Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?

Vierailija
08.12.2019 |

Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.

Kommentit (876)

Vierailija
141/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteikäisenä ensimmäiset kokemukset. Pojat tökkivät lyijykynällä persuksiin ja juhannuskokolla naapurin setä tarjosi rahaa seksiä vastaan. Autoista on huudeltu, sokkotreffikumppani on ääneen arvioinut vartaloni, baarissa on kourittu ja puristeltu, esimies on keksinyt syitä koskeakseen jne. Nykyään nelikymppisenä saa jo pääasiassa olla rauhassa. Olen ihan tavallinen nainen, en mikään missityyppinen vaan perusnätti.

Vierailija
142/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ovat kaikki 5 kymppisten ja vanhempien naisten ahdistelukokemukset?

Täällä yksi 57 vuotias. Viimeksi 2 kk sitten Pariisissa tuntematon mies pursisti perceestä ohi kulkiessaan. Lapsesta lähtien on tullut ehdotuksia naimaan lähtemisestä (yli 60 vuotias mies alle 10 vuotiaalle minälle), puristeluja, kopelointeja, taputteluja, ehdotuksia, uhkailuja jne. Pituutta (kun sitä nyr täällä jostain syystä kysellään) on 169 cm, naama on aina ollut "resting bitch face" eli en mikään kaunotar.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla bussissa parikymppisenä pääte pysäkillä kuski sulki ovet ja ei meinannut päästää ulos. Olin ainoa bussissa, yö myöhä. Vissiin oli raiskaus lähellä. Sanoin, että : ” Avaa ovi!” Niin köskevösti, kuin pystyin ja varmasti olisin taistellut viimeiseen henkiriekaleeseen asti. Ihme kyllä ukkeli totteli nuorta tyttöä, vissiin enkeleitä joukko matkassa!

Vierailija
144/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla olen parin pomon toimesta tullut kosketelluksi ja parin muun sanalliseksi kohteeksi. Julkisissa liikennevälineissä on tullut sanomista ja varsinkin ruuhkassa liikaa lähentymistä. Kirjastossa on yksi mies ohimennen puristanut pakarasta. Lisäksi useita kertoja ja lähes aina ravintolassa on noteerattu minut esineellistävästi tai kosketeltu luvatta. Pahin ehkä lienee ravintolassa, jossa mies tiskillä sujautti kätensä hameeni alle ja suoraan oli työntämässä sormeaan sinne. Baarimikko huomasi ja siitä mies heitettiin ulos, mutta lähdin minäkin pois. Tuli niin ällöttävä olo. Sen jälkeen en hametta ole baariin laittanut. Olen nyt 43 ja edelleen tätä tapahtuu, muttei ehkä niin usein. Jotenkin, jos näytät vähääkään eksoottiselta, niin olet vapaata riistaa. Ihan kuin nätti ulkonäkö olisi sama kuin lupa koskea. 

Vierailija
145/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tosiaan niin että miten vähemmän naisellisemman näköinen ja mitä vähemmän laitettu on sitä enemmän ahdistellaan?

Sit jos on Sanna Marinin, Sara Sieppin oloinen/näköinen, niin saa olla rauhassa?

Eli jatkan laittautumista, pitkän tukan laittaminen ja minimekkojen käyttäminen jos kerran kukaan ei ahdistele.

Vierailija
146/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen kokenut, mutta toisaalta joskus nuorena olevan varmaan itsekin häiriköinyt miehiä humalassa, joten mielestäni monesti unohdetaan myös ne omat teot ja puheet.

Esim. Yksi kaverini oli kyllä me too -kampanjan kannattaja, mutta samalla häneltä unohtui, että pari vuotta sitten työpaikan pikkujouluissa yritti väkisin tunkea miespuolisen ihastuksensa seuraan ja läheisyyteen.

Humala aiheuttaa lähes kaikille holtitonta käytöstä, joten en enää juo ollenkaan.

Holtitonta käytöstä ehkä kyllä, mutta eivät kaikki mene humalaspäissään väkisin toisen ihmisen iholle ja toista kourimaan.

Jep, en minäkään laske ahdisteluksi sitä, jos humalainen (tai ei-humalainen) mies alkaa jutella tai vaikka sanoo kauniiksi tai jotain, tällaistakin on tapahtunut. Asiattomat puheet ja luvatta koskeminen ovat eri asia. 

