Miksi jotkut ihmiset soittavat puhelimella toistamiseen, mutta eivät laita viestiä
jos heille ei vastata? Nykyteknologia mahdollistaisi sujuvan viestin välittämisen. Usein on hyvä syy, miksi ei voi vastara. Itse tulkitsen, että asia ei ole ollut tärkeä, jos ei ole tullut viestiä perään. En soita takaisin
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aika itsekeskeistä ajatella, että toisen kuulumiset eivät ole tärkeä asia. Ne voivat olla hänelle hyvinkin tärkeä asia. Esimerkiksi mummoni soittaa minulle ihan "vain" kertoakseen kuinka kävi kaupassa ja keitä näki siellä jne. Ne ovat hänelle tärkeitä asioita ja minusta olisi todella tylyä olla vastaamatta mummolle vain siksi, että minun maailmassani kaupassakäynti ei ole puhelinsoiton väärti. Yritän muutenkin ajatella asioita laajemmin kuin vain omasta navasta käsin.
Vastaat siis ihan kaikille aina. Minä en ehdi aina enkä halua aina. Joidenkin kanssa en koskaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko siis saada erikseen viestin, jossa toinen pyytää sinua soittamaan takaisin kun hänellä olisi tärkeää asiaa ennen kuin uskot, että hänellä on sinulle asiaa?
Haluan, koska haluan minimoida puhelujen määrän ja kaikkien ihmisten kanssa en halua puhua lainkaan, ellei asia ole hyvin tärkeä. Jotkut ovat todella raskaita puhelinpersoonia.
ApYstävä hyvä, puhelun voi lopettaa milloin tahansa, jos ei halua puhua. Ei puhelimeen vastaaminen velvoita yhtään mihinkään.
Pitäisin töykeänä sanoa toiselle suoraan, että ei kiinnosta, heippa.
Ei kukaan käske olemaan töykeä. Aina voi valita myös kohteliaan sanamuodon. "Nyt en ehdi jutella enempää. Palaillaan joskus toiste" on ihan toimiva ja kohtelias tapa lopettaa ei toivotut puhelut. Tai keksi vaikka joku tekosyy "Pitää mennä että ehdin bussiin" tms.
Et ole yrittänyt lopettaa puhelua mummoni kanssa. Se ei nimittäin riitä, että monta kertaa sanoo, että pitää mennä. Mummolla on aina joku "ja vielä sitä piti kysyä että...". En ole kokeillut lyödä luuria korvaan, koska varmasti pahoittaisi mielensä ja sitten valittaisi koko kylälle kuinka koppava se lapsenlapsi nykyään on. Huoh. :(
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aika itsekeskeistä ajatella, että toisen kuulumiset eivät ole tärkeä asia. Ne voivat olla hänelle hyvinkin tärkeä asia. Esimerkiksi mummoni soittaa minulle ihan "vain" kertoakseen kuinka kävi kaupassa ja keitä näki siellä jne. Ne ovat hänelle tärkeitä asioita ja minusta olisi todella tylyä olla vastaamatta mummolle vain siksi, että minun maailmassani kaupassakäynti ei ole puhelinsoiton väärti. Yritän muutenkin ajatella asioita laajemmin kuin vain omasta navasta käsin.
Mummo onkin eri aikakauden ihmisiä, jotka ovat soitelleet koko ikänsä. Enimmäkseen lankapuhelimella. On hyvä olla sen verran pelisilmää, että mummon puheluihin vastataan. Oman sukupolven ihmisten kanssa on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko siis saada erikseen viestin, jossa toinen pyytää sinua soittamaan takaisin kun hänellä olisi tärkeää asiaa ennen kuin uskot, että hänellä on sinulle asiaa?
Haluan, koska haluan minimoida puhelujen määrän ja kaikkien ihmisten kanssa en halua puhua lainkaan, ellei asia ole hyvin tärkeä. Jotkut ovat todella raskaita puhelinpersoonia.
