Touhulan päiväkodin työntekijä retuutti pikkulapsia Vantaalla
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kahlata lävitse kaikkia kommentteja. En tiedä ovatko ihmiset sokeita vai eivätkö tahdo uskoa asioita. Se mitä tapahtui tuossa ko videossa, tapahtuu joka päivä... uskaltaisin sanoa, lähes jokaisessa toisessakin päiväkodissa.
Olen itse niissä työskennellyt, en siis tuulesta ole mielipidettäni tähän tempaissut. Kukaan ei tee yhtään mitään näille hoitajiksi soveltumattomille ihmisille. Ei yhtään mitään, eikä ikinä.
Ehkä ikävää, että videossa esiintyvän ihmisen oletetaan olevan poikkeuksen ja toimii nyt varoittavana esimerkkinä muille. Näitä samanlaisia on niin paljon... En usko, että teistä kenenkään lapsi on välttynyt jonkinlaiselta sopimattomalta käytökseltä, sikäli kun päiväkodissa on tai on ollut.
Jaa minä seuraan ikkunastani (ja kuulen asuntooni) lähes päivittäin erään toisen päiväkodin arkea ja ulkoiluhetkiä. En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa että lapsille karjuttaisiin tai heitä riuhdottaisiin liikkeellä. Lapset toki kiukutteleeja välillä pistää liikkuvan jonon seisomaan, mutta tuolla hoitajat ottavat lapsia syliin, juttelevat tai työntävät selästä kevyesti jotta lapsi kävelee itse oikeaan suuntaa. Mutta selitä toki, että tämä minun kokemus on vain poikkeuksellinen yksittäistapaus.
Jos lapsi heittäytyy maahan ja kieltäytyy nousemasta, niin silloinkin varmaan vaan työnnetään kevyesti selästä?
Luitko vastaukseni vai onko ongelma luetunymmärtämisessä? "hoitajat ottavat lapsia syliin"
Videosta näkyi selvästi, että lapsia pelotti ja huutavan akan "ohjeita" yritettiin kyllä noudattaa niin hyvin kuin osattiin. Kyllä niin vereni kiehahtaa, kun näen jotain tämmöistä.
Nuo lapset selvästi pelkäsivät ja siksi kuin juuttuivat paikoilleen. Kaksi punatakkistakin joutuivat liikkumaan taitonsa äärirajoilla, sekin oli retuuttamusta ja ei ole mitenkään puolusteltavissa. Keltaliivisten kohtelu ala- arvoista retuuttamista. Hoitaja ei vilkaissutkaan taakseen, vaan jätti pienet suojatien eteen yksinään. Tämä henkilö on sopimaton toimimaan lasten kanssa ja työsopimus pitäisi välittömästi purkaa..
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tää videohan on aivan pöyristyttävä. Tässä on kaksi asiaa: Täysin käsittämätöntä, ettei omistaja anna välittömästi potkuja kyseiselle hoitajalle vaan jää arvioimaan, mitä tästä seuraa vai seuraako mitään. Onko Touhulan toimintakulttuuri lapsia väkivaltaisesti kohtelevaa hoitajaa tukevaa? Tuntuu, että omistajat vähättelevät asiaa, ja se kielii sen puolesta, että tämän kaltaista toimintaa tapahtuu yleisemminkin kyseisen ketjun hoitopaikoissa. Toinen asia: Kun hoitaja retuuttaa lapsia tuolla tavoin julkisella paikalla, on helppo arvata, miten paljon väkivaltaa lapsiin käytetään, kun muiden silmä välttää.
Nuo lapsethan oli peloissaan ilmiselvästi, arkana. Hoitakja tulkitsi että hidastelivat tahallaan vaikka pelkäsivät kun aikuinen karjuu kurkku suorana.
Tuossa on iso vastuu ja jos ei selviä niin ei kannata olla tuollaisessa työpaikassa missä ei palkata riittävästi työntekijöitä.
Niin olivat, peloissaan ja arkana, koska tietävät, että hoitaja pillastuu tämän tästä. Lasten ja hoitajan elekieli kertoo, että käytös on taatusti jatkunut pidempään. Ja miten ihmeessä voi olla mahdollista, ettei hoitaja ole saanut samantien kenkää? Aivan käsittämätöntä touhua.
Elekieli? Noihan oli avain nukuksissa, hyvä kun saivat jalkaa toisen eteen.
missään vaiheessa lapsen kasvatuksessa ei tarvita retuuttamista. Retuuttamista ei ole sellainen, jos lapsi onrynnännyt autotielle ja ainoa keino saada lapsen henki säilymään on napata hihasta kiinni ja vetäistä lapsi takaisin jalkakäytävlle. tuossavideossa ei ollut kyse lapsen hengen säästämisestä, vaan psyykkisesti vammaisen käytöshäiriöisen hirviön väkivallasta lapsia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kahlata lävitse kaikkia kommentteja. En tiedä ovatko ihmiset sokeita vai eivätkö tahdo uskoa asioita. Se mitä tapahtui tuossa ko videossa, tapahtuu joka päivä... uskaltaisin sanoa, lähes jokaisessa toisessakin päiväkodissa.
Olen itse niissä työskennellyt, en siis tuulesta ole mielipidettäni tähän tempaissut. Kukaan ei tee yhtään mitään näille hoitajiksi soveltumattomille ihmisille. Ei yhtään mitään, eikä ikinä.
Ehkä ikävää, että videossa esiintyvän ihmisen oletetaan olevan poikkeuksen ja toimii nyt varoittavana esimerkkinä muille. Näitä samanlaisia on niin paljon... En usko, että teistä kenenkään lapsi on välttynyt jonkinlaiselta sopimattomalta käytökseltä, sikäli kun päiväkodissa on tai on ollut.
Jaa minä seuraan ikkunastani (ja kuulen asuntooni) lähes päivittäin erään toisen päiväkodin arkea ja ulkoiluhetkiä. En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa että lapsille karjuttaisiin tai heitä riuhdottaisiin liikkeellä. Lapset toki kiukutteleeja välillä pistää liikkuvan jonon seisomaan, mutta tuolla hoitajat ottavat lapsia syliin, juttelevat tai työntävät selästä kevyesti jotta lapsi kävelee itse oikeaan suuntaa. Mutta selitä toki, että tämä minun kokemus on vain poikkeuksellinen yksittäistapaus.
Jos lapsi heittäytyy maahan ja kieltäytyy nousemasta, niin silloinkin varmaan vaan työnnetään kevyesti selästä?
Luitko vastaukseni vai onko ongelma luetunymmärtämisessä? "hoitajat ottavat lapsia syliin"
Joo ottavat käytännön elämässä monesti syliin, mutta sekin on aika valonarkaa toimintaa. Tämä koska usein se lapsi rimpuilee ja sätkii, jolloin sylissä olosta tulee kovin julmannäköistä. Puhumattakaan siitä, että osa lapsista huutaa samalla täydellä kurkulla esim. "sattuu" koska tietävät sattumisen olevan tabu.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja oli niin keskittynyt neuroosinsa toteutukseen (SUORA jono, prkl...) että lasten turvallisuus unohtui. Kun olisivat jo pian perillä, hoitaja helpottui ajatuksesta vastuun jakamisesta, ja pystyi orientoitumaan normaalin esittämiseen - unohtaen edelleen lasten turvallisuuden. Sitä paitsi, olihan hän juuri saanut purkaa agressionsa muita repimällä, ja tavoite (suora jono) oli toteutunut, joten hänellä oli kaikki hyvin.
Aika hyvä analyysi hoitajan käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
missään vaiheessa lapsen kasvatuksessa ei tarvita retuuttamista. Retuuttamista ei ole sellainen, jos lapsi onrynnännyt autotielle ja ainoa keino saada lapsen henki säilymään on napata hihasta kiinni ja vetäistä lapsi takaisin jalkakäytävlle.
Miten muuten kuin retuuttamalla siirrät väkisin sellaista lasta jota et pysty kantamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on lähihoitaja, niin häneltä voidaan ottaa pois ammatinharjoittamisoikeus.
Vain Valvira voi sen tehdä, ei esimies. Esimies voi toki ilmoittaa työntekijästään Valviraan ja pyytää Valviraa tutkimaan rike ja arvioimaan pitääkö ammatinharjoittamisoikeus poistaa. Valvira poistaa sen vakavassa tapauksessa, lievässä antaa jonkun muun nuhtelun tai varoituksen.
Väitinkö että sen voi tehdä esimies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen opettajana tahdon muistuttaa, että kouluttamattomat työntekijät ja sijaiset ovat kohta arkipäivää myös kunnallisissa päiväkodeissa - sekä myös työntekijäpula.
Koko maassa on ennennäkemätön joukkopako alalta. Tähän ovat johtaneet alan heikko arvostus ja huono palkka, sekä liian isot ryhmät. Kun varhaiskasvatuksen alan palkat tulivat puheeksi niin joka paikkaan tulvi kirjoituksia kuinka työ on vain kurahousujen pukemista, naurettavaa että vaaditaan tällaiseen työhön koulutus jne. Se oikeasti vaikutti monen päiväkodin ilmapiiriin ja moni vaihtaa alaa, koska ei jaksa eikä halua olla huonolla palkalla töissä, kun samaan aikaan tajuaa ettei suurin osa ihmisistä näe työn merkitystä ja koulutuksen merkitystä (sekä hoitajien että opettajien) työntekoon ollenkaan.
Joukkopako johtuu ennen kaikkea tästä varhaiskasvatusvouhotuksesta missä hyvä päivähoito on korvattu paperitöillä, palaveerauksella, tittelinkipeydellä ja kiilan lyömisellä eri koulutustaustan omaavien väliin.
Maalaisjärki, joka ennen oli päiväkodeissa keskiössä, alkaa olla historiaa ja tilalla on ties mitä ideologiaa ja byrokratiaa.
En ole samaa mieltä ja olen siis lastenhoitaja. Mielestäni on hyvä uudistus, että vastuualueita määritellään. Olen aina itse inhonnut vasujen pitämistä ja kirjaamista, koska olo niitä tehdessä on epävarma ja varsinkin erityislasten kohdalla huolettaa teenkö asiat oikein. En itse pidä minään häpeänä sitä että olen lastenhoitaja ja joku toinen lastentarhanopettaja. Minä olen nimenomaan opiskellut hoitamaan lapsia, toki kasvatan ja opetankin, mutta itse pidän tärkeänä että minun vastuulla on mm. hygienia-asiat, perushoiva. En itse kaipaa vastuuta esimerkiksi opettamisesta. Jos kaipaisin niin sittenhän olisin opiskellut toisin. Kyllä nämä asiat voi nähdä muutenkin kuin hierarkiana ja ainakin meidän tiimissä päätetään asiat yhdessä ja mietitään lasten vasujakin yhdessä. Jokainen tuo oman ammattinsa tai kokemuksensa mukaisen näkökulman asiaan. Kun kaikki arvostavat toistensa ammatteja ja kokemusta, niin koko päiväkotiryhmä voi hyvin.
Minun mielestäni ryhmien pitäisi olla jopa sellaisia että 6 lasta/aikuinen. Silloin helpottaisi ja lapset saisivat laadukasta hoitoa, kasvatusta ja opetusta.
Olen kyllä myös itse olen erityislapsen äiti ja ehkä siksi näkökulmani on varsin erilainen. Olen todella kiitollinen että oman lapseni kohdalle osui hyvin kouluttautut (lto joka opiskellut myös erityispedagogiikkaa) ja empaattinen ihminen. Lapselleni alkoi järjestymään apua ja tutkimuksiin otettiin vasta kun päivähoidon puolelta alkoi tapahtua kunnolla. Oman lapsen oireillut vähenivät hurjasti kiitos kaikkien paperitöiden, palavereiden ja toiminnan suunnittelun.
Monet ongelmat paperinpyörityksestä ja palavereista ratkeaisivat, jos henkilökunnan määrä olisi kohdallaan. Mielestäni on hullunkurista että valitetaan siitä että menee aikaa muuhunkin kuin lasten kanssa oloon kun pitäisi valittaa enemmän siitä että henkilökuntaa on liian vähän. Kyllä ison lapsiryhmän ohjaamiseen vaaditaan palavereita ja yhdessä suunnittelua sekä myös lasten oikeus on että päiväkodin toimintaa kirjataan ylös.
Tämä Touhula homma on täsmälleen samaa pskaa kuin on näiden muidenkin hoiva-alan bisnesfirmojen kuten Attendon, Esperin ym missä tehdään rahaa ja tulosta alisteisessa ja heikommassa asemassa olevien kustannuksella. Eikö tämä Touhula ole ainoa päiväkotiketju mistä tasaiseen tahtiin kuuluu vain ja ainoastaan negatiivisia uutisia? Parempi olisi pistää boikottiin koko firma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen opettajana tahdon muistuttaa, että kouluttamattomat työntekijät ja sijaiset ovat kohta arkipäivää myös kunnallisissa päiväkodeissa - sekä myös työntekijäpula.
Koko maassa on ennennäkemätön joukkopako alalta. Tähän ovat johtaneet alan heikko arvostus ja huono palkka, sekä liian isot ryhmät. Kun varhaiskasvatuksen alan palkat tulivat puheeksi niin joka paikkaan tulvi kirjoituksia kuinka työ on vain kurahousujen pukemista, naurettavaa että vaaditaan tällaiseen työhön koulutus jne. Se oikeasti vaikutti monen päiväkodin ilmapiiriin ja moni vaihtaa alaa, koska ei jaksa eikä halua olla huonolla palkalla töissä, kun samaan aikaan tajuaa ettei suurin osa ihmisistä näe työn merkitystä ja koulutuksen merkitystä (sekä hoitajien että opettajien) työntekoon ollenkaan.
Joukkopako johtuu ennen kaikkea tästä varhaiskasvatusvouhotuksesta missä hyvä päivähoito on korvattu paperitöillä, palaveerauksella, tittelinkipeydellä ja kiilan lyömisellä eri koulutustaustan omaavien väliin.
Maalaisjärki, joka ennen oli päiväkodeissa keskiössä, alkaa olla historiaa ja tilalla on ties mitä ideologiaa ja byrokratiaa.
En ole samaa mieltä ja olen siis lastenhoitaja. Mielestäni on hyvä uudistus, että vastuualueita määritellään. Olen aina itse inhonnut vasujen pitämistä ja kirjaamista, koska olo niitä tehdessä on epävarma ja varsinkin erityislasten kohdalla huolettaa teenkö asiat oikein. En itse pidä minään häpeänä sitä että olen lastenhoitaja ja joku toinen lastentarhanopettaja. Minä olen nimenomaan opiskellut hoitamaan lapsia, toki kasvatan ja opetankin, mutta itse pidän tärkeänä että minun vastuulla on mm. hygienia-asiat, perushoiva. En itse kaipaa vastuuta esimerkiksi opettamisesta. Jos kaipaisin niin sittenhän olisin opiskellut toisin. Kyllä nämä asiat voi nähdä muutenkin kuin hierarkiana ja ainakin meidän tiimissä päätetään asiat yhdessä ja mietitään lasten vasujakin yhdessä. Jokainen tuo oman ammattinsa tai kokemuksensa mukaisen näkökulman asiaan. Kun kaikki arvostavat toistensa ammatteja ja kokemusta, niin koko päiväkotiryhmä voi hyvin.
Minun mielestäni ryhmien pitäisi olla jopa sellaisia että 6 lasta/aikuinen. Silloin helpottaisi ja lapset saisivat laadukasta hoitoa, kasvatusta ja opetusta.
Olen kyllä myös itse olen erityislapsen äiti ja ehkä siksi näkökulmani on varsin erilainen. Olen todella kiitollinen että oman lapseni kohdalle osui hyvin kouluttautut (lto joka opiskellut myös erityispedagogiikkaa) ja empaattinen ihminen. Lapselleni alkoi järjestymään apua ja tutkimuksiin otettiin vasta kun päivähoidon puolelta alkoi tapahtua kunnolla. Oman lapsen oireillut vähenivät hurjasti kiitos kaikkien paperitöiden, palavereiden ja toiminnan suunnittelun.
Monet ongelmat paperinpyörityksestä ja palavereista ratkeaisivat, jos henkilökunnan määrä olisi kohdallaan. Mielestäni on hullunkurista että valitetaan siitä että menee aikaa muuhunkin kuin lasten kanssa oloon kun pitäisi valittaa enemmän siitä että henkilökuntaa on liian vähän. Kyllä ison lapsiryhmän ohjaamiseen vaaditaan palavereita ja yhdessä suunnittelua sekä myös lasten oikeus on että päiväkodin toimintaa kirjataan ylös.
Jos lähtökohta on se, että lastenhoitajan vastuulla ovat hygienia-asiat ja perushoiva, niin ei siihen mitään ammattitutkintoa tarvita. Lyhyt kurssi riittäisi. Siellä ammattikoulutuksessa kun ei nykyäänkään käsitellä hygieniaa ja perushoivaa kuin aivan marginaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa ei retuuteta lapsia, vaan tönitään, videolla ainakin kahdella lapsella on vaikeuksia tasapainon kanssa ja kaatumisen riski mahdollinen. Ja töniminen on rinnastettavissa lyömiseen.
Ja mitä järkeä on kuljettaa lapsia erillään, ekas hoitaja vie kadun yli kaksi lasta ja jättää taaperoikäiset yksin ja kääntää selkänsä.
Eikös tuossa hihnassa voisi olla kaikki lapset ja hoitaja siellä hihnan lopussa, jolloin lapset olisi valvonnassa. Ja ihme karjumista ja komentamista, mikä ei ole edes johdonmukainen. Ja miksi kaikilla ei ole huomioliivejä päällä?
Niin, yritä siinä nyt toimia oikein vaahtosammuttimena, kun olet kiinnitettynä muihin ressukoihin joiden pitäisi kaikkien hoksata mitä tässä haetaan ja ainoa tuki ja turva huutaa ja retuuttaa. Näissä on jännää aina se, että kukaan ei suostuisi itse ottamaan vastaan tuollaista kohtelua, mutta kun on avuttomat lapset kyseessä niin se on jotenkin hyväksyttävää ja puolustelijoita löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen haluaisin vastauksen, että jos lasta ei saa "töniä" eikä ottaa vaatteista kiinni, niin mitä sitten saa tehdä, jos 4 taaperoa jumittaa eikä suostu kävelemään? Haluan vastauksen, koska kauhistelu on aina helppoa, mutta vaihtoehtoista toimintatapaa ei kukaan kuitenkaan esitä.
Enkä puolustele tuota hoitajaa, tuo nyt teki väärin jo siinä että tiuskii eikä ohjeista selkeästi lapsia, eli toimii epäreilusti, tässä nyt vain yleisesti kielletty ettei lasta saa ottaa hihasta kiinni ja vetää oikeaan suuntaan.
Odotan ja odotan, mutta taitaa olla niin, ettei kukaan osaa sanoa parempaa vaihtoehtoa tähän ongelmaan?
Jännä juttu, että valtaosa ihmisistä minä mukaan lukien olemme aina ihan puhumalla tai hellällä ohjaamisella pärjänneet lasten kanssa. Sitten on tuollaisia kuin sinä ja tuo hoitaja, joilta se ei tunnu luonnistuvan jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
En puolustele hoitajan käytöstä, mutta harmillista kun vauvapalstalla tietämättömät lyttäävät yhden ihmisen. Kaupassa näkee usein kuinka äidit rettuuttavat lapsiaan hihoista, lentokoneessa äidit huutavat kilpaa lapsien kanssa ja kylpylöissä käytös on äideiltä niin järkyttävää että joskus haluan kuvata sitä. Miksi näitä tapauksia ei ihmiset kuvaa ja lähetä lehtiin. Itsekin työskentelen päiväkodissa ja ymmärrän kyllä hermostumisen lapsiin, jotka eivät kuuntele mitään. En silti retuuttaisi heitä kuitenkaan. Ehkä tästä näkee, että jos palkkaan panostettaisiin niin voisi hoitajalla olla ihan eri meininki.
Eihän ne pikkulapset tehneet sillä videolla mitään pahaa mistä olisi pitänyt hermostua. Kävellä paarustivat tien laitaa ihan rauhallisesti. Ainoa jolla ei hermo pitänyt oli se eukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa ei retuuteta lapsia, vaan tönitään, videolla ainakin kahdella lapsella on vaikeuksia tasapainon kanssa ja kaatumisen riski mahdollinen. Ja töniminen on rinnastettavissa lyömiseen.
Ja mitä järkeä on kuljettaa lapsia erillään, ekas hoitaja vie kadun yli kaksi lasta ja jättää taaperoikäiset yksin ja kääntää selkänsä.
Eikös tuossa hihnassa voisi olla kaikki lapset ja hoitaja siellä hihnan lopussa, jolloin lapset olisi valvonnassa. Ja ihme karjumista ja komentamista, mikä ei ole edes johdonmukainen. Ja miksi kaikilla ei ole huomioliivejä päällä?Niin, yritä siinä nyt toimia oikein vaahtosammuttimena, kun olet kiinnitettynä muihin ressukoihin joiden pitäisi kaikkien hoksata mitä tässä haetaan ja ainoa tuki ja turva huutaa ja retuuttaa. Näissä on jännää aina se, että kukaan ei suostuisi itse ottamaan vastaan tuollaista kohtelua, mutta kun on avuttomat lapset kyseessä niin se on jotenkin hyväksyttävää ja puolustelijoita löytyy.
Ihmisiä nyt vaan kyrsii tämä nykykulttuuri missä lapsilla on "diplomaattinen koskemattomuus" ja kaikki muu kuin soosoo-puhe leimataan kaltoinkohteluksi.
Aikuisilla on sekä oikeuksia että velvollisuuksia, mutta lapsilla ei saisi olla kuin oikeuksia, koska kuulemma menevät rikki jos vähänkin pakottaa tai painostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen haluaisin vastauksen, että jos lasta ei saa "töniä" eikä ottaa vaatteista kiinni, niin mitä sitten saa tehdä, jos 4 taaperoa jumittaa eikä suostu kävelemään? Haluan vastauksen, koska kauhistelu on aina helppoa, mutta vaihtoehtoista toimintatapaa ei kukaan kuitenkaan esitä.
Enkä puolustele tuota hoitajaa, tuo nyt teki väärin jo siinä että tiuskii eikä ohjeista selkeästi lapsia, eli toimii epäreilusti, tässä nyt vain yleisesti kielletty ettei lasta saa ottaa hihasta kiinni ja vetää oikeaan suuntaan.
Odotan ja odotan, mutta taitaa olla niin, ettei kukaan osaa sanoa parempaa vaihtoehtoa tähän ongelmaan?
Jännä juttu, että valtaosa ihmisistä minä mukaan lukien olemme aina ihan puhumalla tai hellällä ohjaamisella pärjänneet lasten kanssa. Sitten on tuollaisia kuin sinä ja tuo hoitaja, joilta se ei tunnu luonnistuvan jostain syystä.
Ikinä ei lapsi laita vastaan? Koskaan ei joudu pakottamaan? Huuto ja rimpuilu ovat täysin tuntemattomia käsitteitä?
En puolustele hoitajan käytöstä, mutta harmillista kun vauvapalstalla tietämättömät lyttäävät yhden ihmisen. Kaupassa näkee usein kuinka äidit rettuuttavat lapsiaan hihoista, lentokoneessa äidit huutavat kilpaa lapsien kanssa ja kylpylöissä käytös on äideiltä niin järkyttävää että joskus haluan kuvata sitä. Miksi näitä tapauksia ei ihmiset kuvaa ja lähetä lehtiin. Itsekin työskentelen päiväkodissa ja ymmärrän kyllä hermostumisen lapsiin, jotka eivät kuuntele mitään. En silti retuuttaisi heitä kuitenkaan. Ehkä tästä näkee, että jos palkkaan panostettaisiin niin voisi hoitajalla olla ihan eri meininki.