Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?
Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.
Kommentit (876)
1. Se että sinua kehutaan ulkonäöltä ei ole kunnioitusta, ellet ole töissä ulkonäöllä, ja joskus ei sittenkään. Kunnioitus ansaitaan muilla osa-alueilla. Seksi ei ole kaikki ja kaiken aikaa ihmisyydessä ja sen mittari mitenkään. Se on mittari suhteessa kumppaniisi. He jotka sotkevat sen kaikkeen sotkevat kaiken muutenkin.
2. Se että olet tuollainen kuin olet on oikeutesi eikä sitä saa käyttää sinua vastaan käymällä käsiksi jne olipa se hyvää tai huonoa. Pidä rajasi koskemattomuuteesi.
3. Naiset tukekaa ahdistettuja, puolustakaa ja jakakaa kokemuksia ja vaikka niitä varoittavia nimiäkin, jos se pelastaa yhdenkin.
4. Ja se työ ja vapaa-aika ja erit seksi erilleen. Vaikka seukkaisit työkaverisi kanssa.
Istun parhaillaan seminaarissa, jossa on läsnä mies, joka on ahdistellut minua käsiksi käyden. Hän on ylimpänä työyhteisln hierarkiassa, sen kaikkein korkein johtaja. Hän voi halutessaan tuhota kenen tahansa uran käden käänteessä. Se ahdistelutilanne silloin oli puhdasta vallankäyttöä ja olen kokenut vaikeksi toimia työssäni sen jälkeen. Se oli siinä tarkoituskin, koska hän ei pitänyt siitä, että minulla oli näkemyksiä, jotka poikkesivat hänen näkemyksistään. Ahdistelu ei ole flirttiä vaan alistamista ja nöyryyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin me naiset enää tarvitsemme ahdistelijoita ja "tytöttelijöitä", kun meillä on aloittajan kaltainen besserwisseri, jonka mielestä ahdistelua ei ole, kun hän ei sitä ole kokenut omakohtaisesti.
Tässä on on oiva esimerkki sanonnasta: nainen on naiselle susi.
Sinä aloittaja olet kaikkien kanssasiskojesi pahin vihollinen.
Ok, kiitos mielipiteestäsi.
Joku toi aikaisemmin esille mielenkiintoisen pointin, että rikkonaisesta perhetaustasta tulevat kokisivat enemmän ahdistelua. Pohdin tätä asiaa itsekseni paljon, sillä minulla on ehjä ja hyvä perhe, hyvä ja turvallinen isäsuhde. Kokemukseni miehistä on elämäni alusta alkaen ollut myönteinen. Ehkä tämä on jollain tapaa suojannut minut ahdisteluilta?
Ap
Totta kai Pera puistonpenkillä tietää, että sulla on hyvä ja turvallinen isäsuhde ja ei sen vuoksi lähde sinun perääsi vonkaamaan seksiä ja ravintolassa mennessäsi vessaan se ohikulkeva ja pe$eestä puristava Masa tietää, että sinulla on ehjä ja hyvä perhe. V!ttu mikä idiootti.
Yleensä ne on ne rumat feministit, jotka näitä väitteitä esittää, esim se linnajuhlien patalappuaan esitellyt helveetin ruma siilitukkainen feministinainen.
-Todellisuudessa niin rumaa naista ei kukaan mies halua, eikä todellakaan ahdistele, hyi helveetti sen on ruma ja tyhmä.
Näiden rumien feministien väittämät vievät pohjan koko jutulta, ei heitä kukaan ahdistele ja se se heidän todellinen ongelma onkin, eivät kelpaa kenellekään miehelle ja sitten ollaan katkeria suomalaismiehille, kuten tässäkin ketjussa näkee.
-Samaan aikaan tulijamiehillä on oikein joukkoahdistelulle nimikin, taharrusgame, miksi yksikään feministi ei puhu tästä, todellisesta ongelmasta, suunnitelmallisesta joukkoahdistelusta, joka Steissilläkin kohdistui jopa 12v tyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Ulkona kävelyllä on tultu ehdottelemaan, mikä on aika pelottavaa, kun on yksin jossain metsäpolulla ja joku hyypiö alkaa puhumaan miten kiva olisi jos vähän sitä ja tätä.
Puhuvatkohan ne hyypiöt aina ihan selvää suomea ?
APn "tarkoitus ei ole loukata" vaan ihan "aidosti ihmettelee", mutta käyttää jo otsikossa vähättelevää ilmausta: MUKA.
Älä nyt AP viitsi esittää, että ihan vaan viattomasti olet kiinnostunut aiheesta, kun paljastit todellisen luonteesi jo kuudennessa sanassa :D
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne on ne rumat feministit, jotka näitä väitteitä esittää, esim se linnajuhlien patalappuaan esitellyt helveetin ruma siilitukkainen feministinainen.
-Todellisuudessa niin rumaa naista ei kukaan mies halua, eikä todellakaan ahdistele, hyi helveetti sen on ruma ja tyhmä.
Näiden rumien feministien väittämät vievät pohjan koko jutulta, ei heitä kukaan ahdistele ja se se heidän todellinen ongelma onkin, eivät kelpaa kenellekään miehelle ja sitten ollaan katkeria suomalaismiehille, kuten tässäkin ketjussa näkee.
-Samaan aikaan tulijamiehillä on oikein joukkoahdistelulle nimikin, taharrusgame, miksi yksikään feministi ei puhu tästä, todellisesta ongelmasta, suunnitelmallisesta joukkoahdistelusta, joka Steissilläkin kohdistui jopa 12v tyttöön.
Ahdistelussa ei ole kyse haluamisesta vaan alistsmisesta. Ihmeellistä miten vaikea sitä on joillain käsittää.
Yliijäämämies ei enää häiriköi tai ahdistele naisia, koska hän tietää paikkansa.
Jatkuvasti en ole kohdannut. En edes joka vuosi. Kerran kohtasin häirintää pyykkituvalla ja tämä oli todella ahdistavaa🤔 Häirikkö oli ulkomaalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkona kävelyllä on tultu ehdottelemaan, mikä on aika pelottavaa, kun on yksin jossain metsäpolulla ja joku hyypiö alkaa puhumaan miten kiva olisi jos vähän sitä ja tätä.
Jaahas, piti tällainen tulla tähänkin keskusteluun. Kyllä ne suomalaisetkin miehet osaa ahdistella. Aina pitää yrittää siirtää keskustelua noihin "muihin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin me naiset enää tarvitsemme ahdistelijoita ja "tytöttelijöitä", kun meillä on aloittajan kaltainen besserwisseri, jonka mielestä ahdistelua ei ole, kun hän ei sitä ole kokenut omakohtaisesti.
Joku toi aikaisemmin esille mielenkiintoisen pointin, että rikkonaisesta perhetaustasta tulevat kokisivat enemmän ahdistelua. Pohdin tätä asiaa itsekseni paljon, sillä minulla on ehjä ja hyvä perhe, hyvä ja turvallinen isäsuhde. Kokemukseni miehistä on elämäni alusta alkaen ollut myönteinen. Ehkä tämä on jollain tapaa suojannut minut ahdisteluilta?
Ap
Voi olla että rikkonaisesta perhetaustasta tulevat kokevat enemmän ahdistelua sillä kuten joku mainitsi, voi rikkinäinen perhe tarkoittaa että siellä kotona ravaa vaikka minkälaista porukkaa (esim alkoholistivanhempien kavereita). En kuitenkaan lähtisi tästä vetämään mitään johtopäätöksiä siitä kuinka ehjä perhetausta erityisesti suojelisi ahdistelukokemuksilta, sillä suurin osa niistä käsittääkseni tapahtuu muualla kuin kotioloissa.
Omat kokemukseni miehistä ovat olleet myönteisiä ja suhtaudun positiivisesti kaikkiin ihmisiin ja omaan terveen itsetunnon. Lapsena olin kuitenkin ujo, enkä uskaltanut pistää vastaan aikuisille, joten kärsin enemmän näistä inhottavista kommenteista ja limasista ehdotuksista/kähminnöistä. Aikuisena olen parhaani mukaan vältellyt antamasta "väärää" kuvaa epäilyttävän oloisille miehille (esim työpaikan juhlissa) mutta kyllä niitä ahdistelijoita silti riittää!
Kerrotko AP taustastasi sen verran, että asutko isossa kaupungissa, ja liikutko ympyröissä joissa on paljon miehiä (esimerkiksi harrastusseura, työpaikka, baarit, kaupunki)? En oikeasti käsitä miten esimerkiksi keskisuuressa kaupungissa voisi välttyä ahdistelulta joukkoliikenteessä, harrastuksissa, baareissa, kaupungilla kävellessä jne, ellei suunnilleen liiku joka paikkaan omalla autolla, ja lähinnä istu kotosalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTotta kai Pera puistonpenkillä tietää, että sulla on hyvä ja turvallinen isäsuhde ja ei sen vuoksi lähde sinun perääsi vonkaamaan seksiä ja ravintolassa mennessäsi vessaan se ohikulkeva ja pe$eestä puristava Masa tietää, että sinulla on ehjä ja hyvä perhe. V!ttu mikä idiootti.
