Pukeudutko tulotasosi mukaisesti?
Itse työskentelen matalapalkka-alalla, mutta menot ovat niin pienet ja elän todella nuukasti, että merkkivaatteisiin voisi helposti satsata muutaman satasen kuussa. Olen toki esteetikko ja pidän kivoista vaatteista, mutta ostan tosi vähän ja harkiten vaatteita. Muutaman merkkivaatteen omistan, mutta muuten en merkeistä tai vaatteiden ja laukkujen hintatasosta välitä.
Monet työkaverini pukeutuvat vain ja ainoastaan tasokkaisiin merkkivaatteisiin ja heillä on hienot merkkilaukkukokoelmat. Tunnen olevani vähän outolintu tässä asiassa.
Onko teille muille tärkeää, että tulotaso näkyy ulkonäössä vai onko muita "köyhäilijöitä" kuten minä?
Kommentit (134)
Pukeudun farkkuihin ja huppareihin useimmiten. It-alalla ei ole niin justiinsa :) Varaa olisi paljon hienompaan.
Muutama kallis juhlamekko löytyy. Jokainen niistä maksaa moninkertaisesti muun vaatekaappini sisällön verran. Eli jos haluan panostaa, panostan kunnolla.
Kai. Ostan klassisia vaatteita alesta, usein -70 % - 80 %. Vaatteet ovat laadukkaita ja siistejä. Tosin eivät juuri viimeisimmän muodin mukaan, mutta ei haittaa.
Minulla sopivat vaatteet eri tilaisuuksiin. Käytän vaatteet ompelijalla, niin istuvat. Eli mielestäni pukeudun ihan hyvin.
Siinä mielessä pukeudun tulotasoni mukaisesti, etten tuhlaa rahaa ylihintaisiin "merkkivaatteisiin". Pitää olla aika paksu lompakko, että oikeasti on varaa johonkin Chanelin vaatteisiin.*
Olen parantumaton esteetikko, ja pyrin hankkimaan vaatteita, jotka ovat mielestäni kauniita ja joissa tunnen oloni omaksi itsekseni. Minulla on muutamia suosikkimerkkejä eri hintaluokissa. Joskus hankin kalliimpia merkkivaatteita alesta, toisinaan sijoitan ihan normaalihintaiseen vaatteeseen. Merkki ei sinänsä merkitse minulle yhtään mitään, sen sijaan arvostan laatua ja kauneutta. En ikinä ostaisi vaatetta tai asustetta, jossa on näkyvä logo.
Jotkut vaatteet ovat tärkeämpiä kuin toiset. Maksan mieluusti aika paljonkin täydellisesti istuvista villakankaisista housuista. Housuja ei tarvitse olla niin monta paria. N48
*Itse en ostaisi Chanelia, vaikka olisi varaakin. Ostaisin jotain kauniimpaa ja mielenkiintoisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselle on ihan sama mitä vaatteet maksaa, mielellään vähän. En tykkää olla laitettu, aiheutan liikaa huomiota. Joten pukeudun about aina collegepaitaan/huppariin ja farkkuihin. N29
Pukeudun tyylikkäästi, mutta en käytä meikkiä. Moni ihminen sekoittaa "laittautumisen" (naama täynnä meikkiä, hiukset värjätty, tekokynnet) ja tyylikkään pukeutumisen. Niillä ei ole todellisuudessa mitään tekemistä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Kai. Ostan klassisia vaatteita alesta, usein -70 % - 80 %. Vaatteet ovat laadukkaita ja siistejä. Tosin eivät juuri viimeisimmän muodin mukaan, mutta ei haittaa.
Tyyli on eri asia kuin muoti. :)
En kyllä pukeudu. Varaa olisi merkkivaatteisiin, mutta en niitä halua juurikaan käyttää. Tämän vuoden kallein ostokseni vaatteissa on 399 euroa maksanut talvitakki.
Ylipäätään kallein asu minulla taitaa olla puku, josta maksoin muutama vuosi sitten 700 euroa.
Mä elän tt-tuella, mutta mun pukeutumisesta sitä ei varmaan huomaa. Töissä ollessa tuli ostettua vähän parempia vaatteita ja niitä käytän edelleen. Nyt tosin alkaa olla se tilanne, että pitäisi jotain uutta hankkia, jos pääsisi vaikka työhaastatteluun vielä joskus. Odottelen joulun jälkeisiä aleja.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän eräänkin naisen, joka on korkeapalkkaisessa työssä, hänellä on tuottavia sijoituksia, osakesalkkujen lisäksi sijoitusasuntoja.
Hän kulkee kaupungilla vaatteissa, joista moni päättelisi hänet köyhäksi ja syrjätyneeksi.
Mutta hän asuu upeasti, käy huippuhintaisilla luksusmatkoilla ja antaa aina kalliit lahjat läheisilleen.
Niin surullista, että ihmistä arvostetaan ja jopa kohdellaan pukeutumisen mukaan liikkeissä, virastoissa ja noin yleensäkin.
Minusta on ihan kohtuullista, että ihmisiä kohdellaan pukeutumisen mukaan. Joiltakin ihmisiltä puuttuu kokonaan kyky HUOMIOIDA muita ihmisiä, joten tämä itsekkyys ilmenee pukeutumisessa.
Meidän firmassa ei palvella haisevia juoppoja (joiden vaatteet löyhkäävät kuselta) eikä paidattomia miehiä, jotka kulkevat kesäpäivänä ylävartalo paljaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyli on eri asia kuin muoti. :)
Kyllä kohta taas alan pukeutua muodikkaastikin. Minulla on kausia, jolloin vuosikausia en välitä pukeutumisesta. ”Hautaudun” itseeni.
Sitten taas innostun ja alan lukemaan muotilehtiä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä pukeudu. Varaa olisi merkkivaatteisiin, mutta en niitä halua juurikaan käyttää. Tämän vuoden kallein ostokseni vaatteissa on 399 euroa maksanut talvitakki.
Ylipäätään kallein asu minulla taitaa olla puku, josta maksoin muutama vuosi sitten 700 euroa.
Kuulostaa kalliilta. Kallein takki, jonka olen ostanut, on ollut 200 €.
Kallein puku, jonka olen teettänyt, on maksanut kankainen yhteensä ehkä 300 €. Ostin Voguen kaavat ja Eurokankaasta kankaat ja vein ompelijalle, joka ompeli jakun, housut ja liivin. Parempaa en olisi kaupasta löytänyt.
Takkini hajosi joku aika sitten, joku olisi saattanut ostaa uuden tai käydä korjauttamassa ompelijalla. Mutta minä poika hankin ompelukoneen ja korjasin itse. :'D Ei ollut rahasta kiinni millään tavalla, oma pieni panostus ilmastomuutokseen. ;-)
En pukeudu. Olen hyvätuloinen ja rahaa olisi laittaa vaatteisiin, mutta ei kiinnosta. Silloin harvoin kun ostan, ostan laatua ja käytän sen loppuun. En osta itselle enkä lapsille vaatetta missä näkyy logo. Lapset kulkee kenkiä, hanskoja ja toppavaatteita lukuunottamatta kierrätysvaatteissa.
Tavallaan jos osaa katsoa kuluneisuuden ohi, niin raha näkyy vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, pukeudun reippaasti alle oman tulotason. :) Mutta oikeasti minun ammatissa pukeutumisesta ei voi mitään päätellä ja aika samalla tavalla pukeudutaan kaikki pomoja lukuun ottamatta (jotka tienaavat vähemmän kuin me "duunarit").
Millä alalla pomot tienaavat vähemmän kuin duunarit?
Ei varmaan tule yllätyksenä, IT.
Roskapuhetta. IT-alalla pomot tienaavat enemmän kuin duunarit. Duunareille nakitetaan aina he paskimmat hommat ja heiltä kuluu paljon aikaa sähläämiseen ja väärin tehtyjen hommien korjaamiseen.
Erikoisosaajat saavat hyvää palkkaa, mutta he EIVÄT olekaan "duunareita" vaan konsultteja, vanhempia konsultteja tai esimiehiä.
Terveisiä vaan sinne mielikuvitusmaailmaan, missä duunari ansaitsee enemmän kuin pomo ja erikoisosaaja.
Alle 3-kymppisenä pukeuduin ylitulotasoni, kun muoti oli harrastus ja oli myöskin enemmän energiaa paneutua pukeutumiseen. Nyt yli 3-kymppisenä ei ole energiaa raskaan työpäivän päätteeksi miettiä asuvalintoja ja saatan vaihdella töissä parin villapaidan ja farkkujen välillä eli käyvät välillä pesussa, vaikka vaatekaapissa olisi tosi tyylikkäitä vaatteita. Näytän varmaan siltä, että olen köyhä, kun villapaidat ovat aika nyppyyntyneitä. Työlistallani on nyppyjen poista nyt joululomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, pukeudun reippaasti alle oman tulotason. :) Mutta oikeasti minun ammatissa pukeutumisesta ei voi mitään päätellä ja aika samalla tavalla pukeudutaan kaikki pomoja lukuun ottamatta (jotka tienaavat vähemmän kuin me "duunarit").
Millä alalla pomot tienaavat vähemmän kuin duunarit?
Ei varmaan tule yllätyksenä, IT.
Roskapuhetta. IT-alalla pomot tienaavat enemmän kuin duunarit. Duunareille nakitetaan aina he paskimmat hommat ja heiltä kuluu paljon aikaa sähläämiseen ja väärin tehtyjen hommien korjaamiseen.
Erikoisosaajat saavat hyvää palkkaa, mutta he EIVÄT olekaan "duunareita" vaan konsultteja, vanhempia konsultteja tai esimiehiä.
Terveisiä vaan sinne mielikuvitusmaailmaan, missä duunari ansaitsee enemmän kuin pomo ja erikoisosaaja.
Terveisin vanhempi arkkitehti eli "duunari"...
En, koska en halua kateellisia katseita ja ilkeitä supinoita. Sain niitä jo kouluaikana kun vanhemmillani oli varaa ja makua pukea minut vähän paremmin. Kateus täytti elämäni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä työvaatteet eikä muutenkaan ole tarvetta päteä jollain vaatteilla. Tuo vaatteilla ja merkkilaukuilla koreilu on enempi köyhän väen puuhaa. Eivät varakkaat ihmiset laita noihin rahaa määräänsä enempää, vaan sijoittavat rahansa fiksummin.
Miten köyhä voi hankkia joka kuussa vaikka hienon laukun tai naisten kengät? Kerro toki, sillä olen itsekin köyhä.
En pukeudu tulotason mukaisesti. Voisin hyvin ostella merkkilaukkuja, shoppailla merkkivaatteita jne., muttei kiinnosta yhtään. En pukeudu myöskään halpisvaatteisiin, vaan ostan laadukkaita ja tyylikkäitä vaatteita, mutta en ole valmis maksamaan jostain laukusta tuhansia euroja, en myöskään Guccin tai vastaavan vaatemerkistä.
Pukeudun. UFFia, kirpparia ja halpisketjujen alelaareja. Ylipainoisille ei kyllä merkkivaatteita ole olemassakaan vaikka kiinnostaisi, muttei kiinnosta.