Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudet Pisa-tulokset julki. 63% pojista lukee vain, jos on pakko. Antakaa kirjavinkkejä 14-vuotiaalle pojalle!

Vierailija
03.12.2019 |

Myönnän, meillä on kasvatus mennyt pieleen, eikä olla vaadittu poikaa lukemaan. Hän on juuri tuollainen poika, joka lukee vain pakon edessä.

Antakaa kirjavinkkejä 14-vuotiaalle pojalle. Uusia, vanhoja, mitä vaan kirjoja. Voisin laittaa osan joululahjaksi.

Hävettää suorastaan olla äiti, jonka poika ei lue :(

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lukuharrastus mikään välttämättömyys ole. Tunnen henkilökohtaisesti tasan yhden teknomiljönäärin, eikä se ole myöskään ikinä lukenut kirjoja. Me kirjaharrastajat taas ollaan köyhiä kuin kirkonrotat.

Sivistystä ei mitata rahassa. Olen mieluummin älykkään lapsen äiti kuin monimiljonääri-idiootin äiti. Arvostan mielen sivistystä todella paljon enemmän kuin rahaa.

ap

Oudot prioriteetit. Itse toivoisin mieluummin, että lapsi ei joudu käymään leipäjonossa, vaikka osaisikin keskustella Dostojevskista ja Steinbeckista

eri

Totta. Suuri älykkyys voi myös altistaa syrjäytymiselle, kun tunnetta kuulumisesta ja sopimisesta osaksi yhteiskuntaan ei synny.

Vierailija
62/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matalan kynnyksen kirjasarja pelaamisesta kiinnostuneelle: Delikouraksen Nörtti-sarja. Mun poika aikanaan luki kaikki ko. kirjat + Rick Riordanit ym myös 

Meillä poika piti enemmän Delikourasin Fatal ninja sarjasta. Tykkäsin kyllä itsekkin, koska siinä on myös huumoria. Riordanit ei kiinnostaneet kumpaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten pojalle lapsena viitsinyt lukea satukirjoja, että itsekin innostuisi lukemaan?

Vierailija
64/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sun poika harrastaa/ on kiinnostunut?

Urheilua lätkää, futista? Joku entisen huippupelaajan omaelämänkerta. Musiikista kiinnostunut? Jostain bändistä kirjoitettu kirja?

Itse mä luin ton ikäsenä Dean R Koontzin kirjoja. Ne on saman tapaisia kauhu romaaneja kuin Stephen Kingin kirjat.

Vierailija
65/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten pojalle lapsena viitsinyt lukea satukirjoja, että itsekin innostuisi lukemaan?

Kuten täällä on todettu , se ei takaa mitään. Omille olemme lukeneet satuja, kaikki mahdolliset lasten kirjat, Odysseuksen ,Kalevalan, Taru sormusten herrasta kirjat, Harry potterit jne. Yksikään miksi ei lue itse mitään nyt teininä. Isänsä ja itse harrastan lukemista, kotona tarjolla tuhansia kirjoja. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta.

Vierailija
66/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timo Parvelan Sammon vartijat sarja. Tuliterä, Tiera, Louhi. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Vierailija
67/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat ei kiinnosta niin kauan kuin pelikone on päällä, kotona tai kavereilla. Kun ruudut sammuu alkaa meidän pojat vasta lukea, vaikka ovat sinällään kiinnostuneita kirjoista ja lukevat oikein ahmimalla sitten kun aloittavat. Sisko on jopa maksanut omalle tyttärelleen muutaman euron per läpi luettu kirja.

Vierailija
68/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjat ei kiinnosta niin kauan kuin pelikone on päällä, kotona tai kavereilla. Kun ruudut sammuu alkaa meidän pojat vasta lukea, vaikka ovat sinällään kiinnostuneita kirjoista ja lukevat oikein ahmimalla sitten kun aloittavat. Sisko on jopa maksanut omalle tyttärelleen muutaman euron per läpi luettu kirja.

Minäkin olen yrittänyt lahjoa lukemaan 10 e/ kirja. Ei montaa kymppiä ole vielä joutunut maksamaan.

