Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetan yläasteen aineenopettajan työni jouluun, enkä enää koskaan palaa opettajaksi.

Vierailija
04.12.2019 |

Olen töissä koulussa, jonne tulee oppilailta kivoilta ja hyviltä alueilta. Koulu ei missään nimessä ole mikään huonomaineinen, eikä siellä ole isoja ongelmia. Niin sanottuja tavallisten perheiden tavallisia lapsia.

MUTTA! Oppilaista on viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut niin röyhkeitä, etten tajua, miten kukaan enää jaksaa opettaa ketään. Oppilailla on pelkkiä oikeuksia, eikä minkäänlaisia velvollisuuksia. Joudun päivittäin tällaisiin tilanteisiin:

- oppilas kuuntelee kuulokkeilla musiikkia tunnilla, eikä ota kuulokkeita pois, vaikka pyydän
- oppilas sanoo minua v***n h***aksi, koska pyydän avaamaan kirjan
- oppilas ei suostu lähtemään tukiopetukseen erityisopettajan kanssa tunnilta
- oppilas pompottelee palloa käytävällä, eikä lopeta tai anna palloa minulle
- oppilas heittää ruokaa lattialle, eikä suostu siivoamaan

Aivan tavallisia, yksinkertaisia, pieniä asioita, joiden kanssa en joutuisi kamppailemaan, jos kyseessä olisi oma lapsi. Koska olen opettaja, en voi korottaa ääntäni, en voi koskea, en voi työntää, en voi ottaa väkisin oppilaalta mitään pois, en voi avata oppilaan reppua ja ottaa sieltä pois edes pommia, ellen ole varma, että sellainen siellä on.

Oppilaat ovat tajunneet, että opettajat ovat neuvottomia, kun kurinpitotoimet ovat pahimmillaankin vain "vakavia kasvatuskeskusteluja". Mitä sellainen auttaa, jos se ruoka pitää kuitenkin jonkun muu siivota lattialta? Tai jos tunnilla oppilas ei kuuntele mitään (koska kuulokkeet korvissa), eikä opi mitään ja minulla on velvollisuus opettaa ja saada oppilaat etenemään.

Olen niin puhki! En kannata fyysistä väkivaltaa, mutta jonkinlaiset kontaktit olisi pakko sallia koulussa. Edes niin, että voisin työntää oppilaan ulos luokasta.

Kommentit (406)

Vierailija
121/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan fakta on se, että yläasteelaiset tietävät tasan tarkkaan, että opettajilta on revitty pois kaikki auktoriteetin ylläpitovälineet. 

On ihan selvä, että motivointikeskustelu ei auta. Pitää oikeasti ottaa niskasta kiinni ja pistää putkaan päiväksi ja jos ei riitä, niin viikoksi. 

Kurinpito-oikeudet opettajille tai sitten kouluun muutama kunnon sadistinen vahti, niin alkaa kuri toimia.

Vierailija
122/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ovat kyllä ainoa ammattiryhmä jotka jaksavat aina valittaa jostakin. Kuka ihme teille on kertonut, kuinka oppilaat ovat niin ihania ja opetus tapahtuu sormia nappauttamalla? Tai vanhemmat mukavia ja kannustavia tai joululahjat mieleisiä.

Ei ole. Ei, vaikka kuinka valitatte ja haluatte. Ihan samanlaista pask...saa osakseen lääkärit, sh, kätilöt, päiväkodin hoitajat, poliisit,taksit, ravintola henk.kunra jne. mutta heillä on realisten käsitys työstä ja se työ sattuu vain olemaan haastavaa.

Ihan samalla tavalla kuin elämä ei aina ole kivaa ja helppoa, vaan siihen kuuluu ylä- ja alamäkeä ja mäenkin jälkeen tulee toinen mäki.

Opettajan työ on aina ollut haastavaa, eikä siihen auta edes hyvä koulutus, vaan tarvitaan persoonallisuutta ja ammattitaitoa ratkaista haasteita, jos nämä puuttuvat, silloin ei sovi ammattiin.

Opetuksessa on ollut haasteita iät ja ajat, ei siitä kauaa ole kun niiden kuulokkeiden paikalla oli oppilailla sätkä hampaissa, kun joskus 60-70-luvulla 10v polttivat tupakkaa.

Ja sekin ihmetyttää, miksi opettajan virkoihin on kuitenkin tulijoita, vaikka niin paska ammatti. Ap. opettajan virkaan on kymmeniä tulossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa huomata taas tämä vasta reaktio näiltä "kukkahattutädeiltä":) Samantien puututaan jokaiseen aloittajan sanavalintaan ja uskotaan sokeasti siihen että juuri heillä olisi se oikea asenne ja taito tehdä työtä kenen kanssa vain. Olen itse työskennellyt lastensuojelussa ja myös koulumaailmassa. Pahimmin tuntuvat rikki menevän ne jotka eivät vaan halua uskoa siihen että kaikki eivät tule kanssasi toimeen vaikka kuinka olet heille mukava. Nuoret oikein tahallaan rääkkäsivät näitä parantajia koska huomasivat kuinka saivat aikaan jotain. 

Vierailija
124/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkailuluokat takaisin.

Takkailuluokalle ei ennenkään laitettu v-mäisiä lapsia, vaan ne joilla oli joko oppimisvaikeuksia tai häiritsivät tuntia. Kuulokkeita pitävää keskarinnäyttäjää ei sinne laiteta. Ja vanhempien pitää hyväksyä siirto. Ylimielisen oppilaan vanhemmat joko hyppivät lapsen pillin mukaan tai ovat itsekkin ylimielisiä.

Vierailija
125/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetushallitus, suurentakaa nyt niitä koululuokkia vaan enemmän, eihän tuollainen 50 oppilasta luokassa ole vielä mitään!

Häiriöt johtuvat oppilasmateriaalista, ei luokkakoosta, koska nykyisin luokat eivät ole liian isoja. Turha on syyttää muuta, kuin kotikasvatusta ja yleensäkin kotioloja näistä koulujen ongelmista. Joka toinen perhe nykyään hajoaa, joten miettikääpä, mitä jo yksin se lapsiin vaikuttaa?! Turvattomuutta, päihteitä, mt-ongelmia, työttömyyttä, kodeissa....yhä lisääntyvässä määrin!

Vanhemmat räplää illat somea, ei jakseta lapsia, koska oma mukavuus. Tai vanhemmat tarvitsevat liikaa "omaa aikaa ja harrastuksia"... lapsille ei jää sen vuoksi aikaa...

Raha kouraan ja kylille notkumaan...

Vierailija
126/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä vaan tarvitaan kirjoitti:

Ihan fakta on se, että yläasteelaiset tietävät tasan tarkkaan, että opettajilta on revitty pois kaikki auktoriteetin ylläpitovälineet. 

On ihan selvä, että motivointikeskustelu ei auta. Pitää oikeasti ottaa niskasta kiinni ja pistää putkaan päiväksi ja jos ei riitä, niin viikoksi. 

Kurinpito-oikeudet opettajille tai sitten kouluun muutama kunnon sadistinen vahti, niin alkaa kuri toimia.

On se kumma, ettei joidenkin opettajien ammattitaito riitä luokan työrauhan ylläpitoon ja nuoret ollaan laittamassa päiväksi putkaan ja käyttämään sadistisia menetelmiä, jotta luokkaan saadaan rauha.

Ihme kyllä, poliisilla ei ole nuorten kanssa noita ongelmia, vaan asiat pystytään selvittämään puhumalla.

Monelle opelle tekisi hyvää lähteä poliisin työhön päiväksi ja katsoa miten nuorten kanssa asiat selvitetään. Ja ihan keskustelemalla.

Mites opettajien omat lapset, ovatko yhtä hulttionuoria kuin muutkin.

Vierailija
127/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että ap:n tilanne on hankala. MUTTA. Omien lasten koulussa näkyy, että jostain syystä naisopettajilla on juuri näitä ongelmia. Miesopettajilla ei. Useinhan naisopettajiksi valikoituu ne tasaisen tempperamentin ihmiset, joilla ei itsellään ollut mitään ongelmia koulussa pienenä. Sitten ei vaan ymmärretä näitä erilaisia tyyppejä, joista joku häiriköi tylsyyttään, joku ei ymmärrä opetusta, jollain hankala perhetilanne, yms yms. 

Jos itse on ollut lapsena/nuorena hyvin tasainen, ei ehkä osaa toimia näiden muiden kanssa. Huumorilla pääsee pitkälle ja nuoret kunnioittavat rentoa auktoriteettia paljon enemmän, kuin takakireyttä. Miehiä kunnioitetaan enemmän, koska heillä on itsellään erilainen asenne. Näin se vaan on...

Pahinta ovat opettajat, jotka kostavat tämän oppilaille arvosanoissa. Hyvät koenumerot eivät riitä, koska oppilas ei ole riittävän kiva opetettava. "Siitä sait, ärsyttävä teini. 6 todistukseen, vaikka kokeesta sait 9"

Vierailija
128/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hyvä ajatus vaihtaa alaa, kiska selväti et osaa.

Erityisen huolestuttavaa on kaipuusi tönimiseen ym väkivaltaan, jota ilmeisesti kotona harrastat: "Aivan tavallisia, yksinkertaisia, pieniä asioita, joiden kanssa en joutuisi kamppailemaan, jos kyseessä olisi oma lapsi. Koska olen opettaja, en voi korottaa ääntäni, en voi koskea, en voi työntää, en voi ottaa väkisin oppilaalta mitään pois, en voi avata oppilaan reppua ja ottaa sieltä pois edes pommia, ellen ole varma, että sellainen siellä on."

Olen itse amiksen opettaja ja meillä on varmaan haastavimmat opiskelijat. Ei ole silti mitään toiveita päästä "kurittamaan" ketään. Auktoriteetti on taitolaji.

Ei helvetti mikä lukutaidoton k*sipää sä olet.

Vierailija
129/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä vaan tarvitaan kirjoitti:

On se kumma, ettei joidenkin opettajien ammattitaito riitä luokan työrauhan ylläpitoon ja nuoret ollaan laittamassa päiväksi putkaan ja käyttämään sadistisia menetelmiä, jotta luokkaan saadaan rauha.

Ihme kyllä, poliisilla ei ole nuorten kanssa noita ongelmia, vaan asiat pystytään selvittämään puhumalla.

Monelle opelle tekisi hyvää lähteä poliisin työhön päiväksi ja katsoa miten nuorten kanssa asiat selvitetään. Ja ihan keskustelemalla.

Mites opettajien omat lapset, ovatko yhtä hulttionuoria kuin muutkin.

Minua kissalan poika repi teinityttönä tukasta vaikka en käynyt päälle tms. ja toinen tuijotti kaverin tissejä. Pro-meininkiä. Ohis, sori

Menepä sinä päiväksi katsomaan sen opettajan työtä ja mieluummin tekemään.

Vierailija
130/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta kaipaatkin pian entiseen työsi pitkien lomien ja lyhyiden työpäivien takia. Ei se ole meillä normiduunareilla hääviä kun koko vuodessa on lomaa vain 4 viikkoa ja työpäivät aina 8-12 h... 

Terkuin lopen uupunut 24-vuotias sairaanhoitaja, joka lähtee opiskelemaan luokanopettajaksi lomien takia

No siinähän se onkin sitten tuleva, ammattiinsa hyvin orientoitunut ”Opettaja”, joka odottelee kokoajan pääsevänsä lomalle.

Vierailija
131/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin yläasteelta viisi vuotta sitten muihin hommiin. Opettajan työtä ei arvosta kukaan. ei oppilaat eikä vanhemmat. Tämä ilmenee juurikin AP:n kuvaamalla tavalla. Opettajan päälle sylkee niin oppilaat kuin heidän vanhempansa.  Tämän aiheen vastauksista myös huomaa tuon arvostuksen puutteen. Opettajaa pidetään sylkykuppina. Pienille mamman mussukoille, ei saa mitään kuria. Jos saatkin pian soittaa äiti tai isi ja kertoo kuinka olen uskaltanut komentaa heidän pienokaistaan. Pian ammatitaitoisia hyvin koulutettuja opettajia ei enää saada kouluihin töihin. Yleinen mielipide on muuttunut sellaiseksi, että kuka tahansa osaa opettaa. Viisi vuotta yliopistossa ei ole yhtään mitään.

Vierailija
132/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille aikoinaan opettaja sanoi, opiskellaanko vai ei ja antaa kaikille luokassa todistukseen vitosen asteikolla 1-10.

Vierailija
133/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sekin ihmetyttää, miksi opettajan virkoihin on kuitenkin tulijoita, vaikka niin paska ammatti. Ap. opettajan virkaan on kymmeniä tulossa.

Alansa parhaat eivät hae näihin virkoihin. Parhaille opettajille on kysyntää muualla esim. yritysvalmennuksessa jne.  ja liksa on huomattavsti parempi.  Lomat huonommat mutta saa tehdä koulutusta vastaavaa työtä ja nauttia työnteosta.

Vierailija
134/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-10

Vierailija
135/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palattaisko takaisin 70-80-luvuille? Ei pelkästään koulu ollut silloin parempi vaan koko yhteiskunta oli silloin parempi. Onneksi minun elämäni on jo kallistunut loppuaan kohti, en mitenkään haluaisi olla nuori ihminen, joka joutuu elämään tämäntyylisessä yhteiskunnassa vielä 40-70 vuotta. Sääliksi käy nuorempia.

Vierailija
136/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ihmetellyt mistä sinne opettajakoulutukseen riittää hakijoita.

Vierailija
137/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku oman elämänsä pönttä vertaa opettajaa poliisiin...? Poliisilla on tarvittaessa käytössään pakkokeinot, opettajalla ei. Mistähän johtuu, että toista kuunnellaan ja totellaan paremmin kuin toista?

Vierailija
138/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa ongelmat koostua Ahrikan sarven jälkikasvusta...

Pääosin.

Kyllä niitä puolihulluja oli minun aikananikin - ihan natiiveissa.

Ei muuten johdu. Pääosin mainitsemasi ihmisryhmä käyttäytyy koulussa erinomaisesti ja heillä on kovat tavoitteet tulevaisuudelle. Haluavat korkeakoulututkinnon useimmat ja ovat hyviä koulussa.

Eniten meillä häiriköi ihan perussuomalaislapset, joiden vanhemmat eivät ole kasvattaneet lapsiaan, eivät ole kiinnostuneita lapsen koulunkäynnistä, eikä koulusta tuleva huono palaute hetkauta. Eikä sitä edes välttämättä lueta, kun ensisijainen yhteydenpitotapa on Wilma, eikä järjestelmään haluta edes rekisteröityä. Minulla ei ainakaan ole aikaa tai halua soitella joka ilta jonkun oppilaan vanhemmalle omalla puhelimellani, jos sitä Wilmaa ei haluta käyttää.

ap

Paskaa puhut - olen kasvattanut kolme lastani Hgissä. Kävivät koulut Roihikassa ja Latokartanossa.

Olet landelta, jossa ei Ahrikan-sarven edustajia edes ole.

Eikä mitään muitakaan ulkomaalaisia.

Vierailija
139/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotien tehtävä on kasvattaa ja koulun opettaa tiettyjä aineita. Ei opettajilla ole koulutusta psykologiksi tai poliisiksi, eikä sellaiseksi tarvitse ryhtyä. Eikä tarvitse opettajien sietää työpaikallaan nimittelyä tai häiriköintiä.

Vierailija
140/406 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palattaisko takaisin 70-80-luvuille? Ei pelkästään koulu ollut silloin parempi vaan koko yhteiskunta oli silloin parempi. Onneksi minun elämäni on jo kallistunut loppuaan kohti, en mitenkään haluaisi olla nuori ihminen, joka joutuu elämään tämäntyylisessä yhteiskunnassa vielä 40-70 vuotta. Sääliksi käy nuorempia.

Nyky-Suomessa yritetään hampaat irvessä olla niin iloisia ja onnellisia.

Vaikka todellisuus on aivan päinvastaista.

Totta kai kaikki menee päin helvettiä, kun yritetään olla väkisin jotain muuta kuin ollaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi