Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Touhulan päiväkodin työntekijä retuutti pikkulapsia Vantaalla

Kommentit (709)

Vierailija
341/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasta saa tönäistä ja retuuttaa vain ja ainoastaan tilanteessa, jossa hänellä on akuutisti vakavan loukkaantumisen tai hengenmenettämisen uhka ja muuta vaihtoehtoa pelastaa lapsi, kuin tönäisy tai repäisy ei ole. Esim. jos lapsi on juossut autotielle, jossa ajaa auto ja lapsi meinaa juuri jäädä sen auton alle, niin lapsi pitää vaikka repäistä sieltä pois, koska muuten hän kuolee. Mutta muussa tilanteessa lasta ei saa retuuttaa eikä töniä. 

Lasta joutuu retuuttamaan esim. jos lapsi ei halua ihan arjessa siirtyä paikasta A paikkaan B vaan panee vastaan. Jos retuuttamista ei tehdä, niin lasten kasvatuksesta tulee aivan villi länsi, koska silloin lapsi pystyy kieltäytymään tottelemisesta pelkästään sanomalla, että ei halua totella.

Vierailija
342/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on esimiehen ja paikan johtajsn vastuu?

Liikaa lapsia yhdellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin lastenhoitajalla ei tarvitse olla lähihoitajan ammatinharjoittamisoikeutta, koska kyseessä ei ole sosiaali- ja terveysala. Päiväkodit kuuluvat opetushallituksen vastuulle.

Vierailija
344/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasten turvallisuudesta huolehtiminen edellyttää niille huutamista niin onko vaihtoehtoja? Ei ole.

Voi hyvin kuvitella että kuutta lasta ei välttämättä ohjata hiljaa piipertämällä, eihän ulkona edes ääni kuulu ääntä korottamatta.

Vierailija
345/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin lastenhoitajalla ei tarvitse olla lähihoitajan ammatinharjoittamisoikeutta, koska kyseessä ei ole sosiaali- ja terveysala. Päiväkodit kuuluvat opetushallituksen vastuulle.

Jeps, päiväkodissa saa kai työskennellä ihan kouluttamatonkin, ei siellä vaadita mitään ammattioikeuksia kuten terveydenhuollossa. Itsekin olen ollut päiväkodissa abina töissä. 

Vierailija
346/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukkuja nyt varmaan satelee, mut eihän toi nyt niin järkyttävää ollut. Laittoi pennut nätisti jonoon ja kehui vielä päälle. Tulihan siinä lapsella vähän horjahtelua mutta paksut vaatteet ja lyhyet raajat niin ei se liikkuminen sulavaa ole missään vaiheessa. On minulla itsellänikin lapsia enkä tuosta olisi ottanut nokkiini.

TÄMÄ!

Oikeasti kelatkaa nyt hetki, varsinkin ne joilla on lapsia. Te jotka kauhistuneina hoette miten lapset oli peloissaan ym, niin ootteko huomanneet, että lapsen keskittymiskyky on kultakalan luokkaa. Yks huomaa linnun taivaalla niin sitä toljottaa kaikki ja tämä oli vaan esimerkki eli se "kuviossa" kävely reippaasti ei välttämättä onnistu tuon ikäisiltä. Olihan hoitajalla määrätietoiset otteet, mutta ei nyt satuttanut ketään. Ärsyttää tämä liioittelu ja ihme joukkolynkkaus. Varmaan koko suomen curlingmamat liikkeellä!

No sen takia juuri, koska 2-3 -vuotiaan keskittymiskyky on kultakalan luokkaa, se vuorovaikutus hoitajan ja lasten välillä on tärkeä! Luuletko että se kultakala seuraa käsittämättömiä (sille lapselle, mikä tien reuna? jalkakäytävän kumpi reuna, ajotien reuna?) ohjeita äkäisesti karjuvaa vihaista "johtajaa"?? Ei ainakaan kovin luottavaisesti seuraa, kuten videosta näkyy. Mutta entä jos hoitaja juttelisi koko ajan lapsille että näin sitä astellaan tässä reunassa (ja näyttäisi samalla, eikä viilettäisi niin nopeasti, että ketjussa olevat 2- ja 3-vuotiaat(!!) eivät pysy perässä) ja selittäisi koko ajan mitä tehdään ja mitä tapahtuu. Tuon ikäiset seuraa ja tekee ryhmässä mitä vain, kun aikuinen käskee, kunhan luottavat siihen aikuiseen ja kokevat tämän turvalliseksi. Tuon ikäiset haluaa miellyttää sitä hoitajaa, olla "isoja".  

Ja koskaan ei tuolla tavalla revitä ja tönitä lapsia. Ja mitä varten? Jotta saadaan aikaiseksi jono, jolla ei ole mitään merkitystä edes sen tien ylityksen kannalta, jonohan hajoaa heti kun hoitaja kääntää selkänsä ja lähtee viilettämään tien yli kaksi lasta mukanaan. Siis tuossa videon tapahtumissa oli niin paljon pielessä niin monella tavalla ja tasolla, ettei varsin tosikaan. Kannattaa katsoa video myös isommalta tietokoneen näytöltä, niin näkee paremmin. Puhelimen pikkuruudulta en ainakaan itse nähnyt tilanteen koko karmeutta.  

Vierailija
347/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kahlata lävitse kaikkia kommentteja. En tiedä ovatko ihmiset sokeita vai eivätkö tahdo uskoa asioita. Se mitä tapahtui tuossa ko videossa, tapahtuu joka päivä... uskaltaisin sanoa, lähes jokaisessa toisessakin päiväkodissa.

Olen itse niissä työskennellyt, en siis tuulesta ole mielipidettäni tähän tempaissut. Kukaan ei tee yhtään mitään näille hoitajiksi soveltumattomille ihmisille. Ei yhtään mitään, eikä ikinä.

Ehkä ikävää, että videossa esiintyvän ihmisen oletetaan olevan poikkeuksen ja toimii nyt varoittavana esimerkkinä muille. Näitä samanlaisia on niin paljon... En usko, että teistä kenenkään lapsi on välttynyt jonkinlaiselta sopimattomalta käytökseltä, sikäli kun päiväkodissa on tai on ollut.

Jaa minä seuraan ikkunastani (ja kuulen asuntooni) lähes päivittäin erään toisen päiväkodin arkea ja ulkoiluhetkiä. En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa että lapsille karjuttaisiin tai heitä riuhdottaisiin liikkeellä. Lapset toki kiukutteleeja välillä pistää liikkuvan jonon seisomaan, mutta tuolla hoitajat ottavat lapsia syliin, juttelevat tai työntävät selästä kevyesti jotta lapsi kävelee itse oikeaan suuntaa. Mutta selitä toki, että tämä minun kokemus on vain poikkeuksellinen yksittäistapaus.

Tämä on juuri sitä sinisilmäisyyttä ja silmien sulkemista. Ei kukaan niissä paikoissa, joissa olen työskennellyt, kohdellut lapsia huonosti silloin, kun sen mahdollisesti joku (päiväkodin ulkopuolinen henkilö) pystyi näkemään. Videon nainen tuskin tajusi, että häntäkään kuvataan tai joku näkee, jos ei itse tätä nähnyt.

Huonoa kohtelua moni lapsi sai osakseen päiväkodin sisätiloissa. Tein eräästä huomattavasti pahemmasta tapauksesta itse valituksen aikoinaan kunnalle, mutta siihen ei voitu reagoida työtekijän virka-aseman takia.

Meinasitko sinä, että tulin tähän satuja kertomaan?

Vierailija
348/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lasten turvallisuudesta huolehtiminen edellyttää niille huutamista niin onko vaihtoehtoja? Ei ole.

Voi hyvin kuvitella että kuutta lasta ei välttämättä ohjata hiljaa piipertämällä, eihän ulkona edes ääni kuulu ääntä korottamatta.

Kun kaksivuotias ei ymmärrä huutamista, että "tien reunaan". Ei ymmärrä vaikka kuinka karjuisi. Pelkää vain. Kaksivuotiaan aivot ei ole vielä kovin kehittyneet eikä kaksivuotias vielä ymmärrä ollenkaan kaikkia sanoja eikä monenlaisiakaan lauseita. Sen ikäistä pitää ohjata esim. kevyesti käsivarresta tai selästä ohjaten ja konkreettisilla helpoilla sanoilla kuten "pysähdy" tai "eteenpäin".

Vierailija
349/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videokuvaaja oli ennenkin nähnyt jotain vastaavaa ikkunastaan? Vai kuinka aikaisin hoitaja oikrun rupesi valmistelemaan SUORAA jonoa?

Ja lellikit kädestä pitäen, muut hyläten, hm...

Oli yhdeltä lapselta ne liivit jo auki valmiiksi kun kuvaus alkoi, ja katse kohti maata. Retuuttanut ties miten pitkän matkan ?

Tai kurittomat kakarat riehunu keskenään, niin että liivit auennu? Hoitaja vähän korottanut ääntään ja yrittänyt saada jotain järjestystä aikaan. Siitä kauhistuneena nämä erityisherkät, uniikit lumihiutaleet sitten ihan hämillään ja lamaantuneita.

Vierailija
350/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touhutippa-päiväkoti. Ainahan se on ollut huono paikka sekä lapsille että työntekijöille.

terveisin: entinen päiväkotiapulainen (Vantaa+Helsinki)

Vierailija
351/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut töissä paljon päiväkodeissa ja olin nuori sekä lapseton. 

Ikinä ei tarvinnut tiuskia,huutaa tai repiä vaatteista. Monet tien ylityksetkin tuli tehtyä ilman mitään ongelmia, tosin lapset oli 3-4 vuotiaita. Ryhmien koko itsellä oli 4-6 lasta.

Lapset iloisia ja kuuntelivat ohjeita, vaikka useaan otteeseen piti toistaa.

Nyt tulee sitten varmaan kuraa niskaan, minulla ei ollut minkään näköistä koulutusta päiväkotityöhön.

Tosin aikaa tästä on jo kulunut 15-vuotta kun viimeksi olen päiväkotiin astunut.

Vierailija
352/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä jos hoitaja juttelisi koko ajan lapsille että näin sitä astellaan tässä reunassa (ja näyttäisi samalla, eikä viilettäisi niin nopeasti, että ketjussa olevat 2- ja 3-vuotiaat(!!) eivät pysy perässä) ja selittäisi koko ajan mitä tehdään ja mitä tapahtuu. Tuon ikäiset seuraa ja tekee ryhmässä mitä vain, kun aikuinen käskee, kunhan luottavat siihen aikuiseen ja kokevat tämän turvalliseksi. Tuon ikäiset haluaa miellyttää sitä hoitajaa, olla "isoja".

Kovin ruusuinen näkemys, että lapsi kyllä toimii halutulla tavalla kunhan vähän nätisti juttelee. Lapsilla on oma tahto ja jopa sellainen asia kuin uhmaikä.

Vierailija
353/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui kun on taas kamalaa. Tuossa ei kyllä ketään pahoinpidelty,

laitettiin vaan lapset ojennukseen, turhan rivakasti kyllä.

Miksi nämä lapset piti mielestäsi "laittaa ojennukseen"?

Jokainen voi itse nähdä videolta että lapset pysyvät kiltisti jonossa, kukaan ei lähde juoksentelemaan päättömästi . Ovat päinvastoin hiljaa ja aran oloisina paikallaan, kun eivät ymmärrä mitä pitää tehdä ettei hoitaja ole enää vihainen.

Olen ollut sellasessa ryhmässä hoitajana missä on haastavia tai käytöshäiriöisiä lapsia, silloin tapahtuu juoksentelua ja ryhmää on oikeasti stressaavaa hallita kun oltiin ulkoretkillä. Ettei lapsista kukaan karkaa, satuta itseään tai muita ja pysyy näkökentässä. Joutui oikeasti juoksemaan lapsia kiinni ja niiden perässä.

Nämä kyseisen videon lapset ovat mielestäni normi-lapsia jotka on surutta laitettu yhden hoitajan vastuulle mikä on suorastaan heitteillejättöä ja hoitajan ylimitoitettu vastuu purkautuu räyhäämällä lapsille. Miksi hoitaja on painostettu ottamaan noin monta lasta yksinään?

Kyllä "täytyy laittaa ojennukseen" noiden lasten asemasta tuon päiväkodin vastuuhenkilöt. 

Ala-arvoista toimintaa.

Haluatko sinä tosiaan opettaa lapsesi että esim. suojatielle voi ihan rauhassa mätkähtää istumaan jos siltä tuntuu eikä tarhan setää tai tätiä tarvitse totella? Kuulostat just unelmavanhemmalta hoitajan kannalta. Tosin tuolla asenteella kakarasi jää autojen alle ennenpitkää joten sillähän sinusta päästään asiakkaana. 

Kukaan lapsista ei ollut tottelematta "tätiä"!

Ei pieni lapsi ole robotti joka toimii kuin kone. Lapset liikkuivat rauhallisesti, eivät jääneet istumaan tai lähteneet juoksemaan.

Jopa niin rauhallisesti että se taempi ryhmä jäi tielle seisomaan. Mutta hei, sovitaan että teidän kakaranne saa seisoskella vaikka loppupäivän suojatiellä jos siltä tuntuu. 

Meillä on lapsia, ei kakaroita!

Onko jotenkin ihmeellistä, että 2 vuotias jää joskus paikalleen seisomaan? Onko sinulla koskaan ollut 2 vuotiasta lasta?

Kyllä meilläkin lapsi voi jäädä johonkin seisomaan, mutta silloin hänet haetaan tilanteesta pois, tosin ei karjumalla ja repimällä. Tässä videon tilanteessa oli se onglema, että ei ollut mahdollista toimia järkevästi kun alusta asti oli jo lähdetty riskillä liikenteen sekaan. Tämäkään ei silti oikeuta karjumista ja repimistä!

Sinulla on ihmeellinen ajatuksenjuoksi jos on olemassa vain kaksi vaihtoehtoa, eli jättää lapsi seisomaan loppupäiväksi suojatielle tai raivoten repiä eteenpäin?!?

Jos se lapsi jo seisoo siinä tiellä niin sitten vaihtoehdot on mielestäni aika vähissä. Se mitä jossain muualla olisi pitänyt tapahtua on kokonaan toinen keskustelu enkä ole siitä sanonut sanaakaan, vain tuon videon tilanteesta.

Oikeasti, jos lapsi on tunkemassa esim. kättään hellalle tai muuhun tulikuumaan niin se estetään vaikka sitten tuloksena olisi säikähdysparku ja tehdään selväksi että sitä vaarallista paikkaa on varottava. Tuskin se ekalla yrityksellä edes menee perille mutta pikkuhiljaa. Sama tien kanssa, eli jos lapsi hortoilee tielle tai jää siihen seisomaan tai leikkimään niin pakkohan se on siitä vetää pois ja tehdä selväksi että se on vaarallista vaikka sillä riskillä että lapsi pahoittaa mielensä.

En puhu lyömisestä vaan siitä että se lapsi tavalla tai toisella nykäistään pois vaaratilanteesta riittävän nopeasti. Tien laidalla  turvassa voi sitten neuvotella enemmän tunteista tai mitä nää ketjun täydelliset kasvattajat haluaakaan tuossa tilanteessa tehtävän. Realistisesti arvioiden työvuorossa olevalla hoitsulla tuskin on aikaa puolentunnin syvälliseen keskusteluun tunteista siinä tien laidassa. 

Mä en ymmärrä näitä ihmisiä, joiden mielestä repimisen ja retuuttamisen vaihtoehtona on ainoastaan "puolen tunnin syvällinen keskustelu tunteista". Siis että mitä? Oletteko ikinä olleet lasten kanssa tekemisissä? Epäilen syvästi että ette, ja oikeastaan toivon myös. 

Kyseisen videon hoitajan ei olisi pitänyt missään tapauksessa jakaa ryhmää kahtia. Hän olisi tullut varmistaa puheyhteyden ylläpitämisellä se, että koko pompsi ylittää tien yhdessä. Ei siten, että järjestää keltaliiveistä jonon, ja sitten lähtee viilettämään tien yli pinkkipukuisten kanssa jättäen kaltaliivisten jonon oman onnensa nojaan. Tuon ikäiset lapset tottelee hoitajaa kyllä, kun hoitajalla on hyvä kontakti lapsiin. Ja se täytyy olla tuollaisessa tilanteessa koko ajan. 

Vierailija
354/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut töissä paljon päiväkodeissa ja olin nuori sekä lapseton. 

Ikinä ei tarvinnut tiuskia,huutaa tai repiä vaatteista. Monet tien ylityksetkin tuli tehtyä ilman mitään ongelmia, tosin lapset oli 3-4 vuotiaita. Ryhmien koko itsellä oli 4-6 lasta.

