Anna mun kaikki kestää, kliseet jouluavustuksia hakevista pitää sittenkin paikkaansa!
Tällä palstalla näkee aina näitä aloituksia rahaa ja avustuksia krokotiilinkyyneleet silmissä kerjäävistä naisista, joilla kuitenkin varaa ripsipidennyksiin, tatuointeihin ja kynsihuoltoihin. Olen aina pitänyt tarinoita vahvasti liioiteltuina. Kunnes!
Törmäsin erääseen tuttavaan eilen kaupassa. Vuolaasti kiitollisuudesta kyynelehtien (hieno roolisuoritus) kertoi kuinka oli hakenut ja saanut ruoka- ja raha-avustuksia useammaltakin taholta, kun ei ollut rahaa ruokaan eikä mihinkään, vaikka koko vuoden kituutellut vähillä rahoilla ja myynyt mm. kodin irtaimistoa saadakseen kolmelle pienelle lapselleen puuroa pöytään. Lapsillekin oli selitetty, kuinka nyt ei ole varaa käydä missään, kesällä eivät päässeet edes huvipuistoon vaikka lapset niin olisivat toivoneet. Ja oli sydäntä särkenyt kieltää tämä huvi kun kaikki muut käyvät ulkomailla (ketkä muut, ei olla mekään käyty) Ja lasten toivoessa pääsyä Hesburgeriin hampurilaisille, oli tämä neuvokas äiti itse kotona tehnyt hampparit ja ranskikset tienpientareilta kerätyillä tyhien pullojen palautusrahoilla. Kun on niin raha tiukalla.
Kummasti on tällä äiteellä silti varaa käydä JUURI niissä kliseisissä kynsi- ja ripsihuolloissa (siis ihan oikeasti!) ja myös useammassa konsertissa käynyt itsekseen vuoden aikana (kyllä, kotiintultuani stalkkasin ja näkyi julkisia kuvia Facebookissa, juoma virrannut ja tupakka palanut, yhdessä kuvassa esittelee jopa uutta tatuointiaan, siis todella, en keksi näitä) Eikä mitkään ilmaiskonsertit kyseessä!
En voinut vastustaa kiusausta osoittaa pitkiä tekokynsiään ja ripsiään että eikö näihin palaneilla rahoilla olisi jo saanut puurot ja hampurilaisetkin, sain vastaukseksi itkua ja syyllistystä miksi köyhää kiusaan ja enkö suo minkäänlaista iloa hänelle kurjaan elämään vaan olisin viemässä tuhkatkin pesästä. Itkun, mulkoilun ja sättimisen säestämänä poistui paikalta huutaen että kai minulla on nyt hyvä mieli.
Ei ole, olen raivoissani tällaisista ihmisistä. Olisi varmaan avustuksille ollut parempikin kohde.
Ja tässä ehdotukseni: avustusten sijaan jonkinlaista taloustaito-opetusta ihmisille!!!
Kommentit (497)
Vein eräälle perheelle jouluksi herkkukorin, kun sitä eräässä fb-ryhmässä pyysivät. Kuulemma molemmat vanhemmat työttömiä ja halusivat lapsille jouluksi parempaa ruokaa. Hämmennyin jonkin verran kun eteiseen astuessani näin olohuoneen sohvalle, jossa kaikilla kolmella lapsella uusin iPhone kädessä (tunnistin sen kun siskon muksulla on samanlainen) Perheen isä sattui juuri tulemaan kotiin n. 5 kertaa sen hintaisella autolla, mikä meillä, työssäkäyvillä perustuloisilla ihmisillä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tuntisin itseni huijatuksi, jos minun lapsille tarkoittamallani avustuksella olisi ostettu äidille hajuvettä ym, vaikka se olisikin halvinta marketlaatua.
Juuri tuosta syystä lahjoittaisin mieluummin laatikollisen leluja kuin lahjakortin.
Kouluissa ei taloustaitoja opeteta, vaan mm. yhteiskuntaopin tunneilla historianopettajat opettavat politiikkaa ym. Niitäkin nuoria on paljon, jotka eivät ole tienneet toimeentulotuen olemassaolosta vaan ovat ottaneet pikavippejä tiukassa tilanteessa.
Lapsille annettuja
lahjojakin myydään, jopa heti jouluaattona näkyy netissä ilmoituksia.Tämän vuoksi lopetin myytävissä olevan tavaran ostamisen kummilapsilleni. Äipät laittoivat lasten kamat myyntiin kirppikselle, jotta saivat itselleen jotain kivaa, kun on niin rankkaa. Kummilasten kanssa vietän laatuaikaa elämysten muodossa, vain meille.
Näin voisi muutkin kummit tehdä, älkää antako teko köyhille rahaa. Ja jos äitiä tämä keljuttaa, niin lopeta yhteydenpito kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
jsdfldsfs kirjoitti:
Totta, hyvän kotikasvatuksen saanut pärjää elämässä paremmin, mutta, kun peruskoulun ideana on se, että kaikki saavat samat lähtökohdat, niin on totta, että opetussuunnitelmaan pitäisi liittää normi elämäntaitoja.
Menee nyt vähän offtopik...
Enkä nyt tarkoita tätä pientä detaljia, ettei olisi huomattu kertoa, että julkiselta puolelta saa (saako?) hammashoitoa.
Kun lukiosta valmistuu nuoria, joilla on mm. pitkä matematiikka, mutta joilla ei ole perus it-taitoja, jollei ole valinnut niitä lisäkursseina, niin jotain on pahasti pielessä. Tarkoitan Microsoft Offisea tai vast., siis Excel, Word, PowerPoint yms. ei opetussuunnitelmassa. Toki oppivat nämä hetkessä, mutta olin ihmeissäni.
Opetussuunnitelman laatijat, tervetuloa alas norsunluutornista, tutustumaan tavalliseen suomalaiseen elämään.
Tutustu itse siihen opetussuunnitelmaan. Siellä on sekä yhteiskuntaoppi, että tvt, joissa nämä molemmat aihepiirit opetetaan. Mutta kaikkia ei kiinnosta.[/
Lisäksi kotitalous on pakollinen aine. Siellä opetetaan mm. oikean kotiruoan tekemistä, perussiivousta, pyykinpesua, lakanoiden vaihtamista (!), ym. Mut kun ei opi niin ei opi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tuntisin itseni huijatuksi, jos minun lapsille tarkoittamallani avustuksella olisi ostettu äidille hajuvettä ym, vaikka se olisikin halvinta marketlaatua.
Juuri tuosta syystä lahjoittaisin mieluummin laatikollisen leluja kuin lahjakortin.
Kouluissa ei taloustaitoja opeteta, vaan mm. yhteiskuntaopin tunneilla historianopettajat opettavat politiikkaa ym. Niitäkin nuoria on paljon, jotka eivät ole tienneet toimeentulotuen olemassaolosta vaan ovat ottaneet pikavippejä tiukassa tilanteessa.
Kouluissa ei todellakaan opeteta tästä yhteiskunnasta mitään eikä miten se konkreettisesti toimii. Opiskelija poikani paikkautta hampaansa Mehiläisellä kun ei ollut koskaan kuullutkaan että meillä on julkinen ja yksityinen terveydenhuolto. Sitten soitti vihaisena minulle kun oli joutunut maksamaan kolmatta sataa euroa lohjenneesta hampaastaan paikanpäällä. Ei ollut ikinä tullutkaan mieleen että poikani ei tällaista asiaa olisi tiennyt.
Tarkoitatko, että et ollut vienyt lastasi edes pienempänä julkiselle hammaslääkärille? Huostaan lapsesi olisi pitänyt ottaa, kun olet noin surkea äiti.
Vitun wt, ei pikkulapsi allekouluikäinen näitä asioita ymmärrä, eikä tarvii ymmärtääkään. Muistin kyllä pestä lapseni hampaat aamuin ja illoin eikä reikiä ollut. Joten emme tarvinneet hammaslääkäripalveluja, kuten joku wt mukula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa ei todellakaan opeteta tästä yhteiskunnasta mitään eikä miten se konkreettisesti toimii. Opiskelija poikani paikkautta hampaansa Mehiläisellä kun ei ollut koskaan kuullutkaan että meillä on julkinen ja yksityinen terveydenhuolto. Sitten soitti vihaisena minulle kun oli joutunut maksamaan kolmatta sataa euroa lohjenneesta hampaastaan paikanpäällä. Ei ollut ikinä tullutkaan mieleen että poikani ei tällaista asiaa olisi tiennyt.