Vierailija
69/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 14v poika pyysi joululahjaksi Auswitchin Tatuoijaa. Ei paljon lue, mutta tuon ostan, kun oli itse sen kirjakaupasta bongannut.

Vierailija
70/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on luokkansa toiseksi paras oppilas ja ei todellakaan ole mikään intolukija, mitä nyt joitakin urheilustarojen elämänkertoja lueskelee ja joskus jotain sotasankaritarinoita.

Luokan paras oppilas, insinöörin jälkikasvua hänkin, lukee vielä vähemmän. Nysvää senkin edestä Arduinon ja Raspberryn kanssa koodaillen kaikkea kivaa.

Kolmanneksi paras on lukijatyttö, mutta selkeästi numeroissa eroa kärkikaksikkoon. Joten mihin sitä fiktion lukemista tarvitaan siis?

Vierailija
71/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se poika nyt kuitenkin lukea osaa, sen puolesta ei tarvitse mitään harjoittelua enää romaaneilla. Medialukutaito on sitten erikseen ja se on hukassa useimmilta aikuisiltakin.

Vierailija
72/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika luki kirjoja nelos luokkaan asti ja sitten alkoi aku ja roope setä kausi . Sentään äikästä exemia.

Vierailija
73/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne pojat kuitenkin itse täyttivät lomakkeen? Eli eiköhän ne sitten kuitenkin osaa lukea.

Vierailija
74/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stephen King voisi toimia. Taru sormusten herrasta, Neropatit, zlatan, guinnes world records, time riders...

Nämä on vain ehdotuksia. Pitäisi tuntea nuori paremmin voidakseen suositella kirjoja. Varsinkin kun lapselle ei ole syntynyt mielenkiintoa lukea.

Kyseessä hyvin tyypillinen 14-vuotias suomalaispoika, joka mieluiten lojuisi nojatuolissaan koulun jälkeen pelaamassa pleikkaa ja muita pelejä.

ap

Millaisista tv-sarjoista ja elokuvista hän pitää? 

Jos scifi -> lainaa science fiction kirjallisuutta

Jos fantasia -> lainaa fantasiakirjallisuutta

Jos toiminta -> lainaa toiminnallisia

Jos jännnitys -> lainaa jännityskirjoja

Vierailija
75/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jordan Peterson on nuorten poikien/miesten suosiossa ja eräänlainen intellektuelli YouTube-julkkis. Hanki hänen teoksensa 12 elämänohjetta:Käsikirja kaaosta vastaan. Poika varmasti lukee ahmien ja saa myös uusia ideoita elämänmerkityksestä ja sen kehittämisestä.

Vierailija
76/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäistä se nyt on. Lukeminen olisi pitänyt iskostaa pienenä.

Vierailija
77/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa kasiluokkalaista poikaani kiinnosti Tuhannen ja yhden yön tarinat. (Huom. se iso ruskea kirja on paras suomenkielinen versio!) 

Vierailija
78/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kammottava tulos taas. 20% pojista omaa niin heikon lukutaidon, että tutkijat määrittelevät sen esteeksi jatko-opinnoille ja yhteiskunnassa selviytymiseen (?!!). Tässä alkaa valkenemaan syyt myös syrjäytymisluvuille.

Vierailija
79/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani on luokkansa toiseksi paras oppilas ja ei todellakaan ole mikään intolukija, mitä nyt joitakin urheilustarojen elämänkertoja lueskelee ja joskus jotain sotasankaritarinoita.

Luokan paras oppilas, insinöörin jälkikasvua hänkin, lukee vielä vähemmän. Nysvää senkin edestä Arduinon ja Raspberryn kanssa koodaillen kaikkea kivaa.

Kolmanneksi paras on lukijatyttö, mutta selkeästi numeroissa eroa kärkikaksikkoon. Joten mihin sitä fiktion lukemista tarvitaan siis?

Tällä palstalla on helppo bongata myös vanhemmat, jotka eivät pahemmin lue. Sen huomaa ihan tekstien sisällöstä.

Vierailija
80/100 |
03.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaa kiinnosti matematiikka ja fysiikka. Pääsi yliopistoon minne halusi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme