Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?

Vierailija
08.12.2019 |

Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.

Kommentit (876)

Vierailija
101/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taidan olla sillä tavalla vinksallani että saan ehdotteluja ja huomiota miehiltä mutta en pane sitä pahakseni.

Baareissa, kadulla ja töissä saan joko suoria tai epäsuoria ehdotuksia ja se on minulle ihan itsetuntoa kohottavaa toiminta. Kerran on minua kourittu ja se tietenkin oli liikaa.

Metoo:n alkaessa täällä oli keskustelua siitä missä menee raja. Jollain se oli taksikuski, joka katseli taustapeilistä. Toisella taas mies, joka loi puhuttelevia katseita baarissa. Minua saa kyllä katsella ja minun kanssa voi jutella ilman että laskisin sen epämiellyttäväksi ahdisteluksi tai häirinnäksi.

Ja ilmeisesti susta muidenkin pitää vaan kestää se vaikkeivät haluaisi, koska sua ei haittaa. Vaikea keksiä miksi muuten rohkaisisit ehdottelemaan vastaisuudessakin.

Ehdottelu on toimintaa jossa toinen epäsuoraan tai suoraan kyselee olisinko valmis läheisempään kanssakäyntiin. Minä siis päätän mitä seuraavaksi tapahtuu. Uskallan antaa lempeät rukkaset ja juttelen hetken tyypin kanssa. Tälläinen toiminta ei haittaa minua enkä pane sitä pahakseni. Onko sinusta tässä jotain kamalaa tai pahaa?

Kyllä seksin ehdottaminen tuntemattomalle julkisella paikalla ihan yksiselitteisesti täyttää ahdistelun tunnusmerkit.

Vierailija
102/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baarissa on ahdisteltu esim. kysytty haluanko lähteä jatkoille tms. Tarjottu drinkkejä ja hymyilty härskisti.

Pyydetty jopa tanssimaan ja sitten hipelöity selästä.

Eikö näille ahdistelijoille ole mikään pyhää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ette ole kokeneet ahdistelua, oletteko pitkiä/isokoisia?

Nuoret ja pienikokoiset sitä ahdistelua eniten kohtaavat, kun ahdistelijoilla on siinä selkeä ylivoima. (Esi)teinejähän ne ahdistelijat eniten vainoavat.

Ja aikuistenkin kohdalla sen huomaa, että pienikokoiset naiset sitä ahdistelua eniten kohtaavat. Ne ahdistelijat etsivät uhreja, joita voivat sen fyysisen ylivoiman ansiosta kouria väkisin, ilman pelkoa että uhri pystyy pistämään vastaan.

Joten pitkät/isokoiset naiset säästyvät paljolta, kun suurin osa ahdistelijoista ei uskalla käydä heihin käsiksi.

Ei ihan aukoton teoria, olen 180-senttinen ja ennemmin vahva kuin hintelä, ja kyllä on uskallettu käydä käsiksi, moneen kertaan.

t. kommentin 38 kirjoittanut

Vierailija
104/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taidan olla sillä tavalla vinksallani että saan ehdotteluja ja huomiota miehiltä mutta en pane sitä pahakseni.

Baareissa, kadulla ja töissä saan joko suoria tai epäsuoria ehdotuksia ja se on minulle ihan itsetuntoa kohottavaa toiminta. Kerran on minua kourittu ja se tietenkin oli liikaa.

Metoo:n alkaessa täällä oli keskustelua siitä missä menee raja. Jollain se oli taksikuski, joka katseli taustapeilistä. Toisella taas mies, joka loi puhuttelevia katseita baarissa. Minua saa kyllä katsella ja minun kanssa voi jutella ilman että laskisin sen epämiellyttäväksi ahdisteluksi tai häirinnäksi.

Ja ilmeisesti susta muidenkin pitää vaan kestää se vaikkeivät haluaisi, koska sua ei haittaa. Vaikea keksiä miksi muuten rohkaisisit ehdottelemaan vastaisuudessakin.

Ehdottelu on toimintaa jossa toinen epäsuoraan tai suoraan kyselee olisinko valmis läheisempään kanssakäyntiin. Minä siis päätän mitä seuraavaksi tapahtuu. Uskallan antaa lempeät rukkaset ja juttelen hetken tyypin kanssa. Tälläinen toiminta ei haittaa minua enkä pane sitä pahakseni. Onko sinusta tässä jotain kamalaa tai pahaa?

Kyllä seksin ehdottaminen tuntemattomalle julkisella paikalla ihan yksiselitteisesti täyttää ahdistelun tunnusmerkit.

Siis häirinnän, ei ahdistelun.

Vierailija
105/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 162 cm ja hoikka.

Ap

Vierailija
106/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen kokenut, mutta toisaalta joskus nuorena olevan varmaan itsekin häiriköinyt miehiä humalassa, joten mielestäni monesti unohdetaan myös ne omat teot ja puheet.

Esim. Yksi kaverini oli kyllä me too -kampanjan kannattaja, mutta samalla häneltä unohtui, että pari vuotta sitten työpaikan pikkujouluissa yritti väkisin tunkea miespuolisen ihastuksensa seuraan ja läheisyyteen.

Humala aiheuttaa lähes kaikille holtitonta käytöstä, joten en enää juo ollenkaan.

Vierailija
107/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä täytä.

Minä osaan kieltäytyä ja lähden pois.

Verrattavissa tilanteeseen jossa joku tuntematon kysyisi haluanko jutella Trumpista. Ei kiitos, ei kiinnosta ja jatkan matkaa.

Vierailija
108/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen näitä jotka kokenut ahdistelua elämänsä aikana todella vähän, mutta nyt sitten tapahtui pari viikkoa sitten työpaikan pikkujouluissa. Lavalla esiintyjä jota seurattiin tanssilattialla ja miespuolinen työkaveri painautui takaa niin kiinni minuun että tunsin takamusta vasten että siellä housussa jotain pullotti. Ensin säikähdin pahemmin että kuka pervo siellä hinkkautuu ja siirryin toisaalle, helpotti nähdä että edes tuttu ihminen mutta vaan vähän huppelissa.

Vierailija
109/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E täytä!

Mutta jos kieltäytymisen jälkeen jatkaa ehdottelua, voidaan jo puhua häirinnästä.

Kysyä saa vaikka tuntemattomalta. Joskus on jollain flaksikin käynyt.

Vierailija
110/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E täytä!

Mutta jos kieltäytymisen jälkeen jatkaa ehdottelua, voidaan jo puhua häirinnästä.

Kysyä saa vaikka tuntemattomalta. Joskus on jollain flaksikin käynyt.

Siis Ei täytä! Mihin lie i hävisi...

Vierailija
111/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin parikymppinen ja kävelin kaikessa rauhassa töihin, päälläni oli normaali kesätoppi. Vastaan tuli mies, joka yhtäkkiä mitään sanomatta tarttui toiseen rintaani kiinni ja väänsi sitä kivuliaasti. Huusin että mitä helvettiä, mutta hän jatkoi matkaansa. Ympärillä olevat ihmiset eivät tehneet mitään, eivät ehkä nähneet tai tajunneet tilannetta.

Ja tässä nyt vaan yksi esimerkki, koska en jaksa kirjoittaa lukuisia muita. Niitä on ollut ihan lapsesta saakka.

Minuakin joku ääliö löi täysillä takapuoleen takaa kulkiessaan. Sattui saatanasti ja vitutti muutenkin.

Vierailija
112/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadulla jossa kulki paljon ihmisiä eräs nainen ehdotti suikkaria maksuksi viinan hakemisesta.

Vierailija
113/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ette ole kokeneet ahdistelua, oletteko pitkiä/isokoisia?

Nuoret ja pienikokoiset sitä ahdistelua eniten kohtaavat, kun ahdistelijoilla on siinä selkeä ylivoima. (Esi)teinejähän ne ahdistelijat eniten vainoavat.

Ja aikuistenkin kohdalla sen huomaa, että pienikokoiset naiset sitä ahdistelua eniten kohtaavat. Ne ahdistelijat etsivät uhreja, joita voivat sen fyysisen ylivoiman ansiosta kouria väkisin, ilman pelkoa että uhri pystyy pistämään vastaan.

Joten pitkät/isokoiset naiset säästyvät paljolta, kun suurin osa ahdistelijoista ei uskalla käydä heihin käsiksi.

Ei ihan aukoton teoria, olen 180-senttinen ja ennemmin vahva kuin hintelä, ja kyllä on uskallettu käydä käsiksi, moneen kertaan.

t. kommentin 38 kirjoittanut

Sama täällä. Useimmiten käsiksi käynyt on ollut joku tuttu, joka on ajatellut että se on ihan ok. Sitten kun on sanonut että älä tee noin, niin vastaus on naureskelua tai vähättelyä. Oon katsonutkin parhaaksi välttää kyseisten miespuolisten kavereiden seuraa. 

Ja siis ahdistelua on tapahtunut ihan kadulla, yksityisasunnoissa, ravintoloissa, hotelleissa ym, työpaikalla ei juurikaan - johtuen varmaan siitä, että lähes aina oon työskennellyt naisvaltaisella alalla. Ahdistelija on ollut useimmiten humalassa. Nuorempana sain paljon ei-toivottua huomiota afrikkalaistaustaisilta miehiltä, nykyään en enää niinkään... ei vissiin 30+ naiset kiinnosta niin paljon :D 

Joskus ihmettelen tota, että eikö kaikki naiset ole joskus kokeneet ahdistelua, mutta pikemminkin taitaa olla kyse siitä, ettei nainen halua myöntää edes itselleen tulleensa ahdistelluksi. Tai sitten jos on kasvanut jossain pumpulissa ja elänyt hyvin rajattua elämää kotiäitinä, eikä oo liikkunut missään ilman miestään, ei käy ravintoloissa eikä koskaan kulje ulkona myöhään, niin on saattanut varmaan välttyä ahdistelulta. 

Pitää kuitenkin muistaa se, että jos itsellesi on ihan ok, että miehet puristelee perseestä, niin suurimmalle osalle muista naisista se ei ole. Laissa todetaan vain: "Joka koskettelemalla tekee toiselle seksuaalisen teon, joka on omiaan loukkaamaan tämän seksuaalista itsemääräämisoikeutta, on tuomittava, jollei teosta muualla tässä luvussa säädetä rangaistusta, seksuaalisesta ahdistelusta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi."   Se, mikä sitten on seksuaalisen itsemääräämisen loukkaamista, on subjektiivinen kokemus, mutta aika yleisesti nuo kriittisten paikkojen (tissit, perse, sukupuolielimet) puristelu ja koskettelu menee siihen - siis silloin, jos se on kohteelle ei-toivottua. 

Vierailija
114/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä kesätöissä kahvilassa puolta vanhemmat sedät yritti iskeä tai kommentoi esim. vartaloa tai rintoja tai kertoi kaksimielisiä vitsejä.

Silloin kun kävin vielä baarissa niin myös puristeltiin takapuolesta, kerran myös kouraistiin haaroista. Pukeuduin ihan normaalisti.

Ulkomailla on tultu tarjoamaan maksua seksistä ja seurattu keskellä päivää.

Siinä muutamia.

Vierailija
115/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tämä jotenkin sairasta, mutta itse oikein toivoisin että joku kommentoisi/ahdistelisi edes jollain tapaa. Kun koskaan kukaan ei ole edes sanonut että olen seksikäs tms. Tuntuu ainakin näin ajatuksen tasolla, että ei edes haittaisi vaikka joku mies läimäyttäisi mua takapuolelle.

Vierailija
116/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa.

Ala-asteella olin varhain kehittyvä, joten rintojani pilkattiin, huudeltiin pilkkanimillä tyyliin tissi-tiia.

Ylä-asteella revittiin käytävällä kulkiessani vaatteista. Tunneilla läpsyteltiin rintsikoiden olkaimia, yritettiin avata niitä. Tirkisteltiin jumpan jälkeen ollessani suihkussa, ja taas pilkattiin kehoani, tällä kertaa takamustani. Pilkkanimeni sen jälkeen oli elefanttiperse.

Ei, kukaan ei puuttunut. "Rakkaudesta se hevonenkin potkii" sain kuulla. Varsinkin yläaste on viidakko jossa oppilaat mellastavat miten haluavat.

Vierailija
117/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi baarissa on kourittu takapuolesta. Yöllä seurattu kotiovelle asti, pääsin onneksi karkuun. Yöbussissa mies sanoo tulevansa jatkoille, sanoin että ei käy. Ulkopuoliset auttoivat lopulta tässä tilanteessa, mies ei uskonut ja oli uhkaava. Olin 13-v, selvästi alaikäisen näköinen kun tuntematon mies ehdottaa seksiä, keskellä kirkasta päivää. Tilanne oli kannaltani tosi uhkaava kun olin kahdestaan tuon ehdottelijan kanssa

Voisin jatkaa listaa vaikka kuinka. En todellakaan jaksa muistella kaikkia.

Muakin on seurattu kotiovelle! Tyyppi tuli samaan yöbussiin. Ei edes juteltu siellä mitään. Jäi samalla pysäkillä pois ja pyysi saada tulla mun luo yöksi. Tietysti kieltäydyin. Tyyppi ei uskonut, vaan seurasi mua koko matkan kotiin ja jankkasi. Rappuun ei onneksi päässyt. Kuljin kännykkä kädessä kotimatkan ja sanoin soittavani poliisit, jos tulee yhtään lähemmäs mua. Huh, huh!

Vierailija
118/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45, normaalin näköinen pieni nainen enkä ole kokenut ahdistelua koko elämäni aikana. Olen elänyt keskiluokkaista vaurasta ja suojattua elämää ilman kosketusta elämän varjopuoliin.

Vierailija
119/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kadulla mm. on käyty kimppuun yöllä. Ei ollut ketään muuta näköpiirissä. Aloin kirkua, huutaa ja huitoa refleksinomaisesti ja pääsin irti. Teini-iässä aikuinen mies alkoi tump uttaa keskellä öistä katua myöskin ja käski katsoa. Tarjosi satasta siitä hyvästä. Lähti lätkimään, kun uhkasin soittaa poliisit. Lapsena tuli pariin otteeseen näitä setiä, jotka puhuivat tuhmia pikkutytöille. Eli on näitä ollut.

Vierailija
120/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen kokenut, mutta toisaalta joskus nuorena olevan varmaan itsekin häiriköinyt miehiä humalassa, joten mielestäni monesti unohdetaan myös ne omat teot ja puheet.

Esim. Yksi kaverini oli kyllä me too -kampanjan kannattaja, mutta samalla häneltä unohtui, että pari vuotta sitten työpaikan pikkujouluissa yritti väkisin tunkea miespuolisen ihastuksensa seuraan ja läheisyyteen.

Humala aiheuttaa lähes kaikille holtitonta käytöstä, joten en enää juo ollenkaan.

Holtitonta käytöstä ehkä kyllä, mutta eivät kaikki mene humalaspäissään väkisin toisen ihmisen iholle ja toista kourimaan.