Anna mun kaikki kestää, kliseet jouluavustuksia hakevista pitää sittenkin paikkaansa!
Tällä palstalla näkee aina näitä aloituksia rahaa ja avustuksia krokotiilinkyyneleet silmissä kerjäävistä naisista, joilla kuitenkin varaa ripsipidennyksiin, tatuointeihin ja kynsihuoltoihin. Olen aina pitänyt tarinoita vahvasti liioiteltuina. Kunnes!
Törmäsin erääseen tuttavaan eilen kaupassa. Vuolaasti kiitollisuudesta kyynelehtien (hieno roolisuoritus) kertoi kuinka oli hakenut ja saanut ruoka- ja raha-avustuksia useammaltakin taholta, kun ei ollut rahaa ruokaan eikä mihinkään, vaikka koko vuoden kituutellut vähillä rahoilla ja myynyt mm. kodin irtaimistoa saadakseen kolmelle pienelle lapselleen puuroa pöytään. Lapsillekin oli selitetty, kuinka nyt ei ole varaa käydä missään, kesällä eivät päässeet edes huvipuistoon vaikka lapset niin olisivat toivoneet. Ja oli sydäntä särkenyt kieltää tämä huvi kun kaikki muut käyvät ulkomailla (ketkä muut, ei olla mekään käyty) Ja lasten toivoessa pääsyä Hesburgeriin hampurilaisille, oli tämä neuvokas äiti itse kotona tehnyt hampparit ja ranskikset tienpientareilta kerätyillä tyhien pullojen palautusrahoilla. Kun on niin raha tiukalla.
Kummasti on tällä äiteellä silti varaa käydä JUURI niissä kliseisissä kynsi- ja ripsihuolloissa (siis ihan oikeasti!) ja myös useammassa konsertissa käynyt itsekseen vuoden aikana (kyllä, kotiintultuani stalkkasin ja näkyi julkisia kuvia Facebookissa, juoma virrannut ja tupakka palanut, yhdessä kuvassa esittelee jopa uutta tatuointiaan, siis todella, en keksi näitä) Eikä mitkään ilmaiskonsertit kyseessä!
En voinut vastustaa kiusausta osoittaa pitkiä tekokynsiään ja ripsiään että eikö näihin palaneilla rahoilla olisi jo saanut puurot ja hampurilaisetkin, sain vastaukseksi itkua ja syyllistystä miksi köyhää kiusaan ja enkö suo minkäänlaista iloa hänelle kurjaan elämään vaan olisin viemässä tuhkatkin pesästä. Itkun, mulkoilun ja sättimisen säestämänä poistui paikalta huutaen että kai minulla on nyt hyvä mieli.
Ei ole, olen raivoissani tällaisista ihmisistä. Olisi varmaan avustuksille ollut parempikin kohde.
Ja tässä ehdotukseni: avustusten sijaan jonkinlaista taloustaito-opetusta ihmisille!!!
Kommentit (497)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on oikeus näyttää kauniilta, josnmuuten menee päin v*ttu. Ja hyvältä näyttämällö talous paranee kun saa napattua työssä tieenavan ukon!
Se on sijoitus tulevaisuuteen.Jos tätä ketjua lukee kukaan keski- tai hyvätuloinen mies (epäilen) niin kertokaa onko hirviöripset ja tekokynnet naisella tie teidän sydämeen?
Mä oon keskituloinen?, noin 4k/kk enkä todellakaan pidä hirviöripsistä/kynsistä. En innostu tatuoinneistakaan, pari järkevää kuvaa on vielä ok, mutta niitä missä koko käsi peitossa en ole ikinä ymmärtänyt. Mutta kukin tyylillään... Yh-mamma millä useampia lapsia eri miesten kanssa on jo itsessään se mikä karkoittaa minut kauas.
T. M44
Täällä yh-mamma, jolla lapsia eri isille. Ensimmäisen avioliiton mies ja esikoisen isä menehtyi yllättäen. Myöhemmin menin uudestaan naimisiin ja tähänkin liittoon syntyi yksi lapsi. Liitto päättyi eroon koska mies paljastui väkivaltaiseksi narsistiksi. Olen tehnyt pitkän työuran useissa pörssiyhtiöissä. Vuosituloni on 60000€. Penniäkään sossutukia en ole koskaan tarvinnut. Mutta hyi minua kun olen tämmöinen yh-mamma. Huono ihminen sen takia kun ollut elämässä vähän paskaa tuuria? Eipä sen puoleen, en mistään hinnasta suostuisi enää parisuhteeseen.
Siinä mielessä oikein ymmärretty, että et ole sen parempi yh mamma kuin muutkaan. Paljonko sinä muuten kulutat lapsiisi rahaa, kulutatko lapsilisät ja lapseneläkkeen ja elatustuen omiin menoihisi. Millainen äiti oikein olet, meneekö kaikki aikasi yhden illan juttujen kanssa. Onko sinulla ollenkaan aikaa lapsillesi? Kenenkään työpanos ei ole niin merkittävä, että tuollaista palkkaa tarvitsisi maksaa. Halveksin sinua syvästi.
Siinäpä katkeran weeteen vih asuoltoa rikkaita vastaan:o. Mitään muuta syytä en kaivamallakaan löytänyt. Kaikenlaisia sitä kulkeekin vapaana...
Tänään oli ruokakaupan ulkopuolella keräys, jossa pyysivät ostamaan yhden asian kauppareissulla keräystä varten. Ostin lahjan pienelle lapselle ja uskon että tässä muodossa apu menee perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vuosia huonossa rahatilanteessa. Säästän kaikessa.
En lapsille kerro rahaa ei ole, he tietävät.Minulla on monia tapoja saada lisätuloja ja se tuottaa vaihtelevasti.
Itse käyn keikoilla ehkä joka 2 vuosi ja samoin, ehkä joka 2 vuosi ostan jonkun edullisen huonekalun.
Jos laitan kuvan uudesta yöpöydästä, saan aina välittömästi viestiä Ai tähän sinulla on varaa.
Kyllä. Joskus on kiva päästä jonnekin tai saada jotain.
Entä ne lapset? Oisko niidenkin kiva päästä joskus johonkin ja saada joskus jotain? Uusi huonekalu 2 kertaa vuodessa on kyllä paljon.
Voiko mitään ymmärtää tahallaan näin väärin kuin tätä!? Minä ainakin ymmärsin, että pisteet puuttui kakkosten perästä ja kirjoittaja tarkoitti joka toinen vuosi. Yöpöytä maksaa kirppareilla 5-10e. Mihin vie lapsia sillä rahalla? Lisäksi, millään tavalla tämän kirjoittaja ei kertonut, että lapsilta puuttuisi jotakin.
Jestas että ottaa päähän tällainen tahallinen ihmisten kiusaaminen. Ei ihme, että Suomessa on niin paljon masentuneita ihmisiä. Ei tarvi kuin katsoa tämän palstan täydellisten ihmisten kommentteja.
Jes, kiusaaminen huudettu! 🙌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa köyhälläkin pitäisi olla oikeus iloa tuottaviin turhuuksiin. Silti on vaikea hyväksyä tekokynsien ja ripsien huoltamisen kaltaisia jatkuvia menoeriä lasten ruoan kustannuksella. Eri asia jos olisi vastuussa vain itsestään, tai jos nipistäisi vain omista syömisistään että voi laittaa taas kynnet.
Minulle menisi helpommin läpi vaikka joku pleikkarin ostaminen josta ne lapsetkin saisivat iloa, ja josta ei ole ylläpitokuluja. Pelejäkin saa käytettynä edullisesti. Tosin ymmärrän senkin että vanhemmalle on henkisesti rankkaa olla koskaan sijoittamatta itseensä. Mutta ne itseensä sijoittamiset pitäisi suhteuttaa omaan talouteen. Opettelee vaikka tekemään itse rakennekynnet niin säästää rahaa.
Periaatteessa pitäisi olla oikeus?
Niin, kun käytännössä sitä oikeutta ei ole jos iloa tuottavat vain kalliit asiat. Sen sijaan jos 8e ripsiväri tekee mielen iloisemmaksi, sillä ei ole kokonaistalouteen merkittävää vaikutusta. Sillä ei kummoisia joululahjojakaan ostaisi.
Ei se mikään oikeus ole. Kaikki on valintoja.
Erittäin tukalassa asemassa olevia on hyvä auttaa, mutta esim itselleni 8e on jo paljon kynsilakasta.
Saahan niitä huomattavasti halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, provo tai ei, niin samaa olen nähnyt. Esimerkkejä:
- Peruslaskuja ei olee varaa maksaa. Lapsille pyydetään apua perustarpeisiin. Suku lahjoittaa 2000, että saisi kerrankin kaikki perusjutut kuntoon ja vähän puskuria. Mitä tekee perhe..? Lähtee Dubaihin. Ja kun siitä kysytään, on vastaus, että eikö köyhällä muka ole oikeus..
- Laskuja ei saa 30+ nainen maksettua. Saa 400€ yllätyksenä. Ostaa merkkikäsilaukun. Seuraavassa kuussa uhkaa pakollinen lasku mennä perintään. Lasku yllätti. Yllättäähän se, kun on vaan aina tasaisin välein saapuva peruslasku.
- Avustukset tulevat lapsiperheille. Tilillä rahaa. Kun on, niin ostetaan uusin konsoli. Muutenhan lapset kärsivät. Loppukuusta pitäisi taas avustaa ruokarahassa. Mutta kuuluhan kaikilla uusin konsoli olla.
On oikeita köyhiä. On köyhiä, jotka eivät ole mitenkään syyllisiä tilanteeseensa ja osaavat käyttää rahaa. Mutta nämä joulapurotukoirauusinkonsolitekoripset ihmiset pilaavat käsityksen oikeasta köyhyydestä mitä on.
Ei köyhän tarvitse poimia marjoja tai nöyrtyä kaikkeen. En sitä sano. Mutta ei normituloinenkaan osta uusimpia konsoleita, matkusta Dubaihin heti, jos tilillä on rahaa tai osta merkkikäsilaukkuja.
Ilmaisia marjoja kannattaisi poimia kaikkien metsän lähellä asuvien. Ohis, sori.
Mulla on ripsenpidennykset. Huoltoon menee kymmeniä euroja kuukaudessa, kolmen viikon väöein pitää huollattaa. Palkkaa saan 5300 kuussa. Ei oo persaukisen hommaa. Siihen vielä kynnet päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toimeentulotuen ehtona pitää olla, että perustuslaki ei päde. Ei saa itse tehdä mitään päätöksiä elämässään. Voidaan kieltää hankkimasta lapsia ja voudaan pakottaa kurssille ja "tukityöhön".
Työttömyysetuutta hakeva joutuu menemään johonkin infotilaisuuteen, jossa kerrotaan miten työtä haetaan. Myös erilaisiin työllistymistä edistäviin koulutuksiin on osallistuttava. Jonkun mielestä nöyryyttävää ja turhaa, mutta pakko on. Miksi siis toistuvasti toimeentulotukea hakevaa ei voisi laittaa lyhyelle talouskurssille?
Samaa mieltä. Se kurssi voisi olla pakollinen vaikka aina vuoden välein jos hakee kuukausia yhtämittaisesti tt-tukea.
Mitäpä opettaisit minulle, taloushallinnon ammattilaiselle? 27 vuotta työuraa takana, vuoden olen joutunut nostamaan tt-tukea.
Kävisin läpi syyt mikä on sinut laittanut tähän asemaan ja olisiko jotain tehtävissä millä pelastaa tilanteestasi eteenpäin.
Ja ihan uteliaisuutta kysymys, että mikä on syy tilanteeseen missä oletTyöttömyys ja 55+ ikä. Toki työpaikka pelastaisi tilanteen, mutta ei tämän ikäisiä enää palkata. Lapsia mulla ei onneksi ole, en kerjää mitään lahjoituksia.
Miksi ei ole säästöjä työajalta kertynyt, kun ei lapsiakaan ole eli kyllä talous olisi oltava turvattu alan ammattilaiselta.
Ja ymmärtääkseni tilitoimistohommia on kaikille halukkaille ja perusta vaikka toiminimi.
Miks te köyhät teette lapsia? Itse olen 26 sinkku ja lapseton ja olen työttömänä tämän tästä, aion kouluttautua uudelle alalle jotta saisin vaikinaisen työn. Välillä löydän itse omia tapoja tienata ekstraa ja elän tuilla. Aina rahat riittäneet, joskus ollut tiukemmilla. En laita rahaa juomiin, tupakkaan tai kauneuden hoitoihin. Kotona vietän aikaa ja harrastukset on ilmaisia enimmäkseen :p helppoa kun sen osaa
En ymmärrä miksi tekokynnet ovat välttämättömät köyhillä? Tarvitaanko niitä uuden elättäjän löytämiseen vai huo raamiseen?
Näissä köyhyys/avustus/etuuskeskusteluissa nousee aina seuraavat asiat esille:
- "Köyhillä on oikeus". Siis mikä OIKEUS?? Onko jossain joku kirja, jossa on lueteltu se mihin jokaisella ihmisellä on oikeus. Että kaikilla pitää olla sama oikeus "hemmotteluun", rotukoiraan, viuhkaripsiin ja festariviikonloppuihin. Mutta voisko siinä samassa kirjassa olla mitään VELVOLLISUUKSISTA?
- Köyhää, joista siis tuen saajat elävät meidän veronmaksajien pusseilla, ei saa millään muotoa kritisoida eikä kyseenalaistaa. Se on heti kiusaamista. HETI. Mutta tiesittekö, että sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
- Elämä on kovin musta-valkoista. Aina alkaa tämä "kuolisinpa kokonaan pois" hölinä. Ennemmin kuin ottaa mitään apua, krittiikkiä tai vastuuta vastaan kuolee. Tai ainakin sen marttyyrin viitan sovitus alkaa.
- Mutta kun. Aina on joku mutta. Aina tarve selittää. Voin aivan varmasti auttaa sellaista ihmistä, joka sanoo suoraan, että k*sin mun raha-asiat ja nyt tarvisin jeesiä. Mutta kun se on aina jonkun muun syy. Mutta kun ei saa töitä, mutta kun on tää sairaus, mutta kun on lapset erityislapsia, mutta kun pitää saada hemmottelua, mutta kun mutta kun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on oikeus näyttää kauniilta, josnmuuten menee päin v*ttu. Ja hyvältä näyttämällö talous paranee kun saa napattua työssä tieenavan ukon!
Se on sijoitus tulevaisuuteen.Jos tätä ketjua lukee kukaan keski- tai hyvätuloinen mies (epäilen) niin kertokaa onko hirviöripset ja tekokynnet naisella tie teidän sydämeen?
Mä oon keskituloinen?, noin 4k/kk enkä todellakaan pidä hirviöripsistä/kynsistä. En innostu tatuoinneistakaan, pari järkevää kuvaa on vielä ok, mutta niitä missä koko käsi peitossa en ole ikinä ymmärtänyt. Mutta kukin tyylillään... Yh-mamma millä useampia lapsia eri miesten kanssa on jo itsessään se mikä karkoittaa minut kauas.
T. M44
Täällä yh-mamma, jolla lapsia eri isille. Ensimmäisen avioliiton mies ja esikoisen isä menehtyi yllättäen. Myöhemmin menin uudestaan naimisiin ja tähänkin liittoon syntyi yksi lapsi. Liitto päättyi eroon koska mies paljastui väkivaltaiseksi narsistiksi. Olen tehnyt pitkän työuran useissa pörssiyhtiöissä. Vuosituloni on 60000€. Penniäkään sossutukia en ole koskaan tarvinnut. Mutta hyi minua kun olen tämmöinen yh-mamma. Huono ihminen sen takia kun ollut elämässä vähän paskaa tuuria? Eipä sen puoleen, en mistään hinnasta suostuisi enää parisuhteeseen.
Siinä mielessä oikein ymmärretty, että et ole sen parempi yh mamma kuin muutkaan. Paljonko sinä muuten kulutat lapsiisi rahaa, kulutatko lapsilisät ja lapseneläkkeen ja elatustuen omiin menoihisi. Millainen äiti oikein olet, meneekö kaikki aikasi yhden illan juttujen kanssa. Onko sinulla ollenkaan aikaa lapsillesi? Kenenkään työpanos ei ole niin merkittävä, että tuollaista palkkaa tarvitsisi maksaa. Halveksin sinua syvästi.
Siinäpä katkeran weeteen vih asuoltoa rikkaita vastaan:o. Mitään muuta syytä en kaivamallakaan löytänyt. Kaikenlaisia sitä kulkeekin vapaana...
Valitettavasti Epä oikeudenmukaisuus aiheuttaa vihaa ja katkeruutta, miten pitkään ihmiset jaksaa tätä pelleilyä, että toisille maksetaan 60000 euroa vuodessa ja joillekin alle 10 000 euroa. Kapitalismi on tiensäpäässä. Rikollisuus lisääntyy ja rikkaat eivät kohta enää täälläkään ole suojassa, niin kuin ei enää Ruotsissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toimeentulotuen ehtona pitää olla, että perustuslaki ei päde. Ei saa itse tehdä mitään päätöksiä elämässään. Voidaan kieltää hankkimasta lapsia ja voudaan pakottaa kurssille ja "tukityöhön".
Työttömyysetuutta hakeva joutuu menemään johonkin infotilaisuuteen, jossa kerrotaan miten työtä haetaan. Myös erilaisiin työllistymistä edistäviin koulutuksiin on osallistuttava. Jonkun mielestä nöyryyttävää ja turhaa, mutta pakko on. Miksi siis toistuvasti toimeentulotukea hakevaa ei voisi laittaa lyhyelle talouskurssille?
Samaa mieltä. Se kurssi voisi olla pakollinen vaikka aina vuoden välein jos hakee kuukausia yhtämittaisesti tt-tukea.
Mitäpä opettaisit minulle, taloushallinnon ammattilaiselle? 27 vuotta työuraa takana, vuoden olen joutunut nostamaan tt-tukea.
Kävisin läpi syyt mikä on sinut laittanut tähän asemaan ja olisiko jotain tehtävissä millä pelastaa tilanteestasi eteenpäin.
Ja ihan uteliaisuutta kysymys, että mikä on syy tilanteeseen missä olet
Et viittis vähän enenpää holhota?
Vierailija kirjoitti:
Näissä köyhyys/avustus/etuuskeskusteluissa nousee aina seuraavat asiat esille:
- "Köyhillä on oikeus". Siis mikä OIKEUS?? Onko jossain joku kirja, jossa on lueteltu se mihin jokaisella ihmisellä on oikeus. Että kaikilla pitää olla sama oikeus "hemmotteluun", rotukoiraan, viuhkaripsiin ja festariviikonloppuihin. Mutta voisko siinä samassa kirjassa olla mitään VELVOLLISUUKSISTA?
- Köyhää, joista siis tuen saajat elävät meidän veronmaksajien pusseilla, ei saa millään muotoa kritisoida eikä kyseenalaistaa. Se on heti kiusaamista. HETI. Mutta tiesittekö, että sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
- Elämä on kovin musta-valkoista. Aina alkaa tämä "kuolisinpa kokonaan pois" hölinä. Ennemmin kuin ottaa mitään apua, krittiikkiä tai vastuuta vastaan kuolee. Tai ainakin sen marttyyrin viitan sovitus alkaa.
- Mutta kun. Aina on joku mutta. Aina tarve selittää. Voin aivan varmasti auttaa sellaista ihmistä, joka sanoo suoraan, että k*sin mun raha-asiat ja nyt tarvisin jeesiä. Mutta kun se on aina jonkun muun syy. Mutta kun ei saa töitä, mutta kun on tää sairaus, mutta kun on lapset erityislapsia, mutta kun pitää saada hemmottelua, mutta kun mutta kun.
Erittäin hyvin sanottu siellä takana!! 👍
Siis ihmiset pakoilevat vastuuta. Mikään ei ole oma moka eikä asiallistakaan kritiikkiä pystytä millään muotoa ottamaan vastaan. Minäminäminä, minun oikeus. Velvollisuuksista puhuminen on kiusaamista ja itsensä ylentämistä köyhään nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. M44
Valitettavasti Epä oikeudenmukaisuus aiheuttaa vihaa ja katkeruutta, miten pitkään ihmiset jaksaa tätä pelleilyä, että toisille maksetaan 60000 euroa vuodessa ja joillekin alle 10 000 euroa. Kapitalismi on tiensäpäässä. Rikollisuus lisääntyy ja rikkaat eivät kohta enää täälläkään ole suojassa, niin kuin ei enää Ruotsissakaan.
Ihminen voi saada nuo rahat omasta firmastaan jossa työllistää useita ihmisiä. Ei ole tullut tiensä päähän. Ei ole mikään miljardööri ja törkeää halveksia toista ja olettaa ettei ole lasten kanssa ja että tuhlaa rahat vain itseensä. Miksi viesti muuten poistettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan uteliaisuutta kysymys, että mikä on syy tilanteeseen missä oletTyöttömyys ja 55+ ikä. Toki työpaikka pelastaisi tilanteen, mutta ei tämän ikäisiä enää palkata. Lapsia mulla ei onneksi ole, en kerjää mitään lahjoituksia.
Miksi ei ole säästöjä työajalta kertynyt, kun ei lapsiakaan ole eli kyllä talous olisi oltava turvattu alan ammattilaiselta.
Ja ymmärtääkseni tilitoimistohommia on kaikille halukkaille ja perusta vaikka toiminimi.
Oli joo säästöjä. En halua kertoa koko elämääni tänne, mutta pelkästään miehen pitkäaikainen (ja kallis) sairaus ja hänen kuolema on vaikuttanut paljon nykytilanteeseen. Voit laittaa linkkiä tilitoimistosta joka palkkaa yli 55 vuotiaan. Tarkoitukseni oli tuoda tähän keskusteluun se totuudensiemen, että kaikki tt-tuen saajat eivät ole tyhmiä tai eivät osaa huolehtia raha-asioista kun ehdotettiin jotain taloudenhoitokurssia tuen saajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. M44
SE olisi epäoikeudenmukaista, että jos olet opiskellut 6 kertaa pidempään 6 kertaa vaativampaa asiaa ja tuot firmalla 6 kertaa enemmän rahaa sisään, niin saisit silti saman verran kuin se, joka on opiskellut 1 vuoden, osaaminen on yksinkertaista, ja ei edes tajuaisi, millä logiikalla firma toimii, ja mitä vaaditaan, että se pyörii ja ihmisillä on töitä. Miksi sitten kukaan viitsisi nähdä vaivaa, opiskella, hankkia vaativaa, päätä kivistävää osaamista, painia määrätietoisesti duunia, edetä urallaan ja työllistää muitakin?
Ilmaiseksi siis pitäisi saada sama kuin minkä joku saa kovalla ja pitkäjännitteisellä työllä??
Omassa nuoruudessa ne muut lähtivät kerta toisensa perään baariin ja hengasivat kaverien kanssa kaikki illat ja yöt. Ite piti jättää monet hauskuudet väliin ja lukea tylsään tenttiin. Ja tämä jatkui vuosikaudet. Nyt sitten he katkeroituvat, etteivät saa samaa palkkaa kuin minä? En minäkään katkeroitunut, etten voinut ottaa nuoruuttani niin rennosti ja huolettomasti kuin he ottivat.
No on kyllä jännä. Minä olen työssäkäyvä yksin asuva, eikä mulla silti olisi varaa mihinkään säännöllisiin manikyyreihin ja ripsienpidennyksiin. Tatuoinnin laitoin, mutta sitä varten säästin monta vuotta. Kampaajallakaan ei ole varaa käydä säännöllisesti, on sillekkin rahalle parempaa käyttöä.
Lapsiraukat, kyllä minusta jos lapsia tekee, niin heihin pitää panostaakkin, mulla ei ole lapsia, mutta on lemmikkejä ja todellakin menee lemmikit kaikenmaailman pilipalijuttujen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Miks te köyhät teette lapsia? Itse olen 26 sinkku ja lapseton ja olen työttömänä tämän tästä, aion kouluttautua uudelle alalle jotta saisin vaikinaisen työn. Välillä löydän itse omia tapoja tienata ekstraa ja elän tuilla. Aina rahat riittäneet, joskus ollut tiukemmilla. En laita rahaa juomiin, tupakkaan tai kauneuden hoitoihin. Kotona vietän aikaa ja harrastukset on ilmaisia enimmäkseen :p helppoa kun sen osaa
Minulla on nyt asiat hyvin ja työpaikka. Mutta niin oli silloinkin, kun tulin raskaaksi. Työpaikka isossa vakaassa valtakunnallisessa yrityksessä, alan huippuvuosia. Sitten sain vauvan ja toisen pian perään. Siihen syssyyn kuoli äitini ja mieheni lomautettiin. Säästöjä oli, mutta niitä joutui käyttämään. Isäni jäi kotitaloon. Koska minulla oli pieniä lapsia, en saanut lupaa luopua perinnöstä muuta kuin lasteni hyväksi. Perintöverot tuli maksuun ja olisi tullut vaikka olisin luopunutkin. Siitä kun ei saa määrätä, kenen hyväksi perinnöstä luopuu. Siinä mielessä omaa syytäni, etten vaatinut isääni myymään rakasta kesämökkiään, mikä nosti veron määrää. Mulla oli vaihtoehtona maksaa tai olla ilkeä. No ei siinä vielä kaikki, samalla viikolla kun äiti kuoli, toinen lapsi sairastui ja jouduttiin olemaan paljon sairaalassa. Tein vain yhden huonon valinnan: vaihdoin työpaikkaa huonompipalkkaisesta ja koulutusta vastaamattomasta parempipalkkaiseen koulutusta vastaavaan. Se toinen vain selvisi lamasta, mihin vaihdoin, ei selvinnyt.
Mutta ikinä en ole käyttänyt itseeni rahaa välttämätöntä enempää, jos on ollut tiukkaa. Vastasin vain siihen, että kaikkea ei voi suunnitella. Mulla on nyt kaikki hyvin ja säästöjä, mutta jos vaikka sairastuisin vakavasti, äkkiä niitä säästöjä menisi ja palkan tulo loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloustaidon voisi siis pistää pakolliseksi näitä avustuksia hakeville, aikuisille menisi ehkä paremmin perille kuin yläasteikäisille.
Kurssi voisi kestää vaikka kuukauden. Jokainen pitäisi tämän ajan kirjaa tuloistaan ja menoistaan, ja ne käytäisiin yhdessä analysoiden läpi. Laskettaisiin, paljonko esim. yksi tupakka-aski päivässä tekee vuodessa (2920 €) Ja paljonko 50 € ripsihuolto kerran kuukaudessa tekee vuositasolla (600 €)
Opeteltaisiin vertailemaan hintoja kaupoissa. Miettimään mikä on kohtuullisesti ja tarpeeksi, tarvitseeko itse esim. kolmet farkut vai onko niitä hankittava kymmenen paria.
Tarvitseeko asunnossa olla uusimmat huonekalut vai voisiko vanhaa tuunata tai päivittää sisustustavaraa vain vaikka joka toinen vuosi.Tehtäisiin yhdessä edullista ja ravitsevaa kotiruokaa.
Mietittäisiin yhdessä, tuleeko se onni ja autuus elämään kuluttamalla ja ostamalla, vai löytyisikö muutakin mistä nauttia.
Ymmärtääkseni vankiloissa on näin toimittukin, mutta näille kursseille tuskin monikaan osallistuisi mikäli ei joku uhka olisi takana.
Toimeentulotuen pitkäaikaisesta pyytämisedtä voisi tehdä, että pakko olisi käydä jatkon saannin takia näitä tslouskurssiaMitä muuta voisimme laittaa toimeentulotuen ehdoksi?
Olisiko se oikeasti niin kamalaa että toimeentulotukea ja avustuksia saisi jos kävisi kurssin?
Ihan oikeasti nämäkään asiat eivät todellakaan ole kaikille ihmisille itsestäänselvyyksiä. Asioita, tietoa, vinkkejä pitää jakaa, ei rahaa syytämällä saada ihmisiä oppimaan, eihän kannettu vesi kaivossa pysy.Tässä on nähdäkseni turha ylpeys esteenä. Ei kenenkään tarvitse nöyristellä, mutta jatkuvassa nälänuhassa elävien olla vaikka sen verran valmiita omien toimiensa ja ajatustapojensa tarkasteluun, että voisi yrittää miettiä olisiko siinä omassa rahankäytössä oikeasti jotain parantamisen varaa. Että onko oma oletus siitä mitä kaikkea pitäisi saada ja kuinka usein linjassa todellisuuden kanssa.
Aivan. Köyhät kyykkyyn.
Näin sanottiin mun nuoruudessani. Nykyaikana köyhät eivät enää pääse kyykkyyn.
Työttömyys ja 55+ ikä. Toki työpaikka pelastaisi tilanteen, mutta ei tämän ikäisiä enää palkata. Lapsia mulla ei onneksi ole, en kerjää mitään lahjoituksia.