvitse rahaakaan lahjaksi kun eivät kuluta mitään ja kaikki tarpeellinen ostetaan kun sitä tarvitaan, ei ole rahalle käyttöä joulun jälkeen kun kerrassaan mitään tarpeita tai käyttökohteita ei ole.
Teinit ja äiti toivoivat osallistumista yhteen asiaan. Ihan sama mitä kautta se rahavirta menee. Toive oli se yksi asia. Osallistuminen esim 20 eurolla.
Mikä tässä on niin kamalaa? Saastuuko se raha jos se kulkee äidin kautta?
Teini ei varmaan erikseen toivonun mummon maksavan 20e läppäristä.
Miksi ihmeessä ei muka? Nykyteinit on järkeviä rahankäyttäjiä.
Ehkä siinä tapauksessa, että perhe on klyhä. Ei teini muuten mieti, ettei äidillä ole varaa aitä läppäriä ostaa.
Ehkä myös silloin, jos siihen läppäriin säästetään yhdessä pitkään.
Meillä teinit käyttävät hyvin hillitysti rahaa. Eivätkä he mummolta toivo yhtään mitään. Ei tulisi mieleenkään heille.
No meillä on 700 000 euron talo, 400 000 euron mökki, kaksi autoa ja puoli miljoonaa sijoituksissa.
Ja lapsemmekin osaavat käyttää rahaa. Juurikin siksi että me olemme opettaneet järkevän rahankäytön myös heille.
Millainen on 400 000e mökki?? Itsellä on nyt kiikarissa kesämökin osto ja jo 120 000e saa tosi kivan hyvältä paikalta. -sori ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa itse ne kallit lahjanne ja antakaa muille se ilo että että saa vaikka sukkia paketoida. 15 ja 17 ikäiset voivat jo mennä kesätöihin tienaamaan kallista elekroniikkaa. Vanhat ihmiset eivät ymmärrä miksi pitää niin kalliita lahjoja antaa kun eivät ole itsekkään sellaisia saaneet. Ennen piti mennä töihin tienaamaan kallimmat tarvikkeensa sillä sellaiset eivät kuuluneet perustarpeisiin.
Mun 1920-luvulla syntyneet isovanhemmat kyllä hyvin ymmärsivät ja totesivat jo 90-luvulla että antavat mieluummin rahaa, jotta voimme ostaa sitä mitä halutaan. Kirjekuoren kaverina tuli konvehtirasia. Epäitsekkyys ja aito antamisen ilo ei ole iästä kiinni vaan luonteesta.
Raha on ihan hyvä lahja joissain tilanteissa, tässähän ei kuitenkaan AP ehdottanut teineille lahjaksi rahaa vaan itselleen. Eli isovanhemmat ei olisi APn toiveiden mukaan antaneet lapsille mitään lahjaa vaan korvanneet APlle osan tämän ostamista kalliista lahjoista.
Eikä APn lapset tarvitse rahaakaan lahjaksi kun eivät kuluta mitään ja kaikki tarpeellinen ostetaan kun sitä tarvitaan, ei ole rahalle käyttöä joulun jälkeen kun kerrassaan mitään tarpeita tai käyttökohteita ei ole.
Teinit ja äiti toivoivat osallistumista yhteen asiaan. Ihan sama mitä kautta se rahavirta menee. Toive oli se yksi asia. Osallistuminen esim 20 eurolla.
Ehkä siinä tapauksessa, että perhe on klyhä. Ei teini muuten mieti, ettei äidillä ole varaa aitä läppäriä ostaa.
Meillä teinit käyttävät hyvin hillitysti rahaa. Eivätkä he mummolta toivo yhtään mitään. Ei tulisi mieleenkään heille.
No meillä on 700 000 euron talo, 400 000 euron mökki, kaksi autoa ja puoli miljoonaa sijoituksissa.
Ja lapsemmekin osaavat käyttää rahaa. Juurikin siksi että me olemme opettaneet järkevän rahankäytön myös heille.
Millainen on 400 000e mökki?? Itsellä on nyt kiikarissa kesämökin osto ja jo 120 000e saa tosi kivan hyvältä paikalta. -sori ohis
Ei saa läheltä Helsinkiä isob järven rannalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mukavaa avata pikkupaketteja. Jännitys ja lapsuuden joulun tuntu tulee niistä paketeista. Kallit lahjat ja lahjakortit ovat niin kliinisiä.
Lapset on 15 ja 17, ei 5 ja 7. Pakettien määrällä ei ole heille enää väliä, vaan mieleisellä sisällöllä. Isovanhemmilla on tietysti oikeus antaa pikkupaketteja, jos lastenlasten ilahduttaminen ei ole tärkeämpää.
ap
Isovanhemmilla on myös oikeus olla ostamatta mitään lahjaa sun hemmotelluille kakaroillesi.
Typerintä ikinä on ostaa lahja joka ei ole mitenkään saajan harrastuksiin tai kiinnostuksen kohteisiin liittyvä. Muistan kun itse sain teininä lahjaksi typerän ja ruman nahkahatun. En käyttänyt sitä ikinä. Enkä ole tähän päivään mennessä älynnyt että miksi sellainen oli hankittu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa läheltä Helsinkiä isob järven rannalta
No joo, okei. En ole sieltä päin katsellutkaan. Kuulostaa vaan ihan älyttömältä hinnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsenlapseni täytti 12 vuotta, kysyin vanhemmilta mikä olisi sopiva lahja. he ehdottivat, että antaisin perheen yhteistä kesälomamatkaa varten tietyn summan. Tein niin.
Sitten vaan valitettavasti kävi niin, että lapsenlapsi oli tosi pettynyt, kun ei mummi muistanut mitenkään synttäripäivänä, vaikka olin kertonut että osallistuin matkan kustannuksiin. Siitä viisastuneena kysyn aina lapsilta, mitä he haluavat ja viittaan kintaalla vanhempien toiveille. Lapsillehan ne lahjat tulevat.Olisit voinut laittaa kortin silti.
Tottakai KORTTI laitettiin!
Ai no, meillä isovanhemmat aikovat kiellosta huolimatta hankkia 15 vuotiaalle uusimman iPhonen. Kaveri on saanut kesällä juuri mieluisan uuden puhelimen, joka oli meidän perheelle kallis investointi.
Että joo, on ne hienoja ihmisiä nuo isovanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Juuri niille teineille soisi annettavan järkilahjoja kun menot on todella isot eikä enää lapsilisääkään tule.
En voi käsittää tuollaista asennetta että se lahja ei missään tapauksessa saa mitenkään hyödyttää vanhempaa. En vaan tajua. Normaali isovanhempi haluaa ilahduttaa myös lastaan. Auttaa kaikin keinoin.
Hölmöintä tässä kaikessa onkin se että kummallakin lapsella oli tasan yksi mahdollinen asia joka häntä tulevan vuoden aikana hyödyttää. Jos isovanhempi ei syystä tai toisesta halua osallistua läppärin/muun kalliin tavaran rahoittamiseen jonka vanhemmat on jo ostaneet niin ei pitäisi oikeasti olla mahdotonta antaa paria muuta vaihtoehtoa jotka menisivät lapsella käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori siitä. Täällä syyllinen mummo ilmoittautuu kivitettäväksi. Ostettiin lapsenlapselle ulkomailta kiva, pieni olkalaukku ja laitettiin sinne sisään rahaa. Haluamme antaa jotain minkä olemme itse paketoineet ja kortin kirjoittaneet + haluamme että hän saa itse päättää mihin sen rahan käyttää. Sori nyt vielä kerran 😩
Ymmärrän oikein hyvin sinua Mummo! Ihan alkoi itkettää kun luin kommenttisi.
Juuri tuota olen tässä näitä lukiessa itsekin ajatellut, että isovanhemmat haluavat antaa lapsenlapselleen jotain, mistä lapsi muistaa sitä käyttäessään, että tämä on mummolta ja papalta.
En tarkoita että pitäisi ostaa jotain krääsää ostamisen ilosta, mutta jos saaja haluaa, niin miten olisi mieleinen koru, sen voisi käydä vaikka yhdessä ostamassa ja paketoida kuusen alle. Tai kehystetty valokuva jostain mummolan kuvasta mikä on mieleinen, joku perintökoru tai -kello, esine mikä kestää aikaa ja mihin liittyy joku muisto tai juttu. Suurempi työ mutta arvokas lahja on kerätä talteen kertomuksia ja kuvia suvusta ja suvun vaiheista, tehdä siitä kansio tai albumi ja antaa sellainen.
Ei se että lapset/nuoret on "tiedostavia kuluttajia joille kelpaa vain paras" voi olla este, etteikö sukulaisilta voisi ottaa vastaan mitään halvempaa lahjaa, onhan niitä, esim. pyyhe, pussilakanasetti...
En halua ilkeillä, mutta ap jätti kertomatta onko ne isovanhemmat miehen vanhemmat... :)
TOTTAKAI. Anoppi, anoppi, tyhmä anoppi taas. Tsiisus näitä miniöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niille teineille soisi annettavan järkilahjoja kun menot on todella isot eikä enää lapsilisääkään tule.
