Lopetan yläasteen aineenopettajan työni jouluun, enkä enää koskaan palaa opettajaksi.
Olen töissä koulussa, jonne tulee oppilailta kivoilta ja hyviltä alueilta. Koulu ei missään nimessä ole mikään huonomaineinen, eikä siellä ole isoja ongelmia. Niin sanottuja tavallisten perheiden tavallisia lapsia.
MUTTA! Oppilaista on viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut niin röyhkeitä, etten tajua, miten kukaan enää jaksaa opettaa ketään. Oppilailla on pelkkiä oikeuksia, eikä minkäänlaisia velvollisuuksia. Joudun päivittäin tällaisiin tilanteisiin:
- oppilas kuuntelee kuulokkeilla musiikkia tunnilla, eikä ota kuulokkeita pois, vaikka pyydän
- oppilas sanoo minua v***n h***aksi, koska pyydän avaamaan kirjan
- oppilas ei suostu lähtemään tukiopetukseen erityisopettajan kanssa tunnilta
- oppilas pompottelee palloa käytävällä, eikä lopeta tai anna palloa minulle
- oppilas heittää ruokaa lattialle, eikä suostu siivoamaan
Aivan tavallisia, yksinkertaisia, pieniä asioita, joiden kanssa en joutuisi kamppailemaan, jos kyseessä olisi oma lapsi. Koska olen opettaja, en voi korottaa ääntäni, en voi koskea, en voi työntää, en voi ottaa väkisin oppilaalta mitään pois, en voi avata oppilaan reppua ja ottaa sieltä pois edes pommia, ellen ole varma, että sellainen siellä on.
Oppilaat ovat tajunneet, että opettajat ovat neuvottomia, kun kurinpitotoimet ovat pahimmillaankin vain "vakavia kasvatuskeskusteluja". Mitä sellainen auttaa, jos se ruoka pitää kuitenkin jonkun muu siivota lattialta? Tai jos tunnilla oppilas ei kuuntele mitään (koska kuulokkeet korvissa), eikä opi mitään ja minulla on velvollisuus opettaa ja saada oppilaat etenemään.
Olen niin puhki! En kannata fyysistä väkivaltaa, mutta jonkinlaiset kontaktit olisi pakko sallia koulussa. Edes niin, että voisin työntää oppilaan ulos luokasta.
Kommentit (406)
Oppilasta ei saa poistaa haahuilemaan käytävälle ilman valvontaa.
Saako poistaa koulusta ?
Kaikki , joita ei-v *ttu-kiinnosta käsi ylös ! Poistukaa välittömästi koulun alueelta.
Lähtökohta on aina vanhemmissa jotka on vastuussa siitä että lapsi yleensä on olemassa. Minkä verran liittyy kotouttamisen ongelmiin. Liikaa liian lyhyessä ajassa niitä tullut.
Ettei sitä omaa lasta arvosteta, niin että tämä arvostaisi itseään ja muita. Liikaa älylaitetta räplää vanhemmat. Samaan aikaan poistetaan pulpetit.
Laskua häiriköiden koteihin. Toisten opiskelujen häiritsemisestä. Ilmainen opetus jäihin mölyäjiltä.
Itse aion myös lopettaa aineenopettajan työt jouluun. Lukioon ehkä voin vielä joskus palata.
Suurin osa yläkoulaisista on kyllä ihan mukavia, mutta valitettavasti joka luokalta löytyy se 1-2 häirikköoppilasta, joille ei koulun puolesta tehdä yhtään mitään paitsi annetaan ehkä se kasvatuskeskustelu. Nämä häiriköt saavat myös hyvin kasvatetut nuoret riehaantumaan.
Ennen nämä häiriköt laitettiin omiin luokkiin, mutta tänäpäivänä ei, koska ”ketään ei saa eristää”. Erittäin naiivia ja typerää...
mä olin epäpätevänä 2 vuotta Vantaalla 5. luokan opena, en jaksanut pitää kuria ja heti kaikki villiintyi ja annoin oppilaiden tehdä tehtäviä vaan, osa teki eli kilttrikset osa ei niinkään. 4. luokan afrikkalainen oppilas sai aina 4 tloksen ruotsista ja kun annoin arestia sanoi:" vitun rasisti", mikään kuri ei auttanut vain ne joilla oli sisäinen motivaatio opiskella eli kiltit tytöt teki tehtävänsä. oli se yksi hullunmylly, 2 vuoden jälkeen päätin etten edes hae uutta sijaisuutta ja tuskin olisin saanutkaan
opettajalla pitäs olla auktoriteetti isekä karttakepillä pyllylle tai pääähän tai jalkoihin tai käsille, kun osa oppilaista tulee kulttuurista joissa einoa toimiva kuritus kotona on keppi!
Ajat näköjään muuttuu, itse olin 8. luokalla vuonna 2005 ja ainakin silloin opettaja huusi joillekin naama punaisena ja käskytti monesti luokasta ulos pahimmat härnääjät, otti joskus kädestä kiinni ja talutti luokasta ulos, ihan oikein tehty. Ei ole väkivaltaa.
Mä olen vasta opiskelemassa (aineen)opettajaksi, mutta kyllä minunkin harjoitteluistani (4 kpl) voisi vaikka kirjan kirjoittaa :D yläasteikäiset mm. haistattelivat päin naamaa, aina oli joku joka ei suostunut avaamaan kirjaa ja opettajaa salakuvattiin snapchattiin alentavien tekstejen ja emojien kera. Harjoittelemassani koulussa oppilailla oli koneet, ja arvatkaa vain käytettiinkö niitä tunnilla kaikkeen muuhun kuin opiskeluun... yhdellä tunnilla luokan pojat eivät tehneet mitään muuta kuin katsoivat lätkää luokan perällä. Lähdin ensimmäisestä harjoittelusta pari kertaa itkun kanssa pois, mutta onhan tässä sittemmin tullut jonkinlainen kuori kasvatettua. Vähän kyllä toisinaan huolettaa, että jaksaako sitä eläkeikään saakka, joka minulla varmaan on jotain 70.
auktoriteetti on myös luonnekysymys, mulla ei sitä ollut koska ei ole ole omaa perhettä ja lapsia ja oon aina ollut hippi ja yhteiskuntaa kohtaan kapinallinen ja armeijastakin sain potkut kuukaudessa
muistan itsekin ylä asteelta 35 vuotta sitten kun esim enkun open tunnilal ei kukaan uskaltanut riehua mutta äidinkielen naisopella ei ollut valtaa. se pölisi jotain opetuksia ja eturivissä oli pari kilttiä tyttöä jotka halusi oppia jotain ja takarivi täynnä muita. 2 tyttöä 9. luokalla kerrankin päätti perjantaina hommata perjantai-pullon ja joivat sen siellä takana luokassa eikä opettaja ollut ainakaan huomaavinaan mitään toinen poltti siinä vielä tupakkaa luokan ikkunassta eikä ope nähnyt muka mitään.
Äidit kasvattaa nykyään elukoita,naisvihaajia ja äärioikeistoa.
mun opettajan urani aikana oppilaan äiti (eronnut) iski sitten silmänsä minuun kun olin hyvässä kunnossa silloin ja rupesi käymään luonani kylässä viikonloppuisin, sitten samoin kävi toisen luokan naisopelle joak lähtiessään työstä lopulta laittoi kirjeen jossa halusi tapailla useamminkin
mutta siveänä miehenä en ruvennut sellaiseen koska naismallinani on aina ollut Sara Sieppi fyysisesti ja muutenkin
En nyt jaksanut lukea koko ketjua, enkä siis tiedä mistä kaikesta on puhuttu. Vaikka omista yläasteajoistani onkin jo aikaa muistan hyvin sen, miten rankkaa koulunkäynti olikaan siis miten paljon oppilailta vaadittiinkaan ja miten älytön lukujärjestys välillä oli. Lisäksi opettajat kohtelivat oppilaita monessakin mielessä huonosti ja epätasa-arvoisesti ilman mitään syytä. Melua oli myös liikaa ja ruokaa sai liian vähän ja se piti hotkia kiireessä. Kolupäivät olivat usein pitkiä ja alkoivat aikaisin. Kaiken tämän myötä väsytti. Opetettavat asiat olivat usein vaikeita, eikä niistä ollut oikeasti mitään hyötyä. En jaksanut seurata opetusta sellaisilla tunneilla. joilla ei yksinkertaisesti kiinnostanut, en osannut tai nähnyt opetettavassa asiassa mitään hyötyä. En kuitenkaan koskaan häirinnyt vaan istuin hiljaa ja mietin muuta. Yläasteella pitäisikin opettaa paljon enemmän elämässä selviytymistä ja hyödyllisiä perustaitoja. Sitten ihmetelllään, miksi niin moni nuori on niin hukassa. Työttömyys, raskaus, köyhyys, Kela, sossu,sairaus, terveys, kotityöt, ihmissuhteet jne... jne... tuntuvat vain olevan sellaisia tabuja, joista nuorille ei sovi puhua.
Meillä ei ole varaa haaskata pientä lahjakasta potentiaalia siihen, että opettajan aika menee p**kiasten kanssa vääntämiseen opettamisen sijaan.
Itselleni paras joululahja olisi, jos saisin työpaikan yläkoulun aineenopettajana.
T: Työtön opettaja
Kyllä on ihmeellistä joidenkin vanhempien lusmuilu kasvatushommista, mikä kostautuu ao. antisosiaalisena käytöksenä.
Minä lopetin jo, odottelen eläkepäätöstä. Rapiat viiskymppinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni paras joululahja olisi, jos saisin työpaikan yläkoulun aineenopettajana.
T: Työtön opettaja
Täällä etelässä paikkoja kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja lisään vielä: kun tällainen tilanne tulee, ympäriltä kaivetaan parikymmentä kännykkää kuvaamaan tilannetta. Ei ole varaa menettää hermojaan, koska muuten on iltapäivälehtien lööpeissä hirviöopettajana omalla nimellä ja kuvalla.
ap
Vartin sisään Tiktokissa, snäpissä, jne.
Tämä on sitä kokoomuksen suunnitelmaa koulujen yksityistämiseksi käytännössä. Paskottu koulujärjestelmä on helpompi saada yksityistettyä kuin maailman parhaisiin kuuluva koulujärjestelmä
Yläkoulu oli ihan hirveää juuri tuollaisten oppilaiden takia. Nyt toista vuotta ammattikoulussa niin ongelmaa ei ole. Tottakai siellä sähelletään välillä, mutta kyllä opettajaa uskotaankin. Ei kukaan haistattele opettajille eikä tahallaan sotke ruokalassa. Opettajat eivät vaikuta väsyneiltä, vaan ovat melkein aina iloisia ja motivoituneita. Pidän ammattikoulusta.
Olisipa mukava saada joskus vanhemmat seuraamaan oppitunteja. Huomaisivat miten oma pikku enkeli käyttäytyy siellä luokassa. Eivät tule vaikka pyydetään. Vanhemmat ovat ulkoistaneet lastensa kasvatuksen ensin päiväkodeilla ja myöhemmin kouluille. Itse ei osata ottaa vastuuta edes omasta elämästä.