Miksi juuri ketkään naiset eivät käytä arkena korkokenkiä? Nehän ovat ihan tottumiskysymys.
Moni sanoo, että korkkarit sattuvat ja ovat hankalat jne jne. Tiedättekö mitä? Teillä on vain ollut vääränlaiset kengät. Monet korkonilkkurit, saappaat ja sandaalit ovat todella miellyttävät käyttää. Kun etsii hyvin istuvan ja pehmeän mallin, ei ole mitään ongelmaa näyttää hyvältä!
Kommentit (71)
Minä olen jo ilmakin niiiiin kaunis, että jos laitan korkkarit jalkaan, vastaantulijat sokaistuvat ja saavat sydärin.
Kun itse olin parikymppinen, niin yleisesti tunnuttiin naureskelevan niille jotka eivät osanneet kävellä korkkareissa. Siis sitä sulavaa kävelyä.
No, enpä itse sitten käyttänyt, enkä käytä edelleenkään.
Miten te, jotka ette pysty kävelemään kengillä, joissa ei ole korkoa, pystyttekö kävewlemään paljain jaloin/sukkasillaan? Vai onko teillä kotonakin jotkut korolliset sisäkengät aina jalassa?
Mun jalalle on vaikea löytää kenkiä muutenkin, aina on jotain vikaa. Mun jalat on selvästi eri kokoiset, pienet, korkeakaariset ja ilmeisesti vähän leveät kokoon nähden.
Avokkaat luistavat pois jalasta koosta riippumatta, jos kengät istuvat pituudeltaan ne ovat liian kapeat ja varvasta hiertää vähintään toisessa jalassa. Nilkka lonksuu ja taittuu, jalkapohjaan alkaa sattua helposti lättäkengissäkin.
Sitten pitäisi vielä maksaa paljon että saisi ns. hyvät korkokengät ja silloinkin on ihan sattumaa olisivatko ne oikeasti mulle hyvät.
Vuosia olisin halunnut käyttää korkkareita ja yritin, mutta ei ollut tottumiskysymys.
Korkkarit että olisi vaikeampi ja hitaampi kävellä, jalkojen sitominen samasta syystä, kapea kimono samasta syystä... Kyllähän näitä keinoja naisten hallitsemiseen on kautta aikain riittänyt.
En käytä korkkareita siksi, että korkokenkä aiheuttaa jalkaan jalkaholvien laskeumia ja päkiäluut rasittuvat. Lisäksi vaivaisenluita, koska paino on väärässä kohtaa jalkaterää.
Mennään tästä ylemmäs, niin akillesjänne lyhenee ja sieltä ylöspäin, niin selkä menee notkolle ja selkärangan välilevyt ovat väärässä asennossa. Ja kun näin ranka on varpaista selkärankaan väärässä asennossa, se vaikuttaa rintarangan asentoon eli normaali muoto oikenee ja tulee ns. oikoselkä. Tämä taas aiheuttaa jännitysniskaa ja jopa purentaongelmia.
Eli jalkaterän väärä asento vaikuttaa koko kinesteettiseen ketjuun varpaista päälakeen. Miksi siis aiheuttaisin tahallani itselleni erilaisia vaivoja. Joten kävelen mahdollisimman paljon paljain jaloin ja paljasjalkakengillä.
Olen käyttänyt koko ikäni. Lopputulos on se että vaivaisenluu on leikattu, nivel jäykistetty joten ei taivu enää korkkareihin. Minulla on myös muita vaivoja ja käytän myös tukipohjallisia. Nykynuoriso on viisasta kun käyttää terveellisempiä kenkiä. Onneksi nykyään on hyvät valikoimat matalempia kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Korkkarit että olisi vaikeampi ja hitaampi kävellä, jalkojen sitominen samasta syystä, kapea kimono samasta syystä... Kyllähän näitä keinoja naisten hallitsemiseen on kautta aikain riittänyt.
Noh annetaan korkokengille sen verran anteeksi että ne keksittiin kyllä alunperin miesten käytettäväksi ratsastaessa. Siihen olisivat ihan ok edelleen.
Löysin vihdoin vaimolle sopivat korkokengät, ei se niillä suostu kävelemään ulkona, mutta mulle riittää sängyssä.
Juuri tuossa kirjoitin, että harrastan aktiivisesti liikuntaa. Vaelluksillakin käyn ja tietenkin vaelluskengissä. :)
Hyvät urheilukengät EIVÄT ole lättäpohjaiset eikä niissä tietenkään jalat kipeydy. Lättäkengät = kengät joiden pohja on oikeasti suora (esim. converset)