Vierailija
147/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla esimies arvioinut kroppaa olenko XXL malli. Sinänsä minua ei haittaa, yksinkertainen mies kyseessä, Ei aiheutunut vahinkoa, mutta ei sopivaa käytöstä esimiehelle, ei tulisi ulkonäköä arvioida, vaan jättää se huomiotta. Kyseessä juurikin se ajan esimies, että ei välttämättä tajua, että enää nykypäivänä alaisten nipistely ei ole ok.

Vierailija
148/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi olkapäällä, katse bussissa ja puhuminen ravintolassa. Jos nämä on jonkun mielestä oikeasti ahdistelua, niin ei naisten kokemalle "ahdistelulle" voi muuta kuin nauraa. Mutta naisethan rakastavat uhriutumista. 

Vierailija
149/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tosiaan niin että miten vähemmän naisellisemman näköinen ja mitä vähemmän laitettu on sitä enemmän ahdistellaan?

Sit jos on Sanna Marinin, Sara Sieppin oloinen/näköinen, niin saa olla rauhassa?

Eli jatkan laittautumista, pitkän tukan laittaminen ja minimekkojen käyttäminen jos kerran kukaan ei ahdistele.

No ei se ihan noin yksinkertaista ole kuitenkaan. Voihan se olla että jotkut niistä ahdistelijoista kokee pelottavammaksi itsevarman näköisen naisen ja laittautuneena usein näyttää itsevarmemmalta.

On minua silti mekossa laittautuneenakin kourittu, vaikka toisilla kerroilla samanlaisena olen saanut olla rauhassa.

Vierailija
150/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi olkapäällä, katse bussissa ja puhuminen ravintolassa. Jos nämä on jonkun mielestä oikeasti ahdistelua, niin ei naisten kokemalle "ahdistelulle" voi muuta kuin nauraa. Mutta naisethan rakastavat uhriutumista. 

Ja sinä rakastat ignoorata kaikki kourimiskertomukset ja TÖRKYpuheet, jopa lapsille.

Näin täällä yhden kommentin jossa läpällä puhuttiin "katseesta bussissa" ja siihen sitten tartuit.

Vierailija
151/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plash. Ei ole noin. Monennäköisiä ahdistellaan. Eikä se että nainen alkaa säädellä tilannetta miettimällä miten kannattaa pukeutua, ole kestävä tapa toimia. Ahdistelijat on ne joiden tulee lopettaa ahdistelu.

-129, pitkätukkainen ahdistelua kokenut

Vierailija
152/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko sitä olla koko ajan, että otetaan vakavasti? Silloin tällöinkin on mielestäni liikaa.

Useamman kerran on esimerkiksi ihan huudettu jotain perseestäni ohi kävellessä, alkoi jo alakouluikäisenä. Siinä yksi syy miksi välttelen mahdollisuuksien mukaan miesporukoita ja kuuntelen kovalla musiikkia, etten ainakaan kuule jos jotain kommentoidaan. Toisaalta kommentoitu on ja käsimerkkejä näytetty myös ohiajavasta autosta, että aina ei itse mahda yhtään mitään.

Verrattain harvoin on onneksi koskettu, mutta on niitäkin tapauksia joitakin. Muun muassa baarissa tieni tukittiin että saadaan läimäistä perseelle ennen kuin pääsen pois. Työympäristössä on myös läimitty.

Joskus tilanteita on todella ylitulkittu ja alettu kähmiä, vaikka olen ollut vain normaalin ystävällinen. 

Olen myös todistanut kun muita naisia on ahdisteltu, esimerkiksi tarttumalla tisseihin.

Missä asut ja minkälaista työtä teet? Esim omassa työympäristössä ei tulisi mieleenkään, että siellä kukaan ikinä kävisi takapuoleen kiinni.

Vierailija
153/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri piteli kättä rinnalla oudosti, miten koko ikänä ei kukaan hammaslääkäri aiemmin ole niin pitänyt, Eikä sen jälkeen. Ei selity millään järjellisellä tämä. Selkeästi ”paineli” ohi mennen ja tutki rinnan kimmoisuutta. Ahdistava kokemus, kun työvälineet suussa, se työväline tarjotin naaman edessä ja et pysty liikkua Mihinkään, olla vain.

Vierailija
154/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, eli joku, mahdollisesti trolli, sanoo jotain ja se on sinulle tarpeeksi iso syy todeta, että koko naisten kokema laajamittainen ahdistelu on yksi iso läppä.

