Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?
Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.
Kommentit (876)
Vierailija kirjoitti:
Aika jännää, kun puolet ketju "kokemuksista" on kirjoitettu ihan samoilla sanoilla ja samoilla "kourii tissiä ja kourii haaroja keskellä päivää"-kaavalla.
Uskottavuus on nolla . Kumma kun näitä tapauksia ei koskaan näe oikeassa elämässä
Ap siellä näköjään taas.
Minä olen kirjoittanut yhden niistä kommenteista. Näköjään se on sitten yleistäkin.
Joko ap on naisvihaajamies, joka esiintyy naisena, tai sitten nainen, joka vihaa omaa sukupuoltaan. Kai sellaisiakin on. Tuo vihamielinen suhtautuminen ihmisten ahdistelukokemuksiin ei ole kuitenkaan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Asuinmaassani suomalaisin mittarein hyvin monet kokevat ahdistelua päivittäin. Täällä se tosin katsotaan ihan vain kulttuuriin kuuluvaksi asiaksi, jota naiset suorastaan odottavat. Jos naisia ei ahdistella, he rupeavat epäilemään omaa arvoaan.
Täällä myös miehille sanotaan asiat hyvin suoraan ja julmasti. Miesten oikeus on yrittää, naisten oikeus on torjua rumasti.
En osaa sanoa, onko tämä kulttuuri hyvä vai huono, mutta ainakin ihmiset vaikuttavat täällä tervepäisiltä eivätkä traumatisoidu jokaisesta asiasta.
Niin no, jos on oikeus sanoa ja torjua törkeästi, niin varmaan homma toimii. Täällä, kun sanot näpistelijätkin pomolle, kuolaavalle jumppa ohjaajalle tai tökeröllä lääkärille, olet yli herkkä ja kova loukkaantumaan. Jos kuolaa, tai koskee, pitäisi sitten myös kestää se vasta reaktio.
Täällä tuntuu, että aiheesta ei saisi sanoa ja näitä miehiä torjua. Kun täällä aiheesta keskustellaan, koko ajan joku vähättelee, että kuka luulet olevasi ja miksi ne miehet juuri sinua haluaisi koskea, Luulet että olet kaunis tms tai saa kuulla ettei koskaan mitään tapahdu, kun kukaan ei näe.
No, minä ainakin oLen nähnyt ystävieni kähmintää. Tietysti nämä ei tapahdu ikinä niin, että tekijä ilmoittaa kuuluvasti ” nyt työnnän käteni takamukseni, katsokaa tänne kaikki” , vaan ohi mennen jossain missä siitä ei voi jäädä kiinni.
Toki, kun itse on tätä kohdannut, on sitä oppinut myös näkemään mitä ympärillä tapahtuumm junissa missä on teinityttöjä, yksin yleensä, joku hämärä heppu hakeutuu sinne seuraan ja alkaa reittä hivellä. Tyttö ei sina osaa heti reagoida. Kävin kerran laittamassa äijän ruotuun ,kun tälläistä huomasin. Eli jos avaa silmät näkee.
Vierailija kirjoitti:
Asuinmaassani suomalaisin mittarein hyvin monet kokevat ahdistelua päivittäin. Täällä se tosin katsotaan ihan vain kulttuuriin kuuluvaksi asiaksi, jota naiset suorastaan odottavat. Jos naisia ei ahdistella, he rupeavat epäilemään omaa arvoaan.
Näin on täällä Venäjälläkin, joskaan ahdistelu ei ole varsinaisesti seksuaalista, vaan sen tarkoitus on päästä treffeille.
Melkein jokapäiväistä se kuitenkin on. Sitä kohtaa töissä, kadulla ja vapaa-aikaa viettäessä.
Täälläkin kuvio on sellainen, että miehellä on oikeus lähennellä, kun naisella taas on oikeus käyttäytyä huonosti tai hyvin kylmäkiskoisesti. Oikeastaan kylmäkiskoista käytöstä pidetään jonkinlaisena normina. Lähentelevää miestä ei tule hyväksyä, vaan ensin on aina osoitettava, ettei hän kelpaa, vaikka mies kiinnostaisikin.
Jonkinlaisia soidinleikkejä.
Ihan lähetään omasta kodista liikkeelle, kun naapurin mies ihmetteli mun isälle, että "eikö ole kiva, kun tytöillä alkaa kasvaa rinnat. Voi sitten kotona ihastella terhakoita tissejä!" - hänellä oli kaksi teinitytärtä. isä onneksi pelasti sen tilanteen, mutta jäipä ikimuistoinen ällötys tuosta miehestä.
Sitten eka leipomo kesätyöpaikka 15 vuotiaana. Jostain syystä mun perse ja tissit oli toistuvasti vanhempien herrojen puheenaiheena, olin paikalla tai en.
Jos ei joku bussissa ala hivelemään sisäreittä, niin sitten kirjastossa kerran eräskin kloppi sai lähdöt. Pari kertaa mua on ahdisteltu lenkillä. Toisella kertaa tää mies oli täysin alasti ja kannusti tulemaan metsään kanssaan kannon päälle...
Erinäisillä työpaikoilla on miehet toisinaan läppässyt silleen huolemattomasti ikään kuin OK:t takapuolelle. Hyvä juttu, että saatiin puhuttua ja hoitoon *taptap*. < tähän aloin jo puuttumaan ja sanomaan, että ei ole ok.
Onhan näitä vuosikymmeninä kertynyt. Ihan tämmöinen tavallinen aika poikamaisesti pukeutuva, pyöreämpi tyttö ollut aina. T-paita, farkut, tennarit - tyyppi. Pitkähköt hiukset, enkä oikein meikkaakaan. En ole hiljainen, mutten ensimmäisten joukoissakaan viihtyvä.
Sanottakoot, että on sitä häirintää vielä näihin päiviin riittänyt, valitettavasti. Suurin osa menee sisään-ulos, mutta työpaikoilla on pakko avata suunsa, ettei ahdistelusta tule kierrettä. Eikä silloin ole kyseessä pelkästään mä, vaan myös kaikki muut naiset siinä yhteisössä.
Mitään baari/keikka/festarijuttuja en edes tähän laskenut. Niin valitettavaa kuin se on, niin siellä tapahtuu aina jotain. Se kuuluu valitettavasti ravintola yms kulttuuriin.
N47 (viime viikolla sain kuulla olevani pantavan näköinen näinkin vanhaksi - hohhoijaa)
Yläasteelta (noin 20 vuotta sitten) jäänyt mieleen se kun köksän tunnilla ruokaa laittaessa sai pelätä minkä pöydän alta joku rinnakkaisluokan pojista iskee kiinni takamukseen tai joskus jopa haaroväliin. Pojilla oli "hauska leikki". Opettajat oli kyllä huomanneet tapahtuneen ja joskus aamunavauksessa asia käännettiin niin että tytöillä on liian tiukat epäsopivat housut mitkä häiritsee poikia. Ihan perus farkut oli päällä tuohon aikaan enkä ollut ainut tyttö jolle noin tehtiin. Asia kuvottaa edelleen.
Aloituksen on tarkoituskin provosoida. Harmittaa vaan, että sen tekee nainen, kun vähättelyä aiheen tiimoilta saa kuulla ihan tarpeeksi.
En enää käy paljonkaan ravintoloissa, mutta juttelin kerran suunnilleen samanikäisen ja suunnilleen samannäköisen naistuttavani kanssa. Eli olimme siis suunnilleen samantapaisia ulkoisesti.
Hän kertoi, että silloin kun kävi enemmän ravintoloissa niin miehet aina ehdottelivat hänelle kaikkea. Joskus kysyivätsuoraan (aika useinkin) hänen hintaansa ym. Kerran joku mies pyysi imemään sormiaan tanssin aikana. Kysyin,että et kai imenyt, no hän sanoi, että imi, kun meni niin hämilleen pyynnöstä. Tanssi kaksi kappaletta imien miehen sormia, yök.
Minä sanoin, että en olisi ikinä, mies olis saanut jäädä.lattialle sormineen.
Ihmettelin kun kävimme samoissa paikoissa, ei niitä ollut montaa kaupungissa ja ei minulle tehty törkeitä ehdotuksia, kysytty mitä maksaa tai käsketty imemään sormia eikä muutakaan vastaavaa.
Nyt joku sanoo, että olin ruma, en ollut, tai tyhmä, en ollut, ihan olin iloinen ja puhelias nainen. Ulospäin suuntautunut, olisi silloin vasta niitä ehdotuksia luullut tulevankin, mutta kun ei.
Silloin myös ajattelin ja ihmettelin miten toisille niitä ehdotuksia ja ahdistelijota ilmestyy ja toisille ei.
Ja tämä tuttava sanoi, että puhui totta kun kysyin, että ei voi olla.
Tämä nyt ei ole kenenkään aliarvioimista vaan ihan vaan kerroin.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännää, kun puolet ketju "kokemuksista" on kirjoitettu ihan samoilla sanoilla ja samoilla "kourii tissiä ja kourii haaroja keskellä päivää"-kaavalla.
Uskottavuus on nolla . Kumma kun näitä tapauksia ei koskaan näe oikeassa elämässä
Tämä ei ollut minun kirjoittamani, eli todistaa sen, että kanssani samalla tavalla ajatteleviakin on :)
Mutta kuitenkin, nuo kourimistarinat, mitä tässäkin ketjussa on edustettuna melkein joka toisessa viestissä, tuntuvat todella uskomattomilta! En kyseenalaista yhtäkään kokemusta enkä sano, että näin ei olisi tapahtunut, mutta ajatus miehestä kourimassa naista julkisella paikalla on todella utopistisen puistattava ajatus. Tämäkin nyt saa jonkun varmasti raivon valtaan, mutta minua ei ole 30-vuotisen elämäni aikana kukaan mies kosketellut sopimattomasti mistään ja missään. Ei ikinä koskaan missään. Todistelen tätä siksi, koska tässäkin ketjussa on niitä, jotka minulta tivaavat, olenko sittenkin ihan varma, että en ole koskaan kokenut ahdistelua ja osa on heittänyt jopa ilmoille sellaisen väitteen, etten tunnistaisi ahdistelua tai sopimatonta käytöstä. Kyllä tunnistan, ihan helposti. Olen ihan kohtalaisen hyvä lukemaan ihmisten ilmeitä ja eleitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen on tarkoituskin provosoida. Harmittaa vaan, että sen tekee nainen, kun vähättelyä aiheen tiimoilta saa kuulla ihan tarpeeksi.
No kyllä mullakin on joitain kommentteja lukiessa ollut, että mitä!
Kun tuntuu, että ei mitään muuta vastaan tulekaan kun päänsä ulos ovesta laittaa kuin ahdistelijota, häiriköitä, kourijoita, itsensäpaljastelijota tai muita seksihulluja.
En vähättelee, mutta ei oikein realistisilta kaikki jutut tunnu.
En vaan pysty kaikkia ihan todella uskomaan.
Sorry nyt vaan, mutta ei voi mitään.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201808272201164492
Naiset ahdistelevat miehiä samalla tavalla. Jopa työssään. Palomiehet, poliisit, vartijat, taksikuskit, tarjoilijat, myyjät, portsarit, baarimikot, raksamiehet, remontoijat ja monet muut ovat naisten jatkuvien raiskausyrityksien kohteena.
Miksiköhän minä en ole NÄHNYT yhtään miestä kourimassa naisia haarovälistä tai tisseistä bussipysäkillä, bussissa, kassajonossa, kadulla, liikennevaloissa, ylipäätään missään päiväsaikaan?
Kun näitä nyt niin kovin paljon liikkuu ulkona.
Kun vaan nainen naamansa ja kroppansa ovesta ulos laittaa.
Luulisi nyt jonkun tapauksen silmiini pistävän kun noin yleisestä toiminnasta on kyse?
Kun 18-vuotiaana meni ensi kerran baariin heti olivat miehet kourimassa ja puristelemassa takapuolesta. Huomasin kuinka erityisesti yrittivät kouria niitä naisia, jotka olivat humalassa eivätkä pystyisi välttämättä sanomaan kunnolla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun 18-vuotiaana meni ensi kerran baariin heti olivat miehet kourimassa ja puristelemassa takapuolesta. Huomasin kuinka erityisesti yrittivät kouria niitä naisia, jotka olivat humalassa eivätkä pystyisi välttämättä sanomaan kunnolla vastaan.
Joo, ihan varmaan, ihan varmaan
Vierailija kirjoitti:
Varmasti "ahdistelukokemukseen" vaikuttaa itse tilanteen lisäksi ahdistelluksi joutuneen sisäinen kokemus ja tapa käsitellä tapahtunutta.
Itse olen ns päällepäin helppo kohde ahdistelulle. Pienikokoinen, nätti, muodokas jo 14-vuotiaasta lähtien. Siltikään en koe, että minua olisi koskaan juuri ahdistelu. Kuin oikein muistiani kaivan, olen tietenkin ollut tilanteissa joissa humalaiset tulevat sönköttämään, sedät alkavat puhua minulle rinnoistani tai kertoa kaksimielisiä juttuja tyyliin hammaslääkärivuoroa odotellessa, olen joutunut kieltämään koskettelemisen, suuttunut lääppivälle kaveri pihalle jne. En kuitenkaan ole koskaan pelännyt ketään ja aina selvinnyt tilanteista itse korottamalla ääntäni ja käyttäytymällä niin, että idiootit ovat ymmärtäneet häipyä. Siksi tilanteet eivät one jättäneet mitään aktiivisia muistoja.
Ehkä olen vain onnekas, mutta kokemusteni perusteella suosittelisin muillekin naisille, että omistakaa itsenne älkääkä pelätkö. Pelkoreaktio on ahdistelijoiden surkealle mielelle mannaa, kieltäkää se heiltä. Katsokaa tiukasti silmiin, puhukaa kovalla äänellä ja pitäkää päänne pystyssä.
Olet onnekas. Pelkoreaktio tulee mielestäni ihan hyvästä syystä kun esim. 15-vuotiaana laivalla ollessani eräs vanhempi mies seurasi perässäni hyttiin, yritti kaataa minut sängylle ja kun sain tyypin työnnettyä ulos ja suljettua oven (uskoi onneksi kun tarpeeksi sanoi, muuten en olisi pärjännyt). Mies jäi oven taakse uhkailemaan itsemurhalla jos en päästä takaisin sisään.
Ja silloin parikymppisenä kun tuttavamies yhtäkkiä veti väkisin syliinsä ja kun rimpuilin vastaan ja pyysin päästämään irti, nauroi ja suuteli väkisin.
Tai kun teininä vanhempi mieshenkilö yritti tarjota huumeita, seurasi perässä ja ilmoitti rakastavansa minua.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jotain rajaa tähän paskaasi. KAIKKI MIEHET KOURII KAIKKIA NAISIA PERSEESTÄ BAARISSA?
Mene hoitoon, miesvihaaja
Vierailija kirjoitti:
Jo yläasteella (lähinnä wt-porukka tai humalaiset) huutelivat kadulla kamalia juttuja perääni, baarissa on monta kertaa joku lääppinyt tai tarrannut kiinni yllättäen, kadulla joku (yleensä useampi mies kerralla) on melkein väkisin yrittänyt saada lähtemään mukaansa (mikä on erittäin ahdistavaa kun on yksin liikkeellä jossain syrjäisemmällä alueella), työpaikalla asiakkaat kommentoivat usein takapuoltani tai rintojani (kun työskentelin asiakaspalvelussa ja olin 19-21v, enkä siis todellakaan pukeutunut mitenkään niin että kyseiset alueet vartalostani olisivat jotenkin erityisemmin korostuneet, enkä edes ole muodokas vaan melko lauta), kerran lenkillä jokun mies alkoi seuraamaan minua eikä lähtenyt ennen kuin soitin poliisit... onhan näitä.
Luin ketjua ja tajusin että en listannut tässä lainkaan ahdistelua, jota olen kokenut muilta kuin tuntemattomilta ihmisiltä... Ja siinäkin riittäisi kerrottavaa naapureista, koulukavereista, kaverin (yh) isästä (joka ihan avoimesti lähenteli ja ehdotteli suhteen aloittamisesta kanssaan kun olin 17v), ja veljeni kaverista joka oli itse täysin selvinpäin kun yritti saada minut lähtemään matkaansa harrastamaan seksiä kun olin teininä niin humalassa etten enää pystynyt tekemään mitään muuta kuin istumaan vessan lattialla ja oksentamaan (käsittääkseni tuossa tilassa ei enää pysty antamaan suostumustaan)...
Nuo naapurien ja koulukaverien ahdistelut ovat lähinnä olleet ällöttäviä kommentteja ja kourimista, en jaksa ruveta listaamaan niitä tarkemmin.
Ja ulkonäöltäni en siis todellakaan ole mitenkään näyttävä. Olen 170cm, hoikka, melko lauta (kuten jo mainitsinkin), enkä pukeudu/laittaudu mitenkään näyttävästi arkisin. Luonteeltani olen aina ollut aika ujo, ehkä olen sen takia helpompi kohde ahdisteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä on taas malliesimerkki siitä, kuinka mt-ongelmaiset naiset väittävät kosketustakin ahdisteluksi.
Suomen lain mukaan jokaisella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Miehellä ei ole mitään oikeutta kosketella naisia ilman lupaa.
Mielenterveysongelma löytyy SINUN korviesi välistä, koska en osaa noudattaa Suomen lakia, naisten fyysistä koskemattomuutta ja itsemääräämisoikeutta.
Eli jokainen poikalapsi on väkisinmaattu naisten toimesta jo lastentarhassa. Tämä selvä.
Pitäisikö tämän kommentoijan henkisestä tilasta huolestua ihan vakavasti? 😳
Naisia ahdistellaan eniten pahoissa länsimaissa. Kivassa Intiassa tai arabimaissa on turvallista.
Tämän ketjun lukeminen on avannut silmäni sille, kuinka suojattua elämää olenkaan saanut elää tähän asti. Pitäisi oikeasti olla monesta asiasta äärimmäisen kiitollinen.
Ap
Olet siis mies.