Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pukeudutko tulotasosi mukaisesti?

Vierailija
08.12.2019 |

Itse työskentelen matalapalkka-alalla, mutta menot ovat niin pienet ja elän todella nuukasti, että merkkivaatteisiin voisi helposti satsata muutaman satasen kuussa. Olen toki esteetikko ja pidän kivoista vaatteista, mutta ostan tosi vähän ja harkiten vaatteita. Muutaman merkkivaatteen omistan, mutta muuten en merkeistä tai vaatteiden ja laukkujen hintatasosta välitä.

Monet työkaverini pukeutuvat vain ja ainoastaan tasokkaisiin merkkivaatteisiin ja heillä on hienot merkkilaukkukokoelmat. Tunnen olevani vähän outolintu tässä asiassa.

Onko teille muille tärkeää, että tulotaso näkyy ulkonäössä vai onko muita "köyhäilijöitä" kuten minä?

Kommentit (134)

Vierailija
1/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, pukeudun reippaasti alle oman tulotason. :) Mutta oikeasti minun ammatissa pukeutumisesta ei voi mitään päätellä ja aika samalla tavalla pukeudutaan kaikki pomoja lukuun ottamatta (jotka tienaavat vähemmän kuin me "duunarit").

Vierailija
2/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä työvaatteet eikä muutenkaan ole tarvetta päteä jollain vaatteilla. Tuo vaatteilla ja merkkilaukuilla koreilu on enempi köyhän väen puuhaa. Eivät varakkaat ihmiset laita noihin rahaa määräänsä enempää, vaan sijoittavat rahansa fiksummin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten niin työkavereillasi tulotaso näkyy ulkonäössä, jos kyse matalapalkka-alasta? Eikö asia ole juuri päinvastoin, eli sinulla tulotaso ja vaatetus vastaavat toisiaan ja he yrittävät esittää parempituloista?

Vierailija
4/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia pitää aina muka olla merkkiä ja merkkiä? En halua olla mikään kävelevä esimerkkinä vaikka Tommy Hilfiger -katalogimainos.

Vierailija
5/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun töissä tulotasoni, mutta en varallisuuteni mukaan. Elän aivan eri elämää eikä kukaan siellä tiedä sitä.

Vierailija
6/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin työkavereillasi tulotaso näkyy ulkonäössä, jos kyse matalapalkka-alasta? Eikö asia ole juuri päinvastoin, eli sinulla tulotaso ja vaatetus vastaavat toisiaan ja he yrittävät esittää parempituloista?

Noh, siis tavallaan matalapalkka-ala, tarkoitin että palkka on mielestäni aika pieni. Ei siis mäkkäri/siivooja/tarjoiliatyö, mutta ei mikään isotuloinen hommakaan vs. Koodarit ja lääkärit. Työvaatteita meillä ei ole ns. Talon takaa, vaan monet pukeutuvat työssäkin kalliisiin merkkivaatteisiin. Itse en raaski.

Olen monen mielestä tyylikäs ja hyvin pukeutuva, vaikken paljon rahaa vaatteisiin laitakaan. Esim. Just ostin juhlamekon 20 eurolla 😇

Vierailija
7/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tiennytkään, että tietyt vaatemerkit olisivat vain tietyn tulotason omaaville... Kerropa, mitä alle keskitason tienaava sairaanhoitaja saa pukea päällensä?

Minulla on paljon työkavereita, jotka ostavat vähän väliä uusia vaatteita, esim. joka syksy Ja talvi uudet takit, ulkokengät, laukut ja asisteet sävy sävyyn, edullisia merkkejä. Otse ostan vähän mutta laadukasta merkkikaa. Villakangastakkini on yli 10 vuotta vanha, samoin merkkilaukkuni, huivini yli 5v. Kaikki moitteettomassa kunnossa ja näyttävät kalliilta, jota ovatkin. Silti käytän viosittain vöhän rahaa pukeutumiseeni moneen muuhun verrattuna.

Vierailija
8/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun siististi ja hyvin mutten kalliisti. Myös säästelen hyviä vaatekertoja että pysyvät hyvinä pidempään. Kotona käytän aina kotivaatteita.

Vierailija
9/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kalliisti pukeudun nykyään koska on varaa. Nuorempana ilman koulutusta kituutin toimeentulotuella ja pienellä rahalla muutenkin. Otin itseäni niskasta kiinni, kouluttauduin, ja nyt olen hyvissä töissä ja olen ansainnut rahani. Maksoin ulosottonikin pois.

Vierailija
10/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tiennytkään, että tietyt vaatemerkit olisivat vain tietyn tulotason omaaville... Kerropa, mitä alle keskitason tienaava sairaanhoitaja saa pukea päällensä?

.

Eh, tota... Kysyin ihan huvin vuoksi pukeutuvatko muut tulotasonsa mukaan ja jos niin miksi tai miksi ei. Rivien välissä ei missään lukenut että tuomitsen merkkivaatteita ostavat tms. Tai että haluaisin sanella miten muut pukeutuvat. Relaa vähä. -ap

Vierailija
11/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koska palkkatasoni on matalaa keskiluokkaa, tulisi minun pukeutua keskihintaisten naistenvaateketjujen rytkyihin tms?

On minulla joo joitain edullisempiakin vaatteita, mutta haluan että esim. kengät, takit, laukut, asusteet jne ovat oikeasti käyttöä ja aikaa kestäviä, joten helposti saattaa olla reilusti yli tonnin kamppeet niskassa, vaikken erityisen varakas olekaan.

Vierailija
12/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan pukeudu tulotasoni mukaan vaan tyylikkäästi. Tyylikäs pukeutuminen EI ole kallista. Päinvastoin. Kun jättää ne loputtomat vaateshoppailut ja heräteostokset tekemättä, niin säästyy rahaa.

On parempi ostaa pieni määrä laadukkaita vaatteita, jotka istuvat hyvin ja kestävät käytössä pitkään. 

Moni jankuttaa täällä kulunutta fraasia "köyhät ne vaatteilla koreilee" mutta eivät ymmärrä, miten paljon pukeutuminen OIKEASTI vaikuttaa arkipäivän elämässä, kuten työpaikalla ja elämänkumppania etsiessä. Muut ihmiset näkevät vaatteesi ja tekevät omat johtopäätöksensä sinusta. Tämä vaikuttaa siihen, miten sinua kohdellaan ja millaisia ihmisiä vedet puoleesi.

Minulle huudellaan usein seksistisiä kommentteja kun kuljen juoksutrikoissa ja toppatakissa. Mutta kun pistän päälle siistit housut ja pitkän turkin, kyllä muuttuu miesten suhtautuminen. He katsovat perääni hiljaa ja haikeasti. 

Vierailija
13/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli koska palkkatasoni on matalaa keskiluokkaa, tulisi minun pukeutua keskihintaisten naistenvaateketjujen rytkyihin tms?

Tota noin.. ei pidä pukeutua yhtään mihinkään. Mikä ihmeen loukkaantumisen kultti täällä on? Halusin vain kevyen vaatekeskustelun pukeutumisesta. Ei mulla ole mitään kalliisti pukeutumista vastaan. Saa perustella miksi pukeutuu hintavammin tai miksi ei, ei siitä tarvitse ydinsotaa tehdä, thanks. -ap

Ps. Tosi mielenkiintoisia vastauksia tullut, kiitos

Vierailija
14/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun omien mieltymysteni mukaisesti. Pukeuduin samoin köyhänä opiskelijana kuin nyt hyvätuloisena. Nykyisin vaatteita vain on enemmän.

Vierailija
15/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.

Minulla voi olla päällä samaan aikan Chaneliä, Hermestä ja H&M:ää. Mitä tämä kertoo minusta ja tulotasostani, vaikea sanoa.

Vierailija
16/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvätuloinen. Pukeudun hyvälaatuisiin, keskihintaisiin vaatteisiin, mutta en maksa merkeistä enkä varsinkaan ylihintaisista merkeistä. 

Vierailija
17/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En selvästikään pukeudu tulotasoni mukaisesti, sillä esimerkiksi kerran odottaessani ratikkapysäkillä joku keski-ikäinen mies alkoi huutamaan minulle "kuinka te nuoret ette tee töitä ja odotatte vain kaiken tippuvan taivaasta" yms. Hän huusi siinä minulle niin kauan kunnes ratikkani saapui. Hänen onnekseen olin silläkin hetkellä melko väsynyt rankasta työviikosta (90h), joten en edes jaksanut vastata hänelle mitään.

Tiedostan kyllä itse, että pukeudun melko "köyhästi". Pukeudun säänmukaisesti ja mukavuudenhaluisesti. Suurin osa vaatteistani on vielä kaiken lisäksi sukulaisteni vanhoja, eivätkä todellakaan merkkivaatteita, eivätkä aina sovi ehkä edes yhteen. Vihaan vain shoppailua eikä minulla toisaalta yleensä ole edes aikaa ostoksille.

Olen siis 23-vuotias nainen ja tienaan n. 5000-6000 euroa kuukaudessa.

Vierailija
18/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle on ihan sama mitä vaatteet maksaa, mielellään vähän. En tykkää olla laitettu, aiheutan liikaa huomiota. Joten pukeudun about aina collegepaitaan/huppariin ja farkkuihin. N29

Vierailija
19/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun varsin vaatimattomasti, hyvän hintalaatu suhteen vaatteisiin. Yhtään kallista merkkivaatetta minulla ei ole.

Tuloni ovat varsin korkeat. Töissä edustan jonkin verran, mutta edustukseen tarvittavat jakkupuvutkin ovat ihan edullisia ja käytännöllisiä.

En vaan pidä vaatteista. Kunhan ovat puhtaat, ehjät ja sopivan kokoiset ja perusilmeeltään siistit silloin, kun on ihmisten ilmoilla. Poislukien joku ruokakauppa, siellä menen ihan sujuvasti vaikka rönttäverkkareissa.

Vierailija
20/134 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tosi rikkaat tyytyisivät huonolaatuisiin vaatteisiin. Kaikki rikkaat ketä tunnen puheutuvat laadukkaisiin merkkivaatteisiin. Hirveästi näkyy nuoria naisia merkkilaukkuineen, mutta usein se tulotaso ei ole korkea heillä. Itse pukeudun varallisuuteni mukaan. Kyllä ihmisistä näkee sen tason ja ennenkaikkea tyylin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan