En jaksa!!! Kun en nuku enkä syö (TYÖSSÄOPPIMINEN)
Minulla on kaksi lakisääteistä taukoa, 12 minuuttia x 2. Joudun pitää ne aina (!) putkeen, koska minun täytyy säätää parkkikiekkoa etten saa sakkoja. Siihen menee aikaa joten on paljon järkevämpää viettää tauko autossa kuin juosta hiki hatussa pitkin maita ja mantuja.
Joka ikinen päivä menee samalla kaavalla. Herään rättiväsyneenä, liian myöhään ja hirveässä nälässä (ellen ole syönyt yöllä eli muutama tunti aiemmin.)
Oli aamupalaa tai ei, ikinä en kerkeä sitä syömään. Menen töihin ja painan 3 tuntia väsyneenä ja nälässä. Sitten kun vihdoin on tauon paikka, ehdin käydä vain hakemassa kaupasta ateriankorvikejuoman, kiirehtiä autolle, kulauttaa juoman tai kaksi kurkkuun, katsoa vähän puhelinta, katsoa peiliin ja sitten täytyy kohta jo juosta takaisin töihin.
En siis laihduta, vaan oikeasti tykkään noiden kyseisten ateriankorvikejuoman mausta ja kyllä ne pitävät nälkääkin hyvin (mutta ei työntekoa ajatellen.)
Minulle on yhden ainoan kerran sanottu, että jos ei ole mitään tekemistä niin voin pitää taukoa (vaikka lakisääteistä taukoa ei enää olekana jäljellä.)
Mutta minulle on iso kynnys mennä istuskelemaan puhelin kädessä kesken työpäivän monta kertaa. Sen sijaan yhdellä toisella työkaverilla ei tunnu olevan muuta kuin taukoja taukojen perään. Kyllä hänellä on aikaa selailla puhelinta, syödä monta kertaa päivässä yms. Samaan aikaan minä painan yksinäni hommia jollain laihdutusjuomalla.
Tämä on sellainen pomon lellikkihenkilö. Mielestäni hänkin on työssäoppimassa, en muista ihan varmasti.
Mutta tosiaan olen ihan heikossa hapessa kaiket päivät, koska en ikinä nuku enkä syö. Ei jostain kunnon ruuan aloittamisesta ole paljon iloa, kun se jää joka tapauksessa pahasti kesken ja nälkä vain jatkuu.
Kyllä minäkin osaan olla energinen, jos saan sitä energiaa jostain. Mutta nyt saan vain moitteita työn jäljestä, jos en voi hyvin ja pitäisi koko ajan kyykistellä ja nousta, nostella ja kanniskella tavaraa. Keskeyttää se 10 kertaa asiakkaiden takia ja taas jatkaa saamatta asiaa ikinä valmiiksi.
Olen niin loppu!!!! Tarvitsen sitä hlvetin ruokaa, muuten en kykene tähän pskaan. Minulla on ongelmia ruuan suhteen muutenkin, joten voin vannoa etten ihan tyhjästä huutele. Liiallinen nälkä on liiallista nälkää vaikka olisi ongelmia ruuan kanssa.
Kommentit (358)
Onpa kyllä ärsyttävä provo. Toistelee vain sitä, mitä on edellisissäkin viesteissä sanonut, eikä yhtään konkreettisemmasti selitä esim. työaikojaan. Ja tuo caps lock ärsyttää myös aika paljon.
Siitä annan provolle yhden pisteen, että ei aloituksessa edes kysynyt neuvoa mihinkään pulmaan, mutta niin vaan sai kymmeniä vastauksia, neuvoja ja tuomitsemisia.
Ap, siis jos et muka ole provo: Oliko sulla tässä jokin kysymys tai ongelma, vai tulitko vain kertomaan elämästäsi? Siis olitko hakemassa av-palstalta apua?
Apsta tulee mieleen takavuosien agstinen teini (leopardi tuubitopissa), joka raivosi ja meuhkasi aivan samalla tavalla eikä mikään neuvo kelvannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tosiaan ole henkilökunnalle parkkipaikkaa vai käykö kaikki räppäämässä kiekkoja muutaman tunnin välein? Keskustele nyt hyvä ihminen sen esimiehen kanssa. Mahtaa siellä muukin väki ihmetellä että etkö syö mitään.
Tiedätkö kun kaikki eivät asu minun naapurissani. Työpaikan lähistöllä asuvat käyttävät varmasti enimmäkseen julkisia, tai ovat niin nuoria etteivät edes voi omistaa autoa saati korttia. Ääneen ei ole kukaan ihmetellyt, mutta tosiaan kukaan ei ole koskaan nähnyt minun syövän mitään joten luulisi heidänkin tajuavan, että minulla ei ole energiaa yhtään mihinkään. Taidan tänään mennä taas lääkäriin, en vttu jaksa. Täysin voimaton olo ja kalpea naama. Ei tämä ole normaalia ja tiedän sen. En tietenkään ole nukkunut tarpeeksi taaskaan, mutta ei se selitä hirveää kalpeutta.
Mikset sä syö kotona? Mikrosafka lämpiää mukavasti 2-3 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta, jos näin yksinkertaisia ja avuttomia ihmisiä oikeasti on olemassa. Lyhyt työvuoro alkaa joskus iltapäivällä ja mitään ei ehdi sitä ennen eikä jälkeen tekemään. Aivan järjetöntä settiä. Ratkaisu löytyy päätohtorilta.
Oletko sinä koskaan tehnyt iltapäivävuoroa? Minä olen ja kokemuksesta voin kertoa että ei ole helppoa, kun on tottunut päivätyöhön. Aika menee työhönlähtöä suunnitellessa eikä siinä ehdi mitään isompaa saada aikaan.
Miten työhönlähtöä suunnitellaan? Vai tarkoitatko tavallisia aamutoimia? En mä ainakaan sitä suunnittele. Normaalit aamutoimet on kahvi, ehkä jotain aamupalaa, Hesarin selailua, aamupesu ja meikkaus ja ovesta ulos ratikkapysäkille. Puoliunessakin nuo aamutoimet sujuu ihan rutiinilla.
Iltavuoroon tai klo 13 vuoroon mennessä, käyn yleensä aamulla kaupassa ja/tai teen jotain pientä kotihommaa.
Tekisi mieli ottaa tuommoinen pullamössökansalainen vaikka pariksi viikoksi meille asumaan ja elämään samaa elämää kuin minä. Töitä, opiskeluja (lapsia minulla ei edes ole), kotitöitä, liikuntaharrastus... siis sitä tavallista arkea. Retuuttaisin mukanani töihin, kirjastoon ja uimahallille. Ottaisin häneltä puhelimen pois, kun itse menisin nukkumaan (ihan sama minulle, nukkuuko vai ei, kunhan on hiljaa). Istuttaisin hänet vaikka romaanin ääreen siksi aikaa, kun itse opiskelen kirjastossa. Ruoat laitettaisiin yhdessä ja siivoukset hoidettaisiin myös. Oppisipa ainakin arvostamaan vapaa-aikaa. Ja unikin saattaisi tulla, kun keho on jo sopivasti väsytetty ja ruokittu. (Ymmärrän, että unettomuus korjaantuu joissain tilanteissa vain lääkityksellä, mutta kun ap ei ole edes saanut aikaiseksi mennä lääkärille puhumaan tästä.)
Jotkut rakentaa taloa iltaisin ja ovat töissä päivisin. Silti eivät näe nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään millään ateriankorvikkeella jaksaisi. Edes toimistotyössä. Ota jotain muuta evästä. Syöt ne ruokatauollasi. Sillä samalla tauolla, millä menisit kauppaan ja joisit korvikkeen autossasi.
Toiseksi, osta viikon eväät kerralla. Esim. viikonloppuna. Suunnittele ja ennakoi. Silloin et joudu YÖLLÄ menemään kauppaan, vaan voit nukkua pidempään tai käyttää senkin ajan aamiaisen syömiseen.YMMÄRRÄ NYT ETTÄ KIEKKO ON PAKKO SÄÄTÄÄ, JOTTA EN SAA SAKKOJA. ELI AUTOLLA ON PAKKO KÄYDÄ JOKA PÄIVÄ.
YMMÄRRÄ ITSE, ETTÄ VOIT KÄYDÄ AUTOLLASI SILTI. OTA EVÄÄT SINNE MUKAAN!
Ei hyvänen aika.LAKISÄÄTEINEN TAUKO ON EDELLEEN SEN 12 MINUUTTIA X 2. SIINÄ AJASSA EN KERKEÄ RUOKAILEMAAN KUIN MIKÄKIN STNAN KUNINKAALLINEN. YRITÄ NYT YMMÄRTÄÄ ETTÄ ONGELMA ON, ETTÄ MINULLA EI OLE AIKAA SYÖDÄ IKINÄ.
TAUON AIKANA EHDIT SYÖDÄ PAREMMIN, JOS ET JUOKSE SINNE STANAN KAUPPAAN VAAN OSTAT EVÄÄT ETUKÄTEEN!
EN KERKEÄ.
MITEN VTUSSA VOI JONKUN VALMIIKSI TEHDYN KERROSVOILEIVÄN JA HEDELMÄN TAI PROTEIINIPSTUKSN JA JUOTAVAN JUGURTIN SYÖMISEEN KÄVELLESSÄ MENNÄ ENEMMÄN KUIN 24 MINUUTTIA? KUIN VTUN HITAASTI SÄ MUSSUTAT?
Vierailija kirjoitti:
Onpa kyllä ärsyttävä provo. Toistelee vain sitä, mitä on edellisissäkin viesteissä sanonut, eikä yhtään konkreettisemmasti selitä esim. työaikojaan. Ja tuo caps lock ärsyttää myös aika paljon.
Siitä annan provolle yhden pisteen, että ei aloituksessa edes kysynyt neuvoa mihinkään pulmaan, mutta niin vaan sai kymmeniä vastauksia, neuvoja ja tuomitsemisia.
Ap, siis jos et muka ole provo: Oliko sulla tässä jokin kysymys tai ongelma, vai tulitko vain kertomaan elämästäsi? Siis olitko hakemassa av-palstalta apua?
Edelleen on epäselvää se, miten 6 tunnin työpäivään kuluu koko päivä, miksi vapaa-aikana ei ehdi käydä kaupassa ja miksi kaupasta ostetaan vain ateriankorvikejuomia. Kuulostaa siltä että ap:lla on syömishäiriö, masennus, addiktiokäyttäytymistä sekä syömättömyydestä ja stressistä johtuvaa yleistä levottomuutta ja keskittymisvaikeuksia, minkä vuoksi ap käy ylikierroksilla eikä edes nuku.
Tämä seko ap on aivan omaa luokkaansa. Mitä muita ketjuja on samalta tekijältä? Linkkaisitteko? Joku mainitsi "kivikissat" tms. mikä juttu se oli?
Kiittäen epäuskoinen lukija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tosiaan ole henkilökunnalle parkkipaikkaa vai käykö kaikki räppäämässä kiekkoja muutaman tunnin välein? Keskustele nyt hyvä ihminen sen esimiehen kanssa. Mahtaa siellä muukin väki ihmetellä että etkö syö mitään.
Tiedätkö kun kaikki eivät asu minun naapurissani. Työpaikan lähistöllä asuvat käyttävät varmasti enimmäkseen julkisia, tai ovat niin nuoria etteivät edes voi omistaa autoa saati korttia. Ääneen ei ole kukaan ihmetellyt, mutta tosiaan kukaan ei ole koskaan nähnyt minun syövän mitään joten luulisi heidänkin tajuavan, että minulla ei ole energiaa yhtään mihinkään. Taidan tänään mennä taas lääkäriin, en vttu jaksa. Täysin voimaton olo ja kalpea naama. Ei tämä ole normaalia ja tiedän sen. En tietenkään ole nukkunut tarpeeksi taaskaan, mutta ei se selitä hirveää kalpeutta.
ÖÖÖÖ... Miten kerkeän kotiin syömään?! Voi jösses. 24 minuutin tauko ja kotiin ajaa 20 minuuttia, ehkä siksi en syö kotona 😴😴
Vierailija kirjoitti:
Tämä seko ap on aivan omaa luokkaansa. Mitä muita ketjuja on samalta tekijältä? Linkkaisitteko? Joku mainitsi "kivikissat" tms. mikä juttu se oli?
Kiittäen epäuskoinen lukija
Olen kuulemma äiti, joka raivosi kun kakarat toivat (mukamas) kiviä sisälle ja leikkivät niiden olevan kissoja. Typerä satu koko ketju eikä minulla ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut rakentaa taloa iltaisin ja ovat töissä päivisin. Silti eivät näe nälkää.
Ja heilläkin on 12 min x 2 tauot ja kiekon kääntelyä? Ööö, varmaan ihan hieman eri asia jos on puolen tunnin ruokatauko. Jopa minä ehdin syödä puolessa tunnissa. 24 minuuttia ei riitä yhtään mihinkään kun siitä 5 minuuttia menee autolle kävelyyn ja sitä ennen kauppaan. Ja sama 5 minuuttia takaisin töihin.
Tässä on jo ehdoteltu kaikenlaisia elämänhallinnan ongelmia ja keskittymishäiriöitä, jotka voivat pitää paikkansa. Tuli vaan mieleen, että entäs syömishäiriö? Aika paljon tuntuu asia keskittyvän ruoan ympärille, mutta ainoa mitä kuitenkin pystyy hitaasti syömään, on laihdutusjuoma. Iltaisin kärsii nälästä, mutta ei tee asialle mitään, koska ei ole pakko olla työharjottelussa vaan voi maata. Selittäisi myös, miksi ei käy kaupassa hakemassa yhtään varastoon: Ei halua, että kotona on mitään syötävää, ettei sortuisi syömään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÖÖÖÖ... Miten kerkeän kotiin syömään?! Voi jösses. 24 minuutin tauko ja kotiin ajaa 20 minuuttia, ehkä siksi en syö kotona 😴😴
Työajan ulkopuolella! Huoh... Edelleen et ole vastannut, miten on niin halvatun vaikeata tehdä vaikka sitä mikrosafkaa iltakahdeksalta, kun olet kotona.
Kysymys: Ymmärrätkö sinä, miksi melkein kaikki alapeukuttavat viestejäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen on epäselvää se, miten 6 tunnin työpäivään kuluu koko päivä, miksi vapaa-aikana ei ehdi käydä kaupassa ja miksi kaupasta ostetaan vain ateriankorvikejuomia. Kuulostaa siltä että ap:lla on syömishäiriö, masennus, addiktiokäyttäytymistä sekä syömättömyydestä ja stressistä johtuvaa yleistä levottomuutta ja keskittymisvaikeuksia, minkä vuoksi ap käy ylikierroksilla eikä edes nuku.
Selkokielellä: saan unta milloin saan. Joka tapauksessa aivan liian myöhään. Herään rättiväsyneenä, unta on takana viitisen tuntia. Hyvällä tuurilla ehkä 6 tuntia.
Olo ei ole kovin kiitettävä, kuten arvata saattaa. Minulle ei riitä muutama hassu tunti unta.
Menen töihin. Voin joko käydä kaupassa ja myöhästyä tai olla käymättä kaupassa ja kärsiä koko päivän.
Miksi ostan ateriankorvikejuomia? No yhä edelleen siksi, että minulla on 24 minuutin tauko enkä ehdi syödä mitään. Juoman kulauttaminen kurkkuun on helppoa ja nopeaa. Jää hetki aikaa huilahtaa, kunnes täytyy mennä taas takaisin töihin.
Kun tulen töistä illan pimeydessä, en todellakaan jaksa mennä kauppaan. Mitä järkeä olisi edes ostaa ruoka-aineksia, kun en jaksaisi alkaa kokata mitään kahdeksalta illalla.
Siivoilen ja lepäilen, illemmalla saan jonkin energiapiikin ja käyn kaupassa. Sitten ollaankin jo lähellä nukkumaanmenoaikaa, mutta aivoni eivät ole valmiit nukkumaan, kun olen juuri saanut itseni jotenkuten eloon.
En ole pystynyt mennä pariin päivään töihin. Olen aivan loppu! Verikokeisiin olen menossa asap, epäilen vahvasti anemiaa tai kilpirauhasen vajaatoimintaa. TOIVON jopa, että jompikumpi (mieluummin anemia) todetaan, koska silloin minulla on oikeasti syy tähän kaikkeen. Ei tämä ole sitä, että en nyt vaan jaksa kun kotona on kivempaa. En jaksa, koska kroppani on täysin voimaton eikä olotilani ole normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työajan ulkopuolella! Huoh... Edelleen et ole vastannut, miten on niin halvatun vaikeata tehdä vaikka sitä mikrosafkaa iltakahdeksalta, kun olet kotona.
Kysymys: Ymmärrätkö sinä, miksi melkein kaikki alapeukuttavat viestejäsi?
En omista mikroa enkä halua syödä valmisruokia jatkuvasti. Tai no mikro löytyy, mutta se on liian iso syvennykseen. Pitää ostaa uusi, vaikken tarvitse mikroa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etpä sinä edes saisi siirtää sitä kiekkoa ilman että siirrät koko autoa.
Meinasin tulla samaa kirjoittamaan. Auton pitää liikkua, pelkkä kiekon siirtäminen ei riitä.
Jos parkkipete keksii huomaa ettet aja autolla, saat parkkisakon.
Ajaa auton johonkin muuhun ruutuun tai jos niitä ei ole vapaana, kääntää vain auton toisin päin.
Tiedän ihan tasan tarkasti, että pomo on vihainen minulle koska olen ollut lähiaikoina useamman kerran pois. Mutta minulle se kertoo ainoastaan sen, että jokin on vialla. Olisin mielelläni energinen ja hoitaisin sen kuusi tuntia hommani hyvin, menisin kotiin hyvällä fiiliksellä yms. Mutta kun olen vain täysin voimaton ja kalpea.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi mieli ottaa tuommoinen pullamössökansalainen vaikka pariksi viikoksi meille asumaan ja elämään samaa elämää kuin minä. Töitä, opiskeluja (lapsia minulla ei edes ole), kotitöitä, liikuntaharrastus... siis sitä tavallista arkea. Retuuttaisin mukanani töihin, kirjastoon ja uimahallille. Ottaisin häneltä puhelimen pois, kun itse menisin nukkumaan (ihan sama minulle, nukkuuko vai ei, kunhan on hiljaa). Istuttaisin hänet vaikka romaanin ääreen siksi aikaa, kun itse opiskelen kirjastossa. Ruoat laitettaisiin yhdessä ja siivoukset hoidettaisiin myös. Oppisipa ainakin arvostamaan vapaa-aikaa. Ja unikin saattaisi tulla, kun keho on jo sopivasti väsytetty ja ruokittu. (Ymmärrän, että unettomuus korjaantuu joissain tilanteissa vain lääkityksellä, mutta kun ap ei ole edes saanut aikaiseksi mennä lääkärille puhumaan tästä.)
ÖÖÖÖ, jostain kumman syystä potilaskertomukseni ovat täynnä samaa asiaa: uniongelmia, vaikuttaa väsyneeltä, kertoo ettei nuku, väsymystä.
Ja mikä vtun PULLAMÖSSÖ, tuota nimitystä käytetään nykyajan nuorista ja sinä et tiedä minun ikääni. Edelleenkään, kun en sitä ole ikinä kertonut.
Joillekin ei vain mene ymmärrykseen, että minä kyllä tunnistan kun OMA KROPPANI pettää. Tämä olotila ei ole normaali ja siksi menen verikokeisiin. Voisin vaikka vannoa, että minulla todetaan anemia.
AP saat järjestää vuorokautesi ihan sellaiseen järjestykseen kuin haluat, mutta nykyinen systeemi ei toimi. Jos haluat syödä aamupalan ja tehdä sen kaksi tuntia jotain muuta, mitä koet välttämättömäksi, niin herää kaksi ja puoli tuntia ennen töihin lähtöä. Vaikka olisit kuinka väsynyt. Koska sinun pakko, itsesi takia.
Osta kaupasta PALJON säilyviä, helposti syötäviä ruokia: pähkinöitä, keksejä, kuivattuja hedelmiä, myslipatukoita, vauvasmoothieita, pillimehuja jne. Laita niitä ulko-oven viereen, autoon, käsilaukkuihin, sängyn viereen ja kylpyhuoneeseen. Sinulle ei KOSKAAN tule tilannetta, jossa et voisi syödä, kun on nälkä. Täydennä varastoja säännöllisesti ja sijoita paikkoihin, josta saat välipalan helposti käsiisi.
Osta myös pakkaseen valmisruokaa. Kun tulet kotiin töistä (tai opiskelemasta) ÄLÄ MENE MAKAAMAAN. Mene keittiöön ja laita ruokaa. HETI. Koska sinun pakko, itsesi takia.
Sen jälkeen sinulla on 15 tuntia aikaa ennen kuin töihin pitää taas lähteä. Harrasta reipasta liikuntaa. Meditoi. Hengitä syvään viisi kertaa aina kun alkaa ahdistaa.
Kokeile viikon ajan, tule sitten kertomaan tulokset.