ApYstävä hyvä, puhelun voi lopettaa milloin tahansa, jos ei halua puhua. Ei puhelimeen vastaaminen velvoita yhtään mihinkään.
Pitäisin töykeänä sanoa toiselle suoraan, että ei kiinnosta, heippa.
Ei kukaan käske olemaan töykeä. Aina voi valita myös kohteliaan sanamuodon. "Nyt en ehdi jutella enempää. Palaillaan joskus toiste" on ihan toimiva ja kohtelias tapa lopettaa ei toivotut puhelut. Tai keksi vaikka joku tekosyy "Pitää mennä että ehdin bussiin" tms.
Ja sitten se soittaja ihmettelee, miksi edes vastasit, jos ei ole aikaa puhua.
Mitä siinä on ihmettelemistä? Itse ainakin vastaan tiettyihin numeroihin aina kun vain voin, vaikka olisi kuinka kiire. Niistä kun voi tulla niitä paljon mainostettuja oikeasti tärkeitä asioita, jotka ehtii kyllä kuunnella ennen bussiin lähtöä tms. koska ovat kerrottavissa lyhyesti. Sen sijaan puolen tunnin kuvailua päivän tapahtumista ei ehdi siinä kohtaa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt ei vaan ole kauhean kohteliasta katkaista puhelua jos toisella on "tärkeä juttu" kesken.. Juttu joka kestää miljoona minuuttia.
Voihan sitä kohteliaasti sanoa, ettei ehdi puhumaan pitkään, jolloin toinen todennäköisesti esittää asiansa nopeasti. Tai jos tärkeää asiaa ei ole, voitte sopia että soittelette joku toinen päivä. Ja jos tuntuu siltä, että vastapuoli ei vaan osaa/älyä lopettaa, voi sanoa ystävällisesti mutta napakasti, että en ehdi enää puhua. On ihan pakko lopettaa. Kuulemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo onkin eri aikakauden ihmisiä, jotka ovat soitelleet koko ikänsä. Enimmäkseen lankapuhelimella. On hyvä olla sen verran pelisilmää, että mummon puheluihin vastataan. Oman sukupolven ihmisten kanssa on ihan eri asia.
Noudatan samaa linjaa ikään katsomatta. Myös ystävieni kuulumiset ovat heille tärkeitä asioita ja minusta olisi itsekästä olla niitä kuuntelematta, jos voin. Tietenkin silloin, jos en ehdi puhumaan pitkään kerron sen niin mummolle kuin ystävillekin rehellisesti ja soittelemme sitten toisella kertaa.
Mä en jaksa yhtään puhelimessa juoruilevia ja jaarittelevia ihmisiä. Hyvin harvoin vastaan puhelimeen, sen soidessa.
Ei kiinnosta, jos naapurit on taas tapelleet ja tai äiti kävi juoksemassa tarjouksia ympärikaupunkia. Olkoot heille tärkeitä asioita, mutta etsikööt tärkeitä tyyppejä, joille voi asioista kertoa. En todellakaan aio tuota rätäränttiä kuunnella puolta tuntia tai enemmän...
Viestittely kunniaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaat siis ihan kaikille aina. Minä en ehdi aina enkä halua aina. Joidenkin kanssa en koskaan.
Ap
En tietenkään aina. Olen minäkin töissä ja muutenkin paikoissa, joissa ei vain voi vastata puhelimeen. Harva pystyy aina vastaamaan puhelimeen ja normaalijärkinen ihminen kyllä sen ymmärtää. Mutta vastaan aina kun olen tilanteessa, jolloin puhumiselle ei ole esteitä. Sitä tarkoitin sillä, että en valikoi puheuita aiheen perusteella, vaan pyrin näkemään asian niin, että henkilölle, joka minulle soittaa, aihe on aina tärkeä. Kun siis puhutaan ihmisistä, jotka tunnen. Lehtimyyjät ym. ovat asia erikseen. Heillekin kyllä vastaan, mutta kerron heti alkuun että en tilaa mitään ja katkaisen puhelun.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa yhtään puhelimessa juoruilevia ja jaarittelevia ihmisiä. Hyvin harvoin vastaan puhelimeen, sen soidessa.
