Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?

Vierailija
08.12.2019 |

Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.

Kommentit (876)

Vierailija
641/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotiaana kaverin kanssa kylpylässä ollessa aikuinen mies esitteli meille erektiotaan ja seurasi meitä. En muista runkkasiko samalla vai mitä teki, onneksi on painunut yksityiskohdat unholaan kun en tuon ikäisenä tajunnut muutenkaan oikein koko tilannetta.

9-vuotiaana samalla luokalla olleet pari poikaa ottivat takaapäin kiinni ja pitivät väkisin kiinni, nostivat minua ilmaan niin etteivät jalkani yltäneet enää maahan ja puristivat semmoisessa kokovartalopuristuksessa. Olimme sisätiloissa paikassa, missä ei ollut muita ihmisiä. Vain vähän aikaisemmin heillä oli ollut villitys kiskoa tyttöjen housuja nilkkoihin äkkiarvaamatta (siis perspaljaaksi asti) joten oli ahdistava tilanne. En tiedä oliko poikien motiivi seksuaalinen vai mitä vallankäyttöä se oli, mutta tulipa nyt mieleen.

14-vuotiaana näin koulumatkalla itsensäpaljastajan.

23-vuotiaana linja-autossa viereeni istui mies, joka alkoi levittää jalkojaan minun puolelleni niin, että painoi reidellään raskaasti omaani vasten ja alkoi painaa myös olkavarrellaan minua vasten täysin estoitta ja häpeilemättä, niin että käytännössä tärisimme siinä bussissa yhtä lihaa vierekkäisillä penkeillä. Kyseessä ei ollut semmoinen viaton ahtaudesta johtuva "bussinojaaminen", joka on täysin normaalia ja jota olen siis kokenut monesti ennenkin kun joku ajatuksissaan vaikkapa puhelinta näplätessään herpaantuu ja alkaa mieslevitellä jalkojaan ja joka on siis vain ja ainoastaan ärsyttävää, ei seksuaalisesti ahdistavaa. Tai jos on vaikkapa vähän raamikkaampi kaveri ja olkapäät ovat väkisinkin enemmän tai vähemmän kontaktissa, semmoista sattuu joskus kuten kaikki varsin hyvin tiedämme. Olisimme kuitenkin tässä tapauksessa varsin hyvin mahtuneet normaalikokoisina ihmisinä omille penkeillemme istumaan ilman minkään sortin kosketusta. Tämä mies oli aivan toista maata kuin normaali kanssamatkustaja, semmoinen päällekäyvä. Korostan siis edelleen, että en todellakaan tulkitse jokaista hipaisua julkisissa kulkuneuvoissa tällä lailla. Tämä on ollut ainoa ja toivottavasti viimeinen laatuaan. En uskaltanut jäädä kotipysäkillä pois koska en halunnut ottaa riskiä että hän lähtee seuraamaan kotiini (koska oli todistetusti epänormaali tyyppi), vaan jäin pois jo aikaisemmin ja jäin pysäkille odottamaan seuraavaa bussia. Nyt vanhempana komentaisin kaveria pysymään kiltisti omalla penkillään tai suksimaan kuuseen, mutta en nuorempana vaan kehdannut kiinnittää muiden huomiota itseeni.

Ja sitten on ollut näitä perseestä ja haaroista kourijoita, kun joskus nuorempana baareissa kävin. Vaatteina yleensä farkut ja t-paita, eikä koskaan mitään minihameita tai napapaitoja, sikäli kun se asiaan liittyy (ei liity). Tanssilattialla on useastikin joku tullut hinkuttamaan alapäätänsä takamustani vasten äkkiarvaamatta. "Tosi kiva." No, näiltä olen onneksi säästynyt sataprosenttisesti (ainakin toistaiseksi) sen jälkeen, kun en ole enää mennyt baariin tai muihin paikkoihin missä pyörii laumoittain humalaisia.

Sanalliselta scheisselta olen onneksi aika lailla säästynyt, tai sitten olen vaan antanut laulaa urpoille samalla mitalla takaisin ja unohtanut koko jutun. Se ilo on kun ei ole älypuhelinta, niin en voi vastaanottaa äkillisiä kikkelinkuvia. (Mietin vaan että kuka niitä edes lähettäisi, kun enhän minä ole omaa numeroani juuri kenellekään edes antanut.) Mutta onhan tuota kaikenlaista sontaa naisen elämässä mitä aina vastaan tulla tupsahtaa.

Vierailija
642/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen nyt sitten ottaa.. Mutta mua on enemmän ja vähemmän häiriköity ikävuosina 13-19. Ihan joka työpaikassa on pomot yrittäny sitä ja tätä. Opiskellessa oma opettaja. Välillä ihan ns. kohteliaasti pyydetty purjehtimaan, mökille jne.. Mutta sitten myös painostettu työmatkoille, minkä sisältö on ihan muuta, kun työntekoa. Soiteltu vapaa-ajalla kännipäissään seksuaalissävytteisiä puheluita jne..

19v:nä menin naimisiin ja ensimmäiset 3vuotta miehen lähestulkoon jokainen ystävä joko puhui seksuaalisia asioita(hyvä perse, kivat tissit, pannaanko jne..) tai fyysisesti yritti kopeloida, halailla, pussailla.

Erosin 28v:nä ja kerran oon heränny siihen, kun kaverimies hääräilee housut kintuissa takana, että sellanen kaveri sekin..

Nyt melkein nelikymppisenä huomio on erilaista. Tiskin takana ollessa lauletaan serenaadeja(tiedän, noloa sekin), kehutaan ja kännissä höpötellään, mutta se on ihan ok ja asetelmakin on tietysti eri, kun ei kyse ole auktoriteeteistä, tutuista yms..

Mun usko miehiin on välillä horjunu, mutta on niitä helmiäkin sattunu kohdalle.

Mä oon kyllä aina ajatellu, että kaikilla naisilla on sama juttu.. Ei näköjään kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdisteltu kirjoitti:

Minua on ahdisteltu monta kertaa. Käsi laskeutuu reidelleni, paikalla muitakin ihmisiä. Jähmetyn kauhusta sanattomaksi, sillä lähentely on niin tökeröä. Moni näkee, kukaan ei puutu. Olen nelikymppinen korkeasti koulutettu helsinkiläinen nainen.

Minä olen mies ja naiset ovat ahdistelleet minua, miksi tästä ei puhuta näinpäin?

-Miesten maalittamista, SUOMALAISmiesten, tulijathan on koskemattomia.

On otettu munasta kiinni, perseestä puristeltu, halattu, suudeltu väkisin ja lähetetty pillunkuviakin.Tuomitkaa tämäkin nyt samalla, naiset?

Olisit jättänyt tuon maalittamispaskan kommentistasi pois ja pysynyt asiassa.

Onneksi te mielisairaat miesvihaajat ette laisinkaan ole maalittaneet miehiä paskapuheillanne tässä ketjussa. Keksityillä jutuillanne, joista suurin osa on samojen miesvihaajien satuja. -eri

Harrastatteko te ihmisten haarovälin kourimista baarissa, te jotka otatte tämän noin henkilökohtaisesti? Vai mistä tuo raivo pulppuaa?

Vierailija
644/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdisteltu kirjoitti:

Minua on ahdisteltu monta kertaa. Käsi laskeutuu reidelleni, paikalla muitakin ihmisiä. Jähmetyn kauhusta sanattomaksi, sillä lähentely on niin tökeröä. Moni näkee, kukaan ei puutu. Olen nelikymppinen korkeasti koulutettu helsinkiläinen nainen.

Minä olen mies ja naiset ovat ahdistelleet minua, miksi tästä ei puhuta näinpäin?

On otettu munasta kiinni, perseestä puristeltu, halattu, suudeltu väkisin ja lähetetty pillunkuviakin.Tuomitkaa tämäkin nyt samalla, naiset?

Onneksi te mielisairaat miesvihaajat ette laisinkaan ole maalittaneet miehiä paskapuheillanne tässä ketjussa. Keksityillä jutuillanne, joista suurin osa on samojen miesvihaajien satuja. -eri

Mene nukkumaan.

Vierailija
645/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdisteltu kirjoitti:

Ketjun aiheena on naisten kokema ahdistelu miesten puolelta, yllättääkö se sinua jos täällä keskustellaan tilanteista missä miehet ovat ahdistelleet tyttöjä ja naisia? Tietenkään se ei tarkoita että koko miessukupuoli on pelkkää pskaa ja kaikki ovat hirveitä, nyt keskustellaan vaan niistä yksittäisistä kokemuksista jotka ovat olleet ahdistavia. Ja joissa tekijänä on ollut mies. Ei tarvitse ottaa itseesi, ei sinulla pitäisi olla mitään syytä hiiltyä. Jos keskustelisimme r*iskauksista, niin eihän sinun siitäkään tarvitsisi suuttua - kukaan ei juuri henkilökohtaisesti sinua syytä mistään. Tämmöisiä asioita kuitenkin tässä ihmisten maailmassa sattuu, valitettavasti. Take a chill pill.

Vierailija
646/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasyy voi olla jos ottaa kerran tunnissa omasta ahteristaan kuvan ja lataa sen instagramiin. Sitten itketään kun punttisalilla joku somerunkkari on kaksin käsin kannikoissa kiinni.

Vierailija
647/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasyy voi olla jos ottaa kerran tunnissa omasta ahteristaan kuvan ja lataa sen instagramiin. Sitten itketään kun punttisalilla joku somerunkkari on kaksin käsin kannikoissa kiinni.

Ai valokuvaaminen on syy käydä käsiksi? Kerro se sun lapselle, joka ottaa itsestään selfietä ja joku setämies kiihottuu siitä.

Vierailija
648/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistelu alkoi kun olin 12 v ja minut yritettiin ostaa ostarilla. Siitä se alkoi ja jatkui kymmeniä vuosia. Kadulla seurattiin, soitettiin huohotuspuheluita, alusvaatteet pöllittiin pesuhuoneesta, poliisit kysyivät kadulla "kuis panee" (!), joku jätkä tuli soittelemaan ovikelloa ja kertoi katselevansa minua vastapäisestä ikkunasta, puhelinnumeroita tuotiin kadulla, dic pickejä tietty lähetty yms. yms.

Näytin hieman Kata Kärkkäiseltä nuorempana, ehkä se johtui siitä sitten.

Kaiken kaikkiaan raskasta ja pelottavaa.

Vierailija
649/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ihan jatkuvasti, en osnanut pitää rajoja ja ajauduin kaikkiin karseisiin tilanteisiin joissa lähinnä kiemurtelin vaivautuneena mutten osannut tai uskaltanut oikein sanoa mitään. Nykyään en sanoja säästelisi mutta en muista mitään lähentelyhäirintää vuosiin, kiitos keski-ikäisten vuosien ja kilojen. Sen sijaan halveksivia katseita ja kännissä läskittelyä ja muuta tosi nastaa on nykyään. Miehillä tuntuu olevan joku oikeus mielestään aina arvioida mun vartaloa suuntaan tai toiseen vaikkei se vartalo kuulu heille mitenkään.

Vierailija
650/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai valokuvaaminen on syy käydä käsiksi? Kerro se sun lapselle, joka ottaa itsestään selfietä ja joku setämies kiihottuu siitä.

Ei tarvitse kertoa. Vain r*skaväen lapset ottavat itsestään selfieitä.

Vain r*skaväki kutsuu toisia ihmisiä r*skaväeksi. Joten varoittele ihmeessä niitä lapsukaisiasi. Ja vaikka eivät ottaisikaan selfietä, niin groomingia tapahtuu kyllä paremmissakin piireissä kasvaneille pilteille.

Vierailija
651/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdisteltu kirjoitti:

Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää? Tätä tässä kysyttiin, ja naiset vastaavat. Ja sun pitää sit tulla valittamaan kun vastaus ei miellytä..huoh...

Vierailija
652/876 |
09.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdisteltu kirjoitti:

Harrastatteko te ihmisten haarovälin kourimista baarissa, te jotka otatte tämän noin henkilökohtaisesti? Vai mistä tuo raivo pulppuaa?

Maalita vielä lisää miehiä paskapuheillasi. 

Kyllä nyt on mennyt tunteisiin... Siinä oli kaksi kysymystä, ei yhtään väitettä. Tuo hauska vänkyrä (?) virkkeen perässä tarkoittaa kysymystä. 

Vierailija
653/876 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen itsekin naisena, itse en huutelua kummempaa ole kokenut, en edes teini iässä. Ja olen harmaavarpunen

Vierailija
654/876 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama mies käy täällä tasaisesti esiintymässä ihmettelevänä naisena.

Vierailija
655/876 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkillä, töissä, somessa.

Vierailija
656/876 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu niin asuinalueesta, työpaikasta, jne.

Olen asunut monessa paikassa ja jossain olen saanut olla ihan rauhassa. Toisaalla huutelu taas on ollut lähes jokapäiväistä. Siis aikoinaan, ei enää nykyään.

Eli vastaus on: töissä, opiskelupaikassa, bussissa, kirjastossa, ravintolassa. Nuo nyt ainakin tuli mieleen.

ps. mielestäni otsikon "muka"-sana antaa sellaisen vaikutelman, että aloittaja ei uskoisi ahdistelua tapahtuvan. 

Vierailija
657/876 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdisteluakin on niin monenlaista. Esim seksuaaliaiheinen huumori työpaikalla koetaan todella eri tavalla. Myös ahdistelijan ulkonäöllä ja "fyysisellä haluttavuudella" on tekemistä sen suhteen, miten pahana ahdistelu koetaan. https://link.springer.com/article/10.1007/s40806-019-00215-y

Laiskasti yleistäen komea mies/kaunis nainen voi siis heittää rivompaa läppää ilman leimautumista ahdistelijaksi.

Vierailija
658/876 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

697 vielä lisää: Töissä meni ihan käpälöintiin ja väkisin puristeluun asti. Muut ovat tyytyneet vaan huutelemaan ja vähän puristelemaan. 

Ulkomailla eräässä kaupassa kerran kaupan myyjä / kauppias itse tuli pukukoppiin ja painoi minut seinää vasten. Se oli pelottavaa.

Vierailija
659/876 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkean tason kirurgi työnteli takaapäin kroppaansa vasten , en sano missä. Mutta julkisella paikalla jossa kameroitakin vielä. Erittäin karmeaa oli. Ja ihan varmaa oli että jos olisin mennyt ilmottamaan minne tahansa asia oltaisiin hymähdyksellä kuitattu. Nauhoja ei oltaisi etsitty edes. Arkipäivää naisille.

Vierailija
660/876 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännää, kun puolet ketju "kokemuksista" on kirjoitettu ihan samoilla sanoilla  ja samoilla "kourii tissiä ja kourii haaroja keskellä päivää"-kaavalla.

Uskottavuus on nolla . Kumma kun näitä tapauksia ei koskaan näe oikeassa elämässä 

Siis mitä ihmettä? Sinusta ei ole uskottavaa, että miehet on kourineet naisia nimenomaan tisseistä ja haaroista?

Sinun mielestä naisia olisi pitänyt kouria nilkoista ja kantapäistä, että kokemukset voisivat olla totta?

Ja mitä kummaa siinä on, ettet ole nähnyt kenenkään kourivan. Luuletko, että nämä kourivat ja ahdistelevat miehet tekee sitä kaikkien nähden?

Yleensä mies ahdistelee silloin, kun muut ei nää ja sehän siinä pelottavaa onkin. Et saa apua mistään.

Täydessä baarissa, täydessä ratikassa, keskellä päivää, keskellä Esplanadia, keskellä mitä vaan ei ole ketään näkemässä? Lopettakaa jo paskanpuhuminen. 

Kyllä se on ihan totta ja arkipäivää monille naisille. Minun viereeni istahti vanhempi setä joka kotvan röyhkeästi koko kroppaani siitä vierestä katseltuaan sanoi äkkiä: Mullapa on kotona monenlaista kakkua tyttö!

Ahdisti ihan hiivatisti, mutta aika vihaisesti tokaisin : Ei sinulla kuitenkaan ole edes Sacher-kakkua!

Ukko tajusi hiljetä.Ei parka varmaan tiennyt mikä Sacher-kakku on :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi