Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Touhulan päiväkodin työntekijä retuutti pikkulapsia Vantaalla

Kommentit (709)

Vierailija
301/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Videolla se hoitaja karjuu koko ajan että tien reunaan tien reunaan. Eikä ne lapset selvästi ymmärrä ollenkaan kun ovat niin pieniä. Ei kaksivuotias yleensä tiedä mikä on tien reuna. Ja tuossa on monta tien reunaa eli kaksi kävelytien reunaa ja kolmantena autotien reuna.

Kyllä, juuri niin. Noin pienille pitää vielä näyttää konkreettisesti ja opettaa ohjaamalla.

Vanhemmat (5v-) lapset ymmärtää jo puhetta paljon ja suullisia ohjeita.

Aikuinenkin menee lukkoon ja hämmentyy kun karjutaan syyttä päin naamaa ja tönimisestä voi viedä oikeuteen. Lapsilla varmaan hätäkakat housuissa, elleivät sitten ole jo tottuneet noin ala-arvoiseen kohteluun.

Vierailija
302/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen haluaisin vastauksen, että jos lasta ei saa "töniä" eikä ottaa vaatteista kiinni, niin mitä sitten saa tehdä, jos 4 taaperoa jumittaa eikä suostu kävelemään? Haluan vastauksen, koska kauhistelu on aina helppoa, mutta vaihtoehtoista toimintatapaa ei kukaan kuitenkaan esitä.

nohaloo... mennä lapsen luokse ja kysyä/selvittää mikä hätänä.

ja sitten aiepaan keskusteluun ja tuohon videoon: tiet kannattaisi ylittää parijonossa eikä köyttää lapsia toisiinsa, siitähän vasta sotku tulisi, jos köysi jostain syystä vaikkapa tarttuu ohiajavan auton vetokoukkuun ja löytetyt lapset kaikki raahautuu siinä sitten mukana. ei ne lapset mitään villieläimiä ole, jotkanäkevät tien ja suojatien ensimmäistä kertaa elämässään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitontavoittelu, porsaanreiät laissa, kouluttamattomat sijaiset ja loppuunpalaneet hoitajat. Tämä tuntuu pätevän kaikilla hoiva-aloilla tänä päivänä, surullista että lakia ja inhimillisyyttä venytetään rahan ehdoilla paikoissa, jossa kärsijänä on puolustuskyvytön ihminen (lapsi, vanhus, sairas, vammainen jne).

Kirjoitin aiemmin tänne viestin, jossa kerroin olleeni tuuraaja Touhulassa. Nimenomaan nuo kouluttamattomat työntekijät ovat suuri ongelma. Meillä oli ryhmässä vauva, jonka annoin toisen työntekijän syliin. Tyyppi vaikutti vähän hämillään olevalta, kysäisin sitten että oletko lähihoitaja, niin tämä vastasi että ei kun lukiolainen. Myöhemmin tuli juttua, miten on päätynyt päiväkotiin töihin, ja kertoi kummitätinsä olevan jossain johtoportaassa ja sitä kautta sai paikan. 

Vierailija
304/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitontavoittelu, porsaanreiät laissa, kouluttamattomat sijaiset ja loppuunpalaneet hoitajat. Tämä tuntuu pätevän kaikilla hoiva-aloilla tänä päivänä, surullista että lakia ja inhimillisyyttä venytetään rahan ehdoilla paikoissa, jossa kärsijänä on puolustuskyvytön ihminen (lapsi, vanhus, sairas, vammainen jne).

Ei lapsi ole puolustuskyvytön. Vai miten selität sen, että monissa perheissä ja hoitopaikoissa valta on valunut aikuisilta lapsille vastoin aikuisten tahtoa?

Vierailija
305/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on vain yksi hoitaja tuollaisessa ryhmässä jossa noinkin pieniä lapsia? Miksei 2? Toinen edessä ja toinen takana.

Samaa ihmettelin! 6 kpl pikkutaaperoa ja autotie ylitettävänä, ihan liian vaarallista vain yhdellä aikuisella kun oli jakanut lapset kahteen osaan joten toinen osa oli aina eripuolella tietä kuin aikuinen.

Ryhmä jakaantui kahteen osaan koska hoitaja ei ollut tehtäviensä tasolla. Hän oli unohtanut että toimi lasten ohjaajana. Lompsi edellä ja jätti takana tulevat heitteille.

Isä

Ne mukulat oli selvästi peloissaan ja jännittyneitä. Eivät selkeästi tienneet mitä tehdä ja minne mennä kun ämmä huutaa kuin palosireeni. Vittu mitä Toimintaa, pistää vihaksi.

Missä hänen olisi isän mielestä pitänyt olla? Edessä ja takana, molemmilla sivuilla, yksi ihminen? Jos olisi kaikkien takana, niin lapsihan siinä johtaisi koko joukkoa. Edessähän sitä pitää olla ohjaamassa oikeaan suuntaan. Näyttää siltä, että kävelleet eteenpäin ja osa lapsista yhtäkkiä vaan pysähtyneet, katsomaan vaikka oravaa tms. Hoitaja ollut stressaantunut ja peloissaan, kun pieniä lapsia hajaantuneena ja autotie vieressä.

Hoitaja olisi voinut laittaa tien ylityksessä kolme lasta molemmille puolilleen/sivuilleen ja pyytää lapsia pitämään naruista kiinni. Siinä tilanteessa hoitaja olisi nähnyt kaikki lapset samaan aikaan korkealta ja olisi voinut ohjata heidät tien yli turvallisesti - eihän tuon ikäisille lapsille voi kääntää selkää liikenteessä.

Siitä tulikin mieleen, että lapsista tämä vihainen hoitaja näyttää varmaan tosi isolta alhaalta ylös katsellen.

Miten ihmiset reagoisivat, jos joku hoitajaa paljon isompi aikuinen, yli 2 metrinen siis, tulisi retuuttamaan/siirtämään hoitajaa vaatteista isolla ja vihaisella äänellä käskyttäen, niin eikö se vaikuttaisi aika aggressiiviselta käytökseltä. Ehkä joku tilaisi poliisin paikalle isomman henkilön väkivaltaisen käytöksen vuoksi.

Selvästi lasten kehonkielestä näki, että he olivat peloissaan ja hämmentyneitä. Tietenkin tulee mieleen, miten hoitaja käyttäytyy lapsia kohtaan silloin, kun kukaan aikuinen ei ole näkemässä. 

Ehkä valta pitäisi siirtää lopullisesti lapsille, jotta ei tulisi mielikuvaa aggressiivisuudesta ja fyysisen ylivoiman hyödyntämisestä?

Toisaalta onhan sekin varmasti pienestä hoitajanaisesta aika pelottavaa, jos kaksi aseistettua ladonoven kokoista konstaapelia tulee käskyttämään häntä. Ehkä sitten pitäisi poistaa myös poliiseilta kaikki valtaoikeudet, jotta kukaan ei pahoita mieltään?

Tähän keskusteluun on turha vetää poliisit, sillä vastaavaa hoitajan käskytystä ne isokoisetkin poliisit käyttävät todella harvoin ja vain silloin kun henkilö on vaaraksi ympäristölle ja tuskin 1-3 vuotiaat lapset sitä ovat.

Poliisin työstö ei tulisi mitään, jos vastaavaa käskytystä käytettäisiin aikuisiin ja nuoriin, vaan konfliktitilanne olisi valmis.

Minusta tuosta tilanteessa vanhempien tai muiden työntekijöiden jo virkansa puolesta pitäisi tehdä lasu. Se on lapsen etu ja oikeus.

Vierailija
306/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Jospa hoitaja oli aikaisemmin kokenut läheltä piti-tilanteen. Kukaan ei tiedä kuinka stressaantunut hoitaja oli. Siinä on hoitajalla kuitenkin vastuu toimittaa lapset takaisin. Olisiko parempi että hoitaja olisi ollut kiltti ja mennyt hymy huulilla, ja sitten uutisotsikot olisi pahemmasta päästä. Nyt lapset tuli ehjinä takaisin.

