Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pukeudutko tulotasosi mukaisesti?

Vierailija
08.12.2019 |

Itse työskentelen matalapalkka-alalla, mutta menot ovat niin pienet ja elän todella nuukasti, että merkkivaatteisiin voisi helposti satsata muutaman satasen kuussa. Olen toki esteetikko ja pidän kivoista vaatteista, mutta ostan tosi vähän ja harkiten vaatteita. Muutaman merkkivaatteen omistan, mutta muuten en merkeistä tai vaatteiden ja laukkujen hintatasosta välitä.

Monet työkaverini pukeutuvat vain ja ainoastaan tasokkaisiin merkkivaatteisiin ja heillä on hienot merkkilaukkukokoelmat. Tunnen olevani vähän outolintu tässä asiassa.

Onko teille muille tärkeää, että tulotaso näkyy ulkonäössä vai onko muita "köyhäilijöitä" kuten minä?

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun todella edullisiin vaatteisiin. Kympin trikoopaidat ja parinkympin farkut Prismasta. Kengät saa maksaa.

Vierailija
102/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha :D En tosiaan. Ostan vaatteeni kirpputoreilta. Tietysti alusvaatteet (ml. sukat) kaupasta, mutta kirppareilta muut. Ja kengät tietty kaupasta. On kivaa, kun on varaa laittaa reilusti fyrkkaa rintsikoihin ja kenkiin. Mutta enimmäkseen rahani kuluvat aivan muuhun kuin pukeutumiseen, tai ulkoisiin asioihin muutenkaan. Käteen tulee melkein 4000 euroa kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä.

Olen palkkatöissä, ja sen lisäksi eri alalla yrittäjänä. Nettona saan kuusta riippuen 3000-4000€. Töitä toki teen keskimäärin 12h päivässä 5-6 päivää viikossa.

Palkkatöissä käytän kahta housua ja viittä eri tpaitaa. Kun paidat kulahtavat niistä tulee salipaitoja.

Kotona yritystäni pyörittäessä olen resuisissa shortseissä, yleensä ilman paitaa.

Olen varmaan vuonna 2019 ostanut 4paria boksereita ja runsaasti sukkia.

Minulla on 4 kauluspaitaa ja parit hyvännäköiset farkut jne erikoistilanteita varten. Ne ovat vuosia vanhoja ja ostettu vaan dressmann-tyyppisestä bulkkikaupasta.

Kaikki vaatteeni yhteensä ovat varmaan n. 200-300€ arvoisia. Hyvänä päivänä..

Ei mitään merkkikamaa, edes feikkiä sellaista.

Vierailija
104/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaiken (alusvaatteita lukuunottamatta) kierrätettynä, joukossa myös merkkivaatteita. Olen tosi tarkka sen suhteen mitä ostan, pitää olla hyväkuntoista, laadukasta ja silti edullista. Merkki ei ole kriteeri, mutta ei myöskään este. Mulla on farkkuja joista olen maksanut max 5€, takit 5-10€, paidat 2-3€, joitain juhlavaatteista olen saattanut maksaa jopa 20€.  Kierrän usein pk-seudulla UFF, Fidat, Kierrätyskeskukset ja kirppiksiä, ostan myös nettikirppiksiltä.

vaikka vaatteisiin on mennyt todella vähän rahaa, ei raha ole syynä ostaa käytettyä vaan ekologisuus. Ihmiset heittää menemään mielettömän määrän hyväkuntoista tavaraa vain ostaakseen uusia. Mulla olisi varaa ostaa kaikki uutena mutta en halua olla osallisena turhaa kulutusta. Säästyneet rahat sijoitan osakkesiin, vaatteisiin ja esim laukkuihin ei todellakaan kannata sijoittaa :D

Vierailija
105/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun paremmin kuin tulotasoni. Tykkään merkkivaatteista. Kierrän rahaongelman sillä, että katson uusimmat trendit Voguesta (mainokset ja catwalk-kuvat) ja otan sieltä suoraan ideat. Minulla on Burda-lehtiä kolmenkymmen vuoden ajalta, sieltä löytyy kaavat moneen. Ostan myös Voguen kaavoja. Maksan mielelläni hyvistä kaavoista muutaman kympin.

Eurokankaassa on muotitalojen jäännöseriä todella laadukkaista kankaista. Samoja kankaita, joista tehtyjä vaatteita muotitalot myyvät tuhansilla euroilla. Ostan kankaat ja ompelen ja ompelutan itselleni muotiluomuksia. Minulla on kaapit täynnä upeita "merkkivaatteita", joita olen saanut satasella tai parilla. Parasta näissä vaatteissa on, että ovat minun näköisiäni. Kankaiden värit olen valinnut itselleni sopiviin sävyihin.

Vierailija
106/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeudun paremmin kuin tulotasoni. Tykkään merkkivaatteista. Kierrän rahaongelman sillä, että katson uusimmat trendit Voguesta (mainokset ja catwalk-kuvat) ja otan sieltä suoraan ideat. Minulla on Burda-lehtiä kolmenkymmen vuoden ajalta, sieltä löytyy kaavat moneen. Ostan myös Voguen kaavoja. Maksan mielelläni hyvistä kaavoista muutaman kympin.

Eurokankaassa on muotitalojen jäännöseriä todella laadukkaista kankaista. Samoja kankaita, joista tehtyjä vaatteita muotitalot myyvät tuhansilla euroilla. Ostan kankaat ja ompelen ja ompelutan itselleni muotiluomuksia. Minulla on kaapit täynnä upeita "merkkivaatteita", joita olen saanut satasella tai parilla. Parasta näissä vaatteissa on, että ovat minun näköisiäni. Kankaiden värit olen valinnut itselleni sopiviin sävyihin.

"Luomukseni" ovat parempia, kuin löytäisin kaupasta. Saisin maksaa 500 € jostain puserosta, jota kuitenkin pitäisi fixata sopivaksi. 

Vierailija
107/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi pitäisi pukeutua merkkivaatteisiin. Älytöntä maksaa pelkästä merkistä ylisuuria summia. t. insinööriäiti

Mua kiinostaisi miten te muut ymmärrätte käsitteen "merkkivaate". Kaikki vaatteethan on oikeastaan jonkun merkkisiä, mutta aika monessa kommentissa on se ajatus, että merkki on se joka merkkivaatteessa maksaa, ja että merkkivaate on jotenkin pröystäilyä tai turhasta maksamista. 

Siis kysyn ihan naiivisti, mitä te tarkoitatte merkkivaatteella? Jos mun vaatteistani puolet tulee yhdestä tietystä keskihintaisesta liikkeestä (eli ne on sen merkkisiä) koska pidän niiden tyylistä ja laadusta muttei sitä merkkiä kukaan muu tunne tai tunnista, onko silloin kyseessä merkkivaatteet? Vai onko merkkivaate vain joku Gucci? 

Tää on erittäin hyvä huomio. Itse ajattelen jotenkin niin, että merkkivaate on sellainen, jossa merkillä voi olettaa olevan jokin vaikutus vaatteen laatuun tai ”hyvyyteen”. Esim. H&M-kuteet ei ehkä ole merkkivaate, mutta Hilfiger tai Hugo Boss on.

Vastaamaasi kommenttiin sanoisin, että on myös paljon merkkivaatteita, joissa se merkki oikeasti tarkoittaa muutakin, kuin lappua kyljessä. Esim. Sand-merkkiset miesten kauluspaidat on todella laadukkaita, kestää lukemattomat pesut, kangas on laadukas eli näyttää siistille ja siliää hyvin, valmistettu vastuullisesti Portugalissa eli ei Aasian riistomaissa.

m36

Vierailija
108/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan n.1250€/kk, mies n.3500€. En halua pyytää mieheltä rahaa vaatteisiin, joten ostan niitä vain alesta ja harvoin. Jos farkkujen vetoketju hajoaa, niin sitten käytän pidempää paitaa niiden kanssa. Treenihousut ostan kun edellisiin tulee reikä. Eli ilmeisesti pukeudun tulotasoni mukaan. Yritän kyllä suosia ajattomia ja kauniita vaatteita, ei mitään tämän hetken muotivärejä. Koen tärkeänä osallistua perheen kulujen maksamiseen (vakuutukset, ruoka, sähkö), joten jos joudun valitsemaan, niin sijoitan rahani mieluummin lasten harrastuksiin kuin omaan pukeutumiseeni. Ostin hiljattain itselleni alesta elämäni ensimmäisen merkkilaukun. En osaa käyttää sitä, olo tuntuu pröystäilevältä ja halvalta. Muutenkin kalliilla merkkivaatteilla patsastelu on mielestäni jotenkin noloa.

Vierailija
109/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintavampia merkkivaatteita kannattaa ostaa kunhan tietää, että merkki on oikeasti laadukas. Silloin vaate kestää pitkään ja näyttää hyvältä vielä pitkänkin ajan päästä. Eikä sitä merkkiä ole pakko esitellä. On paljon vaatteita, jotka eivät kilju merkkiään rintapielessä, vaan se on vain jossain näkymättömässä pikkulapussa.

Vierailija
110/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvätuloinen eläkeläinen ja se näkyy pukeutumisestani.

Käytän laadukkaita, klassisia vaatteita. Kengät ovat laadukkaita.

Saan kehuja pukeutumisesta usein kaupungilla liikkuessa, naapureilta, miniän suvulta.

Vierailija
111/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hintavampia merkkivaatteita kannattaa ostaa kunhan tietää, että merkki on oikeasti laadukas. Silloin vaate kestää pitkään ja näyttää hyvältä vielä pitkänkin ajan päästä. Eikä sitä merkkiä ole pakko esitellä. On paljon vaatteita, jotka eivät kilju merkkiään rintapielessä, vaan se on vain jossain näkymättömässä pikkulapussa.

Mulla on käytössä Escadan vaatteita 90-luvun alusta. Välillä vuosia käyttämättä, ja kun otan esiin, on taas kuin uusi vaate.

Olen onneksi pysynyt samassa koossa koko aikuisikäni.

Vierailija
112/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pidä merkkivaatteista, jos ei oteta huomioon Marimekkoa. minulla on maripaita,ja kyllä siinä on laatueroa HM:ään. Kun käyttää vähän laadukkaampia vaatteita, huomaa kuinka huonoja nykyvaatteet on.

Vierailija
113/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi pitäisi pukeutua merkkivaatteisiin. Älytöntä maksaa pelkästä merkistä ylisuuria summia. t. insinööriäiti

Outo kommentti, koska ei se merkki aina mikään pelkkä pelkkä status-juttu ole, kuten tuossa edelläkin on todettu. On olemassa myös laadukkaita merkkivaatteita, joissa hinta tulee laadukkaista ja kestävistä materiaaleista ja siitä, ettei niitä ole valmistettu Aasiassa halpamaissa halpatyövoimalla.

Vierailija
114/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun selvästi ali, olen varmastikin työpaikallani yksi huonoiten pukeutuvimmista, vaikka palkka on sieltä yläpäästä. Pitäisi ryhdistäytyä ja viitsiä käydä kaupoilla, mutta on niin vaikea löytää mitään järkevän hintaista ja laatuista. Ei huvita laittaa rahaa vaatteisiin, joiden kestoikää ja laatua on vaikea arvioida etukäteen. Siksipä ostan mieluiten kirppisvaatteita,. ei harmita, jos eivät kestäkään. Keskihintaisia merkkejä voi löytyä kirppiseltä ihan ok-kuntoisina, niiden etsiminen tosin vaatii työtä. 

Vierailija
115/134 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan hieman keskiarvoa enemmän, n. 4000e/kk, mutta tyylini on tosi boheemi tai grunge... jopa ehkä epäsiisti (vaikka vaatteet on aina puhtaat ja itse olen puhdas/siisti meikki ja puhtaat hiukset). Käytän vaatteisiin ja kosmetiikkaan aika paljon rahaa, mutta tyyli on revittyjä farkkuja ja koijärvi-maiharia ym. Joskus jossain Sokoksella huomaa, että myyjät seurailee mun tekemisiä tarkkaan, ilmeisesti puketumisen perusteella arvioivat joksikin narkkari-taskuvarkaaksi, jos eivät heti näe kasvoja tai kasvoja läheltä.

Vierailija
116/134 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pukeudu tulotasoni mukaan. Bruttopalkka yrittäjänä pyörii siellä 6000-7000e/kk paikkeilla. Kengät ja alusvaatteet uusia. Vaatteet ovat kirpparilta, uffilta tai second handia. Tosin käytettynä ostan vain laatua. Laatu siis tarkoittaa minulle hyviä materiaaleja, leikkausta, istuvuutta ja omaan tyyliin sopivaa. Olen mm. löytänyt second hand paidan parillakympillä italialaiselta muotitalolta, jonka paitojen hintaluokka pyörii 700-1200 eurossa.

Kello taas on ehkä yli tulotason, n. 10.000 e sveitsiläinen. Mutta kun jossain säästää, voi panostaa siihen, mihin oikeasti haluaa.

Vierailija
117/134 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin toimeentuleva - palkka 11500 euroa kuussa. Silti ostan hyvin harvoin vaatteita - lähinnä silloin kun edelliset kuluu ja silloinkin jostain Prismasta tai Cittarista samalla kun ruoat. Töissä ei ole pukukoodia joten viihdyn farkuissa ja t-paidassa ja villatakissa - tai ilmaiseksi firmasta saaduissa huppareissa työpaikalla.

m52

Vierailija
118/134 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen mutta saatan silti ostaa 500-1000 euron takin tai 500 euron kengät. Ostan vaatteita todella harvoin ja vain tarpeeseen.

Vierailija
119/134 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

He pukeutuvat kalliimmin, joilla ei olisi siihen varaa. He, joilla taas olisi varaa, ostavat vaatteensa kirppareilta ja marketeista. Heti huomaa, miksi ensin mainituilla ihmisillä sitä rahaa ei koskaan tule olemaankaan.

Vierailija
120/134 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He pukeutuvat kalliimmin, joilla ei olisi siihen varaa. He, joilla taas olisi varaa, ostavat vaatteensa kirppareilta ja marketeista. Heti huomaa, miksi ensin mainituilla ihmisillä sitä rahaa ei koskaan tule olemaankaan.

Varat ei ole tulotasosta kiinni...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä