Miksi jotkut ihmiset soittavat puhelimella toistamiseen, mutta eivät laita viestiä
jos heille ei vastata? Nykyteknologia mahdollistaisi sujuvan viestin välittämisen. Usein on hyvä syy, miksi ei voi vastara. Itse tulkitsen, että asia ei ole ollut tärkeä, jos ei ole tullut viestiä perään. En soita takaisin
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Minä inhoan puhelimessa jaarittelua. Inhoan. Ideaalipuhelu kestää jotain enintään minuutin. Asiat hoidan mieluiten viestillä ja nähdään kavereiden kanssa kasvotusten. Jotkut (kuten äitini) rakastavat puhelimessa jaarittelua ja puhelua ei saa lopetettua millään. Kun puolikin tuntia on mennyt, niin pää on jo ihan raskas ja olen aivan väsynyt. Energiavaras koko puhelin! Viesteistä tykkään kun niihin voi vastata kun ehtii.
Toinen syy miksi en pidä puheluista on se, että jos huomaan töissä jonkun soittaneen, niin en varmasti enää töiden jälkeen muista soittaa takaisin. Sitten toinen voi vetää herneet nenään. Siksi yleensä heti laitan perään viestin, jossa kerron olevani töissä ja kysyn mikä on asia.
Lisään tähän vielä, että yleensä aina vastaan viesteihin heti kun huomaan ja luen ne.
Minä soitan, kun asia pitää saada ilmoitettua/kysyttyä henkilöltä just nyt heti, tai asian sisältö tai laajuus on sellainen, että se on helpompi kertoa puhumalla.
Jos asia on lyhyt, ei kiireellinen, eikä kovin tunteitaherättävä, laitan viestin. On myös asioita, joita on helpompi ilmoittaa viestillä kuin puhumalla, esim, jonkun puhelinnumero, tai linkki johonkin netissä olevaan artikkeliin tai lista hoidettavista asioista. Joskus asia on sellainen, että se on kaikkein helppoin kertoa kuvalla. Silloin kuvaviesti. Jos asia pitää tiedottaa esim. 10 henkilölle, on kätevämpi pistää sama viesti kaikille, kuin alkaa soittamaan jokaiselle.
Joskus viestittelemällä aloitettu keskustelu paisuu niin, että jompi kumpi osapuoli päättää soittaa. Silloin jatketaan juttua puhelun muodossa. Toisinaan taas menee toisinpäin, eli sovitaan puhelimessa, että laitan viestin kun tarvii antaa toiselle joku lista, linkki, kuva tai muu tiedosto tai numerosarja.
Vierailija kirjoitti:
Minä soitan, kun asia pitää saada ilmoitettua/kysyttyä henkilöltä just nyt heti, tai asian sisältö tai laajuus on sellainen, että se on helpompi kertoa puhumalla.
Jos asia on lyhyt, ei kiireellinen, eikä kovin tunteitaherättävä, laitan viestin. On myös asioita, joita on helpompi ilmoittaa viestillä kuin puhumalla, esim, jonkun puhelinnumero, tai linkki johonkin netissä olevaan artikkeliin tai lista hoidettavista asioista. Joskus asia on sellainen, että se on kaikkein helppoin kertoa kuvalla. Silloin kuvaviesti. Jos asia pitää tiedottaa esim. 10 henkilölle, on kätevämpi pistää sama viesti kaikille, kuin alkaa soittamaan jokaiselle.
Joskus viestittelemällä aloitettu keskustelu paisuu niin, että jompi kumpi osapuoli päättää soittaa. Silloin jatketaan juttua puhelun muodossa. Toisinaan taas menee toisinpäin, eli sovitaan puhelimessa, että laitan viestin kun tarvii antaa toiselle joku lista, linkki, kuva tai muu tiedosto tai numerosarja.
Kyllä jaaritella voi myös kirjoittamalla, yllä esimerkki.
Yleensä viestittelen, mutta jos vastaus on tärkeää saada nopeasti, sitten soitan, kun puhelun huomaa varmemmin kuin viestin kilahduksen, jos nyt edes whatsapp sattuu toimittamaan viestin samalla sekunnilla.
Työpuheluihin tai tuntemattomiin numeroihin en soita takaisin, töissä oletan, että henkilö laittaa viestiä tai spostia perään, ellei ole saanut jotain toista kiinni selvittääkseen asian.
Läheisille soitan takaisin, jos ei muuta, niin tulee kysyttyä kuulumiset.
Minulla on ystävä, joka ei koskaan vastaa puheluuni. Silti aina yritän ensin tavoittaa hänet soittamalla. Kun laitan viestin, hän vastaa heti. Ja hiljattain tajusin miksi hän ei vastaa puheluihin: hän tekee sitä työkseen. Taidan jatkossa vain laittaa sen viestin suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa puhelin, jossa ei olisi ollenkaan viestiominaisuutta. Inhoan viestien naputtelua ja teen sitä vain pakon sanelemana. Jos joku kysyy minulta jotain viestillä, lähes poikkeuksetta soitan kertoakseni vastauksen. Paljon helpompaa ellei vastaus ole tyyliin "sopii". N36
Tämä on tapa jota inhoan syvästi. Olen introvertti ja vihaan puhelimessa puhumista. Jätän joskus vastaamatta myös ystävälle jos juuri sillä hetkellä en ole valmis puhelinkeskusteluun. Soitan alle 10 puhelua vuodessa. Siispä koen erittäin tungettelevana että joku soittaa vastauksen viestiini. Etenkin jos en pysty vastaamaan ja sitten hän odottaa puheluani ja loukkaantuu kun en soita...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ystävä, joka ei koskaan vastaa puheluuni. Silti aina yritän ensin tavoittaa hänet soittamalla. Kun laitan viestin, hän vastaa heti. Ja hiljattain tajusin miksi hän ei vastaa puheluihin: hän tekee sitä työkseen. Taidan jatkossa vain laittaa sen viestin suoraan.
Laita ihmeessä. Meitä on monia joita puhelut ahdistavat syystä tai toisesta mutta viestiin voi vastata vaikka heti. Mulla on yksi kaveri joka ei useasta pyynnöstä huolimatta lopeta soittamista. Haluaa soittaa asian kuin asian, tyyliin "huomenna klo 12 sopii". Ja jos en vastaa, on vihainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko siis saada erikseen viestin, jossa toinen pyytää sinua soittamaan takaisin kun hänellä olisi tärkeää asiaa ennen kuin uskot, että hänellä on sinulle asiaa?
Haluan, koska haluan minimoida puhelujen määrän ja kaikkien ihmisten kanssa en halua puhua lainkaan, ellei asia ole hyvin tärkeä. Jotkut ovat todella raskaita puhelinpersoonia.
ApYstävä hyvä, puhelun voi lopettaa milloin tahansa, jos ei halua puhua. Ei puhelimeen vastaaminen velvoita yhtään mihinkään.
Se nyt ei vaan ole kauhean kohteliasta katkaista puhelua jos toisella on "tärkeä juttu" kesken.. Juttu joka kestää miljoona minuuttia.
Voihan sitä kohteliaasti sanoa, ettei ehdi puhumaan pitkään, jolloin toinen todennäköisesti esittää asiansa nopeasti. Tai jos tärkeää asiaa ei ole, voitte sopia että soittelette joku toinen päivä. Ja jos tuntuu siltä, että vastapuoli ei vaan osaa/älyä lopettaa, voi sanoa ystävällisesti mutta napakasti, että en ehdi enää puhua. On ihan pakko lopettaa. Kuulemiin.
Miksi olisi väärin hoitaa tämä viestillä?
Ei se tietenkään ole väärin. Kunhan vaan kerroin kuinka puhelun saa lopetettua kohteliaasti. Mutta toki jos haluat hoitaa yhteydenpidon ainoastaan viestein, tee niin ihan rauhassa. Muista kertoa ystävällesi ja sukulaisillesi kuitenkin etteivät turhaan yritä sinulle soitella.
Puhelimessa pöliseminen on rajoittavaa. Mielummin viesti, siihen voi reagoida sitten kun itselle parhaiten sopii.
En soita takaisin, jos ei ole tullut viestiä perään. Vain virastonumeroihin soitan.
Minäkin olen viestityyppi. Soitan ainoastaan silloin jos joku on sitä viestillä pyytänyt, tai pitäisi saada vastaus johonkin asiaan välittömästi. Tai jos joku tuttu on soittanut, eikä laittanut mitään viestiä perään.
Jos et vastaa puheluun niin soitat toki takaisin kuin ehdit. Nämä viestit ja pikaviestimet pilaavat asiat, puhelimitse asiat hoituvat nopeasti ja tehokkaasti. Jotain sosiaalista ahdistusta havaittavissa.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa puhelin, jossa ei olisi ollenkaan viestiominaisuutta. Inhoan viestien naputtelua ja teen sitä vain pakon sanelemana. Jos joku kysyy minulta jotain viestillä, lähes poikkeuksetta soitan kertoakseni vastauksen. Paljon helpompaa ellei vastaus ole tyyliin "sopii". N36
Apua :D Onneksi et kuulu lähipiiriini. Aivan äärettömän ärsyttävä tapa.
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää nykynuorten ajatusmaailmaa. Puhelin on liimattuna käteen lähes 24/7, mutta siihen ei osata vastata ilman, että kerrotaan viestillä, että nyt pitäisi vastata. Hämmentävää.
Olen 42 enkä soita koskaan takaisin jos ei asiaa ole saanut kerrottua joko vastaajaan tai viestillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä saanut rekrytoijilta soittopyyntöjä. Useimmat tajunnevat sen, että kesken työpäivää ei voi milloin vain vastata, eikä iltaisinkaan.
Kerran mulle laitettiin etukäteen viesti, jossa ilmoitettiin että rekrytoija soittaa xx.xx. klo 11:00. Pyydettiin ottamaan yhteyttä jos aika ei sovi.
Tämä on sitä hyvää rekrytointia ja erinomaista mainosta firmalle eikä se että jos ei heti vastaa, niin unohdetaan työnhakija eikö edes laiteta "kiitos mutta ei kiitos" viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko siis saada erikseen viestin, jossa toinen pyytää sinua soittamaan takaisin kun hänellä olisi tärkeää asiaa ennen kuin uskot, että hänellä on sinulle asiaa?
Eräs läheiseni häiriköi päivittäin "tärkeillä" puheluilla. Soittaa jatkuvalla syötöllä kunnes hänelle vastaa. Jos hän lähettää viestin, lukee siinä joko "vastaa, minulla on tärkeää asiaa" tai "minä en tykkää siitä että et vastaa".
Tärkeä asia on yleensä joku hänen naapuria tai entistä työkaveria koskeva juoru.
Itse uskon, että kyseessä on vain kontrollointi. Hän haluaa kontrolloidaan muiden elämää ja ajankäyttöä sillä jatkuvalla soittelulla ja vaatimisella. Tämä on johtanut siihen, että ahdistun aina puhelimen soidessa.
"Lapsesi on joutunut onnettomuuteen."
En mä jaksa vastata, laittakoon viestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aika itsekeskeistä ajatella, että toisen kuulumiset eivät ole tärkeä asia. Ne voivat olla hänelle hyvinkin tärkeä asia. Esimerkiksi mummoni soittaa minulle ihan "vain" kertoakseen kuinka kävi kaupassa ja keitä näki siellä jne. Ne ovat hänelle tärkeitä asioita ja minusta olisi todella tylyä olla vastaamatta mummolle vain siksi, että minun maailmassani kaupassakäynti ei ole puhelinsoiton väärti. Yritän muutenkin ajatella asioita laajemmin kuin vain omasta navasta käsin.
Mummo onkin eri aikakauden ihmisiä, jotka ovat soitelleet koko ikänsä. Enimmäkseen lankapuhelimella. On hyvä olla sen verran pelisilmää, että mummon puheluihin vastataan. Oman sukupolven ihmisten kanssa on ihan eri asia.
Siinäpä tuli pätevän kuuloinen ohje.
Kerro nyt vielä kuinka monta kertaa päivässä itse saat tällaisia puheluita mummolta tai muulta, jolle näet pelisilmälläsi puheluiden olevan tärkeitä?
Minulle näitä puheluita tuli pahimmillaan kymmenen päivässä. Jos sanoin, että tänään en ehdi jutella sillä pitää lukea tenttiin, niin soittelu vaan yltyi. Uusi puhelu saattoi tulla 15 minuuttia edellisen päättymisen jälkeen. Ja jokainen alkoi kysymyksellä: "mitä sinulle kuuluu, mitä olet tehnyt?" Eikä ollut edes mikään muistisairas eikä yksinäinen tämä soittelija.
Enää en vastaa lainkaan hänen puheluihinsa.
Vierailija kirjoitti:
"Lapsesi on joutunut onnettomuuteen."
En mä jaksa vastata, laittakoon viestin.
Tätä ne puhelinhäiriköintiä harrastavat käyttävät vaatiessaan, että aina pitää vastata puhelimeen.
Kiusaavat muita ihmisiä ja sitten kun heille ei enää jaksa vastata niin vetävät "tärkeä asia" -kortin esiin.
Minä inhoan puhelimessa jaarittelua. Inhoan. Ideaalipuhelu kestää jotain enintään minuutin. Asiat hoidan mieluiten viestillä ja nähdään kavereiden kanssa kasvotusten. Jotkut (kuten äitini) rakastavat puhelimessa jaarittelua ja puhelua ei saa lopetettua millään. Kun puolikin tuntia on mennyt, niin pää on jo ihan raskas ja olen aivan väsynyt. Energiavaras koko puhelin! Viesteistä tykkään kun niihin voi vastata kun ehtii.
Toinen syy miksi en pidä puheluista on se, että jos huomaan töissä jonkun soittaneen, niin en varmasti enää töiden jälkeen muista soittaa takaisin. Sitten toinen voi vetää herneet nenään. Siksi yleensä heti laitan perään viestin, jossa kerron olevani töissä ja kysyn mikä on asia.