Tarkoitin kai, että ehkä minussa on jokin ”suojaava” kuori, jonka olen saanut kotikasvatuksesta mukaani. Sellainen, jonka voi aistia jotenkin alitajuisesti. Mutta antaa olla, ihan sama mitenpäin yritän asiani muotoilla, näyttää tulevan joka tapauksessa lokaa niskaan. Tämä taitaa olla sittenkin hyvin arka aihe monille ja satuin nyt vain heittämään vahingossa bensaa liekkeihin sinänsä vähän naiivilta kysymykselläni ja ihmettelylläni. Jatkakaa te vain tästä eteenpäin keskenänne.
Terveisin ketjun aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Siinäpähän alapeukutatte, mutta tuo yllä oleva on kokonaan totta.
Nainen 39v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei se känninen idiootti, joka baarissa työntää käden jalkoväliin ja nauraa höröttää päälle, tiedä kohteensa perhetaustasta (tai reippaudestakaan) yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, piti tällainen tulla tähänkin keskusteluun. Kyllä ne suomalaisetkin miehet osaa ahdistella. Aina pitää yrittää siirtää keskustelua noihin "muihin".
Ne "muut" teki mm Helsingin viime vuoden räiskäyksistä yli puolet, 54%, (vaikka heitä on 1%) joten aika relevanttia on nimenomaan ne "muut".
Tuo siis uudet tulijat, vanhat, kansalaisuuden saaneet lasketaan "suomalaisiin", eli luku todellisuudessa 70-90%, mitä ulkkikset tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ärsyttää tämmöiset ihmettelevät ja vähättelevät aloitukset seksuaalisen häirinnän todellisuudesta. Maailmassa tapahtuu varmaan paljon asioita mitä ei itse koe, mutta mihin silti uskoo. Vai ovatko sodat samanlainen myytti, ei niitä tapahdu kun ei ole käynyt omalle kohdalle? Perheväkivalta? Lapsien kaltoinkohtelu? Uutisointi riittää näistä aiheista, mutta jos joku nainen kertoo ahdistelusta se nyt ei voi olla totta, koska itseä ei olla tultu kourimaan?
Omasta kokemuksesta voin sanoa että 12-vuotiaana loppui lapsuus siihen kun tissit kasvoivat. Sen jälkeen oli vapaata riistaa humalaisille, teineille ja yhdelle sukulaiselle. Milloin tarrattiin rintaan kiinni koulumatkalla, milloin rinnat oli puheenaihe kahvipöydässä ja saunaan ängettiin väkisin. Olin töissä baarissa 18-25-vuotiaana ja joka päivä sai kuulla sellaista kommenttia että ällötti miehet. Noin kerran viikossa joku alkoi käpälöimään jos erehdyin poistumaan tiskin takaata tekemään muita töitä, esim blokkaamaan. Paksu nahka on tullut kasvatettua ja nyt 30+ olen jo sen verran kovettunut että enää ei lähestytä samaan tapaan. Ja jos joku käy iholle nostan sellaisen metelin nykyään, että ei jää muilta huomaamatta mitä tapahtui. Siinä saa äijät hävetä. Luultavasti minuakin pöyristellään, mutta ihan sama. Olen saanut tarpeekseni.
Mun mielestäni ei ole ihan sama asia kun sota ja perheväkivalta. Kyllä ymmärtän aloituksen koska olen sitä itteki miettinyt aika usein. Mua ihmetyttää esimerkiksi juuri se säännöllinen ahdistelu ja kun täällä aika monet sanovat miten niitä juuri julkisissa paikoissa esimerkiksi bussissa ja junassa ja kaduilla aina ahdistellaan. Koska itse en ole joudun minkään kummoisen ahdistelun kohteeksi elämän aikani. Ja ollaan käydy kavereiden kanssa paljon baarissa ja bileissä ja jotenkin vaan en ole nähnyt että joku kävis kimppuun mun kavereihin ja en ole nähnyt julkisesti mitään ahdistelua että no niin nyt tuossa juuri tämä on menossa että joku mies käy naisen kimppuun. En mä vähettele sitä ja en usko myös että ap-lla oli se tarkoitus. Mun mielestäni on tosi erikoista että jotkut naiset ei koe mitään ahdistelua ja toiset ihan säännölisesti koko elämän aikana. Ei pahalla! Vaan ajattelen että jännä mistä se johtuu.
Se voi johtua ihan mistä tahansa. Takapuolen muodosta, vaatetustyylistä. Punkkari joutuu varmaan eri ihmisten ahdistelemaksi kuin valkoiset legginssitoppityttö. Tuosta ahdistelusta pitäisi kysyä miehiltä. Mikä laukaisee sen, että ajattelee olevan sopivaa käydä käpälöimään vieraita ihmisiä.
Meillä oli ex-työpaikkassa huoltomies, joka kävi iholle pomosta siivoojana ja kaikille siinä välissä. Sitä vain siedettiin, koska se oli vain "Hessu". Jotenkin annettiin sen kuulua hänen persoonallisuuteensa. Itse oli siellä kesätöissä siivoojana ja sain henkilön jotenkin kuriin paikuttamallla hänelle faktoja. Olin nuori, ehkä hän hiukan varoi silläkin, koska itse oli vanha ja kävi myös vanhempiin naisiin käsiksi. Läppää hän heitti aina kun osui kohdalle. Siis aina.Ainakin vaatetustyylista se ei johtu koska mä olen juuri se joka pukeutuu hyvin paljastavasti kesällä ja ole sen takia tullut miten ongelmia että joku olisi sanonut mitään tai koskenut. Kyllä katseita mä huomaan mutten mitään muuta. Ja kehon kieli on mulla tosi itsevarma ja uskon että se on yksi syy miksi en houkuttele ahdistelioita. Olen se sama kenelle vastasit.
Ihan olet harhoissasi tässä asiassa todellakin. Hyvä kun olet täällä niin avarrut hiukan kuplassasi. Itsevarmuus päinvastoin haastaa tietyt miehet seuraan ja kimppuun.
Ee okei! Mä sitten elän mun kuplassani ja niin hyvä mulle ;) Mutta aika outo jos nyt vaatetus on se yksi iso trigger ahdistelijoille niin miksi kuitenkin kesällä niitä naisia on paljon kenelle on semmonen paljastavampi vaatetus? Jos itse kokisin sitä jotenkin syyks siihen että mun vaatetus aiheuttaa mua kohtaan huonoa käyttäydymistä niin kyllä mä ajattelisin mitä pukeutun päällä seuravan kerra. Aika jännä että sä tuut ja sanot mulle miten mä elän kuplassa ja olen harhoissa ...oookei. Se on sun mielipitesi ja nyt tässä kyllä vähettellään minun kokemuksia
Kyllä mä veikkaan kanssa, että vaatetuksella on väliä. Vaikka nyt kaikki huutaa kuorossa, että mulla on oikeus liikkua vaikka alasti. Paitsi ettei ole koska sukupuolisivellisyys.
Onhan ihan selkeästi bilevaatteita, joiden on tarkoituskin esitellä paljasta pintaa ja saada näyttämään seksikkäälle, niin yhtälailla muillakin vaatteilla on viesti.
Tissiä vilauttamalla Linnanjuhlissa ei osoiteta muuta kuin että ollaan heiluttamassa sitä illusorista sauvaa jota ei ollut jalkovälissä.
Se mitä naisella on jalkovälissä on ihmiskunnan väkevin voima.
Sitä miehet pelkäävät.
Siksi yritys hallita naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVoi olla että rikkonaisesta perhetaustasta tulevat kokevat enemmän ahdistelua sillä kuten joku mainitsi, voi rikkinäinen perhe tarkoittaa että siellä kotona ravaa vaikka minkälaista porukkaa (esim alkoholistivanhempien kavereita). En kuitenkaan lähtisi tästä vetämään mitään johtopäätöksiä siitä kuinka ehjä perhetausta erityisesti suojelisi ahdistelukokemuksilta, sillä suurin osa niistä käsittääkseni tapahtuu muualla kuin kotioloissa.
Omat kokemukseni miehistä ovat olleet myönteisiä ja suhtaudun positiivisesti kaikkiin ihmisiin ja omaan terveen itsetunnon. Lapsena olin kuitenkin ujo, enkä uskaltanut pistää vastaan aikuisille, joten kärsin enemmän näistä inhottavista kommenteista ja limasista ehdotuksista/kähminnöistä. Aikuisena olen parhaani mukaan vältellyt antamasta "väärää" kuvaa epäilyttävän oloisille miehille (esim työpaikan juhlissa) mutta kyllä niitä ahdistelijoita silti riittää!
Kerrotko AP taustastasi sen verran, että asutko isossa kaupungissa, ja liikutko ympyröissä joissa on paljon miehiä (esimerkiksi harrastusseura, työpaikka, baarit, kaupunki)? En oikeasti käsitä miten esimerkiksi keskisuuressa kaupungissa voisi välttyä ahdistelulta joukkoliikenteessä, harrastuksissa, baareissa, kaupungilla kävellessä jne, ellei suunnilleen liiku joka paikkaan omalla autolla, ja lähinnä istu kotosalla.
Asun keskisuuressa kaupungissa. Työskentelen paikassa, jossa on sekä miehiä, että naisia. Liikun julkisilla, olen matkustellut jonkun verran maailmalla. Baareissa ja yöelämässä en käy enää, nuorempana tuli joskus käytyä, mutta kohtalaisen harvoin.
Jollekin toiselle ihmettelijöille, miten muka-sanan käyttö voi paljastaa kenenkään todellisen luonteen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt jo 35-vuotias nainen ja äiti ja olen juurikin niitä ihmisiä, jotka kohtaavat ahdistelua. Mieheni sanoo, että ”vika” on provoisoivassa luoneessani. Olen hyvin hersyvä tyyppi, lähes kaikille mukava ja helppo lähestyä. Monet miehet käsittävät asian väärin ja lähestyvät sitten ihan väärin aikein. Olen nuorena kokenut ihan puristelua, likistelyä, olen saanut niitä munakuvia, kaikenmaailman kahvikutsuja jne... poistin sometilini ahdistelun vuoksi, olen sanonut suoraan, yrittänyt olla vähemmän ulospäinsuuntautunut ja olen tosiaan varattu nainen ja kolmen äiti. Mutta joku mussa ihmisenä viehättää ahdistelijaluonteita. Ulkonäköni on ihan ok, ei enää mikään missi. Nuorempana olin kaunis.
Ei minusta saa sanoa edes leikillään että "vika" olisi mukavassa ja helposti lähestyttävässä luonteessa.
Mukava tyyppi provosoi oman ahdistelunsa. Joo joo.
Sanotaanko vielä se kirjaimellisesti, kun tätäkin palstaa lukee vaikka kuka, että ahdistelija on aina se väärintekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne "muut" teki mm Helsingin viime vuoden räiskäyksistä yli puolet, 54%, (vaikka heitä on 1%) joten aika relevanttia on nimenomaan ne "muut".
Tuo siis uudet tulijat, vanhat, kansalaisuuden saaneet lasketaan "suomalaisiin", eli luku todellisuudessa 70-90%, mitä ulkkikset tekevät.
Tämän alapeukuttajilta perustelut, koska ylläoleva teksti on faktaa, todellisuutta 100%?
-Perustelut alapeukuille?
Onko se aate&unelma?
Perus yökerhoahdistelut, käden tunkeminen hameen alle, takapuolen puristelu ym. Ohikulkiessa läimäytetty takapuoleen ihan yllättäen. Ahdistava seuraaminen ja ehdottelu (tämä on oikeasti todella pelottavaa kun kulkee yksin ja joku ei ota ei sanaa tosissaan sitten millään.) Törkeyden juttujen huutelu kadulla, ollessani töissä puhutaan rinnoille, kerrotaan ahdistavia seksuaalisia juttuja (tämä nyt ei ole todellakaan sama kuin työkavereiden kesken kaksimielinen vitsien heitto joka taas on ihan työpäivää virkistävää.) Piiitkä tuijottelukin voi olla ahdistavaa kun matkustaa esim. metrossa yksin, silloin kun se tulee joltain mieheltä joka käy skannerin lailla läpi sun kroppaa sääristä ylös asti koko ajan ja lipoo samalla huuliaan. Tuntuu kuin olisi jonkun haaskalla olevan hyeenan kynsissä joka voi missä vaiheessa vaan hyökätä. On myös huudettu paljonko maksais, kun olen ollut talvivaatteissa pitkässä takissa ilman meikkiä kadulla kävelemässä.
Viimeksi kroppaa kommentoi joku setämies Prisman jonossa, ja otti nokkiinsa kun en halunnut hänen lipeviin kommentteihinsa sen enempää vastata.