Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on Helsingissä velattomia vuokra-asuntoja, joiden tuottoprosentti on jotain 1-2% taloyhtiölainojen takia. Mitä tekisin niille?

Vierailija
08.12.2019 |

Kun siis kaikki menot ja verot on miinustettu vuokrasta, niin tuottoprosentiksi jää asunnon arvoon verrattuna 1.1-2,5%. Samaan aikaan minulla on osakesalkku, jonka viimevuotinen netto-netto osinkotuotto oli 3,8%. Mitä minä näiden kanssa tekisin?

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee ensi vuonna olemaan pääomatulojen veroprosenttikin 34% :(

Ap

Vierailija
22/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sijoitan kiinteistöihin mieluummin pörssin kautta. Minulla on kahta erityyppistä REITtiä jotka nakuttavat osinkoja kuukausittain. Yhtiöiden varat on sijoitettu tuhansiin kiinteistöihin pitkin USA:ta. 

Vuokrakämppäsi kuulostavat siltä, että niissä suostuvat asumaan vain sossupummit. Ei tuollaisille ole käyttöä edes omien lasten opiskelukämppinä. 

Niinpä. Itse jätän kaikki muovimatto asunnot ja erikoiset rumat viritykset katsomatta, sekä asunnot joissa on kylpyamme/suihku viritelmä. Se että haluan asua vuokralla ( siksi kun en halua sitoa itseäni mihinkään arvoltaan kuolevaan tulevaisuuden remonttiriesaan)  ei tarkoita että suostuisin elämään missään läävässä. Laminaatit lattioissa, vaalea selkeälinjainen keittiö ja kaakeloitu kylpyhuone ilman ammetta, sellainen saa huomioni. Keittiö saa olla persoonallisempikin ja värikkäämpi jos on moderni ja hyvällä maulla tehty. Jos haluaa asiallisen ja pitkäaikaisen vuokralaisen ja tasaisen tuoton niin kannattaa panostaa siihen asunnon kuntoon ja ulkonäköön. 

Kyllä näihin kaikkiin on ollut aina helppoa saada asukkaita, ei tässä siitä ole kysymys. Itse en tajua, miksi kukaan haluaa kylmän ja herkästi vaurioituvan laminaatin, minusta muovimatto on kestävin ja paras. Niitä on nykyisin todella kivoilla kuoseilla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asuntosijoittaja, joten tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miksi vuokratuottoa laskettaessa tulosta vähennetään myös yhtiölainan lyhennykset? Eikö ne ole tavallaan vain oman rahan siirtämistä korista toiseen? Sen ymmärrän, että yhtiölainan korot vähennetään, kun niitä ei saa takaisin.

Vierailija
24/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne se perintö hupenee...

Millä matematiikalla mielestäsi tuotto tarkoittaa hupenemista?

Ap

Vierailija
25/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole asuntosijoittaja, joten tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miksi vuokratuottoa laskettaessa tulosta vähennetään myös yhtiölainan lyhennykset? Eikö ne ole tavallaan vain oman rahan siirtämistä korista toiseen? Sen ymmärrän, että yhtiölainan korot vähennetään, kun niitä ei saa takaisin.

No sitä rahaa ei saa käyttöön. En minä tässä arvonnousuprosenttia laske, vaan sitä, mitä kyseinen omaisuus tuottaa .

Ap

Vierailija
26/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuotosta pitää vähentää myös asuntoon kohdistuvan sijoituslainan lyhennykset. Sen summan osa ei ole tuottoa.

Ap

Vierailija
27/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä logiikalla velaton jos maksat kuitenkin lainaa?

No siis että nämä eivät ole sellaisia asuntoja, joita nykypäivän köyhät ostavat velkarahalla ja ovat velkaa seuraavat 20 vuotta itse asunnosta.

Näissä on kuitenkin taloyhtiön remonttilainoja olemassa. Jos ne jättää laskuista pois asunnot ovat velattomia.

Ap

Ai se on palstamamman logiikalla sitä parempaa velkaa 😆

Kuules nyt, ei noilla ole muuta eroa kuin se että tuo taloyhtiölaina on huomattavasti kalliimmalla korolla kuin tavallinen asuntolaina olisi.

Mutta trollihan tämä, en tajua miksi edes vastaan 🙄

Miksi se on kalliimmalla korolla? Ja siis korot ovat nyt niin alhaalla, että tuskin on paha korko. Maksan mieluummin lainan vastikkeessa, sen menoa ei samalla lailla huomaa, kuin että se olisi omaa lainaa. Kuluero tästä ei liene siuren suuri tänä päivänä. Pankkilainaa ärsyttäisi henkisesti myös enemmän maksaa.

Ap

Eli et edes tiedä minkä verran maksatte korkoa??

No siinä varsinainen sijoittaja kyllä..

Vierailija
28/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen saanut nämä asunnot lahjaksi, jos mukaan laskisi niiden arvot tuottoprosentteina juuri minulle, niin sehän ois varmaan satatuhatta prosenttia. Mutta en laske tätä nyt niin. Tai mielestäni se ei kuulu tuottoprosentin laskuun, ellei erikseen tarkoitus ole tarkastella mukana sijoituksen arvoa.

Vaan että jos omaisuuden arvo kokonaan unohdetaan (tai no sitä tarvitaan prosentin laskemisen) ja verrataan rahan tuottamaa rahan määrää, niin sitä tässä lasken.

Ap

Vierailija
29/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis että nämä eivät ole sellaisia asuntoja, joita nykypäivän köyhät ostavat velkarahalla ja ovat velkaa seuraavat 20 vuotta itse asunnosta.

Näissä on kuitenkin taloyhtiön remonttilainoja olemassa. Jos ne jättää laskuista pois asunnot ovat velattomia.

Ap

Kuules nyt, ei noilla ole muuta eroa kuin se että tuo taloyhtiölaina on huomattavasti kalliimmalla korolla kuin tavallinen asuntolaina olisi.

Miksi se on kalliimmalla korolla? Ja siis korot ovat nyt niin alhaalla, että tuskin on paha korko. Maksan mieluummin lainan vastikkeessa, sen menoa ei samalla lailla huomaa, kuin että se olisi omaa lainaa. Kuluero tästä ei liene siuren suuri tänä päivänä. Pankkilainaa ärsyttäisi henkisesti myös enemmän maksaa.

Ap

Sitä ei ilmoiteta kuin varmaan isännöitsijäntodstuksessa? Luuletko, että jokainen osakas tilaa sen remontin jälkeen? Mikä se korkotaso taloyhtiöillä on, miksi et vastannut siihen? Etkö tiedäkään?

Ap

Vierailija
30/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei varsinaisesti, mutta aiemmin täällä oltiin niin miljoonan perijätärtä ja lesottiin tulevilla rahoilla. Nyt itketään miten pientä tuotto on, ja veroprosenttiin nousee.

Vierailija
31/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Sitä ei ilmoiteta kuin varmaan isännöitsijäntodstuksessa? Luuletko, että jokainen osakas tilaa sen remontin jälkeen? Mikä se korkotaso taloyhtiöillä on, miksi et vastannut siihen? Etkö tiedäkään?

Ap

Tiedän taloyhtiöiden lainojen korkotason olevan korkeampi kuin pankkien myöntämien asuntolainojen joista saa vielä korkovähennyksen verotuksessa.

Sitä en voi tietää millaisen koron teidän taloyhtiössä on onnistuttu neuvottelemaan. Huolestuttavaa, ettet se ettet sinäkään koska kyseessä on sinun rahat, ei minun 😊

Vierailija
32/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei varsinaisesti, mutta aiemmin täällä oltiin niin miljoonan perijätärtä ja lesottiin tulevilla rahoilla. Nyt itketään miten pientä tuotto on, ja veroprosenttiin nousee.

No ei se sitä miksikään muuta, että perin paljon, jos itse olet kuvitellut siitä ties mitä, niin se on sinun päässäsi. Joudun luultavasti myymään joka tapauksessa yhden asunnoista perintöveron ja muidenkin velkojeni takia. Mitä sitten? Itke sä köyhä siellä vain velalla ostettujen asuntojesi tuottoja jotka ehkä saat kahdenkymmenen vuoden päästä. Mulla on mahdollisuus saada tuottoa jo nyt.

Ap

Vierailija
33/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mitä ihmettä minä juuri luin 😳😳

Vierailija
34/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Tiedän taloyhtiöiden lainojen korkotason olevan korkeampi kuin pankkien myöntämien asuntolainojen joista saa vielä korkovähennyksen verotuksessa.

Sitä en voi tietää millaisen koron teidän taloyhtiössä on onnistuttu neuvottelemaan. Huolestuttavaa, ettet se ettet sinäkään koska kyseessä on sinun rahat, ei minun 😊

Tämä on minusta outoa, luulisi taloyhtiön olevan varmempi maksaja kuin yksityisen asukkaan. Kyseessä ei olisi asuntolaina, en tiedä, minkälaista korkoa sille sitten saisi. Mutta siis erot tuskin ovat suuret. Itse en ainakaan ole kiinnostunut hallinoimaan erillistä lainaa asian takia, ja kuten sanoin, erillinen laina pankille tuntuisi paljon veemäisemmältä hoitaa. Tuossa ei ole nyt mitään hoitamista. Korkojen vähennysoikeus on niin marginaalinen hyöty, etten jaksa innostua siitäkään.

Tähän saakka minulla on ollut vain yksi asunto ja siinä 27 000 taloyhtiövelka. Nyt kun siis perin lisää asuntoja sitä voisi tietenkin miettiä, saako miten ison verohyödyn, koska velkaa tulee olemaan niissä yli 100 000 :(

Mutta siis koska aika harva ottaa siihen erillisen lainan en usko, että se on niin kannattavaa, kuin selität. Jos korot nousee, niin millaisin ehdoin taloyhtiöiden lainat on neuvoteltu? Itse en mistään korkokatoista maksa.

Ap

Vierailija
35/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, koska teetätin yhteen asunnoista äskettäin 30 000 euron remontin, ja laskin sen tuottoprosentin nyt: 1,0. Jos siinä ei olisi yhtään velkaa taloyhtiöltä, se tuottaisi 1,9%. Jipii. Samaan aikaan melko paskaksi kuvittelemani pienempi osakesalkkuni, jossa on muun mukana jopa niin surkeita kurssilaskijoita kuin biohittiä ja innofactoria tuotti 2,5%. Whaaat, ärrrhh.

Ap

Olet varmaan ostanut nuo asunnot joskus aikapäiviä sitten aika halvalla nykyhintoihin verrattuna? Jos lähdet nyt myymään, niin joudut maksamaan veroja melkoisesti, ellet ole itse asunut niissä kahta vuotta omistusaikana. Asunnot voivat toki puolustaa paikkaansa sijoitussalkussa omaisuuslajihajautuksen puolesta. Mutta jos tuo tuotto nykyhintaan nähden ahdistaa kovasti, niin voithan myydä pois sen asunnon jossa on kaikkein pienin tuotto nykyhintaan verrattuna ja ostaa jotain osinko-osakkeita tilalle. Ja voit jatkaa tätä kunnes tuntuu siltä, että asuntoja ja osakkeita on sopivassa suhteessa toisiinsa nähden ja keskimääräinen tuotto on kohdillaan. 

Vierailija
36/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei se sitä miksikään muuta, että perin paljon, jos itse olet kuvitellut siitä ties mitä, niin se on sinun päässäsi. Joudun luultavasti myymään joka tapauksessa yhden asunnoista perintöveron ja muidenkin velkojeni takia. Mitä sitten? Itke sä köyhä siellä vain velalla ostettujen asuntojesi tuottoja jotka ehkä saat kahdenkymmenen vuoden päästä. Mulla on mahdollisuus saada tuottoa jo nyt.

Ap

Mutta aika eri ääni on kellossa nyt kuin vielä muutama viikko sitten.

Missä mulla joku asunto ja velkaa on? En tiennytkään 😃

Vierailija
37/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli:

-sun mielestä asunnot on velattomia, vaikka maksat joka kuukausi yhtiölainaa jonka korkoa et edes tiedä?

- tämän teet siksi, että "henkisesti helpompaa" kun ei ole pankkilainaa kuten jollain köyhällä?

-huolimatta siitä että saat surkeaa tuottoa, et ole edes selvittänyt rahastojen tuottomahdollisuuksia koska olet joskus joltain luullut ettei ne tuota mitään?

Vierailija
38/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Tämä on minusta outoa, luulisi taloyhtiön olevan varmempi maksaja kuin yksityisen asukkaan. Kyseessä ei olisi asuntolaina, en tiedä, minkälaista korkoa sille sitten saisi. Mutta siis erot tuskin ovat suuret. Itse en ainakaan ole kiinnostunut hallinoimaan erillistä lainaa asian takia, ja kuten sanoin, erillinen laina pankille tuntuisi paljon veemäisemmältä hoitaa. Tuossa ei ole nyt mitään hoitamista. Korkojen vähennysoikeus on niin marginaalinen hyöty, etten jaksa innostua siitäkään.

Tähän saakka minulla on ollut vain yksi asunto ja siinä 27 000 taloyhtiövelka. Nyt kun siis perin lisää asuntoja sitä voisi tietenkin miettiä, saako miten ison verohyödyn, koska velkaa tulee olemaan niissä yli 100 000 :(

Mutta siis koska aika harva ottaa siihen erillisen lainan en usko, että se on niin kannattavaa, kuin selität. Jos korot nousee, niin millaisin ehdoin taloyhtiöiden lainat on neuvoteltu? Itse en mistään korkokatoista maksa.

Ap

"Luulisi", "tuskin", "tuntuisi".

Huomaatko jo itse?

Vierailija
39/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.taloustaito.fi/koti/taloyhtion-osakas--kannattaisiko-oma-la…

Tässäkin on hyviä pointteja sille, miksi osa pitää taloyhtiölainat asunnoissa. Tuo, että niiden avulla asunnon ostohinnan saa painettua alemmas ostajalle on yksi hyvä porkkana. Se sopii omaan tilanteeseeni nyt ainakin oikein hyvin. Yksi asunto on myytävä, jos osakaslaina olisi maksettu pois, sitä ei saisi myyntihintaan välttämättä tungettua kokonaan.

Ilmeisesti tosin sijoitusasunnon velan korot saa vähentää kokonaan?

Ap

Vierailija
40/137 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mutta aika eri ääni on kellossa nyt kuin vielä muutama viikko sitten.

Missä mulla joku asunto ja velkaa on? En tiennytkään 😃

Minkälainen ääni? Jos luulet, ettei ole supersiistiä ja makeaa periä 1,4 miljoonaa, (ja huom. asuntojen huonoilla arvoilla laskettuna) niin voit toki lesoilla, että onneksi et peri. On se tosi siisti ja makea juttu! Olen siitä hyvin onnellinen ja huojentunut. Tiedän, että jos tarvetta on, likviditeettiä löytyy.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi