Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anna mun kaikki kestää, kliseet jouluavustuksia hakevista pitää sittenkin paikkaansa!

Vierailija
30.11.2019 |

Tällä palstalla näkee aina näitä aloituksia rahaa ja avustuksia krokotiilinkyyneleet silmissä kerjäävistä naisista, joilla kuitenkin varaa ripsipidennyksiin, tatuointeihin ja kynsihuoltoihin. Olen aina pitänyt tarinoita vahvasti liioiteltuina. Kunnes!

Törmäsin erääseen tuttavaan eilen kaupassa. Vuolaasti kiitollisuudesta kyynelehtien (hieno roolisuoritus) kertoi kuinka oli hakenut ja saanut ruoka- ja raha-avustuksia useammaltakin taholta, kun ei ollut rahaa ruokaan eikä mihinkään, vaikka koko vuoden kituutellut vähillä rahoilla ja myynyt mm. kodin irtaimistoa saadakseen kolmelle pienelle lapselleen puuroa pöytään. Lapsillekin oli selitetty, kuinka nyt ei ole varaa käydä missään, kesällä eivät päässeet edes huvipuistoon vaikka lapset niin olisivat toivoneet. Ja oli sydäntä särkenyt kieltää tämä huvi kun kaikki muut käyvät ulkomailla (ketkä muut, ei olla mekään käyty) Ja lasten toivoessa pääsyä Hesburgeriin hampurilaisille, oli tämä neuvokas äiti itse kotona tehnyt hampparit ja ranskikset tienpientareilta kerätyillä tyhien pullojen palautusrahoilla. Kun on niin raha tiukalla.

Kummasti on tällä äiteellä silti varaa käydä JUURI niissä kliseisissä kynsi- ja ripsihuolloissa (siis ihan oikeasti!) ja myös useammassa konsertissa käynyt itsekseen vuoden aikana (kyllä, kotiintultuani stalkkasin ja näkyi julkisia kuvia Facebookissa, juoma virrannut ja tupakka palanut, yhdessä kuvassa esittelee jopa uutta tatuointiaan, siis todella, en keksi näitä) Eikä mitkään ilmaiskonsertit kyseessä!

En voinut vastustaa kiusausta osoittaa pitkiä tekokynsiään ja ripsiään että eikö näihin palaneilla rahoilla olisi jo saanut puurot ja hampurilaisetkin, sain vastaukseksi itkua ja syyllistystä miksi köyhää kiusaan ja enkö suo minkäänlaista iloa hänelle kurjaan elämään vaan olisin viemässä tuhkatkin pesästä. Itkun, mulkoilun ja sättimisen säestämänä poistui paikalta huutaen että kai minulla on nyt hyvä mieli.

Ei ole, olen raivoissani tällaisista ihmisistä. Olisi varmaan avustuksille ollut parempikin kohde.

Ja tässä ehdotukseni: avustusten sijaan jonkinlaista taloustaito-opetusta ihmisille!!!

Kommentit (497)

Vierailija
41/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa köyhistä yh:ista käyttää vähiä rahojaan kauneuteen, koska toivoo houkuttelevansa sillä tavoin miehen rinnalleen elättämään perhettä.

Harva myöskään haluaa näyttää köyhältä. Kyllähän keskiluokkaisetkin elävät yli varojensa, kun ostavat osamaksulla autot, matkat ja huonekalut. 

Vierailija
42/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tuntisin itseni huijatuksi, jos minun lapsille tarkoittamallani avustuksella olisi ostettu äidille hajuvettä ym, vaikka se olisikin halvinta marketlaatua.

Juuri tuosta syystä lahjoittaisin mieluummin laatikollisen leluja kuin lahjakortin.

Kouluissa ei taloustaitoja opeteta, vaan mm. yhteiskuntaopin tunneilla historianopettajat opettavat politiikkaa ym. Niitäkin nuoria on paljon, jotka eivät ole tienneet toimeentulotuen olemassaolosta vaan ovat ottaneet pikavippejä tiukassa tilanteessa.

Kouluissa ei todellakaan opeteta tästä yhteiskunnasta mitään eikä miten se konkreettisesti toimii. Opiskelija poikani paikkautta hampaansa Mehiläisellä kun ei ollut koskaan kuullutkaan että meillä on julkinen ja yksityinen terveydenhuolto. Sitten soitti vihaisena minulle kun oli joutunut maksamaan kolmatta sataa euroa lohjenneesta hampaastaan paikanpäällä. Ei ollut ikinä tullutkaan mieleen että poikani ei tällaista asiaa olisi tiennyt. 

Meidän lapset saivat lähtiessään neuvon: Jos tulee jotain mitä et tiedä tai olet epävarma, aina saa soittaa kotiin ja kysyä. Puhelu tuli terveysasioista: käytä ensisijaisesti opiskelijaterveydenhuolto ja kysyä sieltä neuvoa. Sai ajan opiskelijalääkärille, joka sitten lähetti eteenpäin polille. Ei maksanut opiskelijalääkäri mitään. Talouasioita saa ja pitää opettaa myös kotona. Olen samaa mieltä, että koulussa pitäisi opettaa taloustaitoa, mutta myös sitä mieltä, että kaikkea vastuuta ei voi sysätä koululle. Meillä on opetettu pienestä pitäen. Toisella opiskelijalla pitkäaikaissairaus, silti hän pärjää hyvin, kun osaa käyttää rahaa. Toinen tienaa jo hyvin ja miettii ostaako osakkeita vai asunto. 

Olen useasti käynyt tämän keskustelun että soittaisi minulle, mutta valitettavasti on autistinen ja hänen mielestään ei ole aikuinen jos joutuu kysymään asioita joten hän ei nyt soittanut. Asioita mistä hän ei tiedä ei myöskään ole eikä hän silloin osaa spekuloida voisiko joku olla. Kävimme uudestaan keskustelun siitä, että aikuisetkin pyytää apua. En tiedä soittaako yhäkään. Yleensä myöskään sitä mitä sanon ei kuunnella. Tulipahan nyt opittua sitten kerralla tämäkin asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa köyhistä yh:ista käyttää vähiä rahojaan kauneuteen, koska toivoo houkuttelevansa sillä tavoin miehen rinnalleen elättämään perhettä.

Harva myöskään haluaa näyttää köyhältä. Kyllähän keskiluokkaisetkin elävät yli varojensa, kun ostavat osamaksulla autot, matkat ja huonekalut. 

Ensinnäkin. Juuri niillä lisäkkeillä ihminen näyttää köyhältä, ei niitä keskiluokkaisilla ole. Ja eivät keskiluokkaiset yleensä osta kuin asunnon ja korkeintaan auton velaksi. Kyllä muuten on tarkoitus säästää. Ja ne, jotka osamaksulla ostavat, maksavat ne itse, joten tosilta lahjoja pummiviin heitä ei voi verrata.

Vierailija
44/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vuosia huonossa rahatilanteessa. Säästän kaikessa.

En lapsille kerro rahaa ei ole, he tietävät.

Minulla on monia tapoja saada lisätuloja ja se tuottaa vaihtelevasti.

Itse käyn keikoilla ehkä joka 2 vuosi ja samoin, ehkä joka 2 vuosi ostan jonkun edullisen huonekalun.

Jos laitan kuvan uudesta yöpöydästä, saan aina välittömästi viestiä Ai tähän sinulla on varaa.

Kyllä. Joskus on kiva päästä jonnekin tai saada jotain.

Entä ne lapset? Oisko niidenkin kiva päästä joskus johonkin ja saada joskus jotain? Uusi huonekalu 2 kertaa vuodessa on kyllä paljon.

Vierailija
45/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avunpyytäjien syntilista

Lihava

Leipoo

Lemmikkejä

Erityislapsia

Eläimiä

Tatuointeja

Ripsiä

Kynsiä

Käy keikoilla

Tupakoi

Käyttää alkoholia

Osallistuu kilpailuihin

Ostaa meikkejä ja hajuvesiä

Lähihoitaja

Vierailija
46/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tuntisin itseni huijatuksi, jos minun lapsille tarkoittamallani avustuksella olisi ostettu äidille hajuvettä ym, vaikka se olisikin halvinta marketlaatua.

Juuri tuosta syystä lahjoittaisin mieluummin laatikollisen leluja kuin lahjakortin.

Kouluissa ei taloustaitoja opeteta, vaan mm. yhteiskuntaopin tunneilla historianopettajat opettavat politiikkaa ym. Niitäkin nuoria on paljon, jotka eivät ole tienneet toimeentulotuen olemassaolosta vaan ovat ottaneet pikavippejä tiukassa tilanteessa.

Kouluissa ei todellakaan opeteta tästä yhteiskunnasta mitään eikä miten se konkreettisesti toimii. Opiskelija poikani paikkautta hampaansa Mehiläisellä kun ei ollut koskaan kuullutkaan että meillä on julkinen ja yksityinen terveydenhuolto. Sitten soitti vihaisena minulle kun oli joutunut maksamaan kolmatta sataa euroa lohjenneesta hampaastaan paikanpäällä. Ei ollut ikinä tullutkaan mieleen että poikani ei tällaista asiaa olisi tiennyt. 

Meidän lapset saivat lähtiessään neuvon: Jos tulee jotain mitä et tiedä tai olet epävarma, aina saa soittaa kotiin ja kysyä. Puhelu tuli terveysasioista: käytä ensisijaisesti opiskelijaterveydenhuolto ja kysyä sieltä neuvoa. Sai ajan opiskelijalääkärille, joka sitten lähetti eteenpäin polille. Ei maksanut opiskelijalääkäri mitään. Talouasioita saa ja pitää opettaa myös kotona. Olen samaa mieltä, että koulussa pitäisi opettaa taloustaitoa, mutta myös sitä mieltä, että kaikkea vastuuta ei voi sysätä koululle. Meillä on opetettu pienestä pitäen. Toisella opiskelijalla pitkäaikaissairaus, silti hän pärjää hyvin, kun osaa käyttää rahaa. Toinen tienaa jo hyvin ja miettii ostaako osakkeita vai asunto. 

Olen useasti käynyt tämän keskustelun että soittaisi minulle, mutta valitettavasti on autistinen ja hänen mielestään ei ole aikuinen jos joutuu kysymään asioita joten hän ei nyt soittanut. Asioita mistä hän ei tiedä ei myöskään ole eikä hän silloin osaa spekuloida voisiko joku olla. Kävimme uudestaan keskustelun siitä, että aikuisetkin pyytää apua. En tiedä soittaako yhäkään. Yleensä myöskään sitä mitä sanon ei kuunnella. Tulipahan nyt opittua sitten kerralla tämäkin asia. 

No ehkä sinun ei kannattaisi sitten kouluakaan haukkua. Ehkä ei kaikki sielläkään opetettu ole jäänyt mieleen.

Vierailija
47/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn keikoilla ehkä joka 2 vuosi ja samoin, ehkä joka 2 vuosi ostan jonkun edullisen huonekalun.

Jos laitan kuvan uudesta yöpöydästä, saan aina välittömästi viestiä Ai tähän sinulla on varaa.

Entä ne lapset? Oisko niidenkin kiva päästä joskus johonkin ja saada joskus jotain? Uusi huonekalu 2 kertaa vuodessa on kyllä paljon.

Selvä juttu. On liikaa käydä keikoilla joka toinen vuosi tai ostaa jotain kotiin joka toinen vuosi.

Eri

Vierailija
48/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avun tarpeessa olevat yleensä jättävät apua pyytämättä. Olin yksin lapsen kanssa ja opiskelija, joulu oli tulossa ja silti ei tullut mieleen ettemme olisi pärjänneet opiskelusta saatavalla tuella, asumustuella, lapsilisällä ja elatusmaksulla (minimi). Ostin lapselle lahjat, joulupukki ei käynyt ja jätin itselleni ostamatta.

Pari tahoa kuitenkin muisti jouluna, lapsiin liittyvät kunnalliset palvelut informoivat että halusivat muistaa meitä jouluna. Saimme hienon lahjakortin ja lapsi sai joulupaketin. Meillä vietettiin kiva joulu, lahjakortilla ostettiin vähän hienompaa jouluruokaa. Lapsen ilo ja hymy kun sai mieluisia lahjoja, tuo historiani köyhin joulu oli ehkä yksi parhaimpia joulujamme. Siinä hyvyys ja ihmisten tärkeys korostuivat.

Vierailija
49/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan keskiluokkainen.... En ole. Olen ollut 11v. yh. Minulla on yksi lapsi. Teen töitä matalapalkka-alalla. Yhtään jouluavustusta en ole tarvinnut. Yksiäkään kynsiä, tatuointia tai ripsiä en ole hommannut. Tulen palkallani toimeen. Ei meillä juhlita näillä rahoilla, mutta kaikki "tarpeellinen" saadaan. Kyse on valinnoista.

Vierailija
50/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin outoa, että nämä samat provot aina jaksaa kiinnostaa. Samaa tuubaaaaa uudestaan ja uudestaan. Luulisi, että joskus riittää. Mutta ei. Samat typerät vastaukset aina uudestaa.

Kuule, itse olen näitä myös lukenut täältä, ja todella luulin aina ennen että ovat liioiteltuja provoja. Mutta osuipa sitten omalle kohdalle omin silmin nähtäväksi, ihan kaikkine kliseineen (tatskat, tekoripset, kynnet, itkuvirret lapsiin vedoten). Olen hämmästynyt ja raivoissani. Hyväuskoinen hölmö olen ollut.

Ap

Ei vaan tiesit, että tämä aihe on varma provo. Aina löytyy paheksujia.

Jos olet päättänyt jääräpäisesti olla uskomatta, niin mikäs siinä, ole sitten.

Mielestäni on kuitenkin typerää sulkea silmät totuudelta, työntää pää pensaaseen ja kuvitella että se oma totuus on ainoa oikea totuus. Me ei asuta missään lintukodossa jossa kaikki ovat järkeviä, epäitsekkäästi lapsensa etusijalle laittavia, rehellisiä ja oikeudenmukaisia. Onhan se varmaan kyllä mukavaa ajatella niin. Onnea valitsemallasi tiellä.

Ap

Minähän en sanonut mitään valitsemastani tiestä. Sanoin, että provosi on mauton, samaaaaaa taas. Et kai oikeasti luule että nyt tulee jotain uutta, joka avaa ihmisten silmät, kun MINÄ olen tehnyt näin uraauurtavan havainnon.

Mikä on pointtisi? Jos kerran et kiellä(?) etteikö tätä avustusten väärinkäyttöä ole olemassa, niin miksei tästä epäkohdasta saisi keskustella? Miksi epäkohdasta keskustelu on mielestäsi provoamista? Koska on aiemminkin jo keskusteltu, niinkö? Asiat eivät silti ole muuttuneet, ja mielestäni tällaisista asioista pitää ja saa keskustella.

Sinun mielestä pitäisi olla vain hiljaa ja hyssytellä? Minä laitoin aloitukseen jo parannusehdotuksenkin, taloustaitoa avustusten sijaan!

Ap

Vierailija
51/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvä juttu. On liikaa käydä keikoilla joka toinen vuosi tai ostaa jotain kotiin joka toinen vuosi.

Eri

On, jos yhtä aikaa sanoo, ettei ole varaa lasten tarvitsemiin juttuihin. Ei ole, jos lasten asioihinkin on varaa.

Vierailija
52/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin monta kertaa lahjan joulupuu keräyksen ka sitten kyllästyin lukemaan joulun jälkeen juttuja joissa lahjoista valitettiin siis aikuiset valittivat. Ja kuinka keräyksen jälkeen meni lahjoja roskiin tai vanhemmat möi ne torissa tms pois. Harmi jokaiselle lapselle soisi edes yhden lahjan, mutta minkäs teet kun vanhemmat on itsekkäitä idiootteja.

Nykyään osallistun siihen kukka vanhukselle keräykseen.

Ja sen verran pienituloisia ollaan itsekkin että vaatii suunnittelua ja säästämistä että omat 3 saa sen yhden kunnollisen toivotun lahjan. Ja silloin pitää myös itse luopua jostain mutta ei se nyt niin vaikea voi olla.

Vierailija
53/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avunpyytäjien syntilista

Lihava

Leipoo

Lemmikkejä

Erityislapsia

Eläimiä

Tatuointeja

Ripsiä

Kynsiä

Käy keikoilla

Tupakoi

Käyttää alkoholia

Osallistuu kilpailuihin

Ostaa meikkejä ja hajuvesiä

Lähihoitaja

Onko sinun mielestäsi siis täysin oikein se, että ihminen joka ei löydä rahaa ruokkiakseen lapsensa, löytää kuitenkin rahaa omiin tatuointeihinsa, alkoholiin, tupakkaan, ylenpalttiseen kauneudenhoitoon (irtoripset ja tekokynnet kerran kuussa ON ylenpalttista, ei laittamaton tarvi olla, mutta ripsiväri ja oma lakkaus kyllä piisais) Et todellakaan näe tässä mitään parantamisen varaa?

Vierailija
54/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin outoa, että nämä samat provot aina jaksaa kiinnostaa. Samaa tuubaaaaa uudestaan ja uudestaan. Luulisi, että joskus riittää. Mutta ei. Samat typerät vastaukset aina uudestaa.

Kuule, itse olen näitä myös lukenut täältä, ja todella luulin aina ennen että ovat liioiteltuja provoja. Mutta osuipa sitten omalle kohdalle omin silmin nähtäväksi, ihan kaikkine kliseineen (tatskat, tekoripset, kynnet, itkuvirret lapsiin vedoten). Olen hämmästynyt ja raivoissani. Hyväuskoinen hölmö olen ollut.

Ap

Ei vaan tiesit, että tämä aihe on varma provo. Aina löytyy paheksujia.

Jos olet päättänyt jääräpäisesti olla uskomatta, niin mikäs siinä, ole sitten.

Mielestäni on kuitenkin typerää sulkea silmät totuudelta, työntää pää pensaaseen ja kuvitella että se oma totuus on ainoa oikea totuus. Me ei asuta missään lintukodossa jossa kaikki ovat järkeviä, epäitsekkäästi lapsensa etusijalle laittavia, rehellisiä ja oikeudenmukaisia. Onhan se varmaan kyllä mukavaa ajatella niin. Onnea valitsemallasi tiellä.

Ap

Minähän en sanonut mitään valitsemastani tiestä. Sanoin, että provosi on mauton, samaaaaaa taas. Et kai oikeasti luule että nyt tulee jotain uutta, joka avaa ihmisten silmät, kun MINÄ olen tehnyt näin uraauurtavan havainnon.

Mikä on pointtisi? Jos kerran et kiellä(?) etteikö tätä avustusten väärinkäyttöä ole olemassa, niin miksei tästä epäkohdasta saisi keskustella? Miksi epäkohdasta keskustelu on mielestäsi provoamista? Koska on aiemminkin jo keskusteltu, niinkö? Asiat eivät silti ole muuttuneet, ja mielestäni tällaisista asioista pitää ja saa keskustella.

Sinun mielestä pitäisi olla vain hiljaa ja hyssytellä? Minä laitoin aloitukseen jo parannusehdotuksenkin, taloustaitoa avustusten sijaan!

Ap

Provota varmalla aiheella, johon tiedät saavasi samat vastaukset kuin ennenkin. Et varmaan ajatellut, että tässäpä hieno uusi näkökulma.

Lapsellista.

Vierailija
55/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa kyllä todellakin opetetaan oman talouden hoitoa, budjetointia ja käydään läpi hyvinvointivaltion julkisia palveluja ja tulonsiirtoja. Näin on tehty ainakin viimeiset 20 vuotta. Myös lainan korkoja ym. lasketaan ihan esimerkkeinä eri laina-ajoille.

Eri asia sitten on se, että joidenkin ihmisten teflonnuppiin ei mikään oppi tartu, ei sitten millään...

t. Se historianope, jolla on toki myös yhteiskuntaopin opettajan pätevyys ( sis. kansantaloustiedettä, valtio-oppia, sosiologiaa ja lakitietoa )

ps. Ymmärrän hyvin jos poika menee Mehiläiseen paikkaamaan hampaansa, julkiselle kun voi joutua odottamaan puoli vuotta. Mutta eipä ole peruskoulun vika sekään asia.

Vierailija
56/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

On, jos yhtä aikaa sanoo, ettei ole varaa lasten tarvitsemiin juttuihin. Ei ole, jos lasten asioihinkin on varaa.

Saisiko käydä jossain joka kolmas vuosi vai ei koskaan?

Vierailija
57/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se...  Miksi jouluavut menee aina perheellisille tai yksinhuoltajille, jotka eivät kuitenkaan panosta oikeasti siihen mihin sitä apua on haettu. Kun nämä perheet tai yh:t saavat lahjakortin ruokakauppaan, niin monesti ja liian usein sillä ostetaan juuri kaikkea turhaa.

Minä olen yksinasuva ja todella pienituloinen. Elämä on oikeasti kohdellut rankasti. Rahasta on joka kuukausi pulaa. (ei, en todellakaan omista hiustenpidennyksiä, en tekokynsiä, en tekoripsiä enkä käytä merkkivaatteita). Tämä tuleva joulukuu - tammikuusta puhumattakaan tulee olemaan taloudellisesti todella rankkaa. Suoraan sanottuna en tiedä miten selviän. Ehkä minun olisi pitänyt hakea jouluapua. Mutta ai niin, nehän ovat vain tarkoitettu perheellisille - ei yksin eläville. Elämä on. En valita vaikka surullinen olenkin. 

Vierailija
58/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakorttiin teksti: Vain elintarvikkeita!

Vierailija
59/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Saisiko käydä jossain joka kolmas vuosi vai ei koskaan?

Edelleenkin kysyin että pääsekö ne lapset joskus johonkin ja onko heidän liikaa saada joskus jotain vai onko vaan äidin oikeus uhriutua kun hänellä on niin kamala elämä.

Vierailija
60/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille annettuja

lahjojakin myydään, jopa heti jouluaattona näkyy netissä ilmoituksia.

Tämän vuoksi lopetin myytävissä olevan tavaran ostamisen kummilapsilleni. Äipät laittoivat lasten kamat  myyntiin kirppikselle, jotta saivat itselleen jotain kivaa, kun on niin rankkaa. Kummilasten kanssa vietän laatuaikaa elämysten muodossa, vain meille.