Tarkoitatko, että et ollut vienyt lastasi edes pienempänä julkiselle hammaslääkärille? Huostaan lapsesi olisi pitänyt ottaa, kun olet noin surkea äiti.
Vitun wt, ei pikkulapsi allekouluikäinen näitä asioita ymmärrä, eikä tarvii ymmärtääkään. Muistin kyllä pestä lapseni hampaat aamuin ja illoin eikä reikiä ollut. Joten emme tarvinneet hammaslääkäripalveluja, kuten joku wt mukula.
Jokainen lapsi käy säännöllisesti hammaslääkärillä eli nyt höpöhöpö.
Miksi muuten lapsesi ei kasvanut sinun hoidossa vaan isän?
Sairas pitkäaikaistyötön täällä, sittemmin jopa, ajatella nyt peräti siis! - virallisesti pitkillä sairauslomilla ja nyt määräaikaisilla eläkkeillä sitten. Mikä ei ole iisi juttu ja minkä tuntuu todella harva saavan. En ole lähtenyt hakemaan taloudellista apua mistään epävirallisista. Ei ole tullut mieleeni. En edes osaisi. En kuulu mihinkään lahkoon.
Ei näillä perustuilla vieläpä sairausmenojen ja kulkuvaikeuksien kurimuksessa pärjää muutoin kuin tt-tukea hakemalla (eikä silläkään), jollei ole valmiiksi omaisuutta ja säästöjä ja tai joku partneri elätä. Eikä niitä kaikilla ole, mitään niistä.
Meitä on paljon yksinäisiä, sairaita, köyhiä ja osattomia. Voimia kuluttaa äärettömästi jo yksin verkossa eksyily tilanteessa missä olet niin paaria kunnallisessa sosiaalitoimessakin, ettei sieltä kuulu palvelut sinulle lainkaan. Sen seurauksena, yksi mustasukkainen ylemmän tahon naispuolinen vaikuttaja on kerran saanut päähänsä jonkin täysin kuvitellun kolmiodraaman, hupaisaa kyllä oman silloisen hoitonsa ja tämän oikeasti n 15v nuoremman, sattumoisin vieläpä aseksuaalin eli lgbt- joukkoon lukeutuvan harrastuskaverin välille. - Se kolmas osapuoli löysi sittemmin yhden mukavan, tolkun asianajajan, onneksi.
Kun joutuu jonkun aika melkoisen sekaisin kuvitelmissaan olevan, valtaa ja suhteita oman kaupungin sosiaalipuolen verkostosta omaavan uhriksi, ei saa apua sosiaalityön muodossa edes kun sinulla todetaan syöpä, vaikka olet tukiverkoton kirkonrotta.
Mitähän se kurssi auttaa minimituloihin? Kun ei tule perusasioissa rahaa enempää kuin mitä laki määrää, kaikki ensisijainen on haettu eikä se riitä pakollisiin, eikä kykene itse ansaitsemaan, saa soveltuvaa työtä, liian vanha jne niin silloin haetaan toimeentulotukea. Onneksi Kelasta edes nykyään eikä sossun varassa perusasioista. Kelan on pakko tehdä kuten laki käskee. Kuntien sote on kuin Villi Länsi. Ei niitä mikään laki pitele. Tasan siinä, ne on oltava olemassa kun laki määrää. Toiminta on eri asia. Nekin akat (ja ukot) sieltä ulos kilometritehtaalle ja koko höskä raketilla kiertoradalle, on minun mielipiteeni.
Lapsilukuun voi kyllä vaikuttaa, minulla niitä on 0. En ole milloinkaan polttanut ja olen aina ollut raivoraitis. Ikävä kyllä se ei ole terveeksi tehnyt. Kynsiä ei ole, tatuointia en koskaan ottaisi, meikannut en ole edes yrittänyt noin 25 vuoteen ja mitään merkkivaatteita ei niitäkään ole koskaan edes kaivattu. Ei ole sellaisia järkiköyhiä tarpeita. Kampaajalla kävin viime talvena 2x ja maksoi noin 15 euroa kerta. Korut on tädin ylioppilaslahja hopeinen teini-ikäisille soveltuva kaulaketju ja itse 21v lahjaksi ostamani kultainen vastaava. Viimeksi olen käynyt ulkona syömässä puhvetissa, missä joku tarjosi minulle. Sitä ennen ehkä viime talvena 7€ kasvisherkkulautanen grillistä.
Eläissäni en ole käynyt huvipuistossa, kylpylässä, ulkomaanlomilla, risteilyillä.
On siis varsin hurjaa kadehtimisen ja tuomitsenisen arvoista tämä elämä. Toki sitä kuka tahansa halutessaan kykenee muista.
Yksi tuollainen ja kaikki köyhät ovat samanlaisia? Tunnen monta köyhää ja kenelläkään ei ole ripsenpisennyksiä tai tekokynsiä. Yksi käy kampaajalla ja se on meidän muiden köyhien paheksunnanaihe. Hän lainaa silloin aina rahaa ruokaan toisilta.
Itse olen ollut vapaaehtoisena köyhiä avistavassa järjestössä, niin kyllä siellä käy kaikenlaisia ihmisiä. Melkein kaikki vaikuttaa köyhiltä ja osa on selkeästi ihan osattomia. Räpsyripsityyppejä ei tule mieleen heti äkkiseltään. Yksinhuoltaja opiskelijoita ja suurperheellisia paljonkin. En ole kyynnistynyt ja näen että apu menee tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohi
Poikasi hammas olisi edelleen paikkaamatta , jos ei olisi mennyt yksityiselle.
Vierailija kirjoitti:
Missähän todellisuudessa sinäkin olet elänyt. Kyllä on varaa ripsihuoltoon, manikyyriin , pedikyyriin, hiustenpidennyksiin ja tatuointeihin, mutta järjen käyttöön ei ole varaa tai sitten nämä narsisti äidit ei vain välitä. Opettavat lapsilleenkin tämän loisivan elämäntapansa.
Missäs isät ja heidän vastuunsa? Ovatko hekin narsisteja?
Vierailija kirjoitti:
Sairas pitkäaikaistyötön täällä, sittemmin jopa, ajatella nyt peräti siis! - virallisesti pitkillä sairauslomilla ja nyt määräaikaisilla eläkkeillä sitten. Mikä ei ole iisi juttu ja minkä tuntuu todella harva saavan. En ole lähtenyt hakemaan taloudellista apua mistään epävirallisista. Ei ole tullut mieleeni. En edes osaisi. En kuulu mihinkään lahkoon.
Ei näillä perustuilla vieläpä sairausmenojen ja kulkuvaikeuksien kurimuksessa pärjää muutoin kuin tt-tukea hakemalla (eikä silläkään), jollei ole valmiiksi omaisuutta ja säästöjä ja tai joku partneri elätä. Eikä niitä kaikilla ole, mitään niistä.
Meitä on paljon yksinäisiä, sairaita, köyhiä ja osattomia. Voimia kuluttaa äärettömästi jo yksin verkossa eksyily tilanteessa missä olet niin paaria kunnallisessa sosiaalitoimessakin, ettei sieltä kuulu palvelut sinulle lainkaan. Sen seurauksena, yksi mustasukkainen ylemmän tahon naispuolinen vaikuttaja on kerran saanut päähänsä jonkin täysin kuvitellun kolmiodraaman, hupaisaa kyllä oman silloisen hoitonsa ja tämän oikeasti n 15v nuoremman, sattumoisin vieläpä aseksuaalin eli lgbt- joukkoon lukeutuvan harrastuskaverin välille. - Se kolmas osapuoli löysi sittemmin yhden mukavan, tolkun asianajajan, onneksi.
Kun joutuu jonkun aika melkoisen sekaisin kuvitelmissaan olevan, valtaa ja suhteita oman kaupungin sosiaalipuolen verkostosta omaavan uhriksi, ei saa apua sosiaalityön muodossa edes kun sinulla todetaan syöpä, vaikka olet tukiverkoton kirkonrotta.Mitähän se kurssi auttaa minimituloihin? Kun ei tule perusasioissa rahaa enempää kuin mitä laki määrää, kaikki ensisijainen on haettu eikä se riitä pakollisiin, eikä kykene itse ansaitsemaan, saa soveltuvaa työtä, liian vanha jne niin silloin haetaan toimeentulotukea. Onneksi Kelasta edes nykyään eikä sossun varassa perusasioista. Kelan on pakko tehdä kuten laki käskee. Kuntien sote on kuin Villi Länsi. Ei niitä mikään laki pitele. Tasan siinä, ne on oltava olemassa kun laki määrää. Toiminta on eri asia. Nekin akat (ja ukot) sieltä ulos kilometritehtaalle ja koko höskä raketilla kiertoradalle, on minun mielipiteeni.
Lapsilukuun voi kyllä vaikuttaa, minulla niitä on 0. En ole milloinkaan polttanut ja olen aina ollut raivoraitis. Ikävä kyllä se ei ole terveeksi tehnyt. Kynsiä ei ole, tatuointia en koskaan ottaisi, meikannut en ole edes yrittänyt noin 25 vuoteen ja mitään merkkivaatteita ei niitäkään ole koskaan edes kaivattu. Ei ole sellaisia järkiköyhiä tarpeita. Kampaajalla kävin viime talvena 2x ja maksoi noin 15 euroa kerta. Korut on tädin ylioppilaslahja hopeinen teini-ikäisille soveltuva kaulaketju ja itse 21v lahjaksi ostamani kultainen vastaava. Viimeksi olen käynyt ulkona syömässä puhvetissa, missä joku tarjosi minulle. Sitä ennen ehkä viime talvena 7€ kasvisherkkulautanen grillistä.
Eläissäni en ole käynyt huvipuistossa, kylpylässä, ulkomaanlomilla, risteilyillä.On siis varsin hurjaa kadehtimisen ja tuomitsenisen arvoista tämä elämä. Toki sitä kuka tahansa halutessaan kykenee muista.
Sinä oletkin oikeasti köyhä tai huonosti toimeentuleva. Et osta mitään liimattavia ruumiinosia tai hurvittele. Sinulle nuo avustukset juuri kuuluisikin. Paitsi en tajunnut tuota vainoharhaista lesbososiaalisihteerijuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän todellisuudessa sinäkin olet elänyt. Kyllä on varaa ripsihuoltoon, manikyyriin , pedikyyriin, hiustenpidennyksiin ja tatuointeihin, mutta järjen käyttöön ei ole varaa tai sitten nämä narsisti äidit ei vain välitä. Opettavat lapsilleenkin tämän loisivan elämäntapansa.
Missäs isät ja heidän vastuunsa? Ovatko hekin narsisteja?
Tauskin kanssa nyrkkeilykurssilla.
Ap, aidosti köyhiä ei auta taloustaidon opastus, he osaavat kyllä säästää, on pakko. Kuvailemasi kaltaiset eivät taloustaidon opetuksesta piittaa. Kaikki köyhät eivät ole tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Avunpyytäjien syntilista
Lihava
Leipoo
Lemmikkejä
Erityislapsia
Eläimiä
Tatuointeja
Ripsiä
Kynsiä
Käy keikoilla
Tupakoi
Käyttää alkoholia
Osallistuu kilpailuihin
Ostaa meikkejä ja hajuvesiä
Lähihoitaja
Kolme näistä osu kohdalleen lihava, alkoholia käyttävä lähihoitaja. Tosin alkoholin kustantaa miesystävä. Silti olen köyhä. Pyääh.
Minulla oli hyvä aikomus auttaa Jouluapua-sivun kautta jotain lapsiperhettä ja omalta paikkakunnalta sellainen löytyi. Tunnistin kuvauksen perusteella omaksi naapurikseni, reippaasta värikynän käytöstä huolimatta. Todellisuudessa perhe asuu omassa omakotitalossa, pihalla on pari autoa, kesäviikonloppuina pihalla grillataan ja juodaan kaljaa, tässä syksyn aikana lapsille ilmestyi uudet potkulaudat, keväällä hankkivat jättitrampoliinin... Terkkuja vaan sinulle "työtön yksinhuoltaja" joka toivot lapsillesi alusvaatteita. Avustusrahani menevä Pelastusarmeijan joulupataan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuollainen ja kaikki köyhät ovat samanlaisia? Tunnen monta köyhää ja kenelläkään ei ole ripsenpisennyksiä tai tekokynsiä. Yksi käy kampaajalla ja se on meidän muiden köyhien paheksunnanaihe. Hän lainaa silloin aina rahaa ruokaan toisilta.
Itse olen ollut vapaaehtoisena köyhiä avistavassa järjestössä, niin kyllä siellä käy kaikenlaisia ihmisiä. Melkein kaikki vaikuttaa köyhiltä ja osa on selkeästi ihan osattomia. Räpsyripsityyppejä ei tule mieleen heti äkkiseltään. Yksinhuoltaja opiskelijoita ja suurperheellisia paljonkin. En ole kyynnistynyt ja näen että apu menee tarpeeseen.
Hyvä tälläisiä köyhiä auttaa mielellään, kun tietää että raha menee siihen mihin on tarkoitettukin. Ja tosiaan, ihan osattomia ihmisiä on paljon, ovat pudonneet yksinäisyyteen ja kurjuuteen, esim sairauden takia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli hyvä aikomus auttaa Jouluapua-sivun kautta jotain lapsiperhettä ja omalta paikkakunnalta sellainen löytyi. Tunnistin kuvauksen perusteella omaksi naapurikseni, reippaasta värikynän käytöstä huolimatta. Todellisuudessa perhe asuu omassa omakotitalossa, pihalla on pari autoa, kesäviikonloppuina pihalla grillataan ja juodaan kaljaa, tässä syksyn aikana lapsille ilmestyi uudet potkulaudat, keväällä hankkivat jättitrampoliinin... Terkkuja vaan sinulle "työtön yksinhuoltaja" joka toivot lapsillesi alusvaatteita. Avustusrahani menevä Pelastusarmeijan joulupataan.
Et voi tietää varmaksi asiaa ja sinähän voisit laittaa heille viestiä halustasi auttaa ja selviäisi samalla kenestä kyse.
Naapuri tuskin vastaisi viestiisi...
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei nyt logiikka pelaa, köyhien perheiden lapsilla ei saisi olla trampoliinia, eikä potkulautoja. Täh. Vai olitko raittiina kateellinen euron kaljoista ja halvasta grillimakkarasta. Eikö saisi olla autoa, että helpottuu elämä yms
Minulla on ihan töissä käyvä kaveri joka hyvin säännöllisesti pyytää apua. Milloin mikäkin lasku tai lapselle ruokaa. Aloin lopulta vähän kysellä mikä hänestä on se ettei ole rahaa ja on aivan pakko lainata viikonlopun ruokarahat, hänelle se oli jos on 50€ tilillä, jo alle 100€ on kauhean vähän.
Toinen työllinen kaveri myös lainaa toisinaan. Viime kerralla kun annoin rahaa ruokaa varten sain sen jälkeen kuulla että hän oli ollut päivää aikaisemmin ryypiskelemässä.
Nämä kaksi kyllä tasan tarkkaan tietävät etten tienaa yhtään sen enempää ja menoni taas ovat suuremmat. Tietävät myös että elämässäni on ollut aika kun olen ketännyt pulloja ja varastanut saadakseni lapselleni ruokaa.
Alkoi raivostuttaa, minä olen myös osa ongelmaa kun aina lainaan/annan. Olkoon tästä eteen päin nälissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi tietää varmaksi asiaa ja sinähän voisit laittaa heille viestiä halustasi auttaa ja selviäisi samalla kenestä kyse.
Naapuri tuskin vastaisi viestiisi...
Se että lähiseurulta löytyisi kuvausta vastaava perhe (mm. tietyt sairaudet ja lasten erityisarpeet) on varmaan 0,1% luokkaa.
Me ollaan täysin varaton perhe jossa lapset toivovat joulupukilta talvikenkiä, uutta toppatakkia ja luistimia. Ikinä en kehdattaisi noihin ryhmiin viestiä laittaa. En kehtaisi edes seurakunnalta pyytää. Lapsille on opetettu ekologisia arvoja, eikä todellakaan puhuttu ettei meillä ole varaa ulkomaan matkoihin. On opetettu kuinka kierrätys on kannattavaa ja kuinka itse tekemällä ne hampurilaiset on paljon parempia ja jokainen voi laittaa väliin mitä haluaa.
Kun perustarpeet puuttuu, ei olla haikailemassa ulkomaanmatkoja tai hesen hampurilaisia.