Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ihmiset soittavat puhelimella toistamiseen, mutta eivät laita viestiä

Vierailija
08.12.2019 |

jos heille ei vastata? Nykyteknologia mahdollistaisi sujuvan viestin välittämisen. Usein on hyvä syy, miksi ei voi vastara. Itse tulkitsen, että asia ei ole ollut tärkeä, jos ei ole tullut viestiä perään. En soita takaisin

Kommentit (307)

Vierailija
21/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle ei vastata, saatan itse laittaa perään viestin, että soittelin muuten vain, ei mitään tärkeää asiaa. Silloin toinen ei keskeytä mitään tärkeää minun höpöttelyni takia. Jos asiani on ollut tärkeä, laitan viestin, jossa kysyn, milloin toinen ehtisi jutella. Usein käy niin, että kun en voi vastata ja kerron sen viestillä, soittaja rimputtaa heti takaisin. Itse kysyn useimmiten ennakoltakin viestillä, voinko soittaa ja mihin aikaan. Monikin haluaa rauhoittaa aikansa liialta puheelta. Saatetaan sopia, että parin päivän päästä soitetaan. Aina en halua puhua juuri kyseisen henkilön kanssa, koska se on epämiellyttävää. Heidän yllätyspuheluihinsa en vastaa ikinä. Erilaisia käytäntöjä tosiaan.

Ap

Vierailija
22/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko siis saada erikseen viestin, jossa toinen pyytää sinua soittamaan takaisin kun hänellä olisi tärkeää asiaa ennen kuin uskot, että hänellä on sinulle asiaa?

Haluan, koska haluan minimoida puhelujen määrän ja kaikkien ihmisten kanssa en halua puhua lainkaan, ellei asia ole hyvin tärkeä. Jotkut ovat todella raskaita puhelinpersoonia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästi kaksi koulukuntaa. Itsekin ajattelen, että soittajalla ei ollut mitään oikeaa asiaa, jos en huomannut vastata ja viestiä ei tullut perään. Itse laitan aina sen viestinkin, eli soittopyynnön tekstarina, jos on tosi tärkeää asiaa. Muuten mun soittelut on vaan luokkaa ”kokeillaan, oisko sillä aikaa jutella”.

Jep, kaksi koulukuntaa. Aikuiset, jotka ymmärtävät ilman viestiäkin ja nuoret, jotka tarvitsevat kaikkeen viestin. Sukupolvien välinen kuilu, josta tulee hankalia tilanteita, kun ei ymmärretä, että voi soittaa takaisin, vaikka toisella ei olisikaan ollut oikeasti tärkeää asiaa. Ihan vain kohteliaisuuttaan voi kysyä, mitä asiaa toisella oli. 

Ei ihan noinkaan. Kaksi koulukuntaa todellakin on, mutta ei pidä ajatella, että toinen koulukunta (nuoret) ei tajuaisi vastata. He eivät halua vastata, samoin, kuin vanhempi koulukunta ei halua laittaa viestiä.

Itse koen kuuluvani nuorempaan koulukuntaan, mutta olen aikuinen (35 vuotta). Ja reagointini riippuu vähän siitä, kuka soittaa. Jos huomaan, että isäni on soittanut (useastikin), en soita takaisin. Hänellä ei nimittäin ole mitään tärkeää asiaa, vaikka soittaisi viisi kertaa - kokemuksesta tämän tiedän. Jos hän laittaa viestin, niin soitan takaisin. Silloin hänellä on joku asia. Muuten tosiaan vaan haluaa rupatella, ja minulla ei siihen aina ole mahdollisuutta.

Jos odottaisin soittoa rekrytoijalta tms. tärkeää puhelua, silloin tietysti pitäisin puhelimen näkyvillä ja vastaisin. Jos minulle on soitettu numerosta, jota en tunne, googletan numeron ja sitten soitan takaisin, jos on vaikka selkeästi vakuutusyhtiöstä tullut se soitto (harvemminpa tällaisia tulee).

Minun ikäiseni ystävät eivät koskaan soita suoraan. He laittavat ensin viestin ja kysyvät, sopiiko soittaa nyt, vai olisiko toinen ajankohta sopivampi. Minusta tämä on ihana uusi tapa. Vanhempi sukupolvi ei tätä tee. Minäkin voisin sättiä tässä heitä tästä "tajuamattomuudesta" ja "tahdittomuudesta", mutta ymmärrän hyvin, että kyse tosiaan vain on sukupolvien välisestä kuilusta.

Minä olen myös 35-vuotias ja suoraan sanottuna vihaan tuota tapaa kysyä viestillä sopiiko soittaa. Sen voi ihan hyvin kysyä myös soittamalla. Kyllä minä kerron, jos en syystä tai toisesta pysty puhumaan. Tai jätän kokonaan vastaamatta, jos puhuminen ei ollenkaan onnistu. Tuntuu todella typerältä vaihtaa ensin viestit "voinko soittaa" "joo" ja vasta sitten soitella. Mutta tyylejä on monia. Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. 

Vierailija
24/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyrin kyllä soittamaan takaisin sitten kun ehdin. Varsinkin jos toinen on ehtinyt soittaa jo kahdesti. Saatan kyllä itse laittaa myös viestiä soittamisen lisäksi, jos mulla on tärkeää asiaa. Sitten jos olen soittanut vain koska haluaisin rupatella, en välttämättä viestittele erikseen vaan odottelen, että toinen soittaa kun hänellä on aikaa.

Vierailija
25/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko siis saada erikseen viestin, jossa toinen pyytää sinua soittamaan takaisin kun hänellä olisi tärkeää asiaa ennen kuin uskot, että hänellä on sinulle asiaa?

Haluan, koska haluan minimoida puhelujen määrän ja kaikkien ihmisten kanssa en halua puhua lainkaan, ellei asia ole hyvin tärkeä. Jotkut ovat todella raskaita puhelinpersoonia.

Ap

Ystävä hyvä, puhelun voi lopettaa milloin tahansa, jos ei halua puhua. Ei puhelimeen vastaaminen velvoita yhtään mihinkään. 

Vierailija
26/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä "olin paikassa, jossa en voi puhua"-tyypit kuitenkin soittavat takaisin välittömästi, jos heille laittaa viestin, että soita kun voit. Kummasti se tilanne muuttuu viestin jälkeen puhumiselle sopivaksi. Mistäköhän tämä johtuu?

Olisiko vaikka niin, että ei ensisijaisesti halua/jouda puhumaan puhelimessa, kun ei tiedä että onko sillä soittajalla oikeasti tärkeää asiaa. Jos tulee viesti, niin tietää että nyt on ilmeisesti kiireistä asiaa ja tietenki silloin joustaa tilanteessa kuin tilanteessa.

Totuus kun on se, että joskus ihmiset soittavat ihan ns. turhan päitenkin, ja monia ihmisiä ahdistaa puhelimessa jutteleminen, joten viestillä asiat hoituu vaan helpommin.

Joku sanoi, että jos soittaa monta kertaa niin pitäis tajuta että asia on tärkeä. No ei todellakaan aina ole! Jos soitat monta kertaa eikä toinen vastaa pitäisi itse tajuta että ehkä soittelet turhaan.

Vierailija
27/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän viestejä vain ei-tärkeiden asioiden kanssa. Kun on oikeasti tärkeää asiaa, soitan. Ja teen niin niin monta kertaa, että minulle vastataan. Jos ei useasta peräkkäisestä puhelusta tajua ilman viestiä, että toisella on tärkeää asiaa, on kyllä ymmärryksessä pahoja puutteita. 

Siis soitat kuusi kertaa perään vaikka toinen näkee puhelimesta tulleen soiton ja soittaa takaisin kun voi? Jos ei soiteta takaisin voi siitä päätellä jotain. Itse en ota yhteyttä jos soittoihin ei vastata. Ei tulis mieleenkään alkaa puhelinhäiriköksi. Jos asia on oikeasti tärkeä laitan samatien puhelun jälkeen viestin tyyliin soita, mummolla jalka poikki.

Vierailija
28/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ystävä hyvä, puhelun voi lopettaa milloin tahansa, jos ei halua puhua. Ei puhelimeen vastaaminen velvoita yhtään mihinkään. 

Pitäisin töykeänä sanoa toiselle suoraan, että ei kiinnosta, heippa.

Vierailija
29/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa puhelin, jossa ei olisi ollenkaan viestiominaisuutta. Inhoan viestien naputtelua ja teen sitä vain pakon sanelemana. Jos joku kysyy minulta jotain viestillä, lähes poikkeuksetta soitan kertoakseni vastauksen. Paljon helpompaa ellei vastaus ole tyyliin "sopii".  N36

Vierailija
30/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi puhuminen olisi jotenkin tärkeämpää kuin viestittäminen. Sen ymmärrän, jos on joku ainutlaatuinen ja tärkeä asia kerrottavana ja se on hyvä esittää puhumalla. Silloinkin voi soittaa kerran ja lähettää sitten viestin perään, että nyt on tärkeä asia, jonka haluaa kertoa puhumalla.

Vierailija
31/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun samanikäinen kaveri on näitä jotka ”ei jaksa näpytellä viestejä”. Itse taas en pidä puhelimessa puhumisesta, hetki on yleensä ensinnäkin vaikea löytää. Jos ei ole yksin, muut ympärillä kuulee puheen. Ja juttelen mieluiten kasvotusten! Viestit on helppoja sopia tapaaminen ja muutenkin vaihtaa kuulumiset ilman suurempia jaaritteluja.

Mutta kieltämättä emme enää ole juuri tekemisissä, koska hän ei jaksa viestitellä, enkä minä soita. Eri tavat vaan. Mun mielestä puhelimessa puhuminen on tosiaan sellainen vähän vanhempien tapa, mutta riippuu ihmisestä, olen 30

Vierailija
32/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se nyt ei vaan ole kauhean kohteliasta katkaista puhelua jos toisella on "tärkeä juttu" kesken.. Juttu joka kestää miljoona minuuttia.

Vierailija
33/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa puhelin, jossa ei olisi ollenkaan viestiominaisuutta. Inhoan viestien naputtelua ja teen sitä vain pakon sanelemana. Jos joku kysyy minulta jotain viestillä, lähes poikkeuksetta soitan kertoakseni vastauksen. Paljon helpompaa ellei vastaus ole tyyliin "sopii".  N36

Itse olen päinvastaista mieltä. Koko puheominaisuuden voisi poistaa, koska viestittelemällä onnistuu kaikki hyvin.

M40

Vierailija
34/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kukaan käske olemaan töykeä. Aina voi valita myös kohteliaan sanamuodon. "Nyt en ehdi jutella enempää. Palaillaan joskus toiste" on ihan toimiva ja kohtelias tapa lopettaa ei toivotut puhelut. Tai keksi vaikka joku tekosyy "Pitää mennä että ehdin bussiin" tms. 

Vierailija
35/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankapuhelimien aikaan oli niin helppoa. Jos et ollut kotona, niin et tietenkään voinut vastata puhelimeen. Tai jos ei kotona joutanut vastaamaan, niin ei jäänyt merkintää, kuka soitti.

Nyt kännykkäaikaan jokainen odottaa, että se heti soittaa takaisin, vaikka olisi kuinka kiire. Kun se nimi näkyy näytössä. 

Vierailija
36/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en soittele perään, enkä oikein muutenkaan. Viestiin mahtuu tarpeellinen. Tärkeät asiat puhutaan kasvotusten.

N47

Vierailija
37/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kukaan käske olemaan töykeä. Aina voi valita myös kohteliaan sanamuodon. "Nyt en ehdi jutella enempää. Palaillaan joskus toiste" on ihan toimiva ja kohtelias tapa lopettaa ei toivotut puhelut. Tai keksi vaikka joku tekosyy "Pitää mennä että ehdin bussiin" tms. 

Ja sitten se soittaja ihmettelee, miksi edes vastasit, jos ei ole aikaa puhua.

Vierailija
38/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimessa juoruaminen on myös vähän teennäistä naisten kesken. Pitää jotenkin olla epäluontevammin kuin kasvotusten, ja vaikea keksin jutunjuurta.

Vierailija
39/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella ärsyttävä tapa. Siihen on ollut hyvä syy, miksi henkilö on lähettänyt viestin eikä soittanut. Kunnioita sitä.

Vierailija
40/307 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika itsekeskeistä ajatella, että toisen kuulumiset eivät ole tärkeä asia. Ne voivat olla hänelle hyvinkin tärkeä asia. Esimerkiksi mummoni soittaa minulle ihan "vain" kertoakseen kuinka kävi kaupassa ja keitä näki siellä jne. Ne ovat hänelle tärkeitä asioita ja minusta olisi todella tylyä olla vastaamatta mummolle vain siksi, että minun maailmassani kaupassakäynti ei ole puhelinsoiton väärti. Yritän muutenkin ajatella asioita laajemmin kuin vain omasta navasta käsin.