Lapset iloisia ja kuuntelivat ohjeita, vaikka useaan otteeseen piti toistaa.

Nyt tulee sitten varmaan kuraa niskaan, minulla ei ollut minkään näköistä koulutusta päiväkotityöhön.

Tosin aikaa tästä on jo kulunut 15-vuotta kun viimeksi olen päiväkotiin astunut.

Sama kokemus minullakin, itsekin tein sijaisuuksia pelkällä lukiopohjalla, mutta koskaan en itse huutanut kenellekään lapselle enkä tönäissyt enkä riuhtaissut, en edes korottanut ääntä. Eikä yksikään näkemäni koulutettu hoitaja huutanut tai riuhtonut. Tietenkin välillä asiat hoitui hitaasti, ohjeita piti toistaa ja joskus vaikka jättää retki väliin, mutta en koskaan kuullut kenenkään karjuvan lapsille saati repivän niitä vaatteista tai kädestä. Kyllä ne asiat hoitui ihan muulla (positiivisella) tavalla.

Vierailija
355/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä jos hoitaja juttelisi koko ajan lapsille että näin sitä astellaan tässä reunassa (ja näyttäisi samalla, eikä viilettäisi niin nopeasti, että ketjussa olevat 2- ja 3-vuotiaat(!!) eivät pysy perässä) ja selittäisi koko ajan mitä tehdään ja mitä tapahtuu. Tuon ikäiset seuraa ja tekee ryhmässä mitä vain, kun aikuinen käskee, kunhan luottavat siihen aikuiseen ja kokevat tämän turvalliseksi. Tuon ikäiset haluaa miellyttää sitä hoitajaa, olla "isoja".

Kovin ruusuinen näkemys, että lapsi kyllä toimii halutulla tavalla kunhan vähän nätisti juttelee. Lapsilla on oma tahto ja jopa sellainen asia kuin uhmaikä.

Tietenkin on, mutta tuossa tilanteessa ei kyllä näkynyt uhmailevia lapsia. Ainoastaan hämmentyneitä. Uhmaileva lapsi myös pitää ääntä ja protestoi muutenkin kun jättäytymällä jälkeen pelottavasta aikuisesta. 

Vierailija
356/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui kun on taas kamalaa. Tuossa ei kyllä ketään pahoinpidelty,

laitettiin vaan lapset ojennukseen, turhan rivakasti kyllä.

Miksi nämä lapset piti mielestäsi "laittaa ojennukseen"?

Jokainen voi itse nähdä videolta että lapset pysyvät kiltisti jonossa, kukaan ei lähde juoksentelemaan päättömästi . Ovat päinvastoin hiljaa ja aran oloisina paikallaan, kun eivät ymmärrä mitä pitää tehdä ettei hoitaja ole enää vihainen.

Olen ollut sellasessa ryhmässä hoitajana missä on haastavia tai käytöshäiriöisiä lapsia, silloin tapahtuu juoksentelua ja ryhmää on oikeasti stressaavaa hallita kun oltiin ulkoretkillä. Ettei lapsista kukaan karkaa, satuta itseään tai muita ja pysyy näkökentässä. Joutui oikeasti juoksemaan lapsia kiinni ja niiden perässä.

Nämä kyseisen videon lapset ovat mielestäni normi-lapsia jotka on surutta laitettu yhden hoitajan vastuulle mikä on suorastaan heitteillejättöä ja hoitajan ylimitoitettu vastuu purkautuu räyhäämällä lapsille. Miksi hoitaja on painostettu ottamaan noin monta lasta yksinään?

Kyllä "täytyy laittaa ojennukseen" noiden lasten asemasta tuon päiväkodin vastuuhenkilöt. 

Ala-arvoista toimintaa.

Haluatko sinä tosiaan opettaa lapsesi että esim. suojatielle voi ihan rauhassa mätkähtää istumaan jos siltä tuntuu eikä tarhan setää tai tätiä tarvitse totella? Kuulostat just unelmavanhemmalta hoitajan kannalta. Tosin tuolla asenteella kakarasi jää autojen alle ennenpitkää joten sillähän sinusta päästään asiakkaana. 

Kukaan lapsista ei ollut tottelematta "tätiä"!

Ei pieni lapsi ole robotti joka toimii kuin kone. Lapset liikkuivat rauhallisesti, eivät jääneet istumaan tai lähteneet juoksemaan.

Jopa niin rauhallisesti että se taempi ryhmä jäi tielle seisomaan. Mutta hei, sovitaan että teidän kakaranne saa seisoskella vaikka loppupäivän suojatiellä jos siltä tuntuu. 

Meillä on lapsia, ei kakaroita!

Onko jotenkin ihmeellistä, että 2 vuotias jää joskus paikalleen seisomaan? Onko sinulla koskaan ollut 2 vuotiasta lasta?

Kyllä meilläkin lapsi voi jäädä johonkin seisomaan, mutta silloin hänet haetaan tilanteesta pois, tosin ei karjumalla ja repimällä. Tässä videon tilanteessa oli se onglema, että ei ollut mahdollista toimia järkevästi kun alusta asti oli jo lähdetty riskillä liikenteen sekaan. Tämäkään ei silti oikeuta karjumista ja repimistä!

Sinulla on ihmeellinen ajatuksenjuoksi jos on olemassa vain kaksi vaihtoehtoa, eli jättää lapsi seisomaan loppupäiväksi suojatielle tai raivoten repiä eteenpäin?!?

Jos se lapsi jo seisoo siinä tiellä niin sitten vaihtoehdot on mielestäni aika vähissä. Se mitä jossain muualla olisi pitänyt tapahtua on kokonaan toinen keskustelu enkä ole siitä sanonut sanaakaan, vain tuon videon tilanteesta.

Oikeasti, jos lapsi on tunkemassa esim. kättään hellalle tai muuhun tulikuumaan niin se estetään vaikka sitten tuloksena olisi säikähdysparku ja tehdään selväksi että sitä vaarallista paikkaa on varottava. Tuskin se ekalla yrityksellä edes menee perille mutta pikkuhiljaa. Sama tien kanssa, eli jos lapsi hortoilee tielle tai jää siihen seisomaan tai leikkimään niin pakkohan se on siitä vetää pois ja tehdä selväksi että se on vaarallista vaikka sillä riskillä että lapsi pahoittaa mielensä.

En puhu lyömisestä vaan siitä että se lapsi tavalla tai toisella nykäistään pois vaaratilanteesta riittävän nopeasti. Tien laidalla  turvassa voi sitten neuvotella enemmän tunteista tai mitä nää ketjun täydelliset kasvattajat haluaakaan tuossa tilanteessa tehtävän. Realistisesti arvioiden työvuorossa olevalla hoitsulla tuskin on aikaa puolentunnin syvälliseen keskusteluun tunteista siinä tien laidassa. 

Mä en ymmärrä näitä ihmisiä, joiden mielestä repimisen ja retuuttamisen vaihtoehtona on ainoastaan "puolen tunnin syvällinen keskustelu tunteista". Siis että mitä? Oletteko ikinä olleet lasten kanssa tekemisissä? Epäilen syvästi että ette, ja oikeastaan toivon myös. 

Kyseisen videon hoitajan ei olisi pitänyt missään tapauksessa jakaa ryhmää kahtia. Hän olisi tullut varmistaa puheyhteyden ylläpitämisellä se, että koko pompsi ylittää tien yhdessä. Ei siten, että järjestää keltaliiveistä jonon, ja sitten lähtee viilettämään tien yli pinkkipukuisten kanssa jättäen kaltaliivisten jonon oman onnensa nojaan. Tuon ikäiset lapset tottelee hoitajaa kyllä, kun hoitajalla on hyvä kontakti lapsiin. Ja se täytyy olla tuollaisessa tilanteessa koko ajan. 

Hän näytti jakaneen sen ryhmän kahteen osioon jo paljon ennen suojatietä, ihan videon alussa jo se hoitaja kaksi lasta viiletti kaukana edessä ja neljä kaksivuotiasta haahuili oman onnensa nojassa kaukana takana, aikuinen koko ajan selin heihin.

Vierailija
357/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia tuuppinut työntekijä siirrettiin sivuun – Touhula-päiväkodin johto kommentoi retuutusvideota: Tämä kaikki meni pieleen

Toimitusjohtajan mukaan päiväkodin porteilla tehtiin keskiviikkona aamupäivällä virhearvio. Tapausta puidaan ensi viikolla myös vanhempainillassa.