Mitä ihmettä? Totta kai olisi ollut parempi jos hoitaja olisi ollut kiltti ja hymy huulilla. Tuskin koko videota olisikaan jos niin olisi ollut.

Vierailija
307/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen haluaisin vastauksen, että jos lasta ei saa "töniä" eikä ottaa vaatteista kiinni, niin mitä sitten saa tehdä, jos 4 taaperoa jumittaa eikä suostu kävelemään? Haluan vastauksen, koska kauhistelu on aina helppoa, mutta vaihtoehtoista toimintatapaa ei kukaan kuitenkaan esitä.

ja sitten aiepaan keskusteluun ja tuohon videoon: tiet kannattaisi ylittää parijonossa eikä köyttää lapsia toisiinsa, siitähän vasta sotku tulisi, jos köysi jostain syystä vaikkapa tarttuu ohiajavan auton vetokoukkuun ja löytetyt lapset kaikki raahautuu siinä sitten mukana. ei ne lapset mitään villieläimiä ole, jotkanäkevät tien ja suojatien ensimmäistä kertaa elämässään.

Köysi tarttuu auton vetokoukkuun. :D

Vierailija
308/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kahlata lävitse kaikkia kommentteja. En tiedä ovatko ihmiset sokeita vai eivätkö tahdo uskoa asioita. Se mitä tapahtui tuossa ko videossa, tapahtuu joka päivä... uskaltaisin sanoa, lähes jokaisessa toisessakin päiväkodissa.

Olen itse niissä työskennellyt, en siis tuulesta ole mielipidettäni tähän tempaissut. Kukaan ei tee yhtään mitään näille hoitajiksi soveltumattomille ihmisille. Ei yhtään mitään, eikä ikinä.

Ehkä ikävää, että videossa esiintyvän ihmisen oletetaan olevan poikkeuksen ja toimii nyt varoittavana esimerkkinä muille. Näitä samanlaisia on niin paljon... En usko, että teistä kenenkään lapsi on välttynyt jonkinlaiselta sopimattomalta käytökseltä, sikäli kun päiväkodissa on tai on ollut.

Jaa minä seuraan ikkunastani (ja kuulen asuntooni) lähes päivittäin erään toisen päiväkodin arkea ja ulkoiluhetkiä. En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa että lapsille karjuttaisiin tai heitä riuhdottaisiin liikkeellä. Lapset toki kiukutteleeja välillä pistää liikkuvan jonon seisomaan, mutta tuolla hoitajat ottavat lapsia syliin, juttelevat tai työntävät selästä kevyesti jotta lapsi kävelee itse oikeaan suuntaa. Mutta selitä toki, että tämä minun kokemus on vain poikkeuksellinen yksittäistapaus.

Vierailija
309/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä episodihan tämä oli. Mutta ei mitään niin pahaa ettei hyvääkin. Ehkä tämä herättää huomaamaan, että jotain pitäisi tehdä. Tämä tehoaa varmasti paremmin, koska selväähän se on että hoitajia olisi pitänyt olla kaksi. Ja että tarhakoot hoitajiin nähden ovat liian isoja. Mitään ei hyödytä että tuota hoitajaa "kivitetään".

Vierailija
310/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kahlata lävitse kaikkia kommentteja. En tiedä ovatko ihmiset sokeita vai eivätkö tahdo uskoa asioita. Se mitä tapahtui tuossa ko videossa, tapahtuu joka päivä... uskaltaisin sanoa, lähes jokaisessa toisessakin päiväkodissa.

Olen itse niissä työskennellyt, en siis tuulesta ole mielipidettäni tähän tempaissut. Kukaan ei tee yhtään mitään näille hoitajiksi soveltumattomille ihmisille. Ei yhtään mitään, eikä ikinä.

Ehkä ikävää, että videossa esiintyvän ihmisen oletetaan olevan poikkeuksen ja toimii nyt varoittavana esimerkkinä muille. Näitä samanlaisia on niin paljon... En usko, että teistä kenenkään lapsi on välttynyt jonkinlaiselta sopimattomalta käytökseltä, sikäli kun päiväkodissa on tai on ollut.

Jaa minä seuraan ikkunastani (ja kuulen asuntooni) lähes päivittäin erään toisen päiväkodin arkea ja ulkoiluhetkiä. En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa että lapsille karjuttaisiin tai heitä riuhdottaisiin liikkeellä. Lapset toki kiukutteleeja välillä pistää liikkuvan jonon seisomaan, mutta tuolla hoitajat ottavat lapsia syliin, juttelevat tai työntävät selästä kevyesti jotta lapsi kävelee itse oikeaan suuntaa. Mutta selitä toki, että tämä minun kokemus on vain poikkeuksellinen yksittäistapaus.

Jos lapsi heittäytyy maahan ja kieltäytyy nousemasta, niin silloinkin varmaan vaan työnnetään kevyesti selästä?

Vierailija
311/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi heittäytyy maahan ja kieltäytyy nousemasta, niin silloinkin varmaan vaan työnnetään kevyesti selästä?

Hänet nostetaan syliin.

Vierailija
312/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin aiemmin tänne viestin, jossa kerroin olleeni tuuraaja Touhulassa. Nimenomaan nuo kouluttamattomat työntekijät ovat suuri ongelma. Meillä oli ryhmässä vauva, jonka annoin toisen työntekijän syliin. Tyyppi vaikutti vähän hämillään olevalta, kysäisin sitten että oletko lähihoitaja, niin tämä vastasi että ei kun lukiolainen. Myöhemmin tuli juttua, miten on päätynyt päiväkotiin töihin, ja kertoi kummitätinsä olevan jossain johtoportaassa ja sitä kautta sai paikan. 

Olen minäkin kouluttamaton, mutta tutustunut työhön alan ammattilaisten johdolla. He antoivat minulle vihreätä valoa olla töissä alalla.

Olen saanut paljon hyvää palautetta. Avustajat ovat avustajia, ei heillä ole kasvatusvastuuta...

Ongelma ei ole kouluttamattomat, kuten väität. Ongelma on ihmiset, jotka eivät sovellu työhönsä.... Monella alalla sama juttu... Leipääntyneitä tai muuten vaan huonoja työntekijöitä.

Kannattaa vaihtaa alaa, jos ei kestä työtään. Turha halveksia ihmisiä, jotka vaihtelevat aloja. Eilen täällä oli sellainen ketju...

Minulle on moni lapsi sanonut kuinka tykkäävät minusta, vaikka minulla ei oke pitkää koulutusta. Myös alan ammattilaiset ovat antaneet hyvää palautetta.

Eli lasten kanssa pärjää kyllä muutkin kuin pelkästään ne, joilla pitkä koulutus.

Vierailija
313/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä episodihan tämä oli. Mutta ei mitään niin pahaa ettei hyvääkin. Ehkä tämä herättää huomaamaan, että jotain pitäisi tehdä. Tämä tehoaa varmasti paremmin, koska selväähän se on että hoitajia olisi pitänyt olla kaksi. Ja että tarhakoot hoitajiin nähden ovat liian isoja. Mitään ei hyödytä että tuota hoitajaa "kivitetään".

Juuri näin. Pelkäänpä kuitenkin, että tässä käy niin että tämä naamioidaan yksittäistapaukseksi pöyristymällä tämän yhden hoitajan käytöksestä, jotta kansa ei näe metsää tältä yhdeltä puulta. Tottakai tähän yksittäiseenkin tapaukseen pitää puuttua, mutta se, että se nähdään yksittäisenä hirveänä toimena, joka henkilöityy tähän yksittäiseen kamalaan hoitajaan yksinkertaisesti piilottaa ongelmaa lisää. Valitettavasti ryhmäkoot ovat aivan liian isoja ja päiväkodit täynnä epäpäteviä, väsyneitä hoitajia.

Vierailija
314/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Videokuvaaja oli ennenkin nähnyt jotain vastaavaa ikkunastaan? Vai kuinka aikaisin hoitaja oikrun rupesi valmistelemaan SUORAA jonoa?

Ja lellikit kädestä pitäen, muut hyläten, hm...

Oli yhdeltä lapselta ne liivit jo auki valmiiksi kun kuvaus alkoi, ja katse kohti maata. Retuuttanut ties miten pitkän matkan ?

