Onko cultural appropriation mielestäsi ok?
Eli voiko esim. valkoisella olla rastat tai hoop-korvikset? Tai intiaanipäähine?
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta koska oikeassa yhteydessä käytetty kulttuurin appropriaatio (hyi perse, miten väkisin väännetty sana) on yhtä harvinaista kuin kymmenen kesää luonnossa selvinnyt albiinohirvi sanon kyllä.
Rentoa feministiryhmän mielenvikaisuutta matkinut eilinen transutrolli on muuten ehtinyt jo tähänkin aiheeseen. Parasta vain hommata sille estot ja poistattaa keskustelu, ettei se opi saavansa huomiota mammapalstalla.
Excuse me? :D
Rupeatko haukkumaan asiaan täysin kuulumattomilla slurreilla kun argumentit loppuu? Kas kun et käyttänyt n-sanaa.
Tuo loukkaa sekä rodullistettuja että transihmisiä. Eli kaikki ketkä ei ylistä valkoista ylivaltaa on trolleja? Väität varmaan seuraavaksi että et ole rasisti ja Suomi ei ole rasistinen maa? Salli minun nauraa :D
Jep jep. Eli se myöntää vain trollailevansa. Ymmärtäisipä se, että on itse jopa tyhmempi kuin hullu kultti, jota pilkkaa. Ja se on tyhmyyden pohja se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen ylivalta ei ole ok, vaikka maa olisikin pääosin valkoinen.
Onko valkoista ylivaltaa se, ettei hypähtele jokaisen katkeran ulostulon tahtiin? Vai olisiko se kuitenkin vain tervettä järkeä? Vai mikä tässä muka on se vaihtoehto? Miksi Suomessa olisi kuunneltava afroamerikkalaisten aktivistien halua kontrolloida sellaisia asioita kuin muiden ihmisten kampaukset ja korvakorut?
Koko ajatushan on aivan absurdi.
Ei ole jos mietit hetken.
Esim. corn rowseihin ja dreadlockseihin (rastat siis) suhtaudutaan aivan eri tavalla valkoisella etuoikeutetulla kuin esim. mustalla rodullistetulla.
Valkoisella ne ovat trendikkäät, mutta mustalla ghetto-tyyliset ja epäsiistit. Afrosta puhumattakaan, joka on mustien LUONNOLLINEN hiustyyli. Afroa pidetään mustalla epäammattimaisena esim. työpaikalla, mutta valkoisen etuoikeutetun "afro" on trendikäs.
Näin valkoiset etuoikeutetut varastavat mustien kulttuuria.Mikään taho ei omista hiustyyliä. Jos amerikkalaisella työnantajalla on jokin mielipide rastoihin ja kenellä ne ovat mitäkin, se ei ole minun ongelmani. Rastat ei ole sen luonnollisempia yhdellä kuin toisellakaan ihmisellä.
Afro, dreadlocksit ja corn rowit ovat kaikki mustien keksimiä, ja myös valkoisen vallankäytön välineitä. Sen takia esim. rastat valkoisen, missä tahansa maassa, ei ole hyväksyttävää näitä käyttää. Suomessakin mustat kokevat syrjintää ja sortoa. (n-sanan käyttö, vaikea saada töitä ihonvärin/nimen takia yms.)
Jos tälle linjalle lähdetään, mustien valinnanvara asioiden suhteen kutistuu mitättömäksi, jos kerran minkä tahansa asian keksijän ihonväri on se, joka määrittelee sen kuka sitä saa käyttää..
Eri asia, koska mustat ovat sorrettu vähemmistö. Sitä paitsi varmasti moni mustien keksintö on otettu valkoisten nimiin. Historia on valkoisen miehen kirjoittamaa.
Oikeasti, ottakaa selvää asioista :D"Hihi, olen vähän lukenut netissä radikaalifeministien ja muiden ääriliberaalien edustajien mutujuttuja, ja nyt olen historian ja antropologian asiantuntija. :D" Oikeasti sinut ja kaltaisesi pitäisi pistää riviin ja antaa n i s k a l a u k a u s. Pilaatte koko maailman ja vaikeutatte kaikkien elämää (myös niiden "puolustamienne") vouhotuksillanne ja kaivatte vain omaa kuoppaanne. Olin vielä muutama vuosi sitten itsekin idealisti, kunnes vähän kasvoin ja aloin nähdä maailmassa muitakin sävyjä kuin mustaa ja valkoista, joten tiedän, mistä puhun.
Provo esittelee itselleen tappouhkauksia, 0/5. Murhafantasiat kuuluvat ensimmäisen roolihahmosi luonteeseen hönö!
Vierailija kirjoitti:
Ihan samantekevää nillittämistä. Vieraat kulttuuritkin järjestään käyttävät länsimaisia keksintöjä ja ottavat osaa länsimaiseen kulttuuriin - ja minä sanon, että olkaa hyvä vain ja nauttikaa kulttuuristamme täysin siemauksin.
On aivan käsittämätöntä tämä nykyvasemmiston halu jaotella ihmisiä, kulttuureja ja rotuja - ja luoda koko ajan lisää keinotekoisia rajoja.
Äänestin vassareita, mutta juuri tämä nykyvasemmistossa tökkii.
Olisipa joku tolkun talousvasemmistolainen puolue, joka ei ole mennyt amerikkalaiseen elitismifeminismiin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen ylivalta ei ole ok, vaikka maa olisikin pääosin valkoinen.
Onko valkoista ylivaltaa se, ettei hypähtele jokaisen katkeran ulostulon tahtiin? Vai olisiko se kuitenkin vain tervettä järkeä? Vai mikä tässä muka on se vaihtoehto? Miksi Suomessa olisi kuunneltava afroamerikkalaisten aktivistien halua kontrolloida sellaisia asioita kuin muiden ihmisten kampaukset ja korvakorut?
Koko ajatushan on aivan absurdi.
Ei ole jos mietit hetken.
Esim. corn rowseihin ja dreadlockseihin (rastat siis) suhtaudutaan aivan eri tavalla valkoisella etuoikeutetulla kuin esim. mustalla rodullistetulla.
Valkoisella ne ovat trendikkäät, mutta mustalla ghetto-tyyliset ja epäsiistit. Afrosta puhumattakaan, joka on mustien LUONNOLLINEN hiustyyli. Afroa pidetään mustalla epäammattimaisena esim. työpaikalla, mutta valkoisen etuoikeutetun "afro" on trendikäs.
Näin valkoiset etuoikeutetut varastavat mustien kulttuuria.
Voihan nenä, mitä tuubaa. Kyllä valkoistenkin rastoihin suhtaudutaan varauksella, että mikäs pilvenpössyttelijähippi se tuo on? Totta on se, että edellä mainittuja hiustyylejä ei arvosteta ns. virallisissa piireissä kenelläkään. Taidepiireissä ne ovat peruskauraa, mutta eivät valkokaulustyöntekijöillä.
Sivuhuomautuksena mainittakoon vielä, että muistan, kuinka 2000-luvun alussa yläasteella yhdellä valkoisella jätkällä koulussamme oli rastat. Me valkoiset vähän kummastelimme häntä, mutta koulumme ei-valkoisilla ei ollut mitään ongelmaa hänen hiustyylinsä kanssa. "Kulttuurinen omiminen" on valkoisten ääriliberaalien keksimä termi, jotka (turhaan) potevat huonoa omaatuntoa esi-isiensä teoista ja yrittävät ostaa taivaspaikkaa, vaikka eivät toki uskovaisia olekaan. Paljon melua tyhjästä, siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn lässyn, valkoisethan on kaiken pahan alku ja juuri. No, vaikka olisikin, niin ei kai meidän säällisesti elävien jälkeläisten tarvitse sitä menneisyyttä jälkikäteen korvata.
Vaikka nautitte white privilegestä?
Silti ei vastuu maistu?
Miten minä Suomessa, jossa on alle 1 % mustia, jotenkin erityisesti nautin "white privilegestä" (se on suomeksi muuten "valkoisen etuoikeus")? Kerroppa miten tämä etuoikeus konkreettisesti ilmenee?
Jossain amerikassa ehkä voisin tuosta nauttiakin, mutta en täällä Suomessa, jossa ei ole merkittävää etnistä vähemmistöä.
T.eri
Sosiaalisotureiden raamatun Everyday Feminism -sivuston mukaan jopa etnisen ruoan syöminen voi olla kulttuurista omimista:
https://everydayfeminism.com/2015/11/foodie-without-appropriation/
Ollaan kyllä taas niin intersektionaalisuuden ytimessä.
Pitäisi siis syödä vain suomalaiskansallisia ruokalajeja ja tukea etnisiä ravintoloita boikotoimalla niitä.
Aikuinen lapseni on mustan ja valkoisen rodun sekoitus, 50/50. Miten hän saa toimia ja pukeutua, että olisi korrekti? Onko noloa laittaa sateenkaarirastat ja esittää ghettoräppiä?
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen lapseni on mustan ja valkoisen rodun sekoitus, 50/50. Miten hän saa toimia ja pukeutua, että olisi korrekti? Onko noloa laittaa sateenkaarirastat ja esittää ghettoräppiä?
Kysy siltä Ylellä suu vaahdossa vouhottavalta arabilta. "Ruskealla tytöllä" on nääs ylempää annettu valta sanella sekä valkoisten että mustien kulttuurien säännöt toisin kuin mustilla, valkoisilla tai musta-valkoisilla.
Ihan turhaa vouhotusta koko käsite. Aika heikoksi menee elämä monella värillisellä kansalla, jos otetaan pois kaikki mikä on valkoisesta länsimaisesta kulttuurista peräisin. Voi jotkut hassut hatut tuntua pieneltä asialta siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samantekevää nillittämistä. Vieraat kulttuuritkin järjestään käyttävät länsimaisia keksintöjä ja ottavat osaa länsimaiseen kulttuuriin - ja minä sanon, että olkaa hyvä vain ja nauttikaa kulttuuristamme täysin siemauksin.
On aivan käsittämätöntä tämä nykyvasemmiston halu jaotella ihmisiä, kulttuureja ja rotuja - ja luoda koko ajan lisää keinotekoisia rajoja.
Olisipa joku tolkun talousvasemmistolainen puolue, joka ei ole mennyt amerikkalaiseen elitismifeminismiin mukaan.
Tätä toivon hartaasti minäkin, olen vasemmistolaisesti ajatteleva, mutta en tosiaan mikään intersektionaalihörhö.
Täällä hymiöiden kanssa feministiksi tekeytynyt trolli on saanut kiitettävän paljon melua larppauksellaan.
Huvittavinta siinä on kuitenkin se, että yhtä hyvin trolli voisi olla ihan oikea feministi, joka on täsmälleen tuota mieltä asioista.
Onkohan kielten opiskelukin kohta jotain omimista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa joku tolkun talousvasemmistolainen puolue, joka ei ole mennyt amerikkalaiseen elitismifeminismiin mukaan.Tätä toivon hartaasti minäkin, olen vasemmistolaisesti ajatteleva, mutta en tosiaan mikään intersektionaalihörhö.
Täällä hymiöiden kanssa feministiksi tekeytynyt trolli on saanut kiitettävän paljon melua larppauksellaan.
Huvittavinta siinä on kuitenkin se, että yhtä hyvin trolli voisi olla ihan oikea feministi, joka on täsmälleen tuota mieltä asioista.
Mistä tiedät sitten, että on trolli. Itse en erota kyllä mitenkään aidosta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa joku tolkun talousvasemmistolainen puolue, joka ei ole mennyt amerikkalaiseen elitismifeminismiin mukaan.Tätä toivon hartaasti minäkin, olen vasemmistolaisesti ajatteleva, mutta en tosiaan mikään intersektionaalihörhö.
Mistä tiedät sitten, että on trolli. Itse en erota kyllä mitenkään aidosta. :D
Sanotaan nyt lyhyesti että vaiston ja kokemuksen perusteella. Mutta joo, tosiaan ihan yhtä hyvin voisi olla aito tapaus noilla ajatuksilla.
Kaikki kulttuurit ovat toistensa appropriaatioita. Ei ole olemassa puhdasta kulttuuria. Jos jokin asia on erinomaista yhdessä kulttuurissa on se silloin universaali hyvä. Eli muiden kannattaisi juuri oppia siitä kulttuurista se mikä on hyvää.
Toiset kulttuurien solvaaminen taas on typerää.
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä, mutta ihmiset oikeasti ovat yrittäneet väittää jenkeissä, etteivät valkoiset saisi puhua espanjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa on esimerkiksi käytössä sharia-laki, vaikka ollaan ihan perus suomalaisia. Tuskin siitä yksikään muhamettilainen pahastuu. Tottakai kaikista kulttuureista otetaan parhaat puolet.
Olipa kerrassaan outoa sarkasmia.
Nyt on sarkasmitutkasi epäkunnossa. Ihan oikeasti noudatamme shariaa. Kai olet tutustunut aiheeseen, etkä vain luule.
Pakko sanoa olevani samoilla linjoilla apn kanssa. Valkoiset ovat kautta historian vähemmistöjä sortaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä, mutta ihmiset oikeasti ovat yrittäneet väittää jenkeissä, etteivät valkoiset saisi puhua espanjaa.
Miksi heidän pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa vouhotusta koko käsite. Aika heikoksi menee elämä monella värillisellä kansalla, jos otetaan pois kaikki mikä on valkoisesta länsimaisesta kulttuurista peräisin. Voi jotkut hassut hatut tuntua pieneltä asialta siinä vaiheessa.
Luulen että päinvastoin valkoisille voisi käydä aika haljusti siinä vaiheessa, jos lasketaan vain keksinnöt mitkä ovat oikeasti valkoisten itsensä keksimiä, eikä vain omiin nimiin otettuja.
Suomessa? Tuskin.