"Touhula-päiväkotiketjun toimitusjohtaja Minna Elomaa ja viestintäjohtaja Ossi Ahto valottivat tapauksen taustoja Iltalehdelle torstaina aamupäivällä ja kertoivat, miten päiväkotiketju on reagoinut tapaukseen.

Heidän mukaansa videolla kuvattu toiminta ei ole hyväksyttävää missään olosuhteissa.

Päiväkotiretkellä oli mukana yhteensä kuusi lasta: neljä 2-vuotiasta ja kaksi 3-vuotiasta. Lapsimäärä ylittää päiväkodin retkiohjeistuksen. Elomaan mukaan työntekijä oli alun perin lähdössä retkelle neljän lapsen kanssa noin aamukymmenen aikaan keskiviikkona. Lähdön hetkellä päiväkotiin tuotiin kaksi lasta, jotka työntekijä otti mukaan retkelle.

– Tässä on tapahtunut nopeasti tehty virhearvio päiväkodin porteilla. Kyse on ollut lyhyestä retkestä, mutta lapsimäärä oli liian suuri. Olemme tässä todella pahoillamme ja harmissamme, Elomaa sanoo.

Päiväkotiketju aikoo tarkentaa ohjeistuksiaan siitä, millä tavalla retket tulee suunnitella ja kuinka niiden turvallisuus ja sujuvuus varmistetaan. Ohjeet kerrataan työntekijöiden kanssa.

– Kun tällaista sattuu, niin pakkohan meidän on varmistua, että jokaisessa Touhulassa retket toteutuvat kuten pitääkin, sanoo viestintäjohtaja Ahto.

Videolle kuvattu työntekijä ei tällä hetkellä ole töissä. Elomaan mukaan hän ei ole mukana päiväkodin arjessa niin kauan kuin asiaa selvitetään.

– Tässä tilanteessa haluamme vastuullisesti kuulla kaikkia osapuolia ja toimia juridisesti oikein. Tapaus on selvityksessä."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9dfd183b-b8e4-4b70-992e-3aef4007962e

Vierailija
358/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä lapset eivät kyllä tarjonneet mitään uhmaa tai tahtojen taistelua, vaan olivat ihan hämillään.

Vierailija
359/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retuuttamisesta en tiedä, koetti saada rotia noihin flegmaattisiin laahustajiin.

Mutta siinä teki ison virheen että jätti ne neljä naruinen paikoilleen ja lähti itse vain reippaasti kahta taluttaen ylittämään suojatietä.  Ne neljä olisi saattaneet tehdä mitä tahansa siinä kohtaa, vaikka rynnänneet suojatielle hoitajan perään juuri sopivasti auton alle.

Vierailija
360/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nyt kaikille tiedoksi, tietysti tielle jumittava taapero (joka ei lempeitä kehotuksia kuuntele) tai isompikin lapsi kannetaan tarvittaessa sieltä pois! Ei tönitä, ei lorutella ja leikitellä, ei riuhdota vaan mennään nostetaan syliin ja kannetaan. Tämä onnistuu koska retkillä on aina kaksi hoitajaa.

Näin tekee myös vanhempi. Joku äiti saattaa olla pahassa tilanteessa esim. Vauvan ja 2-vuotiaan kanssa, ja silloin saattaa joutua aika hurjan näköisesti nappaamaan sen 2-vuotiaan kainaloon ettei juokse auton alle. Päiväkodin hoitaja ei joudu tuollaiseen tilanteeseen, koska retket suunnitellaan aina niin että joku voi tarvittaessa kantaa sylissä lasta ilman että sylissä on toista lasta, vauvaa tms.

Ja silloin kun näette äidin tuollaisen tuskan kanssa (isompi uhmaikäinen joka juoksentelee tielle ja pienempi taapero/vauva) niin kauhistelun sijaan menette ja kysytte että tarvitko apua, eikös?

Tämä sinänsä ei liity ja liittyy aloitukseen, mutta ihan tähän keskusteluun kommentoin, että tietysti on tilanteita jolloin lapsi joudutaan kantamaan väkisin! Se että niitä on ei oikeuta kuitenkaan ks. hoitajan toimintaa millään lailla.