Vierailija
315/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä 2-vuotiaat ei ole rattaissa?!

Vierailija
316/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 6 noin pientä lasta hoitajaa kohden, silloin EI lähdetä retkelle!

Noin pienille riittää leikki siellä päiväkodin pihassa.

Vierailija
317/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin kouluttamaton, mutta tutustunut työhön alan ammattilaisten johdolla. He antoivat minulle vihreätä valoa olla töissä alalla.

Olen saanut paljon hyvää palautetta. Avustajat ovat avustajia, ei heillä ole kasvatusvastuuta...

Ongelma ei ole kouluttamattomat, kuten väität. Ongelma on ihmiset, jotka eivät sovellu työhönsä.... Monella alalla sama juttu... Leipääntyneitä tai muuten vaan huonoja työntekijöitä.

Kannattaa vaihtaa alaa, jos ei kestä työtään. Turha halveksia ihmisiä, jotka vaihtelevat aloja. Eilen täällä oli sellainen ketju...

Minulle on moni lapsi sanonut kuinka tykkäävät minusta, vaikka minulla ei oke pitkää koulutusta. Myös alan ammattilaiset ovat antaneet hyvää palautetta.

Eli lasten kanssa pärjää kyllä muutkin kuin pelkästään ne, joilla pitkä koulutus.

Toki teitäkin on, mutta olet kuitenkin positiivinen poikkeus. Negatiivisia poikkeuksia ovat työhönsä soveltumat koulutetut hoitajat, joita toki heitäkin on. Ennen kuitenkin vaatimuksena on ollut, että hoitajalla on jokin soveltuva koulutus, oli se sitten ammattitason tai yliopistotason. Nykyään jopa peruskoulupohjalta otetaan sijaisia töihin, kun päiväkodit ovat hätää kärsimässä, kun ryhmäkoot ovat liian isoja ja sijaisia ei ole. Varmasti peruskoulupohjaltakin löytyy hyvää porukkaa jotka haluavat tehdä työnsä hyvin, mutta valitettavasti iso osa on niitä, joiden on ollut pakko ottaa vain joku homma.

Vierailija
318/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jäänyt kummallinen kuva touhuloista oulussa. Suullisesti sovittiin työpaikasta. Seuraavana aamuna yhtäkkiä kysyttiin sijaistamaan noin tuntia ennen. En voinut mennä kun oli henkilökohtainen meno. Tuli viesti että työ on peruttu. Siis se suullisesti sovittu työ peruttiin kun en mennyt yhtäkkiä sijaistamaan. Lapsenikin ihmetteli ettei työ alakaan.

Toisessa paikassa ei valittu, silti kysyttiin sijaistamaan vaikka olin sanonuy että haen kyseistä työpaikkaa en sijaistamista.

Vierailija
319/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki teitäkin on, mutta olet kuitenkin positiivinen poikkeus. Negatiivisia poikkeuksia ovat työhönsä soveltumat koulutetut hoitajat, joita toki heitäkin on. Ennen kuitenkin vaatimuksena on ollut, että hoitajalla on jokin soveltuva koulutus, oli se sitten ammattitason tai yliopistotason. Nykyään jopa peruskoulupohjalta otetaan sijaisia töihin, kun päiväkodit ovat hätää kärsimässä, kun ryhmäkoot ovat liian isoja ja sijaisia ei ole. Varmasti peruskoulupohjaltakin löytyy hyvää porukkaa jotka haluavat tehdä työnsä hyvin, mutta valitettavasti iso osa on niitä, joiden on ollut pakko ottaa vain joku homma.

*soveltumattomat koulutetut hoitajat

Vierailija
320/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köysi tarttuu auton vetokoukkuun. :D

Lasten kanssa kaikki on mahdollista. Kaikki irtonaiset lenkit ja narun pätkät ovat potentiaalisesti vaarallisia nopeita liikkeitä tekevien lasten kanssa ja aikuisten pitää osata tiedostaa ne. siksi on naurettava, typerää ja älytöntä esimerkiksi köyttää lapset toisiinsa.