Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia, että aikuinen ihminen mököttää?

Vierailija
11.12.2019 |

Mulla on 30v mies, joka alkaa mököttää helposti. On ilmeisesti oppinut sen kotoaan, sillä hänen äitinsä (jota en ole nähnyt) käyttäytyy kuulemma marttyyrimaisesti. Mies alkaa mököttää esimerkiksi seuraavissa tilanteissa (yksinkertaistettuna):
1. Pahoitan sen mielen tahattomasti.
2. Se pahoittaa mun mielen.

Esimekikki 1: Menin kaverin babyshowereille ja sanoin, että tulen noin neljän maissa kotiin. Lähdinkin vasta neljältä, ja mies suuttui kun ei ollut voinut lähteä jonnekin kun täytyi odottaa että tulen kotiin. Mun mielestä olisi voinut kysyä jos tuo oli tilanne. Itsehän en siis tiennyt, että miehelle oli tullut menoa.

Toinen esimerkki on, että mies kysyi kun jäin työttömäksi, että miltä nyt tuntuu olla 30v ja työtön. Tää tuntui vähän ikävältä ja kyyneleet alkoi virrata. Mun mielestä se oli vähän ajattelemattomasti sanottu ja pääsin kyllä asian yli, siinä tilanteessa vain iski. Mies kuitenkin alkoi mököttää tästä ja ei puhunut mulle mitään koko iltana. Kun pääsin mielenpahoituksestani nopeasti yli, olin miehen mielestä tuuliviiri. En vain ole itse ihminen, joka vatvoo asioita tuntikausia. Jos mua ärsyttää joku asia, siitä voidaan puhua, ja siirtyä eteenpäin.

Tällaisia pieniä tapahtumia on usein, ja ne päättyy siihen, että mies alkaa mököttää. Usein olen ihan hämmästynyt että mistä mököttäminen nyt johtuu. Mies on myös usein selittänyt lopulta (esim 2-3h päästä), mikä asiassa häntä ärsytti ja ymmärrän, että asiat voi kokea myös niin. Mun mielestä asioista voisi puhua ennen kuin tilanne kärjistyy siihen, että mökötys astuu kuvaan. Olen itse keskustelun kannalla, mutta miehen näkökulmasta mun vaan täytyisi ymmärtää ja olla vähemmän itsekäs (mitä en siis todellakaan omasta tai kavereiden mielestä ole). Mä olen porukassa se, joka huomaa jos joku on vaisu ja kysyn kahden kesken onko kaikki ok. Tai huomaan jonkun asian, mitä joku kaveri on halunnut ja vinkkaan että nyt se on tarjouksessa yms.

Onko siis normaalia, että aikuinen ihminen mököttää? Pystyykö siitä oppimaan pois? Vai täytyykö mun vain opetella kaikki asiat millä voin miehen suututtaa välttää niitä? Tuntuu jo nyt että joudun kontrolloida mun käyttäytymistä etten vain pahoita miehen mieltä vahingossa. En jaksaisi käyttää osaa elämästäni siihen, että joudun mennä toiseen huoneeseen odottamaan että mököttäjä vähän leppyisi ja voidaan taas kommunikoida normaalisti.

Mies on muuten ihana, hauska ja meillä on samanlaiset elämäntavoitteet, joten kaikki neuvot kommunikoinnin parantamiseksi otetaan kiitollisena vastaan!

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia, mutta se on perseestä eikä niin saisi tehdä. Normaalia tässä tapauksessa tarkoittaa siis yleistä. Mutta kertoohan se todella heikoista tunne- ja vuorovaikutustaidoista, mitkä on monella suomalaisella päin helvettiä. Ei ole mitään syytä etteikö tuosta voisi oppia pois, mutta siihen vaaditaan vain ja ainostaan miehesi omaa tahtoa ja työtä. Sitä aika harvalta löytyy, kun pitäisi muuttaa omia toimintamalleja.

Vierailija
2/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa herkkänahkaiselta ja narsistiselta. Jäänyt vuirovaikutustaidoiltaan lapsen tasolle. Ei ole normaalia, vaikka yleistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Ikävää, että mököttäminen on yleistä. En ole törmännyt siihen edellisissä parisuhteissa tai lapsuudessani, joten tämä on mulle uutta. Tämä mökötystaipumus paljastui minulle vajaan vuoden seurustelun jälkeen.

Onko täällä entisiä mököttäjiä tai mököttäjien puolisoita, jotka osaisivat kertoa miten mököttämisestä on päästy eroon?

Ap

ps. herkkänahkaisuuden allekirjoitan, mutta narsistinen mieheni ei ole. Jos aloituksestani sai sen kuvan, niin se ei ollut tarkoitus!

Vierailija
4/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sen verran psykopaatti suustani, joten mielummin mökötän kun puhun suuni puhtaaksi saadakseni syytteen. Väkivaltainen fyysisesti en ole. Sanallisesti väkivaltainen vain.

Vierailija
5/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut ikinä ns. piilonarsismista? Alistuvia, pelokkaita, häpeäalttiita. Narsisti ei ole aina se itsevarman oloinen mahtailija.

Vierailija
6/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kun vaimoni mököttää. On kerrankin hiljaista, hermot ja korvat lepää. :)

Vierailija
7/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut ikinä ns. piilonarsismista? Alistuvia, pelokkaita, häpeäalttiita. Narsisti ei ole aina se itsevarman oloinen mahtailija.

Kuvaus ei oikein sovi meistä kumpaankaan, mutta kiitos että toit uuden asian esille, en ollutkaan piilonarsismista aikaisemmin kuullut.

