Onko cultural appropriation mielestäsi ok?
Eli voiko esim. valkoisella olla rastat tai hoop-korvikset? Tai intiaanipäähine?
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoisen kuuluu väistää näissä asioissa, jotka koskettavat vain ja ainoastaan rodullistettuja. Kuten rasismi, cultural appropriation yms. Valkoinen ei päätä, mikä on rasistista ja mikä cultural appropriationia.
Itse olen useasti kokenut rasismia etnisiltä ihmisiltä, koskaan en ole kohdellut ketään rotunsa vuoksi alenevasti tai rasistisesti itse. Sama koskee rasismia ylipäänsä, valkoinen kokee sitä etnisiltä enemmän kuin toisin päin nykypäivänä. Valkoinen kokee sitä lisäksi omiin kinttuihinsa kusevan vasemmistonkin taholta.
Valkoisen ei tarvitse väistää yhtään ketään rodustaan johtuen, käsittämättömän rasistinen oletus.
Valkoinen ei koe rasismia. Ennakkoluuloja ehkä, mikä on ikävää, mutta voiko siitä muita syyttää, tämän historian valossa?
Read a history book honey :DEli kun kerran lapsuudessani joukko arabityttöjä sylki päälleni ja haukkui minua spermanaamaksi, en kokenut rasismia?
Valkoinen ei koe rasismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoisen kuuluu väistää näissä asioissa, jotka koskettavat vain ja ainoastaan rodullistettuja. Kuten rasismi, cultural appropriation yms. Valkoinen ei päätä, mikä on rasistista ja mikä cultural appropriationia.
Itse olen useasti kokenut rasismia etnisiltä ihmisiltä, koskaan en ole kohdellut ketään rotunsa vuoksi alenevasti tai rasistisesti itse. Sama koskee rasismia ylipäänsä, valkoinen kokee sitä etnisiltä enemmän kuin toisin päin nykypäivänä. Valkoinen kokee sitä lisäksi omiin kinttuihinsa kusevan vasemmistonkin taholta.
Valkoisen ei tarvitse väistää yhtään ketään rodustaan johtuen, käsittämättömän rasistinen oletus.
Valkoinen ei koe rasismia. Ennakkoluuloja ehkä, mikä on ikävää, mutta voiko siitä muita syyttää, tämän historian valossa?
Read a history book honey :D
Valkoinen voi kokea enemmän rasismia kuin etninen, riippuen missä on. Ylemmyyden tuntoja ja kyykyttämisen haluja voi olla kaikilla ihmisiä etnisyytensä, uskontonsa ja kulttuurinsa puolesta toisiin nähden.
"Valkoinen ei koe rasismia" on yksi typerimmistä vasemmiston väitteistä. Lue itse joskus edes yksi kirja(lastenkirjoja ei lasketa).
On ok. Kulttuurien pilkkaaminen taas ei. Jotkut rastat tai intiaanipäähine ei pilkkaa kulttuuria. Stereotyyppisesti esittäminen ja vastaavat taas ovat pilkkaa.
Monessa tapauksessa ei ne "kulttuurin omistavat" edes paheksu tuota omimista, vaan oikeasti pitävät siitä, kun muutkin arvostavat heidän kulttuuriaan. Se on pieni väh'emmistö, usein eivät edes kuulu siihen ryhmään josta kulttuuria "varastetaan", joka pahoittaa mielensä asiasta. On niitäkin tapauksia, joissa nämä on menneet valittamaan jollekkin, vaikka henkilö olisi kyseisen kulttuurin jäsen. Esim. japanilainen, joka näytti länsimaalaiselta ja piti kimonoa. Kuulemma varasti japanilaista kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen ylivalta ei ole ok, vaikka maa olisikin pääosin valkoinen.
Onko valkoista ylivaltaa se, ettei hypähtele jokaisen katkeran ulostulon tahtiin? Vai olisiko se kuitenkin vain tervettä järkeä? Vai mikä tässä muka on se vaihtoehto? Miksi Suomessa olisi kuunneltava afroamerikkalaisten aktivistien halua kontrolloida sellaisia asioita kuin muiden ihmisten kampaukset ja korvakorut?
Koko ajatushan on aivan absurdi.
Ei ole jos mietit hetken.
Esim. corn rowseihin ja dreadlockseihin (rastat siis) suhtaudutaan aivan eri tavalla valkoisella etuoikeutetulla kuin esim. mustalla rodullistetulla.
Valkoisella ne ovat trendikkäät, mutta mustalla ghetto-tyyliset ja epäsiistit. Afrosta puhumattakaan, joka on mustien LUONNOLLINEN hiustyyli. Afroa pidetään mustalla epäammattimaisena esim. työpaikalla, mutta valkoisen etuoikeutetun "afro" on trendikäs.