Vierailija
155/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selänpesuehdotuksia.

Vierailija
156/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kertokaa nyt naiset! Minkänäköisiä ahdistellaan naisia ahdistellaan? Itse se 30v joka äsken kirjoitti. En käsitä kun ei edes 2 kaveriakaan ole koskaan ahdistellut vaikka tissivako ja minimekoissa ollaan ulkona oltu.

En ymmärrä! Kuten jo kerroin miehet on kehunnut mutta aina jätetty rauhaan.

Minulla on kurvit kohdillaan, ei ylipainoa, pitkät tummat hiukset, symmeetrinen naama. Naisellinen, kiltti ja herkkä, introvertti mutta kuitenkin suht. Sosiaalinen.

Kumpa saisinkin joskus huomiota!

Ehkä sinussa on jotain sellaista miesten mielestä, joka ei houkuta heitä asiattomaan kosketteluun, mutta ihailuun. Vaikka itsensä mielestä on jotain, niin se ei tarkoita, että miehet ovat samaa mieltä. Olen kirjoittaja 153. Minulla ei ole kummonenkaan tissivako, mutta minussa luultavasti on jotain sellaista, mikä saa miehen asiattomuuksiin. En mitenkään flirttaile, käytä meikkiä tai ota heihin katsekontaktia. Ne kosketukset tulevat silti arvaamatta yllättäen. 

Vierailija
157/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä rakastat ignoorata kaikki kourimiskertomukset ja TÖRKYpuheet, jopa lapsille.

Näin täällä yhden kommentin jossa läpällä puhuttiin "katseesta bussissa" ja siihen sitten tartuit.

Puolet ketjun kirjoituksista on yhden ja saman kirjoittajan sepustuksia , eli sinun.  Tunnistaa jo tyylistäsi. 

Vierailija
158/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet näin yksinkertainen, et todennäköisesti pääse liikkumaan ilman saattajaa, jolloin se saattaja voi olla se este, minkä vuoksi sinua ei ahdistella.

Vierailija
159/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko sitä olla koko ajan, että otetaan vakavasti? Silloin tällöinkin on mielestäni liikaa.

Useamman kerran on esimerkiksi ihan huudettu jotain perseestäni ohi kävellessä, alkoi jo alakouluikäisenä. Siinä yksi syy miksi välttelen mahdollisuuksien mukaan miesporukoita ja kuuntelen kovalla musiikkia, etten ainakaan kuule jos jotain kommentoidaan. Toisaalta kommentoitu on ja käsimerkkejä näytetty myös ohiajavasta autosta, että aina ei itse mahda yhtään mitään.

Verrattain harvoin on onneksi koskettu, mutta on niitäkin tapauksia joitakin. Muun muassa baarissa tieni tukittiin että saadaan läimäistä perseelle ennen kuin pääsen pois. Työympäristössä on myös läimitty.

Joskus tilanteita on todella ylitulkittu ja alettu kähmiä, vaikka olen ollut vain normaalin ystävällinen. 

Olen myös todistanut kun muita naisia on ahdisteltu, esimerkiksi tarttumalla tisseihin.

Missä asut ja minkälaista työtä teet? Esim omassa työympäristössä ei tulisi mieleenkään, että siellä kukaan ikinä kävisi takapuoleen kiinni.

Väliaikainen pikkutyö Etelä-Suomessa, ei siis missään pohjan perukoilla, en tuntenut näitä ahdistelijoita mitenkään erityisen hyvin. Niin, varmasti monella työpaikalla tuo onkin ennenkuulumatonta ja hyvä niin. Ei se tuollakaan olisi ollut sallittua mutta toiset eivät olleet vielä siirtyneet pois sieltä 60-luvulta vai missä lie asuivatkaan mielikuvissaan.

Vierailija
160/876 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kuule juuri sellainen juttu että ihmisellä on tietty suojaetäisyys jonka sisälle saavat tulla vain läheiset ihmiset. On vieläpä listattu ne ruumiinosat jotka ovat yksityisempiä kuin toiset. Minä en halua että joku äijä työpaikalla laittaa kätensä olkapäilleni kun istun tuolissa.

Tuohan ei edes ole lähentelyä vaan selkeä alistusele. Laittaisivatko ihmettelijät kätensä pomon olkapäille? Eivät. Vähempiarvoista sen sijaan saa näköjään kosketella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan