Onko normaalia, että aikuinen ihminen mököttää?
Mulla on 30v mies, joka alkaa mököttää helposti. On ilmeisesti oppinut sen kotoaan, sillä hänen äitinsä (jota en ole nähnyt) käyttäytyy kuulemma marttyyrimaisesti. Mies alkaa mököttää esimerkiksi seuraavissa tilanteissa (yksinkertaistettuna):
1. Pahoitan sen mielen tahattomasti.
2. Se pahoittaa mun mielen.
Esimekikki 1: Menin kaverin babyshowereille ja sanoin, että tulen noin neljän maissa kotiin. Lähdinkin vasta neljältä, ja mies suuttui kun ei ollut voinut lähteä jonnekin kun täytyi odottaa että tulen kotiin. Mun mielestä olisi voinut kysyä jos tuo oli tilanne. Itsehän en siis tiennyt, että miehelle oli tullut menoa.
Toinen esimerkki on, että mies kysyi kun jäin työttömäksi, että miltä nyt tuntuu olla 30v ja työtön. Tää tuntui vähän ikävältä ja kyyneleet alkoi virrata. Mun mielestä se oli vähän ajattelemattomasti sanottu ja pääsin kyllä asian yli, siinä tilanteessa vain iski. Mies kuitenkin alkoi mököttää tästä ja ei puhunut mulle mitään koko iltana. Kun pääsin mielenpahoituksestani nopeasti yli, olin miehen mielestä tuuliviiri. En vain ole itse ihminen, joka vatvoo asioita tuntikausia. Jos mua ärsyttää joku asia, siitä voidaan puhua, ja siirtyä eteenpäin.
Tällaisia pieniä tapahtumia on usein, ja ne päättyy siihen, että mies alkaa mököttää. Usein olen ihan hämmästynyt että mistä mököttäminen nyt johtuu. Mies on myös usein selittänyt lopulta (esim 2-3h päästä), mikä asiassa häntä ärsytti ja ymmärrän, että asiat voi kokea myös niin. Mun mielestä asioista voisi puhua ennen kuin tilanne kärjistyy siihen, että mökötys astuu kuvaan. Olen itse keskustelun kannalla, mutta miehen näkökulmasta mun vaan täytyisi ymmärtää ja olla vähemmän itsekäs (mitä en siis todellakaan omasta tai kavereiden mielestä ole). Mä olen porukassa se, joka huomaa jos joku on vaisu ja kysyn kahden kesken onko kaikki ok. Tai huomaan jonkun asian, mitä joku kaveri on halunnut ja vinkkaan että nyt se on tarjouksessa yms.
Onko siis normaalia, että aikuinen ihminen mököttää? Pystyykö siitä oppimaan pois? Vai täytyykö mun vain opetella kaikki asiat millä voin miehen suututtaa välttää niitä? Tuntuu jo nyt että joudun kontrolloida mun käyttäytymistä etten vain pahoita miehen mieltä vahingossa. En jaksaisi käyttää osaa elämästäni siihen, että joudun mennä toiseen huoneeseen odottamaan että mököttäjä vähän leppyisi ja voidaan taas kommunikoida normaalisti.
Mies on muuten ihana, hauska ja meillä on samanlaiset elämäntavoitteet, joten kaikki neuvot kommunikoinnin parantamiseksi otetaan kiitollisena vastaan!
Kommentit (84)
Mököttäminen on ihan normaalia. Just nyt mökötän ukolleni joka lähti Lappiin ilman asiasta keskustelua. Ilmoitti vaan että lähtee. Mielestäni mulla on syy mököttämiseen, näin on tapahtunut ennenkin eikä hän ole suostunut kertaakaan juttelemaan asiasta.
Mielestäni mököttäminen / mykkäkoulu tarkoittaa eri asiaa kuin tilanteesta poistuminen ja hiljaa oleminen. Mököttäminen on mielenosoituksellista ja passiivisaggressiivista, kun taas tilanteesta poistuminen on kypsän ihmisen valinta silloin, jos järkevä keskustelu ei ole realistinen vaihtoehto joko oman tai toisen raivoamisen takia. Silloin on parempi antaa tilanteen rauhoittua ja sitten keskustella.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Pääsin mököttämisestä eroon kun jätin sen mököttäjän.
Eroa edelsi kuukauden mykkäkoulu.
Ex mökötti lyhyempiä aikoja suhteen aikana, mutta ei sitten "lepyttyään" koskaan kertonut, mikä oli ollut vialla. En koskaan saanut tietää.
Tämä oli mielenkiintoinen juttu, erittäin negatiivisessa mielessä. Voiko edes olla totta. Jos kirjoittaja on vielä kuulolla, kuinka asiat ovat nyt?