Näin valkoiset etuoikeutetut varastavat mustien kulttuuria.Mikään taho ei omista hiustyyliä. Jos amerikkalaisella työnantajalla on jokin mielipide rastoihin ja kenellä ne ovat mitäkin, se ei ole minun ongelmani. Rastat ei ole sen luonnollisempia yhdellä kuin toisellakaan ihmisellä.
Afro, dreadlocksit ja corn rowit ovat kaikki mustien keksimiä, ja myös valkoisen vallankäytön välineitä. Sen takia esim. rastat valkoisen, missä tahansa maassa, ei ole hyväksyttävää näitä käyttää. Suomessakin mustat kokevat syrjintää ja sortoa. (n-sanan käyttö, vaikea saada töitä ihonvärin/nimen takia yms.)
Jos tälle linjalle lähdetään, mustien valinnanvara asioiden suhteen kutistuu mitättömäksi, jos kerran minkä tahansa asian keksijän ihonväri on se, joka määrittelee sen kuka sitä saa käyttää..
Meidän suvussa on esimerkiksi käytössä sharia-laki, vaikka ollaan ihan perus suomalaisia. Tuskin siitä yksikään muhamettilainen pahastuu. Tottakai kaikista kulttuureista otetaan parhaat puolet.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa on esimerkiksi käytössä sharia-laki, vaikka ollaan ihan perus suomalaisia. Tuskin siitä yksikään muhamettilainen pahastuu. Tottakai kaikista kulttuureista otetaan parhaat puolet.
Olipa kerrassaan outoa sarkasmia.
Oppressiosta vouhkaava: kuka sinut oikein on aivopessyt? Et vaikuta terveeltä.
Lue välillä vaikka kirjoja tai katso leffoja niiden katkerien twitter-suoltojen sijaan. Elämä on kaunista, monipuolista, monimutkaista ja muuttuvaa. Se on enemmän kuin mustat vs valkoiset, oppressorit vs oppressoidut tms. Ihmisillä on lähtökohtaisesti oikeus tehdä mitä haluavat, vaikka sitten hankkia rastat tai hengailla kimonossa. Jos haluat, voit itse luopua vaikka hengittämisestä, mutta jätä muut rauhaan.
Valkoinen on koko ajan vain ahtaammalla tässä maailmassa ja sen oma elintila supistuu monikulttuurin ansiosta jossain parinsadan vuoden sisällä aivan olemattomiin euroopassa ja yhdysvalloissa. Voi hyvinkin vielä olla, että valkoinen saa tulevaisuudessa tosissaan taistella oikeudestaan olla olemassa entisissä omissa maissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Read a history book honey :DEli kun kerran lapsuudessani joukko arabityttöjä sylki päälleni ja haukkui minua spermanaamaksi, en kokenut rasismia?
Valkoinen ei koe rasismia.
Mitä tuo sitten on? Minut nähtiin huonompana ihonvärini vuoksi. Emme olleet tasa-arvoisessa asemassa, koska heitä oli enemmän ja he olivat minua vanhempia ja isompia. He käyttivät sekä fyysistä väkivaltaa että ihonväriini viittaavaa loukkaavaa ilmaisua. Miten tuo voi olla mitään muuta kuin rasismia?
Onko suomalaiset mama afrikat ok? Tarkoitan näitä mustan miehen rouvia, jotka rupeavat pukeutumaan ja koristeleman itsensä afrikkalaisten tavoin.
(Vai onko näitä enää? 90-luvulla ei voinut stadissa olla törmäämättä valkoisiin mama afrikoihin lapsilaumoineen. Muutin sittemmin ulkomaille, joten ei havaintoa myöhemmiltä ajoilta.)
Ei ole, mutta koska oikeassa yhteydessä käytetty kulttuurin appropriaatio (hyi perse, miten väkisin väännetty sana) on yhtä harvinaista kuin kymmenen kesää luonnossa selvinnyt albiinohirvi sanon kyllä.
Rentoa feministiryhmän mielenvikaisuutta matkinut eilinen transutrolli on muuten ehtinyt jo tähänkin aiheeseen. Parasta vain hommata sille estot ja poistattaa keskustelu, ettei se opi saavansa huomiota mammapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen ylivalta ei ole ok, vaikka maa olisikin pääosin valkoinen.
Onko valkoista ylivaltaa se, ettei hypähtele jokaisen katkeran ulostulon tahtiin? Vai olisiko se kuitenkin vain tervettä järkeä? Vai mikä tässä muka on se vaihtoehto? Miksi Suomessa olisi kuunneltava afroamerikkalaisten aktivistien halua kontrolloida sellaisia asioita kuin muiden ihmisten kampaukset ja korvakorut?
Koko ajatushan on aivan absurdi.
Ei ole jos mietit hetken.
Esim. corn rowseihin ja dreadlockseihin (rastat siis) suhtaudutaan aivan eri tavalla valkoisella etuoikeutetulla kuin esim. mustalla rodullistetulla.
Valkoisella ne ovat trendikkäät, mutta mustalla ghetto-tyyliset ja epäsiistit. Afrosta puhumattakaan, joka on mustien LUONNOLLINEN hiustyyli. Afroa pidetään mustalla epäammattimaisena esim. työpaikalla, mutta valkoisen etuoikeutetun "afro" on trendikäs.
Näin valkoiset etuoikeutetut varastavat mustien kulttuuria.Mikään taho ei omista hiustyyliä. Jos amerikkalaisella työnantajalla on jokin mielipide rastoihin ja kenellä ne ovat mitäkin, se ei ole minun ongelmani. Rastat ei ole sen luonnollisempia yhdellä kuin toisellakaan ihmisellä.
Afro, dreadlocksit ja corn rowit ovat kaikki mustien keksimiä, ja myös valkoisen vallankäytön välineitä. Sen takia esim. rastat valkoisen, missä tahansa maassa, ei ole hyväksyttävää näitä käyttää. Suomessakin mustat kokevat syrjintää ja sortoa. (n-sanan käyttö, vaikea saada töitä ihonvärin/nimen takia yms.)
Jos tälle linjalle lähdetään, mustien valinnanvara asioiden suhteen kutistuu mitättömäksi, jos kerran minkä tahansa asian keksijän ihonväri on se, joka määrittelee sen kuka sitä saa käyttää..
Eri asia, koska mustat ovat sorrettu vähemmistö. Sitä paitsi varmasti moni mustien keksintö on otettu valkoisten nimiin. Historia on valkoisen miehen kirjoittamaa.
Oikeasti, ottakaa selvää asioista :D
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta koska oikeassa yhteydessä käytetty kulttuurin appropriaatio (hyi perse, miten väkisin väännetty sana) on yhtä harvinaista kuin kymmenen kesää luonnossa selvinnyt albiinohirvi sanon kyllä.
Rentoa feministiryhmän mielenvikaisuutta matkinut eilinen transutrolli on muuten ehtinyt jo tähänkin aiheeseen. Parasta vain hommata sille estot ja poistattaa keskustelu, ettei se opi saavansa huomiota mammapalstalla.
*Rennon
Täysin ok.
Globaalistuneessa ja yhtenäistyvässä maailmassa elämme. Mm englannin kieltä puhutaan kohta joka kolkassa. Kenen luvalla?
Vierailija kirjoitti:
Excuse me? :D
Rupeatko haukkumaan asiaan täysin kuulumattomilla slurreilla kun argumentit loppuu? Kas kun et käyttänyt n-sanaa.
Tuo loukkaa sekä rodullistettuja että transihmisiä. Eli kaikki ketkä ei ylistä valkoista ylivaltaa on trolleja? Väität varmaan seuraavaksi että et ole rasisti ja Suomi ei ole rasistinen maa? Salli minun nauraa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole ok, vaikka en mielestäni mikään tiukkapipo olekaan. Sanoisin, että näissä asioissa on hyvä olla hienotunteinen.
Sitä en kyllä ihan ymmärrä, miksi hoop-korvikset olisivat omimista?
https://www.google.com/amp/s/www.independent.co.uk/life-style/fashion/h…
Olisiko vaikka ihan siksi että valkoiset on varastaneet ne vähemmistöiltä?
Excuse me, mutta värilliset ovat maapallolla enemmistönä.
Saako afrikkalaiset käyttää norjalaista villapaitaa?
Vierailija kirjoitti:
Estot? Yrität hiljentää vähemmistön äänen ja vielä myönnät sen. Hyvä on, myönnän että olen rento feministi. Mitä sitten?
Päätin tulla tänne keskustelemaan kun tämä on yksi Suomen suosituimmista keskustelupalstoista, ajattelin että voisin vähän avartaa suomalaisten maailmankuvaa. Tännekin pesiytyny rasismi ei yllättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Saako afrikkalaiset käyttää norjalaista villapaitaa?
Onko norjalaiset oppressoitu vähemmistö?
Ei ole, tiedät itsekin tuohon vastauksen.
Eli kun kerran lapsuudessani joukko arabityttöjä sylki päälleni ja haukkui minua spermanaamaksi, en kokenut rasismia?