En voi käsittää tuollaista asennetta että se lahja ei missään tapauksessa saa mitenkään hyödyttää vanhempaa. En vaan tajua. Normaali isovanhempi haluaa ilahduttaa myös lastaan. Auttaa kaikin keinoin.
Hölmöintä tässä kaikessa onkin se että kummallakin lapsella oli tasan yksi mahdollinen asia joka häntä tulevan vuoden aikana hyödyttää. Jos isovanhempi ei syystä tai toisesta halua osallistua läppärin/muun kalliin tavaran rahoittamiseen jonka vanhemmat on jo ostaneet niin ei pitäisi oikeasti olla mahdotonta antaa paria muuta vaihtoehtoa jotka menisivät lapsella käyttöön.
Ei sitten voi antaa vain rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori siitä. Täällä syyllinen mummo ilmoittautuu kivitettäväksi. Ostettiin lapsenlapselle ulkomailta kiva, pieni olkalaukku ja laitettiin sinne sisään rahaa. Haluamme antaa jotain minkä olemme itse paketoineet ja kortin kirjoittaneet + haluamme että hän saa itse päättää mihin sen rahan käyttää. Sori nyt vielä kerran 😩
Ymmärrän oikein hyvin sinua Mummo! Ihan alkoi itkettää kun luin kommenttisi.
Juuri tuota olen tässä näitä lukiessa itsekin ajatellut, että isovanhemmat haluavat antaa lapsenlapselleen jotain, mistä lapsi muistaa sitä käyttäessään, että tämä on mummolta ja papalta.
En tarkoita että pitäisi ostaa jotain krääsää ostamisen ilosta, mutta jos saaja haluaa, niin miten olisi mieleinen koru, sen voisi käydä vaikka yhdessä ostamassa ja paketoida kuusen alle. Tai kehystetty valokuva jostain mummolan kuvasta mikä on mieleinen, joku perintökoru tai -kello, esine mikä kestää aikaa ja mihin liittyy joku muisto tai juttu. Suurempi työ mutta arvokas lahja on kerätä talteen kertomuksia ja kuvia suvusta ja suvun vaiheista, tehdä siitä kansio tai albumi ja antaa sellainen.
Ei se että lapset/nuoret on "tiedostavia kuluttajia joille kelpaa vain paras" voi olla este, etteikö sukulaisilta voisi ottaa vastaan mitään halvempaa lahjaa, onhan niitä, esim. pyyhe, pussilakanasetti...
En halua ilkeillä, mutta ap jätti kertomatta onko ne isovanhemmat miehen vanhemmat... :)
TOTTAKAI. Anoppi, anoppi, tyhmä anoppi taas. Tsiisus näitä miniöitä.
Ai, meillä kyllä anoppi ja appiukko ovat oikein mukavia ja kunnioittavat teinien toiveita. Oma äitini taas jyrää omaa minäminäminä-agendaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo kuulostaa siltä, ettei isovanhemmilla ole varaa osaa mitään kalliimpaa. Ehkä niitä lapsenlapsia on paljon, joten kaikki saa pörrösukat 😂. Jos lapsenlapsia on paljon, niin joku 20€ Per lapsi voi olla jo liikaa monelle isovanhemmalle.
Ja Isovanhemmilla on varmaan muitakin lahjottavia, joten kannattais olla vaan iloinen siitä, että muistavat. Meillä me vanhemmat ostetaan isot toiveet ja muut laittaa ihan mitä haluaa. Ei lahjan pidä olla mikään velvollisuus.
Erittäin hyvä pointti. En itse tullut ajatelleeksi. Ap alunperin dissasi isovanhemmat jotka eivät osallistu kalliin lahjan ostamiseen vaan antavat " roinaa". Entä jos isovanhemmilla ei ole varaa antaa muuta kuin joku Tigerista ostettu "roina"? Pitääkö se sitten roviolla polttaa kun ei vanhemmillle kelpaa? Kysyykö joku lapselta miltä hänestä tuntuu? Ei miitään vai edes jotain?
Sitä suuremmalla syyllä olisi fiksumpaa panna ne roinarahat johonkin jörkevään.
10€? Johonkin rahastoon vai laskettelukamoihin? Mitä itse suosittelet? Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan valitettavasti kävi niin, että lapsenlapsi oli tosi pettynyt, kun ei mummi muistanut mitenkään synttäripäivänä, vaikka olin kertonut että osallistuin matkan kustannuksiin. Siitä viisastuneena kysyn aina lapsilta, mitä he haluavat ja viittaan kintaalla vanhempien toiveille. Lapsillehan ne lahjat tulevat.Olisit voinut laittaa kortin silti.
Totta kai tein kortin, missä sanoin antaneeni rahaa lomamatkaa varten. Se vaan ei lapsen mielestä ollut oikea lahja hänelle. Toteutuihan se lomamatka joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo kuulostaa siltä, ettei isovanhemmilla ole varaa osaa mitään kalliimpaa. Ehkä niitä lapsenlapsia on paljon, joten kaikki saa pörrösukat 😂. Jos lapsenlapsia on paljon, niin joku 20€ Per lapsi voi olla jo liikaa monelle isovanhemmalle.
Ja Isovanhemmilla on varmaan muitakin lahjottavia, joten kannattais olla vaan iloinen siitä, että muistavat. Meillä me vanhemmat ostetaan isot toiveet ja muut laittaa ihan mitä haluaa. Ei lahjan pidä olla mikään velvollisuus.
Erittäin hyvä pointti. En itse tullut ajatelleeksi. Ap alunperin dissasi isovanhemmat jotka eivät osallistu kalliin lahjan ostamiseen vaan antavat " roinaa". Entä jos isovanhemmilla ei ole varaa antaa muuta kuin joku Tigerista ostettu "roina"? Pitääkö se sitten roviolla polttaa kun ei vanhemmillle kelpaa? Kysyykö joku lapselta miltä hänestä tuntuu? Ei miitään vai edes jotain?
Sitä suuremmalla syyllä olisi fiksumpaa panna ne roinarahat johonkin jörkevään.
10€? Johonkin rahastoon vai laskettelukamoihin? Mitä itse suosittelet? Ääliö.
Esim meillä menisi leirikoulun käyttöraharahastoon.
Ja jos jokainen krääsäntyöntäjä sntaisikin sen kympin eikä roinaa...
Ymmärrän hyvin AP:tä. Olin itse lapsenlapsi, jolle isovanhemmat ostivat kaikkea krääsää. Annoin TOIVEITA. Halvin toive taisi olla markoissa 20 markan luokkaa. Toiveet olivat juttuja, joita nörttipoika tarvitsee eli esim. tietokonejuttuja, sarjakuvia, elektroniikkaa (siis komponentteja), jonakin vuonna taisi olla vaatteita tyyliin vyö, taskuliina ja muuta pientä, oli myös liikuntaharrastuksiini liittyviä juttuja jne. Silti mitään ei sellaista ostettu. Tuli just kaikkea koristekrääsää, karkkeja, joille olin allerginen, jotain lasten "pienen kemistin settejä" ja vastaavia eli sitä mitä halusivat ostaa, ei sitä mitä tarvitsin.
On siis olemassa isovanhempien kohortti, joka ostaa asiat aina pieleen. Ainoa tapaus, jossa voisivat ostaa jotain oikein, on jos sen saisi Tokmannilta tai muusta halpakaupasta. Ei ymmärretä lainkaan muiden elämää. Myös tämä arvostuslässytys on hölmöä. En minä tai juuri kukaan minun kavereistanikaan arvosta ihmisiä sen mukaan, että ovat onnistuneet pysyttelemään kauan hengissä, vaan sen mukaan, mitä on saavutettu. Jos saavutukset ovat nolla, myös arvostus on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tästä aloituksen tapauksesta tiedä, mutta kyllä meillä myös se ns hyödyllinen käyttötavara, tyyliin sukat, lakanat, pyyhkeet jne on ollut isovanhempien mielestä alentavaa ja kuuluu vanhempien hankittavaksi. Kun pitää olla jotain heidän mielestään erityistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei halua siis isovanhemmilta mitään lapsilleen, vain rahaa itselle. Aika selvä tapaus.
Täysin selvä, rahanahne pieru, itselle rahaa.
Sen lisäksi ketjun aloittajalla tarve tehdä aloitus siitä, miten isovanhemmat, anopit tai omat vanhemmat ei osaa/halua ostaa mitää mieluista mulle, itselle, vain mullemullemulle.
Vanhempien ihmisten arvot kun saattaa olla ihan muuta.
Eikö näitä vanhoja eläkeläisiä (lue; köyhiä) ole jo ihan riittävästi tällä viikollakin täällä teilattu. HALOO, joulurauhaa !!
No eikähän suurin osa tämän hetken isovanhemmista ole syntynyt noin 50-luvulla, jotka on pääasiassa varakkaampia kuin omat lapsensa ihan tutkitusti.
Olisit voinut laittaa kortin silti.