Ei kiinnosta, jos naapurit on taas tapelleet ja tai äiti kävi juoksemassa tarjouksia ympärikaupunkia. Olkoot heille tärkeitä asioita, mutta etsikööt tärkeitä tyyppejä, joille voi asioista kertoa. En todellakaan aio tuota rätäränttiä kuunnella puolta tuntia tai enemmän...
Viestittely kunniaan!
Muuttuvatko ne tarjousten perässä juoksemiset sitten kiinnostaviksi, jos ne esittää viestillä. Omissa tuttavissani ainakin sisältö on ihan sama riippumatta siitä kerrotaanko se puhumalla vain viestimällä. Siksi on käytännössä sama kumpaa väylää käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt ei vaan ole kauhean kohteliasta katkaista puhelua jos toisella on "tärkeä juttu" kesken.. Juttu joka kestää miljoona minuuttia.
Voihan sitä kohteliaasti sanoa, ettei ehdi puhumaan pitkään, jolloin toinen todennäköisesti esittää asiansa nopeasti. Tai jos tärkeää asiaa ei ole, voitte sopia että soittelette joku toinen päivä. Ja jos tuntuu siltä, että vastapuoli ei vaan osaa/älyä lopettaa, voi sanoa ystävällisesti mutta napakasti, että en ehdi enää puhua. On ihan pakko lopettaa. Kuulemiin.
Miksi olisi väärin hoitaa tämä viestillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi väärin hoitaa tämä viestillä?
Minun puhelimessani ei ole ainakaan ominaisuutta, jolla puhelun voisi katkaista viestillä. Kyllä se on ihan puhumalla ja/tai punaista luuria painamalla tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän viestejä vain ei-tärkeiden asioiden kanssa. Kun on oikeasti tärkeää asiaa, soitan. Ja teen niin niin monta kertaa, että minulle vastataan. Jos ei useasta peräkkäisestä puhelusta tajua ilman viestiä, että toisella on tärkeää asiaa, on kyllä ymmärryksessä pahoja puutteita.
Pakko sanoa, että ihmisillä on kyllä monenlaisia käsityksiä siitä, mikä on oikeasti tärkeää. Ei tarvitse kuin ajatella omaa sukulaistani, jolle pienetkin sattumukset ovat maailmanloppu, johon muiden pitäisi reagoida heti. Komppaan ap:tä.
Vierailija kirjoitti:
JOs asia on tärkeä, tai jopa erittäin henkilökohtainen, niin itse en ainakaan rupea kirjoittamaan viestiä. Sen voi kuka tahansa nähdä. Oletpa itsekäs.
Voihan sitä jättää lyhyen viestin, jossa pyydät soittamaan takaisin tärkeän asian vuoksi. Jos jätät sen viestin jollekin lähisukulaiselle tai työkaverille, niin eiköhän hän ymmärrä soittajan perusteella liittykö asia perheeseen tai työhön. Jos et jätät viestiä, niin hän voi tulkita että kyseessä ei ole erityisen tärkeä asia vaan soittelet vain ajankuluksi.
Vierailija kirjoitti:
Viestittely kunniaan!
Muutamalla tekstiviestillä voi myös helposti sopia tapaamisia kavereitten kanssa.
- "Hei, oletko suunnitellut huomiseksi mitään ihmeellistä? Ajattelin että voitaisin tavata siinä yhdessä kauppakeskuksen kahvilassa esimerkiksi maanataina 09.12.2019 klo 14:00 kuten oli viime viikolla puhetta."
- "Joo, tuo on ihan hyvä ajankohta, nähdään siellä huomenna."
Noin kahdella viestillä saa sovittua tapaamisen jonkun hyvän kaverin kanssa, eikä tarvitse soittaa.
Tekstarit kunniaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestittely kunniaan!
Muutamalla tekstiviestillä voi myös helposti sopia tapaamisia kavereitten kanssa.
- "Hei, oletko suunnitellut huomiseksi mitään ihmeellistä? Ajattelin että voitaisin tavata siinä yhdessä kauppakeskuksen kahvilassa esimerkiksi maanataina 09.12.2019 klo 14:00 kuten oli viime viikolla puhetta."
Noin kahdella viestillä saa sovittua tapaamisen jonkun hyvän kaverin kanssa, eikä tarvitse soittaa.
Tuollaisessa esimerkissä asia hoituukin helposti. Mutta siten kun ajankohta ei sovikaan alkaa viestirumba. "En pääse tuolloin, Sopisiko tällöin" "Minä en pääse silloin, mites olis tällöin" jne. Siinä vaiheessa se soittaminen on paljon kätevämpää.
Vierailija kirjoitti:
Tekstarit kunniaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestittely kunniaan!
Tuollaisessa esimerkissä asia hoituukin helposti. Mutta siten kun ajankohta ei sovikaan alkaa viestirumba. "En pääse tuolloin, Sopisiko tällöin" "Minä en pääse silloin,
Jos on ollut alustavasti puhetta tavata seuraavalla viikolla, niin voidaan ensin sopia päivästä ja sitten tarkemmasta kellonajasta, joka sopii molemmille. Jos semmoisesta yksinkertaisesta asiasta tehdään kovin vaikeaa, niin sehän alkaa vaikuttaa enemmän tai vähemmän tietoiselta välttelyltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestittely kunniaan!
Muuttuvatko ne tarjousten perässä juoksemiset sitten kiinnostaviksi, jos ne esittää viestillä. Omissa tuttavissani ainakin sisältö on ihan sama riippumatta siitä kerrotaanko se puhumalla vain viestimällä. Siksi on käytännössä sama kumpaa väylää käytetään.
Viestiteltäessä voi päättää itse milloin vastaa ja kuinka pitkästi, puhelimessa olet kiinni kunnes toinen on saanut asiansa selvitettyä juurta jaksain ja vähän päälle.
Jos on yrittänyt soittaa monta kertaa, ja toinen ei ole vastannut, olisi kiva laittaa perään viesti että oliko jotain oikeasti tärkeää ja vakavaa, mihin pitäisi reagoida.
Itse en töissä pysty vastaamaan, ja yhtenä päivänä työvuoron jälkeen huomasin että äitini oli yrittänyt soittaa 8 kertaa. Sydän hyppäsi kurkkuun, ja olin varma että joku on kuollut. Yritin soittaa takaisin, mutta ei vastausta. Kävin mielessäni läpi kaikki kauhuskenaariot. Lopulta äitini vastasi, ja se ”tärkeä” asia oli että stokkan hulluilla päivillä on jotain pyyhkeitä tarjouksessa. Olisi ollut ihan jees laittaa vaikka viesti että ”ei mitään tärkeää, soittele jos ehdit”.
Soittamisen tarkoituksena on se, että siihen vastataan samantien eikä parin päivän päästä. Nykyisin viestitulva on valtava ja se tärkeäkin viesti voi hukkua. Soittamalla saa sen asian hoidettua samantien, etenkin jos asia on kiireellinen.
Minun kaveripiirissäni se syy on yleensä vain ja ainoastaan se, että ei viitsitä soittaa. Ei mielestäni kovin hyvä syy. Monesti asia hoituu jopa nopeammin pikaisella puhelulla kuin kymmenillä viesteillä. Kunnioita erilaisia tapoja äläkä tuomitse tuntematta tapausta.