Vierailija
8/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia toimintaa. Noin toimii uhmaikäiset.

Anna mököttää. Jos ei muutu, niin muuta sinä. Älä vaan ala mielistelemään ja kontrolloimaan toimintaasi, jos toimintasi on ollut asiallista.

Vierailija
9/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni mökötti usein, kun olin lapsi ja pahimmillaan mykkäkoulut kestivät päiviä. Mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa ja ainakaan sille ei pitäisi alistaa yhtään lasta! Toivon, että miehesi osaa muuttaa käytöstään, jos joskus hankitte lapsia. Muistan itse vieläkin, miltä se tuntui, kun kodin ilmapiiri nyrjähti.

Vierailija
10/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista kyllä, mutta ei mielestäni kypsän aikuisen toimintaa.

Miehesi kuulostaa todella raskaalta tapaukselta. Mökötys ja mykkäkoulu ovat myös vallankäytön välineitä, jopa henkistä väkivaltaa.

Miehesihän ei tule tuosta muuttumaan, joten kannattaa miettiä, haluatko tuhlata oman elämäsi tuollaiseen ihmiseen. Jos hankitte lapsia, niin hekin saavat nauttia tuosta eli siitä, että isä käyttäytyy kuin lapsi itsekin ja tykkää syyllistää ja uhriutua ja manipuloida muita mökötyksellään.

Vierailija
11/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni mökötti usein, kun olin lapsi ja pahimmillaan mykkäkoulut kestivät päiviä. Mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa ja ainakaan sille ei pitäisi alistaa yhtään lasta! Toivon, että miehesi osaa muuttaa käytöstään, jos joskus hankitte lapsia. Muistan itse vieläkin, miltä se tuntui, kun kodin ilmapiiri nyrjähti.

Kamala kuulla! Joo, olen miettinyt juuri tuota että en halua että mökötys jatkuu varsinkaan jos saadaan lapsia... Mikä siis olisi toiveissa tulevaisuudessa.

Ap

Vierailija
12/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökötys kertoo siitä että ei ole mitään sanottavaa tai että sitä edeltävässä keskustelussa toinen osapuoli ei kuuntele tai tajua toista ja toisen tarpeita. Puhuminen on silloin aivan turhaa kun kaikki menee ns. harakoille.

Vierailija
13/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin meillä kirjoitti:

Mökötys kertoo siitä että ei ole mitään sanottavaa tai että sitä edeltävässä keskustelussa toinen osapuoli ei kuuntele tai tajua toista ja toisen tarpeita. Puhuminen on silloin aivan turhaa kun kaikki menee ns. harakoille.

Mökötys kertoo ainoastaan puutteellisista tunne- ja vuorovaikutustaidoista.

Vierailija
14/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökättäminen on ihan hän vaihtoehto. Eipä ainakaan sano tai huuda vihaisena tai kiihtyneessä mielentilassa mtn tyhmää.

Vierailija
15/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin meillä kirjoitti:

Taidat olla mököttäjä? :) Näin miehenikin siis sanoo minulle. En kuulemma kuuntele tai ymmärrä. Olen kyllä ymmärtänyt sitten kun hän on selittänyt ajatusketjunsa. Eikö sitä selittämistä voisi yrittää ennen mökötyksen aloitusta?

Vierailija
16/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näin meillä kirjoitti:

Tai sitten sulla ei ole vaan kokemusta sellaisesta suhteesta jossa toinen on tuo osapuoli josta kerroin jo.

Vierailija
17/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näin meillä kirjoitti:

Taidat olla mököttäjä? :) Näin miehenikin siis sanoo minulle. En kuulemma kuuntele tai ymmärrä. Olen kyllä ymmärtänyt sitten kun hän on selittänyt ajatusketjunsa. Eikö sitä selittämistä voisi yrittää ennen mökötyksen aloitusta?

En tiedä teidän suhteesta mitään. Ihmettelen vain sitä miksi mökötys on kuulemma (aina) vallankäyttöä. Minä en mieti sitä omalta kohdiltani mitenkään vallankäyttönä vaan henkisesti tuskastuneelta olotilana. 

Vierailija
18/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kyllä huomattua kun täällä maapallolla elää että ei se aikuisuus mitään muuta, samanlaisia vauvoja kaikki on loppujenlopuksi henkisesti

Vierailija
19/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näin meillä kirjoitti:

Tai sitten sulla ei ole vaan kokemusta sellaisesta suhteesta jossa toinen on tuo osapuoli josta kerroin jo.

Sinulta jäi nyt jotain ymmärtämättä.

Vaikka sillä toisellakin olisi jotain erilaisia haasteita edellämainituissa taidoissa, niin se ei kuitenkaan muuta sitä faktaa mistä mököttäminen johtuu.

Vierailija
20/84 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Meillä tulee avioero tämän takia, mies mököttää päiväkausia eikä tule välttämättä edes kotiin. Ei puhu edes lapsille eikä hoida mitään kotiin liittyviä asioita tällä välin. Edes hätätilanteessa ei vastaa puhelimeen, tuntuu karmealle ajatuskin, omalla lapsella voi olla hätä mutta ei silti vastaa.

Tämä kun toistuu useamman kerran vuoteen ja kestää viikon pari kerrallaan niin alkaa riittämään. Mikään anteeksipyyntö ei korvaa tätä tunnetta minkä saa koko perheelle tempauksillaan. Mököttäköön yksin tästä lähtien, onneksi tunteet on kuolleet vuosien saatossa hyvinkin tehokkaasti tällaisten takia.

Kyllä perhe tarvitsee miehen (tai no..) eikä lapsellista tunnevammaista traumatisoimaan